-edit-
Ga daar maar wel van uit. Een informatief belletje kan helpen.
Kleinere modus lijkt me prima. Meer tanden.
Herrie? Het kan zelfs zo zijn dat volledig metalen tanden stiller zijn dan plastic. Heb er nog over gedacht om de grote tandwielen te bekleden met rubber mat. Een breder metalen wiel komt mogelijk minder snel in resonantie?
De boot bij mij uit get water betekent meer herrie dan in. De Planetaire kastjes zijn gepaster in db's.
In dat laatste filmpje dat ik heb gemaakt staat het geluid te hard. Je hoeht niet over het geluit te joelen. Voorheen was dat wel het geval.
Die juiste Kombie Motor versus Reductie is overigens een verschrikkelijke lastige.
Vooral omdat je beperkt ben in de keuze van de motoren. Tenzij je zelf gaat wikkelen, zelf een Kv tot stand brengt etc. Het blijft een stapel wippen die aan elkaar gekoppeld zijn, die dan weer naar links of naar rechts doorslaan.
Dan ga je uit van een reductie die net op de asafstanden aansluit, want dat is je doelstelling. Dan kan het goed uitpakken met een motor... of minder goed, omdat je net geen geschikt Kv vindt. Linksom of rechtsom het blijft lastig.
Maar met het eCalc.ch geeikt aan de FL-8 lijken me de uitkomsten goed te schatten voor zover het de scherpe modellen betreft.
Ik denk dat de romp van de Denker beter gestroomlijnd is dan die van de FL-8. Die is diepgetrokken over een met timmermans oog en veel gevoel vervaardigde mal. Dertijd was de rompvorm classified information.
Dat gold ook voor mijn Theodor Heuss. Scheepsbouwersgeheim, wegens extreem geavanceerd ontwerp.
Aan de andere kant maakt het gelimiteerd aantal motoren het ook weer overzichtelijk.
Joep, de inbouw was mij reeds helder. Mooi dat het licht loopt zonder vet. De 7022 motor is eigenlijk niet zo een gunstige krijg ik de indruk.
Wieleffect kan ik mij wel voorstellen, zeker bij hogere spoed werkt de prop als een peddel zijwaards. Bij een lagere spoed heb je daar minder last van. Bij een straalbuis zal het effect verdwijnen.
Bij de FL-8 heb ik er geen last van, wegens die twin opstelling.
Maar ik heb nog even gepuzzeld... soms valt het behoorlijk tegen wat tandwielen kosten, voordat je ze op de mat hebt...
Stel je neemt een Robbe Roxxy 2826-14, die zet je op 4S http://www.netshop.nl/shop/krikkem/contents/nl/p16261.html Die motor draait welliswaar op 4S maar hoeft maar 100 Watt te leveren...
Neemt weer die reductie van 3,3:1 (rond de 25 euro) of bestelbaar via deze heren http://www.rctechnics.com/planetary-gearbox-3-8-1-for-speed-400
Maar het aanbod aan motoren houd niet over. Alleen een Scorpion motortje doet het nog beter...
Een propeller van de PropShop 42 mm, spoed 1.7. Naar wens geleverd met gewoon schroefdraad. Stinkend duur. Maar Graupner is 'no more' met kwaliteits low-cost props...
http://www.prop-shop.co.uk/index.php?section=store&sub_section=product_detail&id=94&product_type=25
Verwachtende dat jou romp een 70% slipfactor geeft...
Trekt de zaak zo maar 6,5A bij een rpm van 5000. En nog schaalsnelheid ook... en-zo-voort!
Nederlandse link lijkt niet naar tandwielen met naaf, die je dus vast kan zetten op een as, te verwijzen, maar misschien kunnen ze dat ook?
Ga daar maar wel van uit. Een informatief belletje kan helpen.
Kleinere modus lijkt me prima. Meer tanden.
Herrie? Het kan zelfs zo zijn dat volledig metalen tanden stiller zijn dan plastic. Heb er nog over gedacht om de grote tandwielen te bekleden met rubber mat. Een breder metalen wiel komt mogelijk minder snel in resonantie?
De boot bij mij uit get water betekent meer herrie dan in. De Planetaire kastjes zijn gepaster in db's.
In dat laatste filmpje dat ik heb gemaakt staat het geluid te hard. Je hoeht niet over het geluit te joelen. Voorheen was dat wel het geval.
Die juiste Kombie Motor versus Reductie is overigens een verschrikkelijke lastige.
Vooral omdat je beperkt ben in de keuze van de motoren. Tenzij je zelf gaat wikkelen, zelf een Kv tot stand brengt etc. Het blijft een stapel wippen die aan elkaar gekoppeld zijn, die dan weer naar links of naar rechts doorslaan.
Dan ga je uit van een reductie die net op de asafstanden aansluit, want dat is je doelstelling. Dan kan het goed uitpakken met een motor... of minder goed, omdat je net geen geschikt Kv vindt. Linksom of rechtsom het blijft lastig.
Maar met het eCalc.ch geeikt aan de FL-8 lijken me de uitkomsten goed te schatten voor zover het de scherpe modellen betreft.
Ik denk dat de romp van de Denker beter gestroomlijnd is dan die van de FL-8. Die is diepgetrokken over een met timmermans oog en veel gevoel vervaardigde mal. Dertijd was de rompvorm classified information.
Dat gold ook voor mijn Theodor Heuss. Scheepsbouwersgeheim, wegens extreem geavanceerd ontwerp.
Aan de andere kant maakt het gelimiteerd aantal motoren het ook weer overzichtelijk.
Joep, de inbouw was mij reeds helder. Mooi dat het licht loopt zonder vet. De 7022 motor is eigenlijk niet zo een gunstige krijg ik de indruk.
Wieleffect kan ik mij wel voorstellen, zeker bij hogere spoed werkt de prop als een peddel zijwaards. Bij een lagere spoed heb je daar minder last van. Bij een straalbuis zal het effect verdwijnen.
Bij de FL-8 heb ik er geen last van, wegens die twin opstelling.
Maar ik heb nog even gepuzzeld... soms valt het behoorlijk tegen wat tandwielen kosten, voordat je ze op de mat hebt...
Stel je neemt een Robbe Roxxy 2826-14, die zet je op 4S http://www.netshop.nl/shop/krikkem/contents/nl/p16261.html Die motor draait welliswaar op 4S maar hoeft maar 100 Watt te leveren...
Neemt weer die reductie van 3,3:1 (rond de 25 euro) of bestelbaar via deze heren http://www.rctechnics.com/planetary-gearbox-3-8-1-for-speed-400
Maar het aanbod aan motoren houd niet over. Alleen een Scorpion motortje doet het nog beter...
Een propeller van de PropShop 42 mm, spoed 1.7. Naar wens geleverd met gewoon schroefdraad. Stinkend duur. Maar Graupner is 'no more' met kwaliteits low-cost props...
http://www.prop-shop.co.uk/index.php?section=store&sub_section=product_detail&id=94&product_type=25
Verwachtende dat jou romp een 70% slipfactor geeft...
Trekt de zaak zo maar 6,5A bij een rpm van 5000. En nog schaalsnelheid ook... en-zo-voort!
Laatst bewerkt: