Titan x50 als beginnerstoestel?

Hallo Allemaal,

Na tijden met het idee gespeeld te hebben om te gaan modelvliegen heb ik vorige week echt de knoop door gehakt! Op naar de vliegclub om informatie in te winnen en gelijk verkocht!

Ik wil heli gaan vliegen en heb daar veel info over gekregen, ik werd steeds enthousiaster! Na veel tips gekregen te hebben over wat aan te schaffen wil ik dat ook graag hier even voor leggen, misschien hebben jullie nog wat do's en don'ts

Ik ben van plan een Thunder Tiger Titan X50 aan te schaffen. Heb er veel over gelezen maar hebben jullie er misschien ervaring mee? is het een goed beginners toestel? Ik zit nog te twijfelen tussen elektrisch en Nitro. Ik nijg naar de laatste natuurlijk om het geluid en de eenvoud dat je snel weer verder kan vliegen als je tank leeg is.

Mijn doel is om uiteindelijk schaalmodellen te gaan vliegen alleen zit ik nu nog te twijfelen over hoeveel kanalen mijn zender dan moet hebben.

Is het bijv ook mogelijk om later als je het vliegen onder de knie hebt de mechaniek van de X50 in een schaalmodel in te bouwen?

Hoop dat jullie wat goeie tips hebben.

Laatst bewerkt:
hoi koop gelijk een goede zender , zoals futaba 10cg, betrouwbaar, veel mixers en 10 kanalen. als je doel schaal is ,zijn 10 kanalen wel fijn ivm landingsgestel, verlichting e.d.
tt 50x is een goede heli ,parts wereld wijd vol op verkrijgbaar en goedkoop!
kijk maar eens bij helicraft.com .
zelf vlieg ik met zowel electro als brandstof , waarbij de brandstof heli toch favoriet is.
langere vliegtijd , minder kans op elctronica storing(regelaar, motor, bec).
tevens is bij een crash bij electro de kans groot dat de lipo ook kapot/beschadigd is.
een beetje redelijke lipo 6 cellen doet toch op zijn minst 80 euro,wat je bij de crash kosten mag optellen.vaak worden er 12 cellen gebruikt!
rompen zijn goed verkrijgbaar en altijd aan te passen aan mechaniek, dat is juist deel van de hobby!
gr rinie

Thunder tiger is gewoon een goed merk, op dezelfde lijn qua kwaliteit als align. iig, dat is mijn ervaring
electrisch of brandstof is een keuze die je zelf maakt, maar ik ben altijd een groot voorstander van brandstof..

idd snel tanken en weer vliegen. langere vliegtijd op een tank.
Je kan echt zien wanneer je moet landen (je ziet de tank leeg raken)
alleen zul je altijd de stroomvoorziening wel goed op orde moeten hebben, maar dat is altijd zo.. reken voor de veiligheid op 8 ampere, zit je altijd goed.
Ikzelf doe een vlucht of 8 met een 2200 mah 2s lipo..

Daarnaast vind ik electro bij zulke grote dingen altijd wat eng, hoop vermogen, en er is weinig aan te "voelen" zoals bij brandstof wel het geval is.
het laden met grote vermogens, de 3 ernstig dure pakketten die je toch nodig hebt om een beetje door te kunnen vliegen..

Maar de electro heren zullen hier vast veel antwoorden op hebben ;-)

enigste puntje, maar daar heb je al rekening mee gehouden, is dat je als beginner met dit soort grote apparaten gewoon hulp moet hebben.
veel vermogen, veel ruimte om jezelf te raken of een ander te verwonden.
Denk er ook niet te makkelijk over..

Welkom Jan-Martin. Koop radio en vliegtuig/heli waar ze op de club ervaring/kennis van hebben. Ook handig voor snelle reserve-onderdelen. Idem keuze elektrisch<>brandstof. Bij welke club ben je geweest? Lees lekker mee met de diverse discussies, steek je veel van op.

