Tips en trucs voor High Power modellen

Vandaag m'n Spanningsregelaars maar eens aan de tand gevoeld in een testopstelling.
- 3 x MPX Royal Digi, met elastieken erom gewikkeld om wat weerstand te creëren.
- 1 x Futaba S3150
- MPX 9kanaals M-link
- Hyperion 800mAh 2s lipo 25c, herladen na elke test
- Unilog 20A sensor en tempsensor
De spanningsregelaar, tempsensor en ontvanger heb ik losjes in een stuk schuim direct op elkaar geplaatst. Als testprogramma heb ik de butterfly stelling in m'n zender elke 0,2s automatisch laten wisselen gedurende 10 minuten.
Alle spanningsregelaars waren ingesteld op 5,5V.

CC Bec 10
Instellen met kabel
U: 5,3V - 5,36V
I: 0,36A - 1,31A
Tmax = 39,6 Celsius

Emcotec DPSI micro
Instellen met schakelaar
U: 5,41V - 5,48V
I: 0,37A - 1,29A
Tmax = 48 Celsius

Flighttech 5A (uit de Raketenwurm2b)
Instellen met potmeter en voltmeter
U: 5,43V - 5,47V
I: 0,34A - 1,27V
Tmax: 60,9 Celsius

Alle regelaars zijn het goed blijven doen en ik heb geen storingen gemerkt op de servo's, terwijl de regelaars direct op de ontvanger lagen.
Het voltage v/d CCBec wijkt het meeste af van het ingestelde voltage. De CC Bec blijft het koelste en heeft de minste afwijking in gebruik. Dit is een schakelende Bec. De Flighttech en Emcotec worden warmer.

Voorlopige conclusie: Allemaal bruikbaar zo te zien, maar ik ga voor de CCBec in de Surprise 13 en waarschijnlijk de Emcotec in de Surprise 16.

Mooie test Johan,

Thanks voor de info.
In de B1L zit ook een 10A CC Bec, werkt uit de kunst.

Groet,
Gerben

Stiekem had ik natuurlijk gehoopt dat de Flighttech door z'n hoeven zou gaan, maar helaas hij blijft het maar doen. Deze week wel de CCbec inbouwen in ieder geval.

Heb jij trouwens de schakelaar tussen accu-bec of tussen ontv-bec?

Mooie test, 1,3A zou dus als maximum mogen gelden voor 4 servo's. Die 61° van de flighttech lijkt me al veel.

Een goeie gewoonte zou zijn om alle componenten eerst in een ander vliegtuig te testen. En dan nog eens een definitieve stroom- en spanningsval-meting te doen op de ontvangstbatterij. Hetgeen wat de stroom in de lucht kan jagen, zijn stroef lopende servo's. Vandaag nog gezien...

Val

Dat zou inderdaad een goede gewoonte zijn.
De temperatuur zal in de praktijk hoop ik lager uit pakken. Nu was alles in schuim (of mousse voor de zuiderburen ;)) gepakt. Dat is niet heel verstandig om in de smalle rompen te doen natuurlijk.
Ik heb wel eens meer gemeten dan 1,3A, meer richting 1,5A met de S13, maar dat is niet in vlucht. Met geblokkeerde roeren ging de slappe RW2 vleugel ook iets hoger.

Ik geloof dat Luc er mee kwam.
2,4 ghz ontvangers niet in schuim verpakken en zorgen dat ze kunnen koelen.
Als ze te warm worden stoppen ze ermee.

GJ

CC180 is gisteren binnengekomen. Lijkt een hele nieuwe nieuwe te zijn en geen gerefurbished exemplaar. Zit in ieder geval een label "new stock" op.
Firmware is versie 3.20 dus de vraag om 1.23 erop te zetten is helaas niet gelukt.

Dus voor 78 euro en 3 weken wachten weer een nieuwe CC180 na de crash.

tja, ondanks alle horror verhalen valt de service bij Castle best mee. Mijn (tweedehandse) CC125 die er de brui aan gaf werd zonder morren voor diezelfde prijs omgeruild naar een CC180, waarmee ik totnogtoe geen problemen meer heb gehad.en het duurde (weliswaar na veel mailen en PM-en, maar 2 weken, net op tijd voor de volgende wedstrijd.

Die frimware kun je er zelf opzetten met de castle-link. Mocht je die versie niet hebben, dan kan ik eens kijken of die nog op mijn pc rondzwerft.....

Niet correct, je kunt helaas niet verder terug dan de 1ste versie van een generatie software. Dus als je 3,2 hebt dan kun je terug naar 3,0 maar dan houd het op. Je kunt dus niet terug naar 1,23 al zou je het willen.

Gele Kip tape (goede kwaliteit schilderstape).
Voorlopig bevalt die me het beste, beter dan isolatietape of vezeltape.

Groet,
Gerben

Zo, net 2 van m'n NEU's ingepakt voor transport naar Californië. 1 crash reparatie en 1 rotor aanpassing van m'n nieuwe (2e hands) Neu. Ben benieuwd hoe arm ik aan het eind v/d rit ben en hoe lang het gaat duren.

Vooral naar dat laatste ben ik wel benieuwt.
Kan alleen hopen voor je dat de rekening mevalt

Ps: Is het prijsverschil Neu/plettenberg dan zo groot, dat veel mensen toch Neu kopen.?
Ben wel benieuwt naar t antwoord.

Gr Frank

Een Neu kost bij Eflight 340 euro, een Plet kost 399
Een Castle Ice 200 lite kost 329 euro, een CC180 230 euro
Een Plettenberg 18.200 is 399 euro, een 32.120 is ook 399 euro

GJ

Net met m'n zagi wezen vliegen met de CC Bec direct op de m-link 5kanaals enkelvoudige ontvanger. Geen tikje gemerkt wat maar op verstoring kon duiden. Die gaat dus de S13 in.

Oh, ik had er trouwens vorige week ook de CC bec in zitten, werkte vlekkeloos.

GJ

Back