Tips voor 'wild' vlieglocaties

Het idee achter het iets rijker is dat de motor in de lucht meer toeren gaat draaien.
Dus meer brandstof nodig heeft.
Aangezien de smering uit de brandstof komt, en je motor dus te arm heeft gelopen zou je motorpassing al een opdonder gehad kunnen hebben.
Het ergste wat je kan doen is je motor te arm laten draaien, kunnen ze absoluut niet tegen.
En dan stook je waarschijnlijk ook nog eens Tornado, wat een redelijk schrale brandstof is.

Dus liever wat overslaan dan dat ie enorm in de toeren gaat.

En je hebt een PBtje

GJ

Laatst bewerkt:
Als ik dit filmpje zo bekijk dan lijkt het erop dat je rondjes om jezelf heen vliegt. Voor RC vliegen is dat een definite NOGO. Alleen lijnvliegers vliegen rondjes om zich heen.

Ik had precies het zelfde willen schrijven.

Wat mij dus opviel, je hebt zo veel ruimte, maar toch vlieg je een paar keer bijna door de zon.
Als je de zon in je rug houdt, en alleen voor je vliegt, zoals Theo al zei, kan je nooit door de zon verblind worden.
Je wil niet weten hoeveel vliegtuigen daardoor al gecrached zijn.
(ook dat zouden ze je op de club al verteld hebben) :-)

Als ik dit filmpje zo bekijk dan lijkt het erop dat je rondjes om jezelf heen vliegt. Voor RC vliegen is dat een definite NOGO. Alleen lijnvliegers vliegen rondjes om zich heen. RC vliegers vliegen mooie rechte lijnen voor zich langs. Het moet lijken alsof je met de rug tegen de muur staat en zo dan alleen maar voor je moet blijven.

Aanvulling hierop: Als je begint te lessen bij een club, begin je met een circuit te oefenen. Dat is een rechthoekige baan vliegen met goede haakse bochten en daarbij netjes op gelijke hoogte blijvend. De rechthoek die je vliegt moet dan ook bij iedere ronde ongeveer gelijk zijn. Dat lijkt heel saai, maar je zal zien dat dat nog knap lastig is. Je leert je toestal dan onder controle te hebben ... dat hij doet wat jij wil en niet dat jij doet wat hij wil. Ook zal je merken dat een bocht met de wind mee anders is dan tegen de wind. Hoe je die bochten dan gelijk houdt moet je ook leren.

Dat circuit is de basis voor je vliegen! Je hebt het nodig om je landing voor te bereiden en in te zetten, zodat je netjes voor je land en niet ergens in de wijde omgeving. Je kan het gedrag van je kist dan ook beter zien, zodat je landing beter beheersbaar wordt en mooier. Ook als de motor afgeslagen is helpt de routine van dat circuit je model vlak voor je te landen. En als je met vliegfiguren bezig gaat, is dat circuit er om op terug te vallen en als uitvalsbasis voor het volgende figuur.

... het is het verschil tussen je model "in de lucht houden" en je model vliegen. Je moet leren je vlucht te plannen. Anticiperen i.p.v. reageren.

Hoor mij nou ... ik begin als m'n instructeur te klinken. :lol:

Laatst bewerkt:
Ik heb Roeland al een beschrijving gestuurd met brevet figuren en andere tips.

GJ

Andere vliegtip.. die gashandel kan meer dan 0 of 1.. 't is geen pylonracer. Probeer eens halfgas rondjes te vliegen..

Inderdaad ... dat circuit vlieg je met half gas, dan weer wat minder, dan weer wat meer. Het is namelijk zo dat in horizontale vlucht je ook met je gas regelt dat 'ie op gelijke hoogte blijft. Je gas is ook een stuurfunctie. Het is ook van belang bij de bochten tegen de wind cq met de wind mee.
Nog een voorbeeld, als je aanvliegt voor je landing gebruik je je hoogteroer alleen nog om de stand van je toestel goed te houden, die stand moet in rust blijven. In principe moet je dan je hoogteroer vast houden, minieme correcties, zeker niet down sturen en dan vlak boven de grond afvangen. Je gas hou je uiteraard stationair, maar als je wat te snel daalt/wegzakt regel je met je gas de hoeveelheid lift en dus het stijgen/dalen ... niet met je hoogteroer.

En zo zijn er nog veel meer dingen de je leert van een goede instructeur.

Van je af landen en redelijk ver weg op de grond komen is ook lang niet zo enerverend als iets van vijf meter voor je voeten landen en in het aanvliegen dus op je af vliegen. Het tegengesteld sturen moet dan wel een beetje een automatisme voor je zijn geworden.

Laatst bewerkt:
Nou dan toch maar even, zeker omdat ik mij in een eerdere post erg kritisch heb uitgelaten,

Voor een volslagen nieuweling vlieg je waanzinnig goed!!!

Zoals je al gemerkt hebt staan de instructeurs te dringen om je te helpen (al is het op afstand) en wat zij opmerken over het hoe en waar te vliegen hoef ik niets meer toe te voegen.
Ik hoop werkelijk dat je je bij een club in no time ontwikkelt tot een vlieger waar we in de nabije toekomst niet meer omheen kunnen (op wedstrijden, demo's of Fly ins). Naar mijn schatting is die kans erg groot.:thumbsup:

Maar kom van dat strandje af.
Je hebt aan onze over-reacties (ja, ook ik :oops:) wel gemerkt, hoe gevoelig dat ligt. We moeten er niet aan denken wat er gebeurt, als je een verdwaalde zeehond raakt. En het is ook nog eens niet meer nodig.
Dat was wel anders toen ik de eerste pogingen deed, zomaar ergens op de hei, bijna 40 jaar geleden....

