Tips voor 'wild' vlieglocaties

Denk je een beetje om de goede naam van de nederlandse RC instructeurs?
Je gedraagt je maar!:teacher::rolling:

Laatst bewerkt:
Zoals je het nu stelt is een beetje als: de meeste mensen overlijden in bed, dus een bed is levensgevaarlijk. Ik heb geen keiharde cijfers, maar het is natuurlijk ook dat de meeste modelvliegers bij een club zitten. Dus als het zo is dat de meeste ongelukken bij een club of show gebeuren is dat natuurlijk omdat de meeste modelvliegers daar het vliegen beoefenen.

Tuurlijk is die eenzame Maasvlakte een mooiere locatie dan 350 meter naast een woonwijk, op het zand na dan, maar het gaat er meer om dat het geen clublocatie is. Het is goed gegaan, want je hebt het in je vingers en je hebt geen pech gehad. Maar wat nu als er een ruiter te paard in galop was langs gekomen terwijl jij net aan het landen bent of een overshoot maakt? Die ruiter denkt "dat speelgoedvliegtuigje moet maar aan de kant gaan". Jij bent totaal gefocused op je vliegtuig en ziet die ruiter niet komen ...

Je verwijst naar het effect van 'availability heuristics'; veel mensen sterven in bed, op clubs wordt veel meer gevlogen. dit effect is zeker van toepassing hier, dat zal ik niet ontkennen. Maar dit effect treedt ook bij jou op, want zitten de meeste modelvliegers bij een club? ik was laatst bij een helicopter winkel, die gast zei dat 80% niet bij een club zit...

Het gaat er mij er meer om dat wildvliegen een relatief incidentloze bezigheid is (vergeleken met skieen (30 doden per seizoen aan Nederlandse touristen)of skateboarden). Dus erstige verwijten zijn niet echt gegrond. ik ben nu 28, en heb voordat ik er zelf eentje heb aangeschaft nog nooit iemand in mijn leven met een modelvliegtuig zien vliegen in het echt (ben niet in me schulpje gebleven, ben de hele wereld rond geweest). Er kan niet echt sprake zijn van overlast door wildvliegen, structureel vliegen met een club op enkele honderden meters bij een woonwijk vandaan echter... tja...

Je noemt nu een potentieel incident met die ruiter, maar ik vind dit soort 'potentiele gevaren' geen sterke argumenten in deze discussie. Het feit blijft dat na tientallen jaren modelvliegen nog nooit een ruiter van zijn paard is gevlogen, sterker nog ik denk dat die ruiter gevaarlijker bezig is voor zijn omgeving dan de modelvlieger.

Je stelt over de Maasvlakte; "het gaat erom dat het geen club is", maar ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Denk je dat mensen in de omgeving van jullie club meer alert zijn op rondvliegende 'ongecontroleerde cirkelzagen', dat zou ik ze niet aan willen doen.

Je blijft het bij de club zweren, maar ik krijg meer en meer het idee dat bij de clubs juist de gevaren opgezocht worden. (gisteren bij rozenburg vliegen de jets en giants-scales je echt om de oren met honderden klm/u)Er wordt met heel veel modellen gevlogen, dus af en toe komt het voor dat iemand zijn zender toch aanzet (ondanks de door sommige geliefde regels) en dat een vliegtuig iemand tegen het hoofd vliegt (dit is geen potentieel incident, maar gebeurd ook daadwerkelijk). En al helemaal bij shows, daar staan rijen dik publiek, is gewoon prijsschieten! (ook geen potentieel gevaarlijk incident, dit gebeurd ook echt! oekraine twee toeschouwers dood)

Als ik de optelsom maak (iemand die met een schone lei objectief deze hobby instapt) krijg ik het idee dat het gesprek over veiligheid bij modelvliegen een buitenproportioneel groot onderwerp is. Teveel gespreken omtrent modelvliegen zijn gespits op veiligheid. (bij het halen van mijn duikbrevet gingen nog minder gesprekken over de veiligheid).

