tips voor moter en servo's in sleper en zeilvlet

• Topicstarter Topicstarter basje94
  • Startdatum Startdatum
B

basje94

Guest
ik wil met mijn scouting een model van onze sleper weer varend maken. ik ben op dit punt nog totaal onbekend wij willen wel graag een brandstof motor er in. ik wil dan graag weten welke goed zijn, ik heb al wel op conrad gekeken maar daar kwam ik niet echt uit. ik wil dan ook graag weten wat goede elektro motoren zijn.

mijn tweden vraag is wat voor servo's kan je het beste gebruiken voor een varende zeilboodvan dit type.
051lelievlet2.jpg

de servo's worden in de luchtkasten gebouwd en het zwaard word een kiel omdat dit makkelijker en veiliger is.
graag zal ik hier tips voor willen hebben.
PS: de vlet word nog gemaakt en wij kunnen in priciepe overal rekening mee hoouden.

Je begrijpt dat een brandstof motor meer onderhoud vraagt/moeilijker te plaatsen ect is? Dus jullie gaan een vlet om de motor heen bouwen? Je kan beter gewoon een electro motor nemen

nee wij hebbe 1. een model sleper die wij weer varend willen hebben.
2. wij gaan een vlet maken die moet kunnen zeilen en die zeilen willen wij radiografische bestuurbaar maken.​
de servo controller en de afstandbediening word zo i so maar 1 maal aangeschaft dus we doen het zo dat we de servo's makkelijk in kunnen pluggen

Voor grote slepers kan een aanjagermotor uit een auto een goede en goedkope keus zijn. Of een forse langzaamlopende motor van Conrad of andere hobby winkel. Met een mooie schroef erbij, liefst van messing, moet daar voldoende kracht mee te realiseren zijn. Heeft die sleper ooit gevaren? Anders zul je eerst moeten kijken of hij wel waterdicht is en of de schroefassen en roeren wel van voldoende kwaliteit zijn.

@mark19: Motor in de vlet is toch niet nodig? Die duw je naar de kant met de sleper als de wind het laat afweten... ;)

Voor grote slepers kan een aanjagermotor uit een auto een goede en goedkope keus zijn. Of een forse langzaamlopende motor van Conrad of andere hobby winkel. Met een mooie schroef erbij, liefst van messing, moet daar voldoende kracht mee te realiseren zijn. Heeft die sleper ooit gevaren? Anders zul je eerst moeten kijken of hij wel waterdicht is en of de schroefassen en roeren wel van voldoende kwaliteit zijn.

@mark19: Motor in de vlet is toch niet nodig? Die duw je naar de kant met de sleper als de wind het laat afweten... ;)

Makkelijker gezegt dan gedaan , zeilen vange wind en hij is weer weg ,
Ik heb al wat rc bootjes gered met mij springer tug , maar op eigekracht is het makkelijkst....

Ik maak gebruik van buhler motoren van hobbyplaza , duitse degelijkheid standard ontstoord zuinig en krachtig
Heb in de tug 1 op 12 v met een 65mm schroef , na kwartier volgas is hij tusse louw en handwarm
Heb nu 2 motoren voor schroeve tot 10 cm , die tot. 24v 4400 rpm gaan die zulle in mijn vermoge genoeg vermoge geven komen 2 motoren in

Laatst bewerkt:
Dan moet je leren om hem met de kop in de wind te leggen.. Of je zeilen als je aan de wind vaart gewoon open zetten dan gaat die ook wel stil liggen

de sleper heeft ooit gevaren op een brandstof motortje. op het oog is de sleper 50 cm lang met een moter ruimte van ca 25 bij 15 cm hij is al voorzien van schroef, roer en as

ja zal dit een goede motor zijn

ja zal dit een goede motor zijn

@Basje: je geeft zelf al aan er geen verstand van te hebben. Dat blijkt. Een brandstofmotor die 30.000 toeren onbelast in een sleepboot?
Wat voor vlet moet dat worden? Moet hij wereldrecords gaan halen of zo?
Een sleepbootmotor moet geen hoge toeren draaien. Dan draait de schroef alleen maar gaten in het water en komt het ding nauwelijks vooruit.
Doe jezelf en je mede-scouts een lol en koop een langzaam lopende elektromotor. Bijvoorbeeld een aanjagermotor van een auto. Zet er een schroef op met niet teveel spoed, dan heb je altijd kracht in het water. Makkelijker, schoner, minder kl*reherrie aan je kop, geen problemen met afstellen, start altijd zolang je accu sap heeft, geen uitlaat nodig, en je bent overal welkom.
Met een brandstofmotor ben je vrijwel nergens meer welkom op het water.

