Tips voor 'wild' vlieglocaties

En ja... Dan heb ik je toen inderdaad gezien... Je stond helemaal aan het eind.

In dat geval erg vette vliegtuigen! En strak gevlogen...

Stond ze nog te bewonderen toen je ze inlaadde in de station (zonder trainer door de motorkap... hehe ;))
 
Stel je voor zeg dat je zo zonder opleiding in een auto zou mogen stappen, wat denk je dat er dan zou gebeuren........................en we met elke eigenbouw auto zo de weg op mochten...................
Is nogal een vergelijking, een auto met een modelvliegtuig....heeft je kist soms ook een BVI en BVL ? Kentekenbewijs deel 1 dan? Da's een teken dat ie namelijk een type goedkeuring heeft.

Als je vind dat die instrukturk, zoals jij dat zegt, niet nodig is dan heb je het helaas mis. Het BVB hoef je niet te behalen, maar is wel een middel om naar de buitenwacht aan te geven dat we serieus en veilig met onze hobby/sport omgaan.
Dat zeg ik niet. Ik vind alleen de huidige regeling over the top. Stel dan een duidelijke limiet: groter dan xx kilo, laagdekker, aantal cc, type kist of iets dergelijks. Misschien is die er wel, maar ik ken m niet. Wellicht zelfs per club geregeld?

Als je jeugd met RC in aanmerking wilt laten komen, zul je het laagdrempelig moeten maken en houden. Niet iedere puber kan rekenen op gratis vervoer naar een afgelegen lokatie (want welke club kan er nog in het zicht van bebouwing vliegen?). Dat vereist dat je iets simpels bij jou om de hoek kunt uitproberen om te zien of je het leuk blijft vinden

Daarnaast als die instrukturk jou bouwsel afzeikt en afkraakt op bouwfouten dan is hij verkeerd bezig. Hij mag/moet je er wel op aanspreken, maar dan moet hij ook direct aangeven waarom het niet goed is en op welke manier het dan wel moet, en eventueel zelf de handen mee uit de mouwen steken om het te verhelpen.
Het is misschien een beetje overdreven van me, maar waar het me om gaat is dat je leert van je eigen bouwfouten. Als je dat doet met iets lichts zoals een zwever(TJE!) en je ziet wat voor gevolgen dat heeft, dat je daar veel van leert. Ja dat doe je ook wel met adviezen van de instructeur, en je houdt dingen langer heel, maar ik heb zelf de ervaring gehad dat het heel leerzaam is om overbelasting van je iets te zwakke hoofdligger vanaf de grond mee te maken

Stel je voor dat een modelvliegtuig wat je zelf gebouwd hebt door een bouwfout er van door gaat en ergens in de omgeving een doorzon woning binnenvliegt door dat grote raam waar net een gezinnetje gezellig aan tafel zit te eten. Als het dan alleen maar in de soep terecht komt mag je van geluk spreken, maar als er zich ook persoonlijke ongelukken bij voordoen dan hebben wij weer een slechte naam erbij.
dat is het andere uiterste. wie gaat er nou vlak naast bebouwing vliegen. Overigens las ik ook iets op dit draadje over een dodelijk ongeval op een vliegveld. Heel wat jaren geleden vloog er geloof ik boven terlet een motorkist een ASK13 binnen, toen daar nog een modelvliegveld was. Dus waar hebben we het nou over? Dat kan overal gebeuren.

Kijk, ik snap heus wel dat je gevaar moet mijden. Maar door de overregulering, geldzucht, quasi milieuvriendelijkheid van grachtengordeltypes die nooit buiten de randstad zijn geweest en vooral de lange tenen van veel mensen (NIMBY, als IK er maar geen last van heb), worden we onnodig in de hoek gedreven met onze hobby. Die toch zo vreselijk veel voordelen voor de maatschappij heeft, leerzaam en vooral ontzettend leuk is.
 
Ik geloof dat je mijn betoog toch niet helemaal begrepen hebt.

Een type goedkeuring geeft het wel op bijna elke club, maar dan in een aangepaste vorm. Wij doen dat ook bij ons op de club, maar dan met een flinke dosis humor.

Dat de regelgeving soms over de top is hebben we alleen maar aan onszelf te denken. Door de jaren heen hebben we heel veel dingen "fout" gedaan waardoor we overlast hebben veroorzaakt. De laatste jaren zijn we gelukkig weer terug op de goede weg en is de overlast eigenlijk weg, maar de gewone mens denkt nog steeds dat we een lawaai sport beoefenen. Ik vlieg alleen maar met electro, maar als ik ergens zeg dat ik aan modelvliegen doe dan is de eerste reactie oh ja die dingen die dat kabaal maken. Het grote aantal regels waar we ons aan hebben te houden zijn vanuit dat oogpunt door de overheid vastgelegd. Soms zelfs nog wel strenger dan eigenllijk bedoeld is.

