Nou ja, mooi voorbeeld.. overal staat vermeld 'een incident met een luchtbuks'.
Maar wát voor incident dan? Hij was 'erbij betrokken'. Hoe betrokken dan?
Ik ben landelijk opgegroeid en wij hadden ook een luchtbuks thuis.. je kon er nog geen deuk mee in een pakje boter schieten en als 12 jarige speelde ik ermee, schieten op van die target-kaartjes. Daar is ook wel eens iets mee gebeurd wat zo heerlijk vaag omschreven kan worden als 'een incident'. Ben ik dan per definitie ongeschikt voor een wapenvergunning?
Kijk, als ie met een luchtbuks getracht heeft iemand om te leggen, een gewapende overval te plegen, enz, ja ok, dan is het een ander verhaal. Maar dat vermelden de media niet. Op geenstijl beginnen ze zelfs over 'het nsb verleden' van z'n opa.. ik vraag mij af wat ze dan zeggen over een Duitser met een vergunning.
@Roel: ik zou mij maar uitschrijven op het forum als ik jou was, blijkbaar ben ik besmettelijk, nog even en je bent het op alle punten met mij eens, of, nog erger, je gaat ook 'hezikiaans quoten'.. dat kunnen we niet hebben he..
Wat betreft maatschappelijke discussie, ik denk dat de media met name verantwoordelijk zijn door een hoop van de problemen die er zijn. Gaat het in Nederland echt zo slecht, of is onze media gek op negatieve berichtgeving?
Voorbeeld; het stoeptegelgooien vanaf viaducten. Iemand heeft dat kennelijk een keer gedaan, kinderen, in beginsel kattekwaad (vanuit het kind bekeken) maar natuurlijk levensgevaarlijk.
Maar.. ineens werden er overal stoeptegels vanaf gegooid en inmiddels zijn er kapitalen uitgegeven om om bruggen heen netten te spannen dat het maar niet meer kan, nieuwe bruggen worden standaard al zo gebouwd.
Wat als nu de media eens hun kop hadden gehouden, of er tenminste niet zo dramatisch over bericht hadden? Dan was het bij één incident gebleven waarschijnlijk, en nooit zo'n groot probleem geworden.
NOS.nl, AD.nl, telegraaf, noem ze maar op, er is geen objectieve journalistiek in NL. Wat wij hebben zijn journalisten die het liefst een 'smerige scoop' hebben. Als een onbekende ambtenaar morgen in de sloot springt om een kind te redden, is dat misschien een 2 minuten item in 'hart van nederland' en dan heb je het wel gehad. Als diezelfde ambtenaar een keer per ongeluk vergeten is een stempeltje te zetten ergens, staat het op de voorpagina van alle kranten.
Het is de negatieve attitude, niets is goed, en alles is fout, en nog veel belangrijker, de notie dat mensen opzettelijk dingen fout doen, verstieren, die hoogtij viert. Daarom had Obama zo'n succes met zijn campagne, omdat die een positieve insteek pakte, maar eigenlijk hetzelfde verkondigde en doet.