Thrustline van de zwever ASW 24 3,25m Rippin

Met DIT rekenblad gaat het het makkelijkst. Even goed lezen, de waardes invullen en zorgen dat je op ongeveer 1,5 graden uitkomt

Inmiddels gemeten volgens bovenstaande link.
Ik kom uit op 1,95 graden.
Kan dat zo blijven of moet ik dat toch naar die 1,5 graden brengen.
Ton

Daar is zeker heel goed mee te vliegen. Gewoon doen :-)
soms blijkt het meer richting 5 graden te gaan, dan zou ik het aanpassen maar wat jij hebt is keurig.

Inmiddels gemeten volgens bovenstaande link.
Ik kom uit op 1,95 graden.
Kan dat zo blijven of moet ik dat toch naar die 1,5 graden brengen.
Ton
Ton,

Een instelhoekverschil >2 graden zal zelden optimaal zijn. Meestal ligt het rond de1,5 tot 1,75 graden. Maar, met zo'n nauwkeurigheid bouwen en/of meten is met de gemiddelde set gereedschap van een modelvlieger/-bouwer vrijwel niet haalbaar.

Tussen de 1 en 2 graden is goed vliegbaar, zoals je zelf al hebt gemerkt.
De fijnafstelling komt daarna en doe je met de duikproef en gewoon persoonlijke voorkeur voor vlieggedrag.

In dit draadje vind je daarover een hele hoop te lezen, wat je kan helpen een fijn zwaartepunt met bijbehorend instelhoekverschil te vinden. Zonder dat je daarvoor hoeft te meten op de tiende graad nauwkeurig.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
De maiden is geslaagd!
Met de startkar de eerste vlucht de lucht in.
Wauw wat een mooi gezicht zo'n grote zwever.
Maar wel ontzettend opletten dat ik hem niet zo snel de bocht instuur als mijn schuimpjes.
Dat is een groot verschil het moet allemaal wat rustiger.
Ik ben zo trots als een pauw!
Weer een mooi speeltje erbij.
Laat maar komen die mooie dagen!
Bedankt voor alle info.
Ton

Gefeliciteerd

Mooi dat ie vliegt, en nog mooier dat je zo enthousiast bent. Nog foto's of video gemaakt?

Geniet er van!

Jacob Bos

Wellicht deels off topic, maar hoe bereken je het instelhoekverschil bij een v-tail zwever? Dan ook gewoon de breedte van de v-tail bij de romp gemeten en de de hoogte van de voorzijde en de achterzijde hiervan?

Zwevertje die ik zelf heb ontworpen heeft onlangs een nieuwe staart gekregen na schade. Laatste paar vluchten gingen prima bij windstil weer. Met wat meer wind bleek de zwever regelmatig te willen duiken. Duikproef gaf ook aan dat de zwever zich zeer langzaam uit de duik trok. Het zwaartepunt was verder in orde.

Gemeten instelhoek was 0,65 gr. Na aanpassing met een dun plaatje balsa onder de neuslijst 1,65. Mogelijk dat dit wat verbetering gaat geven. :D:confused:

Na aanpassing met een dun plaatje balsa onder de neuslijst 1,65. Mogelijk dat dit wat verbetering gaat geven. :D:confused:
Onder de neuslijst van de hoofdvleugel toch dan?

Z Het zwaartepunt was verder in orde.
Zwaartepunt was dus niet in orde :-) Ik weet niet wat jij onder "in orde verstaat? Als dat is "volgens opgave van de fabrikant" dan heb ik nieuws voor je; dit is nooit "in orde". Het is een veilige opgave waarmee je kunt vliegen, je wordt geacht het zelf op de plek te leggen die jij prettig vindt. Instelhoekverschil en zwaartepunt horen bij elkaar.

Je zult wel het zwaartepunt dus iets naar voren moeten leggen. Dat had je ook als eerste kunnen doen; wat extra lood, dan moet je automatisch iets meer up trimmen en dan heb je ook wat extra instelhoekverschil. Vervolgens, als hij prettig vliegt, het stabilo óf de hoofdvleugel van een latje voorzien tot je het hoogteroer weer neutraal kunt trimmen.

Laatst bewerkt:
Onder de neuslijst van de hoofdvleugel toch dan?

Zwaartepunt was dus niet in orde :-) Ik weet niet wat jij onder "in orde verstaat? Als dat is "volgens opgave van de fabrikant" dan heb ik nieuws voor je; dit is nooit "in orde". Het is een veilige opgave waarmee je kunt vliegen, je wordt geacht het zelf op de plek te leggen die jij prettig vindt. Instelhoekverschil en zwaartepunt horen bij elkaar.

