TIM-Challenge, Serious Fun, Tamiya M-chassis, 9-11 maart 2012

@Phil....
Use AW grease in a geardiff and 1 extra shim(so 3 in totall).
You get a tight diff but not so that it won't be smooth.
Good traction out of corners 2;)

regards Roy
 
Hey Phil, about the diff:

De reglementen van de TIM (Tamiya International M-chassis Challenge ) schrijven voor dat er een Tamiya differentieel moet worden gebruikt. Dit beperkt de praktische keuze tussen het standaard kegeltandwiel differentieel en het optionele Tamiya TA03 bal-differentieel (Tamiya art. no. #53267).

The steeringsystem is free, so the 3Racing is OK to use...

Dut why is the Tamiya ball diff ok and the 3racing isnt ??? mine is only ½ 3racing ½ tamiya ??
 
Because the rules state that a Tamiya diff must be used....
Those rules are the guideline we have to follow. I've some problems with the tires, you with the diff, someone else with something else.... But at the end we will all have our cars prepared according the rules and have a nice weekend of mini racing!
 
no i dont come.:(:(:(:(

I have no tamiya diff , the geared diff is broken and also rubbish , i have a 3racing ball diff and a 3racing spool ,

Tyres are no problem , my mini estate body wont allow me to use the 60 Mgrips so i have to use smaller , but as this isnt allowed the Mini body allows them to fit ;);)
 
Because the rules state that a Tamiya diff must be used....
Those rules are the guideline we have to follow. I've some problems with the tires, you with the diff, someone else with something else.... But at the end we will all have our cars prepared according the rules and have a nice weekend of mini racing!

@Jaap, mooi statement.

Op veel clubs willen de rijders zelf in de M-chassis klasse, dat alle opties vrij gegeven worden, zo ook bij ons op de club (HFCC) voor het seizoen 2012, om zich dan later te kunnen beklagen als er een (inter)nationaal kampioenschap word uitgeschreven door de fabrikant (bv DTC of TIM), waarin men dicht bij de basis van het te rijden merk moeten blijven. Dikke tranen, “het is dan niet eerlijk want op hun club mag het wel”, men vergeet vaak 1 ding, en dat is, dat men “zichzelf heeft uitgereglementeerd” (het risico heeft genomen), en niet is uitgesloten door een reglement van een nationaal Merk-evenement, in dit geval Tamiya.

Gevalletje van, “uw voordeel, is nu uw nadeel”, eigen risico…..dikke bult.
 
@bricks, een op het oog iets grotere diameter band, geeft niet automatisch meer topsnelheid. Er zijn nog andere zaken die de theorie omzeep kunnen helpen, dit komt voort uit de mate waarin de band ballonneerd op top-rijsnelheid. Heeft de motor niet genoeg power om de banden rond te krijgen op top-rijsnelheid dan loopt het maximale toerental snel terug, steek men een iets kleinere diameterband, of bv een grotere spur, dan kan dat zo gunstig vallen dat het maximum motortoerental op top-rijsnelheid niet veel inzakt, en de kleinere diameterband dus meer kan laten ballonneren, waardoor zelfs de topsnelheid hoger uit kan vallen onder gunstige rijomstandigheden.

De acceleratie snelheid zal anders liggen bij een kleinere diameterband, de motor loopt nl sneller door het toerental, maar ook hier weer het verhaal of de motor moeite heeft om dit te doen, en aangezien de overbrenging vast ligt, zullen hier ook verschillen optreden, natuurlijk mits men genoeg tractie of grip op de baan heeft om het gunstig te laten verlopen.

Een track met veel korte stukken, weinig topsnelheid en veel grip, zou wel eens heel gunstig uit kunnen pakken qua rondetijd voor een kleinere diameter band.

Pfff, wordt jij nou nooit moe van jezelf?

Als je lager wilt gaan gearen, kan dat altijd nog. Hoef je geen kleinere banden voor te steken. Enne, op Haarlem neemt de topsnelheid gegarandeerd toe. Heb het zelf woensdag nog ervaren. Of de ronde tijden ervan verbeteren, geen idee. Mijn rondetijden bieden nog volop ruimte tot verbeteren zal maarzeggen
Vorige week zondag waren er clubwedstrijden (wedstrijd band is 55 mm), en sprak ik een paar mannen van MBC de Sluis, en die gaven aan liever met de 60 mm band te rijden, omdat.....
Juist, de snelheid hoger lag.
 
