Bouwverslag Tiger Moth DH 82A G-AJHS

Lood in de neus moet je zo veel mogelijk zien te vermijden, dat is allemaal nutteloos gewicht. Het probleem zit in een te grote instelhoek van de vleugels en/of van het stabilo. Daardoor heeft de vleugel al een heleboel lift bij een lage voorwaartse snelheid en blijft hij maar zweven bij de landing.
Er staat een flinke prop op die ook bij vrij lage toeren nog best trekkracht levert, dat maakt het landen ook niet makkelijker. Een wat kleinere prop, vooral de spoed, zal hier verbetering in brengen. Het probleem kan alleen zijn dat je topsnelheid lager zal uitkomen maar ik heb het idee dat je met deze kist nooit volgas zal vliegen. De motor zal alleen bij de start even vol gas komen en als je iets gaat slepen misschien maar anders niet.
Tijdens het vliegen zal een klein beetje gas geven de snelheid iets verhogen. Dit zal zo veel meer lift opleveren dat de kist meteen gaat klimmen en je dus "down" moet trimmen. Verkleinen van de instelhoek zal dit effect ook minder sterk maken.
Ik vind dat nogal gevaarlijke beweringen om je zwaartepunt welke iets te achterlijk is om deze aan te passen met instelhoeken. Ondanks dat deze goed staan. Een toestel van 12 kg welke al vliegt met een vleugel belasting van 3x niks vind 100 tot 200 gram lood helemaal geen probleem. Maakt juist dat ie beter gaat vliegen.
 
Wanner het zwaartepunt te ver naar achteren ligt is lood in de neus natuurlijk een goede oplossing. Ik was echter in de veronderstelling dat het zwaartepunt in orde was. Er zijn mensen die dit probleem tegenkomen en dan het zwaartepunt opzettelijk naar voren (te ver?) gaan brengen om dat op te lossen.
Overigens is de instellingshoek die in de tekening staat niet per definitie de juiste. Het motorvermogen speelt hier een belangrijke rol in. Bij het ontwerp werd rekening gehouden met een bepaald motorvermogen. Latere "doorontwikkelingen" met meestal sterkere motoren kregen vrijwel altijd een kleinere instelhoek van de vleugel.
Het is duidelijk dat de gebruikte motor op deze kist veel meer vermogen heeft dan waar die kist voor is ontworpen. Nu zal het inderdaad niet makkelijk zijn die instelhoek aan te passen maar het is wel de enige juiste oplossing voor dit "probleem".
 
Als instelhoeken en CG goed zijn gewoon lekker knuppelen en de kist leren kennen. Crosswind of wind recht op de neus, windsterkte, motorvermogen op dat moment.. Dan blijf je trimmen. Gewoon lekker knuppelen, dat hoort bij dit soort kisten. [emoji16]
 
Clark zegt: met een half volle tank moet hij horizontaal hangen, dan vliegt hij goed. Kijk naar de fotos en je ziet dat hij echt waterpas recht hangt, niet een gram lood in de neus. Hij vliegt ook perfect, stijgt niet op bij gas geven en doet het gewoon goed. Alleen met landen vliegt hij rechtdoor in plaats van naar beneden, totdat ik klein tikkie down geef. Als ik dat kan tackelen met een beetje lood os dit (probleem) ook opgelost mogelijk.

En zoals Jonkje zegt, lekker knuppelen, ook leuk!
 
….. Als ik dat kan tackelen met een beetje lood os dit (probleem) ook opgelost mogelijk.
Niet helemaal of misschien wel helemaal niet. Het zwaartepunt te ver naar achteren is veel lastiger om mee te blijven vliegen maar te ver naar voren is ook niet goed en zal problemen geven. Je kan het vergelijken met een auto die te snel blijft rijden en je stelt de rem dan zo af dat hij altijd een beetje blijft remmen om te voorkomen dat hij te snel gaat rijden. Een beetje (veel?) overdreven natuurlijk maar daar lijkt het wel op.
Trager vliegen dan zakt hij vanzelf, prop te veel spoed ? stationair toerental te hoog ?
Precies zo is het!
 
Zo te horen kent menigeen de valach viertakten niet Die draaien een 1000 a 900 stationair. Juist met die grote prop remt dat als deur op stationair. Ik blijf bij iets lood er bij. Die 100 gram verneem je niet op de weegmethode maar wel in het vliegen.
 
Een zelfde tiger kan ook met zg38 en vertraging gevlogen worden. Zelfs een zg45 zo gaat prima. Met de valach 60 draait'ie met de juiste schaal prop. Looping vanuit horizontale vlucht zonder problemen.
 
Laten we er maar mee stoppen Ernst. Ik stop er wat lood in. Misschien ook wel niet en ga ik wennen aan het tikkie down bij de landing! De Moth vliegt en heel mooi schaal. De theorie en de praktijk zit vaak een groot verschil in. Zo heb ik ook een vleugel niet helemaal recht gebouwd. Theoretisch zouden we daar paginas over kunnen volschrijven, dat weet ik zeker. Echter in de praktijk na drie vluchten merk ik er niets van! Zoals Serge zegt, de slagen op de prop kun je stationair bijna tellen, zo langzaam draait hij.

Anyway, dit draadje is klaar. Vanaf de gedachte om deze kist te gaan bouwen naar de maiden. Twee jaar mee bezig geweest en ik ben er mega trots op. Nu nog een verhaal schrijven voor de Knvvl wat ze hebben gevraagd. Het is een bijzonder verhaal, maar dat lezen jullie vanzelf in bouwen en vliegen, of wat de naam ook is van het blad dat de Knvvl 4 keer per jaar opstuurt naar de leden.
 
Misschien zakt het stationair toerental nog iets als de motor is ingelopen, of heeft hij al 10 liter achter zijn kiezen?
 
Nee Bertus, motor heeft pas 2 liter gelopen!! Smeer nu nog extra olie. Als mijn blauwe kan Aspen op is kan ik nieuwe kopen en meng daar zelf minder olie bij volgens de gebruiksaanwijzing. Ook dan de bougie vervangen. Na iedere loop van 30 minuten de kleppen opnieuw stellen.
 
.
Hoi Michiel,

Ik heb een "still" gemaakt uit je maiden filmpje en die 'foto' plus link naar dit verslag aan de index van deze forumgroep toegevoegd.

Groeten, happy landings,
Ramses
.
 
Back
Top