Tips en trucs voor High Power modellen

Inderdaad. Ach zolang ze het blijven doen zijn het prima motoren, je moet alleen wat geduld op kunnen brengen bij reparaties.

Ha, GJVO, als ik me niet vergis vlieg je nu met een Neu?

Ok, Pletje ligt klaar, maar blijft een feit ;)

Groet,
Gerben

Stel, je vliegt competitie.
Je motor gaat stuk.
Dan ben je 2 maanden verder voordat je je motor weer hebt.
En je wil denk ik altijd wel 2 motoren hebben tijdens de wedstrijden zodat je altijd nog kan wisselen als er iets niet lekker loopt.
Dus om altijd 2 motoren te hebben moet je er 3 kopen, a 335 euro per stuk.
Dat is 1000 euro aan motoren.
2 Pletjes kosten 800 euro en als ze stuk zijn heb je ze binnen 2 weken retour.
Dus wat is dan goedkoper????

@ Gerben
Ja, ik vlieg nu Neu, omdat ik hem goedkoop kon overnemen.
Als ik er meer voor had moeten betalen had ik een Pletje gekocht.
En ik heb inderdaad een vers Pletje liggen, volgende ga ik volgende maand bestellen.
Dus... binnenkort nog een Neu 1509/1Y te koop...

GJ

Laatst bewerkt:
Nou.... het is een bastaardje dan.
S14 + S16 delen.
Maar je mag er zaterdag wel even mee vliegen hoor, knopen we je wel aan de leskabel.
Hopelijk heb ik ook op tijd je module binnen, hij wordt met spoed gestuurd.

GJ

Jeti, zou heel mooi zijn.

Dan kan t oefenen beginnen voor mij en mijn hawkje!
Is hard nodig om volgend jaar een beetje mee te kunnen doen.
Trainings kampje zou welkom zijn. Mijn vakantie begint as zaterdag dus.......

Gr Frank

Nou dat is meteen wat hoog gegrepen, die jongens zitten denk ik niet te wachten op mij en mijn Hawkje.
Wel leuk dat je t wk zo kunt volgen.

Enne t DUTCH F5B team gaat volgend jaar toch ook naar t WK!!!!

frank

Frank,

De F5B wereld is over het algemeen erg behulpzaam, dat valt me iedere keer weer op.

Volgend jaar is het EK, jaar daarop pas weer WK, dus je kunt nog even oefenen :)

Groet,
Gerben

En de KNVvL beslist wie er voor Nederland uit mogen komen.
Dus volgend jaar goed presteren, zorgen dat je bij de eerste 3 komt.
Van de winter vliegen Gerben en ik gewoon door.
Ik ben al meerdere rakkensystemen aan het bouwen, heb net de software in de chips geladen.
Nu moeten de printjes geëtst en geboord worden.
Ik hoop eind augustus weer een setje klaar te hebben voor de regio Oost-Nederland.
Dan kunnen de mensen daar ook trainen.

Ook komt er een display waarop de tijd en het aantal gevlogen rakken in real time te zien is.
Dat ben ik nog aan het ontwikkelen maar hoop ik ook eind dit jaar klaar te hebben.

En met inmiddels al 14 nederlandse vliegers moeten we volgend jaar een leuke competitie kunnen krijgen.

GJ

Neu vs Plettenberg, USA vs Duits wat een eindelose discussie. Als ik het zo bekijk dan vallen de problemen wel mee als je niet te veel aan het experimenteren bent. Als je experimenteerd kan je met een Plet ook problemen verwachten. Overigens, als je niet een speciale Neu wilt hebben zouden ze best wel een nieuwe op kunnen sturen binnen een week ofzo. Het zelfde probleem geld denk ik ook bij Plet, als je daar een speciale motor besteld en hij gaat kapot kun je ook wachten, misschien niet zo idioot lang. In Engeland hebben ze een mooi gezegde "horses for courses".

Tja, dan moest ik maar een Turks team beginnen in Istanbul?! Kijken dat ik iemand vindt die ook wel eens F5B wil proberen. Heb al iemand gemaild van een andere klasse die wel gevlogen wordt in Turkije, ze hebben in elk geval een mooie website van het WK 2008;

F3J World Championship 2008 - Turkey

Helaas is de website van het WK 2008 voor de klasse F5B al lang weer verdwenen, niet dat er ooit veel op heeft gestaan.

GJ en anderen, denk eens even goed na of dat het niet een plan is het WK in Nederland te houden in 2014 ?! Of een EK in 2013 ?! Waarschijnlijk dat de locatie voor het WK 2012 aan het einde van het komende WK 2010 wel min of meer vast staat dus dat wordt moeilijk.

Ik heb voor mij zelf besloten dat ik niet naar een WK ga zonder dat ik er van overtuigd ben dat ik kans maak op de titel. Toen ik in 2008 ging was het puur om ervaring op te doen en van anderen te leren. Dus eerst eens naar een paar Eurotour wedstreiden en als ik dan de Duitsers versla wordt het tijd om aan het WK te denken. Als ik nou geld had en mijn vakanties niet nodig had voor de vriendin, tja.....

Jongens, het is een mooie tijd om Nederlander te zijn en F5B te vliegen. ;)

Wel Jos, in Turkije een team op zetten is een kwestie van initieren.
Wat hier in Nederland geldt, geldt ook een beetje voor Turkije.