Iedreen zegt ROEL DOE NIET ZO IDIOOT EN GA VEILIG BIJ EEN CLUB!!!!Sinds ik me bij Rozenburg heb aangesloten schat ik de kans dat ik door een modelvliegtuig om het leven kom ongeveer 170 keer groter dan wanneer ik me niet bij een club had aangesloten. :lol: (Ik ga zeker bij die club blijven want ik vond het supervet!, maar ik ga niet blijven omdat ik denk dat ik dan langer leef...)

Voor mij is nu eigenlijk de grootste vraag waarom dit effect over veiligheid zo'n rol speelt bij modelvliegen... Ik weet wel wat Freud hierover zou zeggen...

ik was laatst bij een helicopter winkel, die gast zei dat 80% niet bij een club zit...

Njah, 80% niet hoor, nu is het wel zo dat bij helicoptervliegers een groter percentage niet bij een club is aangesloten, om het simpele feit dat je op iedere vrije vierkante meter die heli kan neergooien en kan gaan vliegen (en landen waar je wilt). Bij vleugelvliegen heb je toch altijd een grotere ruimte nodig ivm starten, landen en vliegen. Daarnaast; een heli met storing komt meestal niet ver, een vliegtuig op halfgas met een beetje up wel......
Nadeeltje van ongecontroleerde helies; je weet niet waar die heen gaat, aangezien ze alle kanten vrij op kunnen bewegen, een vliegtuig gaat rechtdoor met een mogelijke afwijking 1 bepaalde en voorspelbare kant op.
Je moet niet vergeten dat er best een aantal verkopers zijn die gewoon met je meepraten; als hij jou kan overtuigen dat wildvliegen OK is, dan kun jij dus het geld dat je bespaart aan contributie bij een club, leuk uitgeven in zijn winkeltje, niet eerlijk, maar wel waar.

Het gaat er mij er meer om dat wildvliegen een relatief incidentloze bezigheid is (vergeleken met skieen (30 doden per seizoen aan Nederlandse touristen)of skateboarden). Dus erstige verwijten zijn niet echt gegrond. ik ben nu 28, en heb voordat ik er zelf eentje heb aangeschaft nog nooit iemand in mijn leven met een modelvliegtuig zien vliegen in het echt (ben niet in me schulpje gebleven, ben de hele wereld rond geweest). Er kan niet echt sprake zijn van overlast door wildvliegen, structureel vliegen met een club op enkele honderden meters bij een woonwijk vandaan echter... tja...

Het gaat er met name om dat we ook een enkel incident dat zou kunnen gaan optreden, vermijden. Het is al voor veel clubs erg lastig om aan een veld te komen, en zeker ook om het te behouden. Alleen al onze club; in de laatste 10 jaar zijn er zeker al 3/4 keren geweest dat de gemeente andere plannen had, met de grootst mogelijke moeite hebben we steeds kunnen voorkomen dat we toch ons veld konden behouden, veelal door positieve pr en lobby; bijv door op onze open dagen zoveel mogelijk mensen uit het gemeentebestuur uit te nodigen e.d. (de burgemeester had het erg naar zijn zin bijv.)
Ik durf te wedden als er binnenkort 1 ernstig incident (met menselijk letsel) optreedt, dat dan bij iedere vergunningaanvraag -waar ook in NL- naar dat incident zal worden verwezen, tot in lengten van dagen.

Je blijft het bij de club zweren, maar ik krijg meer en meer het idee dat bij de clubs juist de gevaren opgezocht worden. (gisteren bij rozenburg vliegen de jets en giants-scales je echt om de oren met honderden klm/u)

Iedreen zegt ROEL DOE NIET ZO IDIOOT EN GA VEILIG BIJ EEN CLUB!!!!Sinds ik me bij Rozenburg heb aangesloten schat ik de kans dat ik door een modelvliegtuig om het leven kom ongeveer 170 keer groter dan wanneer ik me niet bij een club had aangesloten. :lol: (Ik ga zeker bij die club blijven want ik vond het supervet!, maar ik ga niet blijven omdat ik denk dat ik dan langer leef...)