Het is misschien een beetje overdreven van me, maar waar het me om gaat is dat je leert van je eigen bouwfouten. Als je dat doet met iets lichts zoals een zwever(TJE!) en je ziet wat voor gevolgen dat heeft, dat je daar veel van leert. Ja dat doe je ook wel met adviezen van de instructeur, en je houdt dingen langer heel, maar ik heb zelf de ervaring gehad dat het heel leerzaam is om overbelasting van je iets te zwakke hoofdligger vanaf de grond mee te maken

Wat je hier zegt is in grote lijnen ook de manier waarop ik het modelvliegen geleerd heb. In zekere zin ben ik nog steeds voorstander van om via de weg van vrijevlucht, lijnbesturing uit te komen bij RC vliegen. Op die manier leer je alles wat er te leren valt. Maar helaas is dat niet meer het geval. RC vliegen trekt veel sneller nieuwe mensen en die menen al gelijk dat ze met een model van een jumbojet kunnen beginnen.

ps, ons modelvliegveld zit op 600 meter zicht afstand van het dorpje waar ik woon, maar aan de ander zijde van het Julianakanaal zijn de eerste woningen binnen de 350 meter te vinden, maar deze zijn niet zichtbaar vanaf ons veld. En ja wij hebben alle benodigde vergunningen, maar we hebben daarvoor ook enkele speciale regels die voor iedereen makkelijk te handhaven zijn.
 
Binnen 350 meter de eerste woningen bij die club? Als je de controle verliest ben je zo 350 meter verderop toch? Ik snap niet hoe het daar veiliger kan zijn dan in je eentje op de Maasvlakte...

Ik heb enkele uurtjes zitten surfen, ik vind dan 3 dodelijke ongelukken door modelvliegen (engeland, china, en oekraine, wereldwijd dus). Deze zijn allemaal gerelateerd aan vliegen op een club, of show.

Kent iemand nog andere incidenten, ook waar wildvliegers bij betrokken zijn? Misschien ergens een meldpunt, waar statistieken bekend zijn?
 
Het probleem met wildvliegen is niet het wildvliegen zelf, maar het feit dat je niet weet welke personen dat doen. Op zich is met wildvliegen, zelfs met grote brandstofkisten, niets mis. Ik zou niet inzien waarom het wel goed is om op een weiland te gaan staan vliegen wat toevallig als vliegclub bestempeld is, maar niet op een willekeurig ander weiland. Dit uiteraard mits je de locale regels en wetten maar in de gaten houdt en niet onnodig overlast veroorzaakt.

Het probleem is alleen dat er ook mensen zijn die niet met die vrijheid om zullen kunnen gaan. Die denken het wel te kunnen en maken dan brokken, met slechte reclame voor de sport als gevolg.

Dit is dus een klassiek gevalletje 'de goeden moeten het met de kwaden ontgelden' wat mij betreft.

Voorbeeld.. een zekere meneer schumacher kan aardig autorijden, als die met 250km/h op de snelweg voorbij zou komen razen, zou ik daar wel vertrouwen in hebben dat het goed gaat. Toch ben ik tegen het instellen van een max. snelheid van 250, omdat er ook volkstammen zijn die denken dat ze net zo goed rijden als bv. Schumacher, maar die dat stiekum toch niet doen en dan dus brokken maken.

Wat betreft kinderen, beginnen met de hobby, enzovoort.. ik denk niet dat we ons daar veel zorgen over hoeven te maken. De grootste groep zal een electrokistje kopen, een xtwin, of een shockflyer, een elapor toestelletje, enzovoort. Dit louter vanwege de kosten die ermee gemoeid zijn.

Ik woon in een woonwijk en midden voor mijn duer is er een gebied ter grootte van 2 voetbalvelden, waarvan 1 veld een kunstgrasveld is. Daar vlieg ik elke dag een vlucht of 10 met een shockflyertje. Dat is wildvliegen.. in een woonwijk.. waar kinderen zijn.