Basis opzetten met goed werkende kisten en enthousiaste vliegers verzamelen.
Internetsite met referentie en veel blije gezichten. De Hawk F5B is een goede beginner, daar kom ik nu achter. Vliegt beter dan de gemiddelde trainer lijkt wel...
Metttertijd komen de doorbijters vanzelf bovendrijven.

Aan de centjes zal het niet liggen. Welvaart is wat anders verdeeld, maar er is daar een goed verdienende middenklasse.
Is echter wel een heel groot land... etc.

Ha Frank! ... het onder de knie krijgen van de Hawk gaat vlotter dan verwacht.
Dat wil zeggen... onder 'normale' omstandigheden starten, stijgvluchtjes kachelen en braafjes landen op het veld.... zonder de kist uit het oog te verliezen. Instap niveau! Daarna gaat de leercurve proportioneel up!
Ben notabene niet eens aan de kabel geweest! Opeens sta je daar met een grote grijns zelf te vliegen! Tof!

Laatst bewerkt:
Jos, we hebben al nagedacht over een Eurotour wedstrijd in Nederland.
Er bestaat een mogelijkheid om hem volgend jaar te organiseren maar het lijkt me nog wat te vroeg.
Je moet een vrij grote ploeg mensen hebben die 3-4 dagen beschikbaar zijn en het organiseren kost een hoop geld, dat is er ook nog niet.
Het is al een behoorlijke opgave om bij de NK wedstrijden mensen op de rakken te krijgen, laat staan bij EK en WK.
Ik ben nu zelf wat dingen uit handen aan het geven, de wedstrijdleiding en organisatie.
Ook krijgen we een KNVvL subcommissie electrozweef (ja daar valt F5B onder) wat dingen ook weer wat makkelijker maakt.

Laten we eerst het niveau in Nederland flink op gaan schroeven.
Volgend jaar gaan we 4 wedstrijden vliegen en dan probeer ik ook wat mensen naar de Eurotour wedstrijden te krijgen zodat we Nederland weer op de kaart gaan zetten.
Gerben heeft al een goede indruk achtergelaten in Heist en we hebben redelijk veel goede contacten opgebouwd met vliegers uit Europa.

Deze winter blijven we (Gerben en ik) gewoon doorvliegen en zullen af en toe trainingsdagjes organiseren.
Mocht er een plek en dag vrij zijn op een ander veld dan komen we daar wel even heen met het rakkensysteem.
Volgend jaar is er ook weer een mogelijkheid om met Heiko Greiner en Guntmar Rub te vliegen, dat maken we ook wel weer bekend.
Zeeeeeer leerzaam en gezellig.

Bas, mooi dat je vetrouwen in je eigen kunnen krijgt, het is even een drempel die je over moet maar de Hawk en echte F5B kisten vliegen zo strak dat het inderdaad lekkerder vliegt dan een motorkistje.
We gaan zaterdag even tussen de rakken vliegen, neem je de leszender ook mee, dan kan ik of Gerben hem overpakken als het nodig is.
15 rakken moet haalbaar zijn.

Grts Gert-Jan

Hallo GJ,
Is het niet veul makkelijker om m'n Jeti te binden aan een van jullie zenders?
Kopie zendergeheugen, beetje trimmen? Hopla?

Heb spoiler onder een schakelaar, dat werkt vast weer niet in leerling modus...
Ik zal vanavond, of morgenavond nog even testen in hoeverre het werkt

Voor de rakken ben ik niet bang, voor laag over de grond ook niet meer.
Vlieg de kist diagonaal + veldbreed. Dus ruim.
Doordat de kist amper massa heeft, zijn de bochten geen drifters.
Vlieg geen competietietie, dus motor aan is geen schande.

En eigenlijk.... Grootste gevaar komt uit een andere hoek... is gezelligheid en geklep om je heen. Soms komt dat echt niet uit. Dat had ik van het weekend.
Moest naar het vliegplateau worden geloodst met de kist in de lucht. Ik stond iets de veel op het veld. Dat ging net?
Zaten er mensen onzin te roepen uit vrolijke ballorigheid naar mij... (het zal de Cola niet zijn geweest) Ging een Lift Off Rocket met een onzalige klap, in mijn ooghoeken de grond in wegens verkeerde zender instelling... toen moest ik de kist wel even afvangen bij een dip in focus.
Dat alles omdat je de kist nog te bewust vliegt, de handelingen nog niet ingebed is je syteem hebt zitten, en je de F5B echt in de smiezen moet houden.
Gr Bas

Er zijn zowaar motoren klaar. Mijn upgrade en die van Gerben. Lisa van Neu is wel in de stress nu denk ik. Ze moet nog even zoeken naar m'n andere motor en dan gaan die Nederlanders ook nog moeilijke vragen stellen over samenvoegen van de verzending en zo :)

Ja, en zeuren over prijzen van gearcases....
We doen onze naam eer aan!

Bas, ik kan je ontvanger wel aan mijn zender binden maar dan moet ik wel even de tijd hebben om alles in te proggen.
Nadeel is dan ook dat je dan niet met je eigen zender vliegt, dat voelt dus anders.
En ik hoef hem niet te landen, dan doe je lekker zelf.
Het gaat er alleen om dat ik in een noodgeval in kan grijpen.

GJ

Back