Tips voor 'wild' vlieglocaties

Ik praat over het verschil tussen een Calmato of een Calmato sports. Dat is er amper qua vliegeigenschappen. Zoek wat op dit forum en je zult zien dat er veel meer en ook veel ervarener instucteurs dan ik, hetzelfde over denken.

Beide toestellen zijn wat mij betreft gewoon ronduit ongeschikt om in je eentje zonder hulp mee te gaan vliegen.

Als het daar om gaat, kun je veel beter bv. een Multiplex Minimag pakken. Die kan het WEL hebben als je 'm een boom invliegt ofzo..

Een sport vliegt zelfs gemakkelijker dan een trainer !!
het nadeel van een sport is dat t landingsgestel in de vleugel zit , dus bij een te harde landing is je vleugel naar ze grootje .
Hoewel de mijne al veel heeft meegemaakt en t nog steeds doet .
Owja , ik ben grotendeels wildvlieger die het zichzelf heeft geleerd , maar wel pas nadat ik t helivliegen mezelf heb geleerd .
Uren maken is t belangrijkste , met 1 uurtje in de week schiet t niet op .

Gaan wij het nou ergens over eens zijn, eddie? Dat kan natuurlijk niet he :)

De man van wie ik het vliegtuig overnam zei ook dat de sports moeilijker en sneller is... dat het beter is te leren op een trainer, omdat ik deze minder snel zou crashen...

dat het beter is te leren op een trainer, omdat ik deze minder snel zou crashen...
De sport is een trainer...
Ik heb bijde gevlogen als instructeur en als lesvliegtuig prefereer ik de sport. Hoewel het weinig scheelt.

De snelheid hangt van je gas stand af...

Laatst bewerkt:
Nou, dan gaan we eens een sports proberen.
Ik wil dit weekend ook eens proberen te lessen met mijn F3A kist, nee dat is geen geintje, moet aan de kabel wel lukken denk ik.

GJ

Een F3A kist zou best een prima trainer zijn voor iemand die wel al wat vliegervaring heeft. Een leerling die gewoon circuitjes kan vliegen, zou ik zonder problemen aan de kabel met m'n Derwisj (2m F3A) laten vliegen.

F3A kisten hebben geen zelfherstellend vermogen, maar zijn voor de rast gewoon schatjes. Ze gaan niet lopen snappen als je een keer te bruut up trekt ofzo..

Ja, de jongen heeft nu een vluchtje of 5 met me gemaakt, stijgt zelf op, land zelf, kan de figuurtjes redelijk uitvoeren.
Geeft ook goed aan als ie het niet meer weet.
Dus morgen even met een echte kist (inderdaad een 2 meter F3A kissie) aan de gang.
En zondag meteen de rc3 clubwedstrijd met dat ding mee laten vliegen.
Vorige leerling ook laten doen en dat is hartstikke leuk, ook voor de leerling.

GJ

F3A is een ontzettend goede leerschool. Dat is ook de reden dat ik er aan begonnen ben, niet omdat ik een natuurtalent was ofzo, maar juist omdat je er zoveel van kunt leren. Wat mij betreft zou elke beginnende vlieger door z'n instructeur aangespoord moeten worden om op z'n minst een jaar F3A te gaan vliegen. Je ziet ook bij bijna alle 'toppiloten', zowel vliegtuig als heli, dat die minimaal 1 jaar F3A op 'hun CV' hebben staan.

Nou, dan gaan we eens een sports proberen.
Ik wil dit weekend ook eens proberen te lessen met mijn F3A kist, nee dat is geen geintje, moet aan de kabel wel lukken denk ik.

GJ

Mijn Allereerste RC vlucht was met een Super-Sicroly van Harrie van Schijndel.

Hier op de foto met de ontwerper en evele malen wereldkampioen Hanno Pretner
photosupersicroly.jpg

Hij vloog daarmee in de F3A. Later nog regelmatig er eens mee mogen vliegen en ook met een soort rasantje. Dat vloog beiden veel beter en strakker dan mijn Taxi.

Ik heb nu enkele leerlingen die 20 jaar niet meer gevlogen hebben en die komen nu ineens erachter dat er meer is tussen gasdicht en volgas. Zij hebben alle beide zoiets van wat is er in al die jaren allemaal gebeurd. Er is zoveel veranderd en verbeterd in die jaren dat ze even het overzicht kwijt zijn, maar met hulp van goede mensen komen die heel snel weer op peil. Dit merk je ook bij sommige clubs, daar zijn de "oudere" modelvliegers soms een beetje achtergebleven bij de snelle ontwikkelingen van de laatste jaren en daardoor verkondigen ze nog steeds de Kennis van enkele jaren geleden ipv de huidige kennis. Niet dat die kennis van jaren geleden niet goed is, maar ze is wel al lang achterhaald en het geeft al lang betere ontwikkelingen. Als je dan als "oudere" modelvlieger (In beide opzichten ;) ) die andere wijst op de snelle ontwikkelingen dan verklaren ze je eerst voor gek. Zodra ze echter merken dat het volgens de nieuwe inzichten veel beter, sneller en makkelijker gaat dan gaan ze het ook proberen, maar dat heeft vele voeten in aarde om zover te komen.

HMM, dit antwoord past ook in een ander draadje.........

Nee, Nederland is te vol gebouwd en te veel op voetbal gericht.
dat is de enige sport waar wel plek voor vrijgemaakt word.
Modelvliegclubjes en alles wat gemotoriseerd is wordt de kop ingedrukt.

