Bouwverslag Tiger Moth DH 82A G-AJHS

986bb199ef271dd111ffefc464a655b2.jpg


68de055bf9fe30e5c37686390b607a38.jpg



Zwaartepunt in orde. Bijna klaar voor de maiden!
 
Mooi man, hij hangt er mooi bij, nu de laatste loodjes nog :thumbsup:.
Moest je nog wat ballast toevoegen of kwam je goed uit zonder?

Groeten, Ralf
 
Ik zou gewoon de uitslagen op tekening/handleiding volgen.
Rudder had ik maximaal, hoogteroer ook aardig wat, ca. 40-45 graden, ik gebruik wel expo en trek eigenlijk alleen vol up na het landen.
Ailerons had ik naar boven toe iets meer dan naar beneden.
Hij reageert overigens redelijk direct op zijn roeren en vliegt echt heerlijk :thumbsup:

Mooie piloot ook trouwens!

Groeten, Ralf
 
Vandaag een perfecte dag voor de maiden.

Was het een paar weken geleden al van plan, maar die dag leek mij niet geschikt. Bij het laden van de accus hoorde ik op de radio dat er boven Willemstad twee Pipers waren gecrasht. Die dag overleed de eigenaar van de echte G-AJHS waar ik veel contact mee had. Hij plaatste in augustus 2017 een reactie in dit bouwdraadje dat hij de eigenaar was en boven mijn huis vloog. Sindsdien hadden we veel contact.

Maar hij was er bij, zie het filmpje. Met dank aan Frans Kienhuis die de film heeft gemonteerd.

 
Mooi filmpje Michiel! Je mag trots zijn op de bouw van deze mooie kist :beer:
Naar dat je een goede vriend bent verloren, sterkte.

De Valach loopt mooi en heeft een prachtig passend geluid voor de Tiger.
Heel veel goede vluchten gewenst!

Groeten, Ralf
 
Gefeliciteerd met de eerste vlucht en dat er nog vele mogen volgen.:wave
De Valach lijkt wel gemaakt voor de Tiger Moth.

Ton
 
https://vliegendmuseumseppe.nl/

Dank mannen voor de reacties. Zit nog steeds na te genieten! De Valach loopt prachtig. Zit nog in de inloopfase met vettere brandstof. Moet nog iets afstellen. Af en toe van stationair naar half gas houdt hij even in. Zal de L schroef zijn. Opstijgen met 3/4 gas, tijdens het vliegen op 1/4! Vermogen genoeg. Teveel zelfs! Maar is prima.

Heb alleen iets down moeten trimmen, en twee tikjes op het richtingsroer. Verder met landen ben ik gewend dat hij in een glijvlucht komt en mooi in lijn naar de grond. Nu moet ik echt even tikje down geven. Wat denken jullie, beetje lood erbij voorin? Of er aan wennen?
 
Laatst bewerkt:
Ligt aan de stand van je hoogteroer tov stabilo. Is dit 1 lijn niks aan doen. Staat ie iets down. Lood in de neus tot stabilo en hoogteroer 1 lijn zijn
 
  • Like
Reactions: jve
Lood in de neus moet je zo veel mogelijk zien te vermijden, dat is allemaal nutteloos gewicht. Het probleem zit in een te grote instelhoek van de vleugels en/of van het stabilo. Daardoor heeft de vleugel al een heleboel lift bij een lage voorwaartse snelheid en blijft hij maar zweven bij de landing.
Er staat een flinke prop op die ook bij vrij lage toeren nog best trekkracht levert, dat maakt het landen ook niet makkelijker. Een wat kleinere prop, vooral de spoed, zal hier verbetering in brengen. Het probleem kan alleen zijn dat je topsnelheid lager zal uitkomen maar ik heb het idee dat je met deze kist nooit volgas zal vliegen. De motor zal alleen bij de start even vol gas komen en als je iets gaat slepen misschien maar anders niet.
Tijdens het vliegen zal een klein beetje gas geven de snelheid iets verhogen. Dit zal zo veel meer lift opleveren dat de kist meteen gaat klimmen en je dus "down" moet trimmen. Verkleinen van de instelhoek zal dit effect ook minder sterk maken.
 
De instelhoek kan niet meer veranderd worden zoals je zal begrijpen. Die stel je in bij de bouw van het toestel. Die is tot de tiende graad nauwkeurig volgens de tekening gebouwd. Als ik gas geef tijdens de vlucht gaat hij niet omhoog. Bij dit soort grote bakken maakt het niet zoveel uit dat er iets lood in moet. Power genoeg. Die kleinere spoed kan ik nog wel proberen. Overigens met het downtrimmen waren het 5 klikjes omhoog.

Maar misschien laat ik het wel zo. Als ik de landing inzet, vliegt hij mooi rechtdoor. Tikje down op de zender en dan in de glijvlucht. Is even wennen voor mij, was ik niet gewend.

En ik moet zeggen dat het 3 landingen waren met bijna crosswind op ons veld. Na de eerste tegenwindse landing kan ik het echt zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top