[Tips] Shock flyer zo licht mogenlijk bouwen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Igor, 23 sep 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Nou dat is teveel gevraagd hoor.. het zijn voornamelijk cirkels en prophangen geweest.. en 1 looping die eindigde in de muur :p

    @Jeroen: wat is een normaal gewicht voor een bepaalde afmeting depron? Op zich vind ik het logisch, bij balsa kan de juiste selectie je ook veel schelen, dus waarom bij Depron niet.. alleen dan moet je wel iets van een referentiegetal hebben..
     
  2. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Had net mn regelaar en motor weet aan elkaar gezet, even uitproberen, sluit ik ze aan, er gebeurde niks, toen ik een beetje gas gaf begon mn regelaar te roken.

    Ik heb geen flauw idee waaraan het lag, het kan mn motor zijn geweest, maar ook mn regelaar (waar ik verder niks raars mee heb gedaan).

    Nu moet ik dus een nieuwe regelaar bestellen, en dan bestel ik maar meteen een nieuw motortje.

    Iemand een idee waaraan het heeft kunnen liggen? want mn regelaar is niks meer mee gebeurt dan krimpkousje er af en kabeltjes ingekort, het heeft verder geen kortsluiting kunnen maken zover ik weet.

    Misschien is er een kabeltje van de motor inwendig geknapt, maar ik weet niet of het daar aan kan liggen. De motor schokte wel even.
     
  3. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ik heb gister ook een setup besteld voor mijn shockflyer, en ik zit op 77,6 gram voor de electronica, als ik danz ie dat een lege shocky , met carbon rond de 50 gram weegt, dan moet het helemaal goed komen :D
     
  4. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Een referentie kan ik je helaas op het moment niet geven omdat ik momenteel even geen hele depron platen meer heb liggen.
    Een van de lichste soorten is het depron wat gebruikt word voor de orginele Clik.
    Ik heb deze eens over getroken en uitgesneden. De blanke Clik was dan iets van 7 gram zwaarder dan de orginele die dan ook nog eens bedrukt was.
     
  5. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    De blanke Clik was na het airbrushen wel veel mooier dan het origineel. :cool:

    groeten van Erik
     
  6. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Gisteravond nieuw motortje besteld en een regelaartje, servo's nu lichter gemaakt door de plastic bevestigingsdingen er van af te halen, ze wegen nu met zn 3en 19 gram.

    Ik heb het gewicht van mn setup berekend, dat is 86 gram als het goed is straks.
    Dan wil ik nog eens lichtere accu's kopen, dan kan ik aan de 74-75 gram komen als het goed is. Mijn model weegt nu ongeveer 55 gram leeg, dus dan zou ik toch wel aan de 150 gram of lichter kunnen komen denk ik.
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  8. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
  9. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    haha, ik heb ook dat motortje besteld :D
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
  11. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
  12. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    nou, DAT ene motortje, heb ik zelf ook al paar maandjes op een knuffel gehad van 180 gram
    op 2 cellen met een 8x3.8 sf prop had dat ding wel 300 gram trust!!
    hij trok m'n knuffel zo binnen paar seconden ruim boven de huizen uit!!
    echt prachtspul, één nadeel, de draadjes die uit de motor komen zijn wikkeldraadjes,
    die zijn dan aan andere draadjes gesoldeerd en die draadjes soldeerje aan de regelaar.

    die wikkeldraadjes kunnen heel snel knappen, en het zou echt zonde zijn als zoiets knapt,
    voorzichtig zijn daarmee dus.

    ikzelf heb eigelijk ook wel heel veel zin om een megalichte shockflyer te bouwen.
    ik dacht ook aan een pling pling. m'n depron weegt naar mij idee aadig wat.
    m'n clik helemaal leeg zonder lijm en carbon woog iets van 46. (dus alle onderdelen bij elkaar op de weegschaal zonder carbon enz....)

    voor de pling ga ik dit setupje gebruiken:
    motor de BEKENDE (weegt trouwens 20, geen 19)
    regelaar himodel12A (de hele regelaar inclusief alles weegt 7 gram, moet 1 a 2 vanaf kunnen)
    servo's mischien die digitale.voor hoogte en rudder 3.7 en voor roll 4.7
    of mischein toch die twin head servo? voor op de staart?
    ontvanger, gws denk ik (gewicht 4 gram)
    accu weet ik nog niet (onder 500 mah 2 cells 20) polyquest lijkt me wel wat.

    bij elkaar (zonder accu) 44 gram maximaal, wordt gestript dus komt waarschijnlijk lichter uit.

    groeten trampo
     
  13. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Trampo, mijn vorige motor was zo'n blue wonder, daarbij lieten de draadjes (ook de wikkeldraadjes) ook vrij snel los, 1 motor is daardoor bij mij kapot gegaan, en de 2e motor vertrouw ik nu niet meer, want daardoor is mijn regelaar dus doorgebrand.

    Ik ben best benieuwd..

