Het zou helemaal hilarisch zijn als jij mij gaat lesgeven... Of morgen op weg helpt... :teacher:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het zou helemaal hilarisch zijn als jij mij gaat lesgeven... Of morgen op weg helpt... :teacher:
Is nogal een vergelijking, een auto met een modelvliegtuig....heeft je kist soms ook een BVI en BVL ? Kentekenbewijs deel 1 dan? Da's een teken dat ie namelijk een type goedkeuring heeft.Stel je voor zeg dat je zo zonder opleiding in een auto zou mogen stappen, wat denk je dat er dan zou gebeuren........................en we met elke eigenbouw auto zo de weg op mochten...................
Dat zeg ik niet. Ik vind alleen de huidige regeling over the top. Stel dan een duidelijke limiet: groter dan xx kilo, laagdekker, aantal cc, type kist of iets dergelijks. Misschien is die er wel, maar ik ken m niet. Wellicht zelfs per club geregeld?Als je vind dat die instrukturk, zoals jij dat zegt, niet nodig is dan heb je het helaas mis. Het BVB hoef je niet te behalen, maar is wel een middel om naar de buitenwacht aan te geven dat we serieus en veilig met onze hobby/sport omgaan.
Het is misschien een beetje overdreven van me, maar waar het me om gaat is dat je leert van je eigen bouwfouten. Als je dat doet met iets lichts zoals een zwever(TJE!) en je ziet wat voor gevolgen dat heeft, dat je daar veel van leert. Ja dat doe je ook wel met adviezen van de instructeur, en je houdt dingen langer heel, maar ik heb zelf de ervaring gehad dat het heel leerzaam is om overbelasting van je iets te zwakke hoofdligger vanaf de grond mee te makenDaarnaast als die instrukturk jou bouwsel afzeikt en afkraakt op bouwfouten dan is hij verkeerd bezig. Hij mag/moet je er wel op aanspreken, maar dan moet hij ook direct aangeven waarom het niet goed is en op welke manier het dan wel moet, en eventueel zelf de handen mee uit de mouwen steken om het te verhelpen.
dat is het andere uiterste. wie gaat er nou vlak naast bebouwing vliegen. Overigens las ik ook iets op dit draadje over een dodelijk ongeval op een vliegveld. Heel wat jaren geleden vloog er geloof ik boven terlet een motorkist een ASK13 binnen, toen daar nog een modelvliegveld was. Dus waar hebben we het nou over? Dat kan overal gebeuren.Stel je voor dat een modelvliegtuig wat je zelf gebouwd hebt door een bouwfout er van door gaat en ergens in de omgeving een doorzon woning binnenvliegt door dat grote raam waar net een gezinnetje gezellig aan tafel zit te eten. Als het dan alleen maar in de soep terecht komt mag je van geluk spreken, maar als er zich ook persoonlijke ongelukken bij voordoen dan hebben wij weer een slechte naam erbij.
Het is misschien een beetje overdreven van me, maar waar het me om gaat is dat je leert van je eigen bouwfouten. Als je dat doet met iets lichts zoals een zwever(TJE!) en je ziet wat voor gevolgen dat heeft, dat je daar veel van leert. Ja dat doe je ook wel met adviezen van de instructeur, en je houdt dingen langer heel, maar ik heb zelf de ervaring gehad dat het heel leerzaam is om overbelasting van je iets te zwakke hoofdligger vanaf de grond mee te maken
Kwestie van goede zoektermen kiezen: kist, toestel, bak. Of meerdere schrijfwijzes: wild-vliegen, hoover <> hover.... Brengt me op het volgende, hoe werkt de zoekfunctie hier? Ik krijg heel vaak geen resultaten, zelfs niet op vliegtuig...(ook niet op wildvliegen!)
Ik rij al 28 jaar auto, nog nooit een ongeluk gehad. Desondanks heb ik een verzekering (die niet dekt bij onverantwoord rijgedrag!) en doe ik elke keer gordel om (auto nu total-loss overigens, 's avonds geparkeerd, 's ochtends 'verbogen' aangetroffenAfgelope maandag vloog er iemand met een brandstof kist in het VONDELPARK. Niks aan de hand had een stukje gras afgezet om te landen.
