Titan x50 als beginnerstoestel?

Gisteren de moter stationair afgesteld loopt mooi, maar bij het verder optoeren sputtert er veel brandstof uit de uitlaat en komt slecht op toeren.
Hoofdnaald 3,5 slag open dus die ga ik nog een beetje knijpen.

Voor de rest dik tevreden , met mijn nieuwe heli.

Hier op het forum een gyro gp 750 gekocht.
Gelijk installeren, blijkt hij kapot te zijn dat is effe balen.

Nu hopen dat de verkoper schappelijk is en de gyro terugneemt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren de moter stationair afgesteld loopt mooi, maar bij het verder optoeren sputtert er veel brandstof uit de uitlaat en komt slecht op toeren.
Hoofdnaald 3,5 slag open dus die ga ik nog een beetje knijpen.

Voor de rest dik tevreden , met mijn nieuwe heli.

Hier op het forum een gyro gp 750 gekocht.
Gelijk installeren, blijkt hij kapot te zijn dat is effe balen.

Hoi Lifeliner4,
Jammer dat je gyro kapot is das ff minder goed van de verkoper dat ie dat geleverd heeft.....

Wat betreft de Motor.....
Volgens mij in een eerdere foto zit er een TT Redline motor in??

PAS OP MET KNIJPEN VAN DE HOOFD NAALD..
waarom??
Bij een Redline motor loopt de Idle naald ver door in het hoover gebied en gaat dan pas over in de Hoofdnaald
Bij een OS motor loopt de Idle naald tot een kwart gas open en dan gaat ie al over op de midden naald en dan pas over naar 3/4 gas open op hoofd naald..........

Volgens mij heeft de Redline maar 2 naalden en heb al menigeen gezien dat veel mensen aan de hoofd naald zitten te draaien tijdens hoover omdat ie niet lekker loopt (rijk) maar zoals gezegd loopt de Idl naald ver door in het middengebied en moet je eerst deze goed afstellen alvorens aan de Hoofd naald te gaan draaien.........
zou zonde zijn als je in het begin de motor kapot vliegt door aan de verkeerde naald te draaien..
eenmaal goed lopend is het een best goede motor... tis maar mij advies

S6 met het afstellen en maiden van de Titan

Greetz
Jeroen

Hoi Lifeliner4,
Jammer dat je gyro kapot is das ff minder goed van de verkoper dat ie dat geleverd heeft.....

Wat betreft de Motor.....
Volgens mij in een eerdere foto zit er een TT Redline motor in??

PAS OP MET KNIJPEN VAN DE HOOFD NAALD..
waarom??
Bij een Redline motor loopt de Idle naald ver door in het hoover gebied en gaat dan pas over in de Hoofdnaald
Bij een OS motor loopt de Idle naald tot een kwart gas open en dan gaat ie al over op de midden naald en dan pas over naar 3/4 gas open op hoofd naald..........

Volgens mij heeft de Redline maar 2 naalden en heb al menigeen gezien dat veel mensen aan de hoofd naald zitten te draaien tijdens hoover omdat ie niet lekker loopt (rijk) maar zoals gezegd loopt de Idl naald ver door in het middengebied en moet je eerst deze goed afstellen alvorens aan de Hoofd naald te gaan draaien.........
zou zonde zijn als je in het begin de motor kapot vliegt door aan de verkeerde naald te draaien..
eenmaal goed lopend is het een best goede motor... tis maar mij advies

S6 met het afstellen en maiden van de Titan

Greetz
Jeroen

Bij nagenoeg alle carburateurs (behalve de Walbo-achtigen) staan de naalden in serie, en wordt bij het open draaien van het gas eerst de idle, (en indien aanwezig daarna de midden-naald) langzaam "buiten gebruik" gezet.
Dat betekent, dat je hoofdnaald, ook al is het soms nagenoeg onmerkbaar, altijd invloed heeft. In de praktijk is dit effect per merk en type wat verschillend, maar heel theoretisch kun je de idle en midden naald alleen goed afstellen als éérst de hoofdnaald goed staat.

Dat is tegenstrijdig met dat je een helimotor nooit volgas start, en ook nooit vol gas in laat lopen.

Zolang je voldoende zelfbeheersing hebt om die hoofdnaald niet verder te knijpen dan voor een goede hoover nodig is, EN je de zelfbeheerssing hebt géén pitch pumps te doen voordat hij goed afgesteld is, kan dat voor eerst nog niet zoveel kwaad.

Echter: zodra je de hoofdnaald af wilt stellen zijn die pitchpumps of op zijn minst een aantal seconden volgas klimmen toch wel een noodzakelijke test, en dan is het inderdaad verstandig, eerst die lage naald weer wat vetter te zetten, en dan het gas slechts geleidelijk te openen, zodat je onmiddellijk weer terug kunt nemen als hij te schraal gaat lopen.

