Tien procent schaalafwijking of minder

Ed, je bent een ware kunstenaar. Heb je deze sjablonen zelf gemaakt ?

We weten nu in ieder geval waar we voor exclusief spuitwerk terecht kunnen, of niet?

gr Richard
 
Na heel lang afwerken,gaatjes vullen en de aangepaste aansluitingen strak maken is de romp nu gespoten en kan het inkleuren beginnen.
Deze romp is gemaakt van schuim epoxy, bij elke aanpassing op oneffenheid ontstaat er een klein gaatje door de huid heen.
Ook is de cockpit nu goed pas gemaakt. Onder de kunststof bodemplaat heb ik 1.5 mm moeten aanvullen om een goede passing te verkrijgen.
Afwerken met dunne glasmat en weer gladmaken.Zeven arbeidsgangen hiervoor nodig gehad. Het ergste heb ik nu gehad.


ngw0a9.jpg


Op de motorkap heb ik mij kunnen uitleven.

1iy4k6.jpg


Het volgende project wordt een F3A model met een koolstof kevlar romp van spiegelkwaliteit.
 
Halverwege het spuitwerk, de totale romplengte is 2,25 meter.
Stabilo spinner en richtingsroer zijn demontabel
iqwrdg.jpg


De spinner is goed gelukt.
10rr0gi.jpg
 
Na de laatste aanpassingen nog wat bijwerken en dan kan de blanke lak er op.
Het mooie van met base coat werken is dat je alle kleine details rustig kan bijwerken.
Nu kan ook de maat van de stickers worden bepaald.
Alle originele ontwerpen van de sponsors van het voorbeeld zijn al opgezocht en digitaal beschikbaar.

Maar goed dat ik zo nu en dan de beschikking heb over de woonkamer om alles pas te maken.

2mcets7.jpg
 
Hier zitten heel wat uurtjes in, knap werk en wat een mooi design. Hier moet je wel fantasie voor hebben.
veel succes met de blanke lak, neem aan dat stikkers onder de lak komen.
 
Alle delen gereed en ingepakt voor de blanke lak afwerking.
Dit mag in een professionele spuitomgeving .
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
aqjqo.jpg
 
Sorry dat ik je vraag niet serieus opvatte.
De huishoudfolie is om de te spuiten delen heen gedraaid om vervuiling en verstoffing tegen te gaan. Voor het spuiten wordt de folie weer verwijderd.
Als base lak langere tijd niet is afgewerkt komt er vervuiling op van vliegen en andere insecten en de lak trekt stof aan.
Omdat op het laatste moment de overgangen van de verschillende kleuren lak met een scalpel blade mesje worden afgeschraapt ontstaat in een dun randje van de verf een open structuur welke extra gevoelig is voor het opnemen van vuil.
Door het afschrapen van de overgangen is er minder blanke lak nodig om het oppervlakte glad en stak te maken.
 
ok, maar ik bedoelde niet de huishoud folie, maar of je oracover met blanke lak overspuit. maar ik begrijp hier uit dan je alle delen in de kleur hebt gespoten..
 
De vleugels zijn bekleed met oracover uit de speciale color range.
bladzijde 4 van de folder.
In deze range zijn schaalkleuren opgenomen.
De romp is nadat ik een miljoen pinholes heb dichtgemaakt omdat alle delen niet pasten.
wit gespoten.
De romp en motorkap zijn wit gespoten met Standox base lak, deze lak is op kleur gemaakt naar de oracover witte schaal folie toe.
Het stabilo en richtingsroer is eerst bekleed met 25 grams glasdoek welke is vastgelakt met G4 .
Daarna met dezelfde Standox witte baselak wit gespoten.
De kleuren zijn op kleur gemaakt met Sikkens autobase.
De accenten zijn aangebracht met airbrushlak van House of Color watergedragen.
Het geheel wordt binnenkort afgelakt met de blanke lak van House of Color.

Ik heb geen ervaring met het in blanke lak overspuiten van oracover.
De folie wordt niet vuil of vet op een benzine model.

De keuze om het stabilo te spuiten komt doordat het stabilo uit een stuk is en er een kap overheen zit welke direct in dezelfde flow ligt als de romp.

Ik heb nogal gezocht naar de goede kleuren van het Castrol schema.
De losse delen waren eerst in de watergedragen lak van House of Color gespoten, maar nadat de blanke lak er op was gespoten week de kleur te veel van de folie af en kon ik weer opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:
duidelijk, het leek me ook niet wenselijk om oracover over te spuiten met blanke lak, ik heb er slechte ervaring mee.
 
Na een geslaagde blanke lak spuit sessie kon ik het model gisteren weer ophalen.
De dag en nacht in de klimaatkamer hebben na het spuiten de laklaag zeer strak getrokken.
Blanke lak spuiten is specialistenwerk,de juiste druk de juiste verneveling het juiste aantal lagen ,de goede temperatuur.
Op een vliegtuig wil je niet te veel lak opgebracht hebben.
Deze eis maakt het nog moeilijker. De hand van de meester is er aan te pas gekomen,het resultaat is verbluffend. Een geringe gewichtstoename en hoogglans zoals ik niet veel heb gezien. Bijzonder is dat hij voor het eerst met deze House of Kolorlak werkte. De volgende keer moet je een tragere werkende harder bij deze lak meebrengen dat werkt wat gemakkelijker gaf hij als advies.
En die volgende keer komt er zeker.
Een paar hele kleine plekjes nog polijsten en de afmontage kan beginnen.
k353k2.jpg

2ynqgrs.jpg
 
De romp is nu voorzien van de Castrol kenmerken.
De logo s voor op de vleugels zijn gesneden en liggen klaar.
rgz85t.jpg

25rl2yf.jpg

2h8461j.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top