Thrustline van de zwever ASW 24 3,25m Rippin

Hey! Misschien corrigeerde ik hier net even (crosswind hier). Ik heb het een paar keer getest met hetzelfde resultaat. Ook recht tegen de wind in. Maar er is dus niets afgesteld hier. Gewoon in elkaar geplempt. Dus geen imvalshoeken nagemeten! Morgen eens de invalshoek goed uitmeten en kijken of er veel gewichtsverschil in de vleugels zit. Ik wou gewoon vliegen en heb dus alles op alles gezet dat ding vandaag luchtwaardig te krijgen. :-D

Morgen een volgende poging!

Die vrille is inderdaad niet echt een vrille (misschien is-ie wel overtrokken, maar die rol naar links heb je volgens mij zelf gestuurd met de ailerons).
Zegt natuurlijk niks over de andere keren die niet op het filmpje staan...

edit - bij nader inzien: Nee, hij is daar ook niet overtrokken, want dan was-ie wel over rechts gedoken.

Heb het stabilo voetje aangepast waardoor de invalshoek is aangepast. Ook een beetje correctie voor het iets scheefstaande kielvlak toegepast. Ben benieuwd! Ik ga het zo weer proberen. Misschien een beter filmpje van het overtrek gedrag maken.

P.S. Sorry dat ik in dit topic van iemand anders over mijn kist loop te zeuren trouwens. :-)

P.S. Sorry dat ik in dit topic van iemand anders over mijn kist loop te zeuren trouwens. :-)
Ik weet niet hoe TS daar over denkt, maar ik vind het wel heel logisch om discussies over hetzelfde model in één draadje te houden. Anders krijg je het EasyStar-effect... :D

in elkaar plempen

Uit ervaring weet ik dat iets-iets vlug in elkaar plempen risico's inhoud.
Ik probeer dit te vermijden wanneer ik een toestel invlieg.

Ik heb het filmpje een paar keer bekeken en op het eerste zicht is weinig mis met dit toestel.
Je afstelling moet je zeker nog wat verfijnen.
Even proberen met een stuk van 1 euro met plakband om je ZP te optimaliseren.
Bij sommige toestellen kan dit mm werk betekenen, begrijp je.
Hier in dit geval van weinig V stelling is dit zeker aan de orde.

Ook kijken of je batterij niet los ligt in je romp

Niet te vlug soelaas zoeken met tipverdraaing.
Daar ben ik persoonlijk geen voorstander van.

Het is duidelijk een toestel met potentieel.

Veel succes,
Aurectar.

Hey! Gewoon in elkaar geplempt. Dus geen imvalshoeken nagemeten! Morgen eens de invalshoek goed uitmeten en kijken of er veel gewichtsverschil in de vleugels zit. Ik wou gewoon vliegen en heb dus alles op alles gezet dat ding vandaag luchtwaardig te krijgen. :-D

Morgen een volgende poging!

Dank voor de tips! Ik ga zo weer vliegen met een beter uitgemeten zp en invalshoek stabilo kleiner gemaakt. Eens kijken wat ie doet!

Mooi toch 1 model 1 draadje wat mij betrefd geen probleem.
Zo kan ik mooi wat opsteken voor mijn maiden.
Ben benieuwd naar de aanpassingen en het resultaat.
Ik hoor van andere zwevers dat 1,5 gr verschil wel normaal is.
Ik zal die van mij eerdaags nameten.
Net terug van het veld een paar vluchten met de trainer en de polaris beide verschillende toestellen maar wat een lol.
Perfect dagje.
Ton

Filmpje komt nog, maar....

Ik heb vandaag toch heerlijk gevlogen met de ASW. Een wereld van verschil met gisteren!! Hij blijft kritisch in een langzame bocht, maar hij vliegt nu toch echt stukken mooier dan gisteren! De aangepaste invalshoek van het stabilo maakt de kist echt stukken lekkerder! Helaas nog weinig thermiek kunnen pakken vanmiddag, maar dat mocht de pret zeker niet drukken!

Mooi Jaap dat klinkt goed.
Nu de hamvraag wat en hoe heb je het aangepast.
Kun je ook een foto maken vanaf de zijkant op het stabilo met name de aansluiting op het staartvlak?
Waar het je het CG nu?
Ton

Dank voor de tips! Ik ga zo weer vliegen met een beter uitgemeten zp en invalshoek stabilo kleiner gemaakt. Eens kijken wat ie doet!
Japie,

Vaar niet teveel blind op het opgegeven zwaartepunt. Dat is niet meer dan een richtlijn om een vliegbaar geheel te krijgen. De fijnafstelling komt daarna adhv. vliegervaringen. Om te beginnen de duikproef.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
't Is minder zwaar dan het lijkt. Zoals ik er vanavond aan heb toegevoegd, is het volgens mij niet echt nodig om de theorie van de Reynoldsgetallen erbij te halen. Heb je mijn toevoeging helemaal onderaan gezien?

Hai Bart,
Nu pak ik dat niet meer op.
Ik heb een rode kop van op het veld staan en ik val bijna in slaap in mijn stoel.
Dus morgen weer een dag.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je die graden bekijkt/ meet doe je dat met een apparaatje?
Ton

Meten, en dat gaat heel eenvoudig met een lineaal en het toestel op een standaard op tafel. hoeft niet waterpas of wat dan ook, als de ondergrond maar vlak is.
Met DIT rekenblad gaat het het makkelijkst. Even goed lezen, de waardes invullen en zorgen dat je op ongeveer 1,5 graden uitkomt

Erg nuttige info allemaal. Ik ga er mee aan de slag om een goede afstelling te verkrijgen!

Het beloofde filmpje:

Het hoe en wat (qua wat ik gedaan heb) zal ik hier binnenkort neerzetten. Ik heb overal foto's van gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Best wel een mooi ding.
Hoe komt het dat ik 3 paar XT60 pluggen in de cockpit zie liggen? Ik geloof dat ik ook 2 lipo's zie, dat verklaart 2 van die plug stellen, maar waar is de derde dan voor?

Dit is beter als de eerste keer ik benieuwd wat de wijzigingen zijn we wachten af.
Ik ben blij dat ik voor rood heb gekozen hij is goed te zien.
Kun je al zeggen of je die remkleppen nodig heb of gebruikte je ze nu voor het eerst?
Ton

Back