GJ
niet alleen modelvliegen wordt onmogelijk gemaakt. ook 1-op-1 heeft te lijden van overmatige regelzucht. Nederland is sinds kort begonnen om als het beste jongetje van de europese klas, belachelijk dure transponders in te voeren en het hele luchtruim dicht te timmeren met mallorca-routes. Vervolgens wordt gedreigd met torenhoge boetes (duizenden euri's) als de operator achter zijn scherm jou ziet vliegen in een van de onzichtbare CTR's TMA's, TMZ's en wat al niet meer. Dat is echt iets van de laatste drie jaar, de 25 ervoor hadden we nergens last van. En die operators hebben al aangegeven dat ze al die bliepjes mooi gaan uitfilteren. Anders worden ze knetter.

We worden als hobbyisten geslachtofferd aan alles wat wel geld oplevert. Zoals het hierboven aangehaalde voetbal (wat zijn we eigenlijk opgeschoten sinds de Romeinen? TV?).

sleutelwoorden zijn: Massaal en Commercie. Als een daarvan er niet inzit is je op termijn hobby ten dode opgeschreven als je hiervoor gebruik maakt van de openbare ruimte.

vroegah pleurde je als pubertje je electrozwever in het eerste beste weiland de lucht in, had plezier en stak er veel van op, waarna je op je fietsje naar huis reed en je binnen een half uur weer zat te knutselen aan je model. Nu moet je voor veel regio's minstens een uur in de auto voor je begeleid door een erkend instrukturk je BVB mag halen, die eerst nog je kist heeft afgezeken op bouwfouten.

vroegah pleurde je als pubertje je electrozwever in het eerste beste weiland de lucht in, had plezier en stak er veel van op, waarna je op je fietsje naar huis reed en je binnen een half uur weer zat te knutselen aan je model. Nu moet je voor veel regio's minstens een uur in de auto voor je begeleid door een erkend instrukturk je BVB mag halen, die eerst nog je kist heeft afgezeken op bouwfouten.

Stel je voor zeg dat je zo zonder opleiding in een auto zou mogen stappen, wat denk je dat er dan zou gebeuren........................en we met elke eigenbouw auto zo de weg op mochten...................

Als je vind dat die instrukturk, zoals jij dat zegt, niet nodig is dan heb je het helaas mis. Het BVB hoef je niet te behalen, maar is wel een middel om naar de buitenwacht aan te geven dat we serieus en veilig met onze hobby/sport omgaan.

Daarnaast als die instrukturk jou bouwsel afzeikt en afkraakt op bouwfouten dan is hij verkeerd bezig. Hij mag/moet je er wel op aanspreken, maar dan moet hij ook direct aangeven waarom het niet goed is en op welke manier het dan wel moet, en eventueel zelf de handen mee uit de mouwen steken om het te verhelpen.

Stel je voor dat een modelvliegtuig wat je zelf gebouwd hebt door een bouwfout er van door gaat en ergens in de omgeving een doorzon woning binnenvliegt door dat grote raam waar net een gezinnetje gezellig aan tafel zit te eten. Als het dan alleen maar in de soep terecht komt mag je van geluk spreken, maar als er zich ook persoonlijke ongelukken bij voordoen dan hebben wij weer een slechte naam erbij.

En hou er rekening mee dat de gemiddelde kist die men zo bouwt toch al snel een kilo of 3-5 weegt en een snelheid behaald van 100 kilometer per uur of soms meer. Dat geeft een lekkere klap met veel schade.

Alexzzz ... volgens mij ben jij van Rozenburg toch? Heeft het zin denk je om daar nu heen te gaan, om iemand tegen te komen die me kan helpen inschrijven en aan en intructeur koppelen? En hopelijk ook vliegen?

Laten we de strijdbijl begraven... Volgens mij heb ik je zien vliegen vorige keer daar, met twee enorme toestellen aan het stunten? Of niet? Me vriendin leest net dit forum en zei dat ze dacht zich te herrineren dat iemand je vriendin Urlien hoorde noemen.

Ik begrijp nu heel goed dat prutsers potentieel jullie passie kunnen verzieken. Dit hoort alleen wel normaal uitgelegd te worden aan een beginneling, er hoeft niet vanuit te gaan dat het zo helder is dat ik bijvoorbeeld zo gevaarlijk bezig ben geweest...
Ik denk hier een normale vraag te stellen, en een stroming van negativiteit komt erop af... Tot en met dat mensen je een hoop schade wensen...
Dat ging mij wat ver...

Alexzzz ... volgens mij ben jij van Rozenburg toch? Heeft het zin denk je om daar nu heen te gaan, om iemand tegen te komen die me kan helpen inschrijven en aan en intructeur koppelen? En hopelijk ook vliegen?

Ja, maar nu heeft dat weinig zin meer, had je beter eerder op de middag kunnen zijn. Overigens; met deze wind zal er niet veel gevlogen worden, en zitten de meeste mensen waarschijnlijk in het clubgebouw, maar die zijn nu waarschijnlijk al naar huis. Morgen zijn er zeker mensen, waaronder ik, jee.......

Laten we de strijdbijl begraven... Volgens mij heb ik je zien vliegen vorige keer daar, met twee enorme toestellen aan het stunten? Of niet? Me vriendin leest net dit forum en zei dat ze dacht zich te herrineren dat iemand je vriendin Urlien hoorde noemen.

Denk dat je me hebt zien vliegen op de dag dat ik deze foto maakte, een paar weken geleden;

EMCRvandaag080608_2_.jpg

Ik ben trouwens erkend KNVvL-instructeur:) (ik geef wel direct toe we met dit topic een beetje een rotstart hebben gehad,;))

Grt.

Back