Ook niet als zeer ervaren vlieger.Dat commentaar ook! Je vliegt btw wel erg recht op je zelf af in het 2e filmpje, zou ik niet doen als een beginner .
Dat is dus niet nodig, als je ervaren hulp hebt.... vroegah pleurde je als pubertje je electrozwever in het eerste beste weiland de lucht in, had plezier en stak er veel van op, waarna je op je fietsje naar huis reed en je binnen een half uur weer zat te knutselen aan je model...
Meestal kleine foutjes die nog ter plaatse gecorrigeerd kunnen worden maar die je modelvliegleven behoorlijk hadden kunnen verzuren. Ook al zouden het geen essentiële fouten zijn, dan weet je het voor je volgende toestel. Waarom noem jij helpen en leren 'afzeiken'? Heb je mijn coach(es) wel eens gehoord als ik een shuttle in het net ram of twee vrije worpen mis?... Nu moet je voor veel regio's minstens een uur in de auto voor je begeleid door een erkend instrukturk je BVB mag halen, die eerst nog je kist heeft afgezeken op bouwfouten.
Niet zo'n goed voorbeeld, grote en kleine vliegerij horen niet bij elkaar. De modelvlieger is een clubgenoot van mij. Voor mijn tijd nog, minstens dertig jaar geleden. Eén van de twee mensen in de ASK verloor zicht in één oog. Ik heb hier wel eens geschreven dat modelvliegen en 1:1 vliegen niet samen gaan, toen werd er over mij geschreven dat ik een 'zeiker' en 'zeurkous' was (of iets van die strekking.... Heel wat jaren geleden vloog er geloof ik boven terlet een motorkist een ASK13 binnen, toen daar nog een modelvliegveld was ...
Jaren bij benadering: Nederland (Eibergen, 30 jaar geleden, wedstrijd, 1 dode), Hongarije (vorige jaar 1-2 doden, show), een Alpenland (fun-fly, 1dode, 3 jaar geleden), België (elektromeeting, 1 dode, 20-30 jaar geleden).... Ik heb enkele uurtjes zitten surfen, ik vind dan 3 dodelijke ongelukken door modelvliegen (engeland, china, en oekraine, wereldwijd dus) ...
Engeland, in een 'park': dood. Engelse kust, modelzwever snijdt tuidraden van hangglider door: dood. Je opmerking heeft me overigens wel beetje aan het denken gezet.... Kent iemand nog andere incidenten, ook waar wildvliegers bij betrokken zijn?...
Binnen 350 meter de eerste woningen bij die club? Als je de controle verliest ben je zo 350 meter verderop toch? Ik snap niet hoe het daar veiliger kan zijn dan in je eentje op de Maasvlakte...
Ik heb enkele uurtjes zitten surfen, ik vind dan 3 dodelijke ongelukken door modelvliegen (engeland, china, en oekraine, wereldwijd dus). Deze zijn allemaal gerelateerd aan vliegen op een club, of show.
Kent iemand nog andere incidenten, ook waar wildvliegers bij betrokken zijn? Misschien ergens een meldpunt, waar statistieken bekend zijn?
Vandaag kennis gemaakt met Roeland, en na het invullen van formulieren zal hij officieel lid zijn van onze club. Na een korte inspectie van het toestel konden we de lucht in. De trainerkabel bleek niet echt nodig, want hij vloog direct keurig zijn rondjes zoals het hoorde, een talentje dus(ik heb ze vaak genoeg slechter gehad) Volgende keer gaan we er weer stevig tegenaan. Ik denk dat hij binnen 2 maanden zeker een brevetje moet kunnen hebben
Jammer van nog een deadstick-landing vandaag, maar ik kreeg de kist veilig aan de grond.
We'll keep you posted
Grt.
Ach, ik had hier wel kunnen schrijven dat die Alex echt wel een prima vent is, maar nu kun je dat helemaal zelf ervaren....![]()