Helaas ontkom je er soms niet aan om een beetje door een "risico-gebied" heen te gaan qua afstelling (je motor moet eerst überhaupt willen lopen voor je ook maar iets af kunt stellen en dat moet noodgedwongen eerst weer met die lage naald), en dan is het zaak dat je je gezonde verstand gebruikt.

Groet, Bert

Bij nagenoeg alle carburateurs (behalve de Walbo-achtigen) staan de naalden in serie, en wordt bij het open draaien van het gas eerst de idle, (en indien aanwezig daarna de midden-naald) langzaam "buiten gebruik" gezet.
Dat betekent, dat je hoofdnaald, ook al is het soms nagenoeg onmerkbaar, altijd invloed heeft. In de praktijk is dit effect per merk en type wat verschillend, maar heel theoretisch kun je de idle en midden naald alleen goed afstellen als éérst de hoofdnaald goed staat.

Dat is tegenstrijdig met dat je een helimotor nooit volgas start, en ook nooit vol gas in laat lopen.

Zolang je voldoende zelfbeheersing hebt om die hoofdnaald niet verder te knijpen dan voor een goede hoover nodig is, EN je de zelfbeheerssing hebt géén pitch pumps te doen voordat hij goed afgesteld is, kan dat voor eerst nog niet zoveel kwaad.

Echter: zodra je de hoofdnaald af wilt stellen zijn die pitchpumps of op zijn minst een aantal seconden volgas klimmen toch wel een noodzakelijke test, en dan is het inderdaad verstandig, eerst die lage naald weer wat vetter te zetten, en dan het gas slechts geleidelijk te openen, zodat je onmiddellijk weer terug kunt nemen als hij te schraal gaat lopen.

Helaas ontkom je er soms niet aan om een beetje door een "risico-gebied" heen te gaan qua afstelling (je motor moet eerst überhaupt willen lopen voor je ook maar iets af kunt stellen en dat moet noodgedwongen eerst weer met die lage naald), en dan is het zaak dat je je gezonde verstand gebruikt.

Groet, Bert

Klopt Bert,je heb helemaal gelijk.

Maar wat ik wilde aanhalen dat de Idl schroef in een heel groot gebied werkt tov OS motoren en dat is een puntje om mee te nemen in het afstel proces van een RedLine..
Natuurlijk werkt de Hoofdnaald in samenwerking met de Idl naald en ook de Hoofdnaald moet goed staan maar ik heb verschillende mensen zien draaien aan de hoofdnaald om hem goed lopend te krijgen en VEELS te arm hadden staan (1 Turn open!!) en toen gingen ze maar aan de Idl naald lopen prutsen om hem goed lopend te krijgen....
Dus vandaar dat ik even hierop gereageerd had.tis allemaal een samenwerkings verband van de Naalden maar wilde ff zeggen dat de Idle naald t.o.v. een andere motor bijvb. OS een veel,groter instel gebied bestrijkt .

Gr
Jeroen

Je hebt helemaal gelijk Jeroen....
Echter, een motor die (redelijk) stationair loopt en redelijk fatsoenlijk hoovert, maar baggervet wordt zodra het gas verder open gaat, die staat ruim te rijk op de hoofdnaald, en dan is het niet een heel groot probleem.

Het wordt vervelender als je een baggervette stationair hebt met een redelijk hoovergebied (ofwel de motor word schraler naarmate het gas open gaat): dat is een indicatie dat de hoofdnaald te schraal staat.

Wat ik zelf meestal doe met de Rossi's als ze nieuw zijn, is eerst maar eens zien of de motor starten wil. Ik hoover dan, en regel het mengsel met de hoofdnaald, omdat ik het eerste uur toch niets anders doe dan korte hopjes hooveren (ABC motoren....)

Daarna héél voorzichtig het gas verder open en kijken of de motor schraler of vetter wordt. Word hij schraler dan moet de hoofdnaald verder open tot ik een aantal seconden volgas kan klimmen.
Word hij vetter dan de hoofdnaald dicht tot hij lekker doorloopt in volgas.

Pas als ik dit voor elkaar heb, ga ik met de midden naald aan de slag (Rossi heeft niet echt een stationair naald, als middengebied goed staat, zou je "ongeveer" een goed stationair moeten hebben).

Die stel ik overigens niet af op hoe de heli hoovert of hoe de motor loopt in hoover, maar op hoe de heli overgaat van hoover naar stationair: De hoover loop verandert niet echt als ik aan de midden naald zit, maar er is een heel groot verschil in hoe de motor overgaat naar stationair na 30 sec hooveren. Jengelt hij na en doet hij er 5 seconden over om af te zakken naar stationaire loop, dan loopt hij te schraal (is de motor te warm) en dan zet je de midden naald verder open totdat je na 30 seconden hoover, als je bijvoorbeeld TH gebruikt, de motor binnen 1 a 2 seconden overgaat in een pruttelende stationair.