Ze vlogen je gisteren niet om de oren hoor, sowieso hebben we een veiligheidslijn, waar je niet achter mag vliegen. Bij overtreding kun je een schorsing krijgen. Het komt een enkele keer voor dat een leerling achter die lijn vliegt, maar strikt genomen is dat dan ook een fout van de betreffende instructeur.
Sinds kort hebben we ons hekwerk ook flink uitgebreid; als toeschouwer is het praktisch onmogelijk om een toestel tegen je kop te krijgen, als vlieger in de pits ook. Enkel als vlieger tijdens het vliegen (wanneer je dus voor de hekken staat) is die kans wat groter. Ik denk alleen nog steeds dat wanneer je dit afzet tegen de "gemiddelde" wildvlieger, dat de kans groter is dat die eerder zichzelf voor zijn kop vliegt door onervarenheid, dan dat een clublid tegen mijn kop aankomt....... (heb tot op heden nog nooit hoeven bukken:))

Anyway; vanavond gaan we er weer tegenaan:)

(damn, wat een verhaal voor mijn doen, ik begin om iemand te lijken, hehehe)

Grt.

(damn, wat een verhaal voor mijn doen, ik begin om iemand te lijken, hehehe)

Grt.[/quote]

Kijk dit is een goede ontwikkeling, je neemt verantwoordelijkheid voor hoe mijn denken over modelvliegen ontwikkelt. :rolleyes: Verder helder verhaal...

Alleen blijf ik erbij dat sinds ik bij rozenburg kom, de kans veel groter is dat ik door een modelvliegtuig om het leven kom dan wanneer ik in me eentje (bedoelende zonder expert begeleiding), op het strand Slufter zou blijven vliegen... Of ik met deze verglijking een punt maak... :confused: nee eigenlijk niet... hehe. Het is meer ironisch zou ik zeggen...

ik denk dat als je eerst hebt leren vliegen( bij een club ),
en dan op een avond ff snel wilt vliegen met bijvoorbeeld een minimag,
dat het niets uitmaakt of ik nu op een weiland sta of op de club waar ik ook nog eens minder de ruimte heb dan thuis.
dus niet elke vorm van wildvliegen lijkt me zo gevaarlijk en dom enz...

Je noemt nu een potentieel incident met die ruiter ... Je stelt over de Maasvlakte; "het gaat erom dat het geen club is", maar ik snap niet wat je hiermee bedoelt. ...

Ik bedoel dat het op een club geregeld is dat er niet zomaar even een passant over het veld kan wandelen ... daarentegen bestaan er ook passanten die niet begrijpen waar een hek toe dient.

Ik heb er inmiddels wel vrede mee, hoor. Ik ben blij dat je nu lessen volgt bij Alex. Er waren in deze topic ook twee discussies door elkaar, he? ... wildvliegen en beginners die zonder begeleiding aan de gang gaan. Als jij straks je brevet hebt en je gaat nog eens op de Slufter vliegen, heb ik er al minder moeite mee. Neem wel iemand mee die op de omgeving kan letten of jou naar het ziekenhuis kan brengen als er iets mis is gegaan (bij je motor starten ofzo). Dat is niet weer beknotting, hoor ... bij ons op de club is er ook het dringende advies niet alleen te vliegen.

Voor mij is nu eigenlijk de grootste vraag waarom dit effect over veiligheid zo'n rol speelt bij modelvliegen... Ik weet wel wat Freud hierover zou zeggen...

Ik denk dat heilig ontzag voor wat er mis kan gaan en vooral ook voor je motor, wel een goed idee is. Vertrouwdheid met het gevaar leidt tot minder aandacht voor het gevaar.

Maar wat zou Freud erover zeggen?

ik denk dat als je eerst hebt leren vliegen( bij een club ),
en dan op een avond ff snel wilt vliegen met bijvoorbeeld een minimag,
dat het niets uitmaakt of ik nu op een weiland sta of op de club waar ik ook nog eens minder de ruimte heb dan thuis.
dus niet elke vorm van wildvliegen lijkt me zo gevaarlijk en dom enz...