Je zult wel het zwaartepunt dus iets naar voren moeten leggen. Dat had je ook als eerste kunnen doen; wat extra lood, dan moet je automatisch iets meer up trimmen en dan heb je ook wat extra instelhoekverschil. Vervolgens, als hij prettig vliegt, het stabilo óf de hoofdvleugel van een latje voorzien tot je het hoogteroer weer neutraal kunt trimmen.

Arjan, de zwever is van eigen ontwerp. De positie van het zwaartepunt is bepaald naar aanleiding van de bouwtekening van de BOT waarvan ik het profiel heb overgenomen (verkleind).

Als je de zwever balanceert op het fysieke zwaartepunt van de vleugel (zelfde plek als op de tekening van de BOT), dan zou je toch kunnen spreken van een goede balans? Dit staat dan toch los van het instelhoekverschil op dat moment?

Zoals aangegeven vliegt de zwever bij windstil weer van grote hoogte tot aan de landing zonder het hoogteroer een keer aan te hoeven raken (theoretisch gesproken). De roeren staan hierbij neutraal in lijn met de V-tail vlakken en soms kan ik zelfs iets meer down trimmen als er iets meer wind is.

Het rare is echter dat bij meer wind de eigenschappen sterk veranderen. De zwever lijkt dan soms zogezegd plotseling te willen duiken!? Of dit eigenschappen zijn van he profiel of dat de V-tail met hogere windsnelheid verhoudingsgewijs meer (teveel) lift gaat genereren, ik weet het niet precies. Het is voor mij allemaal ook redelijk nieuwe koek als het gaat om dit precieze finetunen... Zeker ook omdat alles zelf is ontworpen en ik dus minder houvast heb door het ontbreken van ervaringen van andere gebruikers.

Laatst bewerkt:
Als ik hier nog een vraag over mag stellen. Doe ik er goed aan om elke wilekeurige zwever met T staart een EWD te geven van 1,5? Zo heb ik dat met mijn Alka 13 gedaan, en die vliegt er super op. Zo wil ik het ook gaan doen met de Elipsoid.

Als je "meer wind" vertaalt als snellere aanstroming van de vleugel, krijg je hetzelfde als met een hogere snelheid vliegen. Dat je zwever dan de neiging heeft om te gaan duiken, zou doen vermoeden dat je zwaartepunt toch nog niet goed ingesteld is.
Én het zwaartepunt moet je invliegen !
Zelfs gelijke modellen kunnen een verschillend zwaartepunt hebben, ene romp toch iets meer vervormd dan de andere of flexibeler, passing hoofdvleugel op romp toch net even iets anders.

Het eerder aangehaalde stukje over V-tails is erg leerzaam, geeft ook aan hoe snel je kan denken dat alles correct staat, terwijl er wel degelijk sprake kan zijn van een incorrecte stand van de staart(-vlakken).

Theoretisch ben ik niet onderbouwd wat betreft de diverse krachten, maar als jij je model van een verkleinde tekening hebt gebouwd, mag je dan nog wel van eenzelfde (aanvangs-)zwaartepunt uitgaan? Wellicht dat één van de anderen hier iets onderbouwds over kan zeggen. Bij mij blijft het bij een vaag gevoel "dat het daar aan zou kunnen liggen".

Misschien geldt dat ook wel voor het gekozen/gebruikte profiel. Reynolds-getallen etc, Hans begint hier heel fanatiek met een witte vlag te zwaaien (oftwel geen bal verstand van :-) )

Als je de zwever balanceert op het fysieke zwaartepunt van de vleugel (zelfde plek als op de tekening van de BOT), dan zou je toch kunnen spreken van een goede balans? Dit staat dan toch los van het instelhoekverschil op dat moment?

Nee, een gegeven instelhoekverschil vraagt een bepaalde positie van het zwaartepunt. Als je meer instelhoekverschil hebt moet het zwaartepunt verder naar voren om het geheel stabiel te krijgen, als je het instelhoekverschil verkleint moet het zwaartepunt naar achter om een stabiel vliegend geheel te krijgen. Vandaar: instelhoekverschil en zwaartepunt horen altijd bij elkaar. Nu is de grap dat je bij een groter EWD het zwaartepunt verder naar voren moet leggen en het toestel meer snelheidsneutraal vliegt. Ga je iets harder dan zal de neus snel omhoog komen, ga je iets langzamer dan zal de neus al snel gaan zakken.