    @ Trampo, ik ben benieuwd of je aan die 44 gram komt. Vaak is het gewicht groter als aangegeven staat, vooral bij de servo's. Ook denk ik dat je niet zomaar '' 1 a 2'' gram van je regelaar afkrijgt.

    Ik ben benieuwd!
     
  14. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    nou, voor de servo's heb ik al ruim gerekend hoor.
    2x staart 4 gram (ipv 3.7)
    en 1x 5 gram voro roll (ipv 4.7)

    ook hoop ik de ontvanger nog te kunnen strippen voor zover.
    wat mischien slim is, is de motordraden zo'n beetje direct aan de regelaar te solderen.
    zal mischein moeilijk gaan, en mischien gaat de regelaar kapot, maar als je het lukt om
    het direct eraan te solderen, heb je niet nog zo'n extra soldering met weer extra krimpkous
    zo bespaar je ook al wat gewicht.

    ik wou dat er van die namaak streckertjes bestonden, of in ieder geval motortjes
    rond de 14 gram met een kv van ongeveer 1600, zijn op HC nog weinig te vinden.
    ik kon er wel één vinden maar die woog weer 17 gram, waarschijnlijk 18 dus. scheelt 2 gram
    en ben je weer 15 dolllar verder ofzo, vind ik toch weer overdreven. ik wil namelijk wel
    graag die digitale servo's kopen. goede centering dus ook voor f3p denk ik,

    ik ga binnenkort maar is beginnen aan de pling.
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat 19 grams motortje is wel een leuke, hoewel een 14-15grams ook kan, maargoed ik zal hem eerst proberen voor ik hem aanraad.
    Wil je f3p vliegen dan zou je het verschil tussen D47 en merk-X kunnen merken, maar er zijn ook goedkope servo's die het wel aardig doen, mijn rag-shock zitten op dit moment hxt500's maar in de volgende komen 2 hg3,7g en 1 hxt500 op rol het liefst de draden vervangen door dun lakdraad.
    ontvanger "moet" je strippen, de gws 4kan bv is een goedkope en zeer lichte en prima ontvanger. geen stekkers eraan laten, geen huisje erom, nogmaals: geen stekkers, scheelt echt veel gewicht.
    regelaar, ik vlieg prima met de 6a turnigy regelaar, gaat goed. wil je geld uitgeven dan een yge6 of cc10. altijd alles eraf op de accu draden na, ontvanger draden met lakdraden vervangen.
    Accu, een lichte kleine accu! die 540 en 360 accu's die ik hierboven las zijn zwaar!
    Ik vloog met hyperion vx 300 2s. Ik ga nu zippy 240 2s gebruiken, nog niet ontvangen maar 5,9g/cell klinkt goed.

    Dun koolstof, 1mm of 1,5 hol naar de vleugel in een kruis en 0,5 of 0,3 naar de staart, 1 of 0,8 voor de aansturing vaak ondersteund voor een dun buisje, geen ligger in de vleugel.

    Lijm, Ik gebruik constructielijm, weinig, HEEL erg weinig! letterlijk met een tandenstoker een puntje oppakken en dat neertippen waar je koolstof het depron ingaat. ook deprop op depron verbindingen gebruik ik het hoewel uhu por ook kan. geen epoxie.

    Prop, 8X4,3 vliegt zo goed als iedereen mee, ik niet, ik vlieg met een 8X6, ik heb het idee dat hij beter versnelt als ik gas geef ipv gewoon meer trust.
    Idd, iedereen op mijn club lachte mij uit maar ik had weer een gram te pakken! :banana:
     
  16. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    mischien nog iets wat ook wel in dit topic past.
    heel veel mensen willen graag gaatjes in een shockflyer, maar weten vaak niet hoe ze dit netjes kunnen doen.
    ikzelf eigelijk ook niet......

    misschien iemand die hier weet hoeje dat op een perfecte manier kan doen?

    groeten trampo
     
  17. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    gij neme:
    een aluminium, koper, of wat voor buisje dan ook, c.a. 10 cm.
    dan maak je er een scherpe rand op met b.v. een dremel, vijl of wat dan ook.
    dan zet je het buisje in de boormachine (kan ook met de hand) en dan draai je de gaatjes in het depron.

    sec6!

    mike
     
  18. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Of met een ijzeren buisje ofzo even in een vlam houden (kaarsje bijvoorbeeld) en dan snel in het depron duwen en er meteen uithalen...
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2008
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    grote gaten kan je met een circle cutter maken. Speciaal hobbymesje wat werkt als een passer.

    Heel kleine gaatjes kan je maken met een gaatjestang, zoals je gebruikt om gaatjes in bijv. een riem te maken.

    Grtz,
    Menno
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik doe dat met een messing buisje (5-10cm) die ik opgeboort heb met een boortje dat net iets groter is dan het messing buisje zodat het randje schuin en scherp word.
    Dan draaient dat buisje door het depron duwen.
     

Deel Deze Pagina