Sjoerd, dat onderscheid is al een paar keer gemaakt in deze discussie. Wild vliegen met een licht electro vliegtuigje lijkt mij ook niet zo'n punt.

Laatst bewerkt:
Zo, weer een succesvolle avond met 4 trainingsvluchten, motortje loopt nu ook prima. Zal zo nog ff foto's posten:)

Grt.

En dan nog een kleine toevoeging mijnerzijds...

Ik kom vanavond aanrijden bij de club (EMCR) en tref een uiterst relaxt geheel aan. Er liggen twee jongedames en een jongeman in het gras in het zonnetje terwijl Alexzzz met z'n vliegtuig aan het showen is. Naast het volk in het gras staat nog een Calmato.

Er wordt wat gekeuveld over belangrijke zaken zoals de voordelen van paardrijden t.o.v. modelvliegen en vice versa. Even later wordt de Calmato aangeslingerd en krijgt de jongeman die eerder nog rustig in de zon lag een vliegles van Alexzzz.

Even later wordt mij uitgelegd dat de jongeman ene 'Roeland van het forum' betreft. Van het draadje 'Wildvliegen'. Ah. Oh. Oeps.

Niet te geloven als ik daarna dit draadje nog eens lees. Hulde aan beide heren hoe ze hun eerdere schermutseling hebben weten bij te leggen. :thumbsup:

Roeland: Ik hoop je nog vaak op het veld te mogen zien en sterkte met je brevet!

Hier nog een foto van de kisten samen:)

emcrmaandagnu_11_.jpg

Zelf ben ik ook nog wat aan het spelen geweest:p

emcrmaandagnu.jpg

Morgenavond weer verder met Roel, we zijn al begonnen aan een aantal brevetfiguren, ging super:D

Vanavond was super... Voor het eerst echt relaxed kunnen vliegen, en richten op het verbeteren van bochten etc... opstijgen... Zonder de stress dat je ook nog moet zien te landen! hehe...

Als een beginneling deze topic gaat volgen dan krijgt deze misschien een verkeerd beeld, dus ben eigenlijk verschuldigd om ook de allereerste poging op youtube te zetten. Ik beloof jullie dat wordt lachen! Ook voorzien van commentaar...

Ik heb het kennelijk wel getroffen geloof ik met Alexxxzzz! Jezus! Was een aardig spektakel! Me vriendin stond gillend achter de hekken in het begin... :bday:

Ontopic:
Wildvliegen of aansluiten bij een club? Is eigenlijk niet de controversiele topic, iedere keer dat de discussie oplaait kan deze eigenlijk gekapt worden door de termen te vervangen door onverantwoord of verantwoord vliegen. Onverantwoord vliegen kan gevaarlijk zijn, maar een andere factor die zwaar weegt (kun je teruglezen in de discussie) is dat in Nederland incidenten vaak de toon kunnen zetten voor beleidsvorming, bijvoorbeeld tegen modelvliegen na een ongeluk.
Eigen hadden we deze topic beter kunnen besteden aan wanneer is iemand onverantwoord bezig! Die gast in het vondelpark gaat naar mijn inzien wel te ver... Iemand die zonder enige kennis een trainer van degelijk formaat gaat vliegen is afhankelijk van de plek vrij onverantwoord tot zeer onverantwoord bezig. Iemand die wekenlang dit forum heeft bestudeerd, een trainer probeert te vliegen met zijn vriendin erbij (verpleegkundige) op een totaal verlaten strand is onhandig bezig, ik zou het niemand aanraden, maar had het achteraf ook niet willen missen! :lol:

Vanavond was super... Voor het eerst echt relaxed kunnen vliegen, en richten op het verbeteren van bochten etc... opstijgen... Zonder de stress dat je ook nog moet zien te landen! hehe...
En dan is ineens die hobby wel heel erg mooi. En met Alex erbij als instructeur zal dat wel snel leiden tot een brevet. En de uitnodiging voor die dag in Limburg staat ook nog steeds.

roeland zei:
Als een beginneling deze topic gaat volgen dan krijgt deze misschien een verkeerd beeld, dus ben eigenlijk verschuldigd om ook de allereerste poging op youtube te zetten. Ik beloof jullie dat wordt lachen! Ook voorzien van commentaar...