M.b.t. het idee van Marc om ook een elektromotor in het zeilbootje te zetten:
Wat een onzin. Als je een beetje kan zeilen krijg je haar altijd naar de kant. "Als er wat is kan je altijd op eigekracht naar de kant varen"... Wat zou er dan moeten zijn?

Lege accu? Dan doet je elektromotor het ook niet meer.
Rotzooi aan het onderwaterschip? Met een schroef aan je model is die kans groter.
Lekkage? Met schroeven is de kans op lekkage groter.
Je lopend want een zootje? Komt ze uiteindelijk wel mee naar de kant.
Kortom: een zeilboot moet zeilen. Een "Flautenschieber" of "onderwatergenua" is voor watjes.;)

M.b.t. het idee van Marc om ook een elektromotor in het zeilbootje te zetten:
Wat een onzin. Als je een beetje kan zeilen krijg je haar altijd naar de kant. "Als er wat is kan je altijd op eigekracht naar de kant varen"... Wat zou er dan moeten zijn?

Lege accu? Dan doet je elektromotor het ook niet meer.
Rotzooi aan het onderwaterschip? Met een schroef aan je model is die kans groter.
Lekkage? Met schroeven is de kans op lekkage groter.
Je lopend want een zootje? Komt ze uiteindelijk wel mee naar de kant.
Kortom: een zeilboot moet zeilen. Een "Flautenschieber" of "onderwatergenua" is voor watjes.;)

Ik dacht het, jij zegt het. Ik kan me ook geen situatie voorstellen dat je een motor op een zeilboot nodig hebt. Of je moet ook op windstille dagen het water op willen, maar waar heb je dan een zeilboot voor...

Verder sluit ik me helemaal aan bij het afraden van een brandstofmotor. Niet nodig, extra gedoe, en beperkt je mogelijkheden wat betreft waar je mag varen. En het geluid past totaal niet bij een werkschip. Niet doen dus, gewoon een "dikke" electromotor, zoals Roel ook noemt.

Als wij gingen zeilen kwamen we vaak laat terug , kwamen we bij het haventje in idzega , vaak genoeg gehad dat de wint weg was en het laatste stuk roeien kan , en met een rc bootje gaat dat wat moeilijker

Maja zie maar wat je doet , was enkel een tip

vaak laat terug

Precies, maar als je dat een paar keer hebt gehad, weet je dat 's avonds meestal de wind wegvalt.
Als je dat dan niet onthoudt :rolleyes: , moet je steeds weer peddelen (of met de motor terug).

Bovendien, met een model ben je hoogstens 3 minuten van de kant.
Dat is wat anders dan 1 op 1 zeilen.

Eind van de dag valt inderdaad vaak de wind weg. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Daarom zei ik ook dat je er alleen profijt van zal hebben bij windstil weer.

Trouwens, als de wind toch weg is gevallen, kun je wel met de andere boot hem naar de kant krijgen, dan geldt het argument van "zeilen vangen wind en hij is weer weg" natuurlijk niet. ;)

@basje: Ik zou je wel aanraden 2 ontvangers (dat is waarschijnlijk wat je bedoelde met "servo controller") te nemen, steeds je ontvanger moeten wisselen vinden de stekkertjes niet echt leuk, en zo duur is een losse ontvanger niet.

Misschien is er wel een medelid die in de omgeving woont en je een stuk op weg kan helpen?

Maar ik denk niet dat je s'avonds laat nog gaat zeilen met een RC.. Of dat je er een hele dag mee gaat zeilen want daar is een RC niet voor een hele dag kan je er wel mee zeilen maar in het donker zie je hem toch niet?

Dus gewoon geen motor erin en anders gooi je die sleper in het water om hem te redden!

Back