Asociaal? Slecht voor de hobby? Dat zou het kunnen zijn, als iemand dat op een rare manier doet. Ik denk echter dat hier sprake is van het tegenovergestelde, de kinderen genieten ervan, vinden het prachtig, en ik heb al diverse vaders gehad die kwamen informeren wat dat spul allemaal moest kosten. Dat vertel ik dan, en ik vertel ook waar de vliegclub zit en dat het verstandig is eerst je brevet te gaan halen en ervaring op te doen, dat het zomaar rondvliegen met een shocky zoals ik doe, niet zo makkelijk is als het eruit ziet.

Ik denk er over om een shocky-trainertje te maken, ietsje groter, wat langzamer, wat v-stelling, en dan wat kinderen te laten vliegen.

Dan is het wildvliegen en op een manier die, als je het zonder verdere toelichting op het forum zou plempen, als zwaar asociaal beschreven zou worden en schadelijk voor de hobby, terwijl volgens mij het tegendeel waar is.. het is regelrechte reclame.

"meneer kan hij ook over de kop?" en dan het vuur in die oogjes als je een looping vliegt "oooh wat mooi hij gaat naar de hemel!"
 
... Brengt me op het volgende, hoe werkt de zoekfunctie hier? Ik krijg heel vaak geen resultaten, zelfs niet op vliegtuig...:confused: (ook niet op wildvliegen!)
Kwestie van goede zoektermen kiezen: kist, toestel, bak. Of meerdere schrijfwijzes: wild-vliegen, hoover <> hover.
Helaas kent de zoekfunctie geen wildcards dus zoeken op 'modelvliegtuig' met '*vliegtuig' kan niet. Een groot gemis. Zoeken op woorden met minder dan vier letters kan ook niet, en aangezien modelbouwers gek zijn op afko's ... Door meerdere zoektermen op te geven, beperk je het aantal hits, bijvoorbeeld 'wildvliegen' EN 'gezeik' EN 'ron van sommeren'. De 'of' functie wordt (nog?) niet ondersteund "wildvliegen" OF "wild-vliegen" is niet mogelijk.
Erg handige optie is zoeken op een bericht, zodat je niet de hele discussie voorgeschoteld krijgt (je kunt overigens ook zoeken binnen discuzzie, "zoek in deze discussie" )
 
Afgelope maandag vloog er iemand met een brandstof kist in het VONDELPARK. Niks aan de hand had een stukje gras afgezet om te landen.
Ik rij al 28 jaar auto, nog nooit een ongeluk gehad. Desondanks heb ik een verzekering (die niet dekt bij onverantwoord rijgedrag!) en doe ik elke keer gordel om (auto nu total-loss overigens, 's avonds geparkeerd, 's ochtends 'verbogen' aangetroffen :( )

Dat commentaar ook! Je vliegt btw wel erg recht op je zelf af in het 2e filmpje, zou ik niet doen als een beginner .
Ook niet als zeer ervaren vlieger.

... vroegah pleurde je als pubertje je electrozwever in het eerste beste weiland de lucht in, had plezier en stak er veel van op, waarna je op je fietsje naar huis reed en je binnen een half uur weer zat te knutselen aan je model...
Dat is dus niet nodig, als je ervaren hulp hebt.

... Nu moet je voor veel regio's minstens een uur in de auto voor je begeleid door een erkend instrukturk je BVB mag halen, die eerst nog je kist heeft afgezeken op bouwfouten.
Meestal kleine foutjes die nog ter plaatse gecorrigeerd kunnen worden maar die je modelvliegleven behoorlijk hadden kunnen verzuren. Ook al zouden het geen essentiële fouten zijn, dan weet je het voor je volgende toestel. Waarom noem jij helpen en leren 'afzeiken'? Heb je mijn coach(es) wel eens gehoord als ik een shuttle in het net ram of twee vrije worpen mis?

... Heel wat jaren geleden vloog er geloof ik boven terlet een motorkist een ASK13 binnen, toen daar nog een modelvliegveld was ...
Niet zo'n goed voorbeeld, grote en kleine vliegerij horen niet bij elkaar. De modelvlieger is een clubgenoot van mij. Voor mijn tijd nog, minstens dertig jaar geleden. Eén van de twee mensen in de ASK verloor zicht in één oog. Ik heb hier wel eens geschreven dat modelvliegen en 1:1 vliegen niet samen gaan, toen werd er over mij geschreven dat ik een 'zeiker' en 'zeurkous' was (of iets van die strekking.

... Ik heb enkele uurtjes zitten surfen, ik vind dan 3 dodelijke ongelukken door modelvliegen (engeland, china, en oekraine, wereldwijd dus) ...
Jaren bij benadering: Nederland (Eibergen, 30 jaar geleden, wedstrijd, 1 dode), Hongarije (vorige jaar 1-2 doden, show), een Alpenland (fun-fly, 1dode, 3 jaar geleden), België (elektromeeting, 1 dode, 20-30 jaar geleden).