Ben benieuwd

Roeland zei:
Ik heb het kennelijk wel getroffen geloof ik met Alexxxzzz! Jezus! Was een aardig spektakel! Me vriendin stond gillend achter de hekken in het begin... :bday:

aiaiaiaiaiaiai Dat klinkt niet goed..............., dat hoort daar niet...........;)

Roeland zei:
Ontopic:
Wildvliegen of aansluiten bij een club? Is eigenlijk niet de controversiele topic, iedere keer dat de discussie oplaait kan deze eigenlijk gekapt worden door de termen te vervangen door onverantwoord of verantwoord vliegen. Onverantwoord vliegen kan gevaarlijk zijn, maar een andere factor die zwaar weegt (kun je teruglezen in de discussie) is dat in Nederland incidenten vaak de toon kunnen zetten voor beleidsvorming, bijvoorbeeld tegen modelvliegen na een ongeluk.
Eigen hadden we deze topic beter kunnen besteden aan wanneer is iemand onverantwoord bezig! Die gast in het vondelpark gaat naar mijn inzien wel te ver... Iemand die zonder enige kennis een trainer van degelijk formaat gaat vliegen is afhankelijk van de plek vrij onverantwoord tot zeer onverantwoord bezig. Iemand die wekenlang dit forum heeft bestudeerd, een trainer probeert te vliegen met zijn vriendin erbij (verpleegkundige) op een totaal verlaten strand is onhandig bezig, ik zou het niemand aanraden, maar had het achteraf ook niet willen missen! :lol:

Dat laatste is zeer goed verwoord Ik denk dat we niet onze zienswijze, maar onze spreekwijze zo moeten omturnen. Wildvliegen, verantwoord of onverantwoord.

aiaiaiaiaiaiai Dat klinkt niet goed..............., dat hoort daar niet...........;)

Alleen in het begin hoor, daarna begon ze het zelfs leuk te vinden:D Zowel Roeland als zijn vriendin wisten ook niet dat een Calmato ook kon hoveren en zuivere rolling-circles kan vliegen, dus wel:)

Grt.

Ontopic:

Goed verwoord! Ik denk dat we hiernaar (en de hele topic) kunnen verwijzen als we nog eens met een andere beginner deze discussie voeren.

Vanavond weer zeer genoten en geleerd! Een iets minder nette en een nette landing afgerond... Ook wel een paar ingrepen waren nodig, maar was denk ik deels te wijten aan het feit dat de motor niet zo lekker liep. Ik had al eerder zitten kloten en had toen al het idee dat de schroefdraad die de carburateur op zijn plek houdt dol was. Tja als ik hem minder goed vastdraaide trilde deze toch steeds los. Eindresultaat lichte crash na een overshoot (heet dat geloof ik) omdat de motor niet snel genoeg herstelde(beetje knip en plakwerk ala Alexxxzzz en we waren zo weer onderweg)... Later bleek dat er geen schroefje meer zat in de carburateur en dat deze zo valse lucht kon aanzuigen... Zit eraan te denken de motor van de sport op de trainer te gaan zetten...

In ieder geval was weer super! Balen dat het gaat regenen morgen...

Groet,

Roel
P.S. Rezin was prettig kennis te maken! tot volgende keer...

Leuke foto's, nu een paar dagen rust (vanaf vrijdag een show in Nederweert) en volgende week weer knallen:p

Grt.

RUST!?... Ik ga nu al 'cold turkey'! Gelukkig heb ik een simulator, dat werkt als een soort methadon...

Dat vliegen is niet normaal verslavend. Het is een soort geestelijke 'tai chi', om zo driedimensionaal te concentreren... hehe

Back