Puntje bij paaltje:
Als ik niet bij EMCR was gaan vliegen met Alexxxzzz;
- Was ik nu ongeveer drie a vier vliegtuigen verder
- 1 Kist was in de maas beland
- Aantal uren op slufter doorgebracht met vraagtekens waarom motor niet start (glowplug)
- Was ik steeds aan het wachten op windkracht 0, terwijl het het bij windkracht 6 nog prima vliegen is
- Had ik met arme brandstof mij arme motor aan het verknallen geweest
- Bleef ik rondjes om mezelf heen vliegen, achter het vliegtuig aan...
- Was ik 120 euro kwijt aan benzine om 'wild' vlieglocaties te zoeken
- Dan was ik niet bij vliegshow Nederweert terecht gekomen
- Geen nieuwe mensen leren kennen die dezelfde interesses/passies delen
- Geen giant-scale stuntwerk van dichtbij gezien
- Geen snelle jets zien vliegen
- Had ik niet in dit tempo deze verslaving opgelopen
En de nadelen sinds ik bij die club gegaan ben;

Al sla je me dood met een steelpannetje, zou het je niet kunnen vertellen! tja... 70 euro contributie. maar als je daar 4 vliegtuigen vanaf trekt, 250 euro winst (zo leg ik ook alles aan me vriendin uit)
Aan beginners;
ik snap dat je graag wilt vliegen, en je denkt dat als je les krijgt dat je dan gelijk houterig oefeningen moet gaan doen maandenlang voordat je een keer op je eigen houtje kunt gaan vliegen. Mijn ervaring is echter dat je de kist in de lucht op een nette lijn overgedragen krijgt en dan juist rustig kunt vliegen, zonder dat je para bent voor de landing die nog moet komen, para over de omgeving (die zie je simpelweg niet in het begin, nog steeds niet echt moet ik toegeven). Het is juist veel relaxter om aan een kabel te beginnen! Daarbij zijn de oefeningen juist leuk om te doen, dan heb je een beetje een doel in plaats van achter het vliegtuig aan vliegen. Verder wil een beginner natuurlijk geen trainer, want ze zien er niet echt mooi uit, met die motor zo open op de voorkant, en die vleugel zo hoog op de romp, en trainer klinkt alsof er nauwelijks power in zit en mogelijkheden, maar niets is minder waar. Ik was gelijk erg versteld van wat die trainer allemaal kan, die vliegt ruim over de honder klm/u, strakke bochten loopings, rols... Het is echt een volwaardige kist (ik begin er affectie voor te krijgen

).
Verder heb ik het natuurlijk wel getroffen met Alexxxzzz en Urlien (!) niet te vergeten. Ik denk dat de match met instructeur wel belangrijk is. Als je je niet comfortabel daarmee voelt is de lol en leercurve wel een stuk minder denk ik. Verder hebben we op alle mogelijke dagen gevlogen, al een stuk of 6/7 keer! Ik moet alleen nog proberen om hem vandaag over te halen, dat gaat misschien voor de eerste keer niet lukken...
Alleen bij het veiligheidsaspect heb ik nog steeds zo mijn vraagtekens. Iedereen pleit ga nu bij een club das niet zo gevaarlijk als in je eentje... Maar ik blijf erbij dat de kans dat ik door een modelvliegtuig om het leven kom op zijn minst ver 100 voudigd is sinds ik bij EMCR kom. Maar dan nog is de kans uiteraard klein.
Groet,
Roel