... Kent iemand nog andere incidenten, ook waar wildvliegers bij betrokken zijn?...
Engeland, in een 'park': dood. Engelse kust, modelzwever snijdt tuidraden van hangglider door: dood. Je opmerking heeft me overigens wel beetje aan het denken gezet.

Wildvliegers zie je doorgaans niet op shows.

Enfin, wat denk je van ongelukken zonder dodelijke afloop? Daarom: als er bij ons niemand op het veld was, ging ik niet vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Binnen 350 meter de eerste woningen bij die club? Als je de controle verliest ben je zo 350 meter verderop toch? Ik snap niet hoe het daar veiliger kan zijn dan in je eentje op de Maasvlakte...

Ik heb enkele uurtjes zitten surfen, ik vind dan 3 dodelijke ongelukken door modelvliegen (engeland, china, en oekraine, wereldwijd dus). Deze zijn allemaal gerelateerd aan vliegen op een club, of show.

Kent iemand nog andere incidenten, ook waar wildvliegers bij betrokken zijn? Misschien ergens een meldpunt, waar statistieken bekend zijn?

Zoals je het nu stelt is een beetje als: de meeste mensen overlijden in bed, dus een bed is levensgevaarlijk. Ik heb geen keiharde cijfers, maar het is natuurlijk ook dat de meeste modelvliegers bij een club zitten. Dus als het zo is dat de meeste ongelukken bij een club of show gebeuren is dat natuurlijk omdat de meeste modelvliegers daar het vliegen beoefenen.

Tuurlijk is die eenzame Maasvlakte een mooiere locatie dan 350 meter naast een woonwijk, op het zand na dan, maar het gaat er meer om dat het geen clublocatie is. Het is goed gegaan, want je hebt het in je vingers en je hebt geen pech gehad. Maar wat nu als er een ruiter te paard in galop was langs gekomen terwijl jij net aan het landen bent of een overshoot maakt? Die ruiter denkt "dat speelgoedvliegtuigje moet maar aan de kant gaan". Jij bent totaal gefocused op je vliegtuig en ziet die ruiter niet komen ...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag kennis gemaakt met Roeland, en na het invullen van formulieren zal hij officieel lid zijn van onze club. Na een korte inspectie van het toestel konden we de lucht in. De trainerkabel bleek niet echt nodig, want hij vloog direct keurig zijn rondjes zoals het hoorde, een talentje dus:D (ik heb ze vaak genoeg slechter gehad) Volgende keer gaan we er weer stevig tegenaan. Ik denk dat hij binnen 2 maanden zeker een brevetje moet kunnen hebben:D Jammer van nog een deadstick-landing vandaag, maar ik kreeg de kist veilig aan de grond.

We'll keep you posted;)

Grt.
 
Vandaag kennis gemaakt met Roeland, en na het invullen van formulieren zal hij officieel lid zijn van onze club. Na een korte inspectie van het toestel konden we de lucht in. De trainerkabel bleek niet echt nodig, want hij vloog direct keurig zijn rondjes zoals het hoorde, een talentje dus:D (ik heb ze vaak genoeg slechter gehad) Volgende keer gaan we er weer stevig tegenaan. Ik denk dat hij binnen 2 maanden zeker een brevetje moet kunnen hebben:D Jammer van nog een deadstick-landing vandaag, maar ik kreeg de kist veilig aan de grond.

We'll keep you posted;)

Grt.

Respect voor de deadstick-landing bij windkracht 5/6 schat ik! Thanx voor de introductie Alexxxzzz! Ik heb erg genoten en heb er veel zin in...

Er is iets met die motor, ik hoop niet dat ik hem verknald heb!
 
Gefeliciteerd Roeland!

Vele veilige vluchten toegewenst en je mag op vakantie nog steeds even bij ons op het veld langskomen hoor, en nu dus inclusief brevet!

Gert-Jan
 
:yes::banana:

Kwam voor mij ook wel aardig uit, zo kan ik m'n motor lekker vlot laten indraaien:D
 
Ach, ik had hier wel kunnen schrijven dat die Alex echt wel een prima vent is, maar nu kun je dat helemaal zelf ervaren....;)
 
Ach, ik had hier wel kunnen schrijven dat die Alex echt wel een prima vent is, maar nu kun je dat helemaal zelf ervaren....;)

Hehe, hij heeft me pas 1x ontmoet he
angelic.gif
 
Back
Top