Tiger I, Elefant en Königstiger 1/16 RC by Herby63

Laatste bouwstap
Stap 45 – Plaatsing geschutstoren

De handleiding
upload_2024-9-3_20-55-58.jpeg

De onderdelen
upload_2024-9-3_20-56-43.jpeg

Het resultaat
IMGP6263.JPG

IMGP6264.JPG

Zo reden ze in het begin rond, maar dan met iets meer spanning op de rupsbanden :)

Aan het einde van het bouwproces, maar helemaal nog niet klaar. Alvast indrukwekkend, maar tijd om het camouflagepatroon te kiezen.

Tank terug ontmanteld, ter voorbereiding van het verven.

upload_2024-9-4_12-15-10.jpeg

De loopwielen staan met een krokodillenklem op een tandenstoker (satéprikker) in een isomoplaat (geëxpandeerd polystyreen), de andere "kleine" onderdelen zijn op een houten latje met dubbelzijdige kleefband bevestigd.

Airbrushen van grote oppervlakken neemt wat meer tijd in beslag.

De binnenkant van de Tiger is geschilderd in gebroken wit, dus de geopende luiken heb ik geairbrusht met Vallejo Model Air Insigna White.
upload_2024-9-4_16-31-25.jpeg

Na drogen alles geairbrushed met Vallejo Model Color 70.847 Dark Sand, behalve de brandblusser, de reserve rupsbandschakels en het figuurtje, die Vallejo Model .Color 70.862 Black Grey gespoten zijn.
Ik had bij nader inzien beter wat rond de luiken afgeplakt, want nu waren een paar extra lagen Dark sand nodig om de afdruk op de bovenplaat te verbergen.
upload_2024-9-4_16-33-14.jpeg

Camouflage op romp en geschutstoren met Vallejo Model Air 71.267 Light Green RLM25 ge-airbrushed. Het patroon is met wat artistieke vrijheid gebaseerd op het voorbeeld nr 2 : Tank Nr S33, PzReg2, Rusland, zomer 1943 op pagina 35 van de Tamiya handleiding.

upload_2024-9-6_17-30-46.png

Tamiya TS3-(XF-60) =
XF-60 Dark Yellow.jpg
Tamiya TS-2 (XF-61) =
XF-61 Dark Green.jpg

Persoonlijk vond ik deze kleuren nogal donker, zeker als je deze vergelijkt met Köningstiger 213 in La Gleize of met de filmpjes van deze in het museum in Saumur.

En dit is het dan geworden:
upload_2024-9-6_17-44-29.jpeg

Te bleek? Gevolg van het flitslicht, dan maar een fotootje bij natuurlijke verlichting
upload_2024-9-6_17-45-23.jpeg

Rekening houdend met het feit dat het decennia geleden is dat ik nog fijn airbrushwerk geleverd heb, ben ik best tevreden na een uur of 2 spuiten.

Koepel en romp met bruine panel line accent color en staaldraden met zwarte panel line accent color bewerkt.

Na drogen er van met een in white spirit gedrenkt wattenstaafje de vlekken en te duidelijke lijnen uitgevlakt.

Dit is mijn eerste poging om een gans object te weatheren. Daarom beperk ik me tot panel line accent colors.

Ik bewonder deze voertuigen voor hun ontwerp en uitstraling, niet voor hun prestaties. Daarom breng ik ook geen markeringen aan die het mogelijk maken een individueel voertuig, tankkommandant of panzerregiment met bijhorende prestaties te identificeren. De decals zijn dus beperkt tot de zwarte kruisen met witte rand (ook wel Balkan kruis geheten?) van de Wehrmacht.

Decals aangebracht op een bedje van Micro Set en romp en koepel met matte polyurethaanvernis geairbrushed ter bescherming van lak en decals en voor een egale matte afwerking.

Terug naar stappen 13 en 15: alle wielen geplaatst en met schroef of inbusschroef vastgezet en de rupsbanden gelegd. Nog 1 schakel verwijderd en de spanwielen, die zo ver mogelijk naar voor stonden 10 omwentelingen opgespannen.
upload_2024-9-8_10-46-12.jpeg

Fiches van de koepel ( lichtflits in de loop, loop stijgen en dalen en toren draaien) ingeplugd.
Aan/uit schakelaar door de onderkant van de koepel gestoken.
Koepel geplaatst op de romp.
Aan/uitschakelaar tegen de onderzijde van de bovenplaat van de koepel bevestigd met dubbelzijdige tape en de bovenplaat op zijn plaats geklikt.

Klaar ! :banana:
upload_2024-9-8_23-29-59.jpeg

Gefeliciteerd met het resultaat Herman! Verwen je ons ook nog met een filmke? Gr. Klaas.

en inderdaad een filmpje

Ongehinderd door enige voorkennis denk ik dat de rupsbanden wat meer spanning mogen hebben en slipt vooral de rechter rupsband bij het draaien.

Conclusie:
Ik heb heel veel plezier beleefd aan de bouw van dit model.
Het heeft een mooie balans tussen mechanica, elektronica en modelbouw, waarbij de meegeleverde componenten perfect op elkaar afgestemd zijn.
Als je de handleiding nauwgezet volgt gaat alles mooi samen, zonder problemen.
Je kan wel best wachten om de elektronicakomponenten met dubbelzijdige tape te bevestigen tot na dat alles geschilderd en vast gezet is (de uitlaten en worden van aan de binnenzijde vastgeschroefd).

Hartelijk dank voor het volgen, reageren of op de "leuk" knop drukken.

Back