[Tips] Shock flyer zo licht mogenlijk bouwen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Igor, 23 sep 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Zo heel veel maakt het niet uit, maar aan de andere kant zitten de onderdelen die de koeling het meest nodig hebben.. vandaar..
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Tja, soldeertin is nu eenmaal een slechte lijm... :eek:

    NOOIT!!! ontvetter, soldeervet of S39 of welk spul dan ook gebruiken bij solderen aan electronica,OOK NIET BIJ SOLDEREN VAN SERVOSNOERTJES!!!
    Harskern soldeer is voldoende, werkt dat niet, dan doe je iets niet goed.
    Was er niet ergens een draadje "hoe moet je solderen" o.i.d?

    gr, Nico
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Bij je electronicaboer kun je een tinzuigertje halen voor iets van 5~10 euro.
    [​IMG]

    Werkt eenvoudig. Je drukt de zuiger in tot hij vastklikt. Dan gebruik je je soldeerbout om de soldering te laten vloeien, zuigertje erbij, druk op knopje en bye bye tin. Een alternatief is litze:
    [​IMG]
     
  4. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    waarom neit eigelijk?
     
  5. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    Interessant draadje,momenteel ben ik bezig om een click inelkaar te zetten.
    Zondag 12-10 is er een indoor en dan wil ik hem klaar hebben.
    Momenteel heb ik 3x 3.7 gram servo's (die EM 3.7 van HC) gereserveerd voor dit model.
    Al twijfel ik een beetje voor de rol, misschien daar een iets snellere/sterkere voor gebruiken.

    Als motor gebruik ik de 24 grams (die blauwe 1700Kv) van HC en die bevalt uitstekend.
    Helaas niet te lichtste maar werkt wel mooi.
    Gisteren had ik de 16 grams 1700Kv (zilver) getest maar die beviel toch een heel stuk minder helaas.

    Het koolstof is 1mm voor de stuurstangen en 2mm voor het landings gestel en voor de versteviging 0.8mm
    Op de voorlijst heb ik 0.3x3mm plat koolstof.

    Verders een Mkz 4 kanaals en een CC10 regelaar en een 2S300 hyperion gestript (18 gram)

    Ik hoop dat het geheel rond de 130 a 140 gram komt te zitten maximaal.

    Als ik de slag een beetje te pakken krijg met de indoor en ik heb het juiste vliegtuigje gevonden (diverse shock's gehad) dan kan ik me gaan spitsen op de kabels mooi inkorten, hol koolstof , strecker motor enz enz.
    Nu ben ik nog teveel aan het testen met vliegtuigen dus ook steeds andere lengtes koolstof en andere onderdelen.
    Ik hoop dat de click een beetje lekker vliegt !

    Dat Litze is trouwens heel mooi, alleen vind ik het niet zo heel erg best voor fijne electronica.
    Ik vind dat het allemaal te warm wordt voordat de hele boel opgezogen word.
    De tinzuiger vind ik daarvoor wat prettiger.

    René
     
  6. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    S39 en soldeervet bevatten meestal een erg agresief goedje om het te solderen object schoon te branden.
    Het werkt echt perfect,alleen het probleem is dat het "goedje" na het soldeer werk gewoon een beetje blijft door branden...
    Vaak bij oude solderingen kan je het goed zien of het gebruikt is.

    Als je het wilt gebruiken moet je het object wat je gesoldeerd hebt heel goed afspoelen en schoonmaken.
    Maarja...of je daarop zit te wachten met je mooie regelaar ;)

    René
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. hezik

    hezik Guest

    @Rene: ik vind een tinzuiger ook veel fijner werken

    Als je wilt solderen aan een shock, doe jezelf een plezier en koop rolletje harskernsoldeer bij bv Conrad of je locale electroboer. Bij bouwmarkten hebben ze wel van die blauwe buisjes, daar zit vaak tussen de 10~15 gram .7mm soldeer in, maar dat is relatief dik draad en duur.

    Bij bv. Conrad hebben ze 100 grams rollen van .5mm harskernsoldeer voor iets van 9 euro. Dat is dus vergelijkbaar met 8-10 van die blauwe buisjes. Meer eigenlijk, omdat het draad dunner is en er dus een grotere afstand op de rol zit. (10 gram .5 is langer dan 10 gram .7).

    Bijkomend voordeel van dunner draad, is dat je minder snel overdoseert.

    Ander iets wat prettig werkt, is een dunne stift in je soldeerbout. Als de punt van je bout breder is dan een printpen, probeer dan eens een dunnere stift ;)

    Als soldeerbout voldoet in principe elk ~15 watt soldeerboutje, mits je er dus maar een voldoende dunne punt voor kunt krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2008

Deel Deze Pagina