Lees ook de stickies/belangrijks/FAQs permanent vastgepind bovenaan in dit subforum, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Scheelt jou, en ons :mrgreen: veel vragen, crashes, onveiligheid, tijd en geld.

Ga niet in je uppie leren/vliegen,berichtje van vorige week:
Tragisch rc heli ongeval in Zwitserland

Forumtipjes:
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de enthousiaste reacties, leuk om te lezen en ik denk dat ik er zeker wat aan heb.

@raptor117
Waar heb jij je zender vandaan? Bij ons op de club vliegen de meeste ook met Futaba. Heb al een zoektocht op het internet gedaan waar je deze zenders kan kopen maar de prijzen en beschikbare types verschillen nogal. Wat kun je met mixers doen waar je het over had?

@Student
Klopt, het zijn idd grote en gevaarlijke apparaten, heb er afgelopen zaterdag ook met respect naar gekeken. Ik kwam op dit forum via het 'veiligheid' topic al op heerlijke fotos uit. Ik hou het eerst lekker bij een vliegclub zodat er altijd mensen zijn die veel meer ervaring hebben dan ik. Op de club raden ze wel wat groter helis aan omdat deze wat minder zenuwachtig zijn.

@Ron
Bedankt voor de tips, ik was ook al druk aan het lezen op dit forum. Van bouw verslagen tot aan veiligheid, alles wel al zo'n beetje gezien. Voelde me haast al bezwaard om nog een beginnersdraadje te posten maar kon niets vinden over de X50. Ik ben bij de Modelvliegclub in Odoorn geweest(Welkom, vlak bij emmen). Daar vlogen de meesten met Thunder Tiger, raptors als ik mij niet vergis. Qua zenders hebben ze allemaal Futaba dus is voor mij ook handig om te doen. Altijd handig als je instellingen over moet nemen. Ik heb mijn profiel gelijk even aangepast, was een handige tip, had ik niet bij na gedacht.

Hebben jullie misschien nog leuke site's waar je Heli's/onderdelen kan kopen? Ik heb al een aantal gevonden, maar waar hebben jullie goeie ervaringen mee?

Hoe meer ik op dit forum lees hoe meer zin ik krijg om echt met deze hobby te gaan beginnen. Eerst maar eens zorgen dat ik goed materiaal krijg en dan veel oefenen op de club. Hopelijk krijg ik het onder de knie :). (Ik moet alleen niet te veel naar de foto's met rc heli ongelukken kijken, want dan durf ik er al bijna niet meer aan te beginnen :)).

Bedankt dat jullie de moeite nemen om te reageren :o

Groeten,

Jan-Martijn

... kon niets vinden over de X50 ...
De forumsoftware kan niet zoeken op zoektermen van minder dan vier karakters. Probeer het eens met titan. De standaardzoekfunctie is een kruk, het is veel handiger om de uitgebreide zoekfunctie van het forum te gebruiken: rechtermuisklik op gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster.
Er is wel om manier om op drie karakters te zoeken. Zie deze zoek-tips en -trucs, ook nuttig voor Google en www.IxQuick.nl
Zoekfunctie FAQ - MBF

Als je winkels zoekt, kijk ff bij de sponsoren van het mbf
Zij hebben banners en reclame rond je scherm staan.

Op deze manier winkels doorgeven is wat kritisch, omdat we als forum een regel tegen "winkelbesprekingen" hebben.. Positief en negatief
Dus je mag geen negatieve zaken delen over een winkel,maar ook geen andere zaken
Enigste punt wat wel is toegestaan, is wanneer iemand echt een onderdeel niet kan vinden, of wanneer een onderdeel een oplossing voor zijn probleem is. Dan mag er evt een link naar het product geplaatst worden.

Hallo Allemaal,

Ik denk dat jullie het vast wel leuk vinden om te horen wat het nu geworden is. :o

Ik heb gister de Titan X50 gekocht, staat nu netjes in doos bij mij thuis en zeer binnenkort ga ik lekker beginnen met bouwen.