Pfff, wordt jij nou nooit moe van jezelf?...........Vorige week zondag waren er clubwedstrijden (wedstrijd band is 55 mm), en sprak ik een paar mannen van MBC de Sluis, en die gaven aan liever met de 60 mm band te rijden, omdat.....
Juist, de snelheid hoger lag.

Ik zou zeggen, schroef een paar tractor banden onder je 1:1 auto, en doe morgen ons verslag of je de geluidsbarrière doorbroken heb……..of dat je bijna niet van zijn plaats af kwam met je auto…..groter diameter band “automatisch” meer (top)snelheid……veel succes!

Wbt de heren van de MBC de Sluis, zeer goed mogelijk dat men gelijk heeft, ik heb nergens neergezet dat dit niet kon, en als je mijn stukje goed gelezen had, dan had je dat zelf ook kunnen begrijpen.
 
Nog steeds niet overtuid hé. Een stock M03 rijdt heeft gewoon een hogere topsnelheid op 60 mm bandjes dan op 55 mm bandjes. En dan kan je wel met allerlei mooie als-dan theorieeën aankomen, maar de praktijk heeft het al bewezen.
Tuurlijk loopt het gearen niet in het oneindige, en het zal ook niet rechlijnig met de topsnelheid gaan. Dat snapt ieder kind. Maar de grootste boosdoener is de luchtweerstand. Dat is de enige variabele in de berekening die exponentieel verloopt. En de top gaat van 30 naar 33 km/u?

Btw mijn 1:1 heeft nog een low-gear, dus die zal op tractor anden ook nog wel wegkomen.
 
Topsnelheid is leuk maar alleen daarop focussen is fout. Afhankelijk van de baan kan dat wel eens heel anders zijn, een gemiddelde RC baan vereist toch meer acceleratie van bocht naar bocht en worden vaak de snelste rondetijden neergezet met de traagste auto op het rechte stuk omdat het verlies op het rechte stuk in het niets valt met de winst op de bochten.
 
Ja klopt. En het is soms lastig om te hard op een bocht aan te komen. Maar het bliven wel gewoon M03/05 jes. En om het verschil van 2-3 m goed te maken in de bochten heb je meer nodig dan een betere acceleratie.
De argumenten die nu opgevoerd worden gaan veel eerder op voor unlimited 1:8 klassen.

Met een stock M03 kan een goede rijder denk ik tegen de 95% van de tijd volgas houden, en nog blijven rollen ook
 
Ik ga woensdagavond wel eens kijken wat voor mij het verschil is. Ik hoop dat ik dan al met de goede schokdempers kan rijden, zodat ik de rijhoogte wat beter kan afstellen. Ik heb ondertussen de M-grip bandjes met secondenlijm geprepareerd, dus sat moet ook al beter gaan.
 
Ik heb het zondag alvast voor jullie uitgeprobeerd ;)
Met de MACH indoor wedstrijd reden we op de Solaris banden van 55mm.
Dit gaat zeer goed, hebben veel grip en topsnelheid (bij mij) was ook nog steeds redelijk.

Zondag heb ik de M03 ook nog even uitgelaten met de M-grip banden van 60mm.
Verder niks aan de auto veranderd behalve de rijhoogte iets verlaagd.
De topsnelheid was wellicht iets hoger maar de grip duidelijk minder.
Hierdoor was ik maar liefst 0,5sec per ronde langzamer als met de Solaris banden :(

Dus in dit geval grip is belangrijker dan topsnelheid!

PS de M-grip banden gingen gewoon goed en leuk mee te rijden.
 
Van de rijders die reeds een afstelling hebben voor de Mach indoor met de voorgeschreven onderdelen, deze hier neer te plempen?
Kunnen de minder ervaren rijders, of diegene die niet of nauwelijks daar rijden ook een beetje rondkomen zonder dat ze een hele dag kwijt zijn;)

mvg Roy

Oke, zullen we weer ontopic gaan. Waar zullen we het over hebben?
 
Van de rijders die reeds een afstelling hebben voor de Mach indoor met de voorgeschreven onderdelen, deze hier neer te plempen?
Kunnen de minder ervaren rijders, of diegene die niet of nauwelijks daar rijden ook een beetje rondkomen zonder dat ze een hele dag kwijt zijn;)

mvg Roy

Afstelling? Ik rij met de M03, en daar kun je niets aan afstellen. Het enige wat ik bijregel is het signaal tussen mijn ogen en duimen. ;)
 
Back
Top