Nou dan toch maar even, zeker omdat ik mij in een eerdere post erg kritisch heb uitgelaten,

Voor een volslagen nieuweling vlieg je waanzinnig goed!!!

Zoals je al gemerkt hebt staan de instructeurs te dringen om je te helpen (al is het op afstand) en wat zij opmerken over het hoe en waar te vliegen hoef ik niets meer toe te voegen.
Ik hoop werkelijk dat je je bij een club in no time ontwikkelt tot een vlieger waar we in de nabije toekomst niet meer omheen kunnen (op wedstrijden, demo's of Fly ins). Naar mijn schatting is die kans erg groot.:thumbsup:

Maar kom van dat strandje af.
Je hebt aan onze over-reacties (ja, ook ik :oops:) wel gemerkt, hoe gevoelig dat ligt. We moeten er niet aan denken wat er gebeurt, als je een verdwaalde zeehond raakt. En het is ook nog eens niet meer nodig.
Dat was wel anders toen ik de eerste pogingen deed, zomaar ergens op de hei, bijna 40 jaar geleden....

Mooie reactie!!! haha... Thanx!
Er werd al gemeld dat zand en olie geen optimale omstandigheden creeeren voor het motortje... Dat neem ik zo aan...

Ik ben nu mijn vliegtuig aan het inpakken, en praktisch onderweg naar een club... vanmiddag niet meer/dan morgen wel... (beetje te veel nu wind schat ik)

Ja, ik schreef al eerder, je hebt het in je vingers, gebruik dat en neem les.
Maar dat ben je al van plan.
Te veel wind?
We hebben zondag nog bij windje 9 met een Calmato gevlogen...., kist kon het, piloot kon het, folie hield het niet.

GJ

Ik ben nu mijn vliegtuig aan het inpakken, en praktisch onderweg naar een club... vanmiddag niet meer/dan morgen wel... (beetje te veel nu wind schat ik)

Voor jouw toestel waait het niet te hard nu en sowieso praktisch nooit in NL. Windkracht 7 kan nog met dat toestel.. dan is het minder leuk en harder werken, maar het gaat nog gewoon hoor.

Das goed nieuws! Ik zit alsmaar uit het raam te turen of het wel windstil genoeg is! En had het idee dat er alleen mensen op de club zouden zijn als het bijna windstil is...

Ik heb ook een Calmato 40 sport klaar staan om te vliegen... Maar daar wil ik even mee wachten totdat ik de trainer snap. (tja had zeer goede deal, iemand stopte met hobby, was alles of niets... OKEE!!!)

Maar het verschil afgezien van de cockpit is echt alleen dat de vleugel laag zit. Maakt dat nou echt zo'n verschil? Het is zelfs exact dezelfde vleugel.

-minder foutmarge bij landen, zijdelings?
-zwaartepunt ligt anders van de draagkracht, dus onstabieler? lijkt me...
-Waarom sneller?
-Waarom beter geschikt om extremere manouvres te maken?

Nog lang niet de Sports gebruiken.
Niet te snel willen gaan!
Je moet eerst de gewone Calmato een tijdje vliegen.

De Sports is wel goedmoedig maar minder eigenstabiel en dus veel meer stuurwerk.
Ook het beeld in de lucht is anders, moeilijker.

Ga eerst een paar maanden met de gewone Calmato aan de gang, daar kan je ook al heel goed kunstvlucht mee oefenen.
Dan pas overstappen naar de Sports.

GJ

tip van een beginner

Hoi Roeland

Wil je eens een tip van een andere biginnende vlieger? ( ik). Ik vlieg nu ruim een jaar, en heb een paar maanden mijn brevet. Ik vlieg nu ook met een Calmato laagdekker, die ik 2e hands gekocht heb. enne....

ik rag dat ding helemaal af dit seizoen..... hoe?

proberen om op hoogte meskant te vliegen, met ruime tegenwind zoals afgelopen woensdag achterwaarts proberen te vliegen ( ja , dat lukt echt!
en door hem heel stijl te laten hangen zelfs een poging tot prophangen, wat overigens zwaar tegenviel!

Ook mijn nieuwe toestellen staan klaar ( mustang 60 en Oxalys), maar blijven aan de grond totdat ik het gevoel heb dat ik alles kan met mijn Calmato.

hoop dat je hier iets aan hebt!!

Robert, Goirle

Robert, verschil is dat jij bij een club vliegt en hulp kreeg.
Dan nog zou ik het niet verstandig vinden met een sports te beginnen.

Waarom zou je het jezelf moeilijk maken?
Eerst 1 kist stukvliegen, dan pas de volgende pakken.

GJ

De Sports is wel goedmoedig maar minder eigenstabiel en dus veel meer stuurwerk.
Ook het beeld in de lucht is anders, moeilijker.

Ga eerst een paar maanden met de gewone Calmato aan de gang, daar kan je ook al heel goed kunstvlucht mee oefenen.
Dan pas overstappen naar de Sports.

Dit ben ik totaal niet met je eens. Een Sports is net zo'n goede trainer als de 'normale Calmato'. Er zijn zelfs mensen die 'm beter vinden.

Ach Hezik.. meningen verschillen.
Ik heb wel vaker een andere mening dan jij, en dat mag.
Maar ik praat over iemand die zonder hulp leert vliegen.

GJ

Back