De zender ben ik nog niet echt uit, daar is zoveel keus in. Heb op dit moment mijn oog op de Futaba T8FG alleen kan ik deze niet echt in de webwinkels vinden (of word deze misschien niet meer gemaakt?).

Groeten,

Jan-Martijn

edanuseq.jpg

DX8 Spektrum Zender SPMR8800EU hobbymaniac.nl

Niet op voorraad, maar het gaat om het idee ;-)

Punt met zenders is altijd een beetje dat het echt van de persoon afhangt...
ik ben zelf met futaba begonnen, en ben daar altijd blijven hangen.
als ik nu mijn kleine apparaten zender (dx6) in wil stellen, heb ik echt ff nodig om weer te snappen via welke gedachtekronkels dat menu ook alweer liep

Spectrum mensen hebben schijnbaar dat zelfde met futaba zenders.
of graupner...

allemaal mooi spul, eigenlijk moet je zo'n ding ff in de hand hebben gehad voor je iets koopt.

Wisselen van merk doe je tegenwoordig nl bijna niet meer.
als je eenmaal een paar modellen hebt, zou je al die ontvangers moeten gaan wisselen voor de ontvangers van dat andere merk.
en dat is bij 2.4 ghz niet echt een goedkope hobby

Knappe heli ;).
Daar ga je veel bouw & vliegplezier aan hebben:p.

Mischien kan je al met een simulator beginnen oefenen (als je een zender hebt kunnen kiezen ;) ).

Veel plezier ermee.

Mvg,
Niki

De T8FG zie ik inderdaad niet meer bij fastlad ed. De vervanger lijkt de 14SG.

Heb zelf goede ervaringen met de JR XG8, is ergonomisch een van de betere handzenders en heeft meer dan genoeg functies en ook telemetrie.

Ja hele leuke heli en meteen een mooie om te starten.

Ga gewoon bij de club en laat je goed begeleiden, dan is het geen probleem om hier mee te starten. Ze zullen je gewoon aan de kabel hangen. (Kijk voor je zender best welke zenders de clubleden vooral vliegen, een spektrum kan je niet aan de kabel hangen bij Futaba en omgekeerd)

Oefen ook op de simulator, ga je heel snel vooruitgang boeken en hoe sneller je zelfstandig kan hoveren, hoe beter natuurlijk :)

Ik herinner me nog heel goed de voldoening die ik had toen ik eigenlijk zelf kon hoveren in alle richtingen zonder trainingskruis! Heel fijn allemaal! Veel plezier en succes ermee :-)

Hallo Allemaal,

Bedankt voor alle leuke reacties en tips! Daar heb ik zeer zeker wat aan. Ben al druk aan het bouwen. Loop gelijk al tegen probleempjes aan dus morgen de hele handel gewoon mee naar de club :)

Groeten,

Jan-Martijn

2

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik ben vandaag de trotse eigenaar van een titan x50 geworden.
Ik blijf dit effe volgen en misschien kan ik ook mijn mening geven.
Op het bouwen.

Hey Lifeliner,

Leuk, welke uitvoering heb jij gekocht? Ik ben al een aardig eindje met bouwen. Handleiding is goed te volgen moet wel toegeven dat goed gereedschap wel een must is.

Veel plezier met bouwen. Laat af en toe maar eens wat foto's achter ben wel benieuwd!

Dit is mijn status:
yne2e7yj.jpg

2

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben vandaag begonnen met de rotorkop.
Voor de rest is het een goede handleiding boek.

Het is de paddel uitvoering net als die van jou.

Veel plezier met bouwen. Ik heb die van mij klaar tot de elektronica. Die ga ik dit weekend bestellen.

Leuke build maar aan het eind dacht ik steeds schroefjes te missen maar die bleken dan in een ander zakje over te blijven :).

Hierbij nog ff een pic

ahubadyd.jpg

Groeten. Jan-Martijn

Back