Hoe kleiner het EWD hoe minder dat gebeurt, tot het moment dat het toestel bij snelheidswisselingen gewoon door blijft gaan in de gekozen lijn (dus zonder zijn neus omhoog of omlaag te doen). Ga je nóg iets verder naar achter met het zwaartepunt en/of het verkleinen van het EWD dan gebeurt het omgekeerde; bij toenemende snelheid gaat hij duiken, bij afnemende snelheid stijgen. Dat heet "instabiel" want als je de neus iets naar beneden drukt loopt de snelheid op, en de reactie van het toestel is om nóg steiler te gaan duiken. Heel vervelend.

Het rare is echter dat bij meer wind de eigenschappen sterk veranderen. De zwever lijkt dan soms zogezegd plotseling te willen duiken!? Of dit eigenschappen zijn van he profiel of dat de V-tail met hogere windsnelheid verhoudingsgewijs meer (teveel) lift gaat genereren, ik weet het niet precies.

Dit is een groot misverstand. Je toestel kan bij wind niet anders gaan vliegen dan bij windstilte. Wat wél kan is dat jij bij wind sneller gaat vliegen (door wat meer down te trimmen), waardoor je het instelhoekverschil eigenlijk verkleint, en daardoor kun je in een instabiele toestand geraken.

Als ik hier nog een vraag over mag stellen. Doe ik er goed aan om elke wilekeurige zwever met T staart een EWD te geven van 1,5? Zo heb ik dat met mijn Alka 13 gedaan, en die vliegt er super op. Zo wil ik het ook gaan doen met de Elipsoid.

Dat ligt er maar net aan. Wil je een stabiel vliegende zwever dan kan het iets groter; bij mijn SG38 is het meer dan 5 graden want die heeft een héél klein snelheidsbereik en ik wil niet dat hij daar buiten komt.
Voor acro of hele snelle zwevers mag het wat kleiner, tot 0 graden. Dan heb je een breed snelheidsbereik en weinig verschil tussen rechtop en rugvlucht bijvoorbeeld. Bij mijn F3J is het ook heel klein zodat ik met veel verschillende snelheden kan vliegen. Moet wel erg opletten want als hij gaat duiken zal hij niet vanzelf omhoog komen. Vliegt efficiënt en gevoelig maar soms ook vermoeiend :-)

Nee, een gegeven instelhoekverschil vraagt een bepaalde positie van het zwaartepunt. Als je meer instelhoekverschil hebt moet het zwaartepunt verder naar voren om het geheel stabiel te krijgen, als je het instelhoekverschil verkleint moet het zwaartepunt naar achter om een stabiel vliegend geheel te krijgen. Vandaar: instelhoekverschil en zwaartepunt horen altijd bij elkaar. Nu is de grap dat je bij een groter EWD het zwaartepunt verder naar voren moet leggen en het toestel meer snelheidsneutraal vliegt. Ga je iets harder dan zal de neus snel omhoog komen, ga je iets langzamer dan zal de neus al snel gaan zakken.

Hoe kleiner het EWD hoe minder dat gebeurt, tot het moment dat het toestel bij snelheidswisselingen gewoon door blijft gaan in de gekozen lijn (dus zonder zijn neus omhoog of omlaag te doen). Ga je nóg iets verder naar achter met het zwaartepunt en/of het verkleinen van het EWD dan gebeurt het omgekeerde; bij toenemende snelheid gaat hij duiken, bij afnemende snelheid stijgen. Dat heet "instabiel" want als je de neus iets naar beneden drukt loopt de snelheid op, en de reactie van het toestel is om nóg steiler te gaan duiken. Heel vervelend.

Dit is een groot misverstand. Je toestel kan bij wind niet anders gaan vliegen dan bij windstilte. Wat wél kan is dat jij bij wind sneller gaat vliegen (door wat meer down te trimmen), waardoor je het instelhoekverschil eigenlijk verkleint, en daardoor kun je in een instabiele toestand geraken.

Ok, ik zal de instelhoek iets vergroten door een dun stukje balsa onder de neuslijst (vleugel zit met elastiekjes op de romp). Vervolgens zal ik tijdens het vliegen kijken hoe ik moet trimmen en hoe bij landging alles staat ingesteld. Vervolgens zal ik met het zwaartepunt gaan schuiven middels de lipo. Mogelijk zal hij dan wat stabieler worden :). Bedankt voor de info Arjan!

Back