Zaak is wel bij die test, om de heli te landen en onmiddellijk het gas stationair te zetten.

Die test is overigens goed voor in principe alle gloeiplug helimotoren die ik ken.

Groet, Bert

Ik heb afgelopen zaterdag de X50 mee gehad naar de modelvliegclub. Vol trots hem laten zien incl mijn nieuwe zender(T8FG). Dacht ik in volle naiviteit hem al te kunnen vliegen, maar helaas.

We krijgen de afstelling van de swashplate niet goed. Heb de lengtes van alle pushrots goed(volgens het boekje dan) maar toch blijkt de swashplate niet goed te staan. Hij 'wiebelt' ook als je hem van boven naar bewegen beweegt. Het lijkt wel of de ene servo een langere uitslag maakt dan de andere. ook vreemd.

Iemand van jullie misschien nog wat tips?

Groeten,

Jan-Martijn

filmpje van de swash beweging zou dan helpen om beter te begrijpen wat het probleem is. want afgezien van de 120vs140 graden swash kan het nog steeds van alles zijn.

Vermoedelijk heb je ergens een "dubbele reverse" fout gemaakt:
Een servo ge-reversed EN een stuurrichting in je swashmenu omgedraaid om hem toch weer goed te laten sturen.

Dan krijg je soms dat bijvoorbeeld je pitchcurve op de ene ailleron servo wat anders aan komt als op de andere.

Gewoon weer even de boel default zetten en overnieuw beginnen.

Eerst de tuimelschijf instellen (de juiste mixer kiezen voor de swash, bedoel ik)
Daarna kijken welke servo er eventueel gereversed moet worden. Dat is kipsimpel: beweeg de pitch, en kijk wat de servo's doen.
Negeer welke kant ze op gaan (dat komt later), maar reverse alleen de servo die tegen de andere twee in loopt (indien nodig)
Pas daarna in het swash menu de plusjes en minnetjes voor pitch, ailleron en elevator zodanig zetten dat de swash omhoog gaat als je pitch geeft, naar links als je links geeft en naar achter als je "up" geeft.

Daarna zou het goed moeten zijn.

Groet, Bert

Hallo Bert en Danny,

Ik ga morgen even de exacte instellingen uit de handleiding weer gebruiken om alle quicklinks op maat te krijgen. Ik had idd nog wat last van servo's die ik moet reversen.

Mocht ik er niet uit komen zal ik even een filmpje maken van de swashbewegingen incl de servo's misschien dat jullie dan beter kunnen beoordelen wat ik mis doe.

Ik had namelijk tijdens de bouw de handleiding zo goed mogelijk gevolgd. Toen ik op de club kwam, kwamen ze er achter dat ik de zender instellingen niet goed had staan en dat de quicklinkjes er strak zaten, dit hebben we wat soepeler gedraaid. Ik ben alleen bang dat door deze laatste handeling de set-up niet helemaal meer klopt.

Moet zeggen dat dit wel het moeilijkste is van de hele bouw.

Groeten

Jan-Martijn

Hallo allemaal.

Vanochtend even bezig geweest met de instellingen van mijn swashplate. Voornamelijk het mechanisch zo goed mogelijk proberen te krijgen. Best lastig als je dit voor de eerste keer doet. Ik heb alle instellingen gebruikt zoals ze in de handleiding staan en met wat kleine aanpassingen heb ik het huidige resultaat. Heb twee filmpjes gemaakt. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Hmmm nog even uitzoeken hoe ik een filmpje upload......

Gr. Jan-Martijn

Dat ziet er volgens mij goed uit hoor...
Als de swash een klein beetje kantelt richting einduitslag dan kun je dit met endpoints enigszins corrigeren. Maar hier moet je makkelijk mee kunnen vliegen lijkt mij.
Was het probleem eerst erger of zie ik gewoon iets over het hoofd in het filmpje? Want anders zijn je clubgenoten wel belachelijk kritisch.

Nee het was veel erger. Je kon duidelijk zien dat hij aan het wiebelen was. We hebben toen wat lopen stellen met de pushrods. Heb vandaag alles op de instellingen gezet van de handleiding en vanuit daar begonnen met werken.

Op de club gaven ze het advies alles servos haaks te zetten echter staat dit in de handleiding niet zo. Dus ben ik nu eigenwijs door de handleiding precies te volgen.

Heb nog wel het idee dat hij iets wiebelt maar dat is miss wel mijn critisch oog en merk je dat met vliegen niet. Het is mijn eerste heli en het invliegen laat ik lekker op de club doen door iemand die snapt wat hij doet haha

Ben blij te horen dat het goed lijkt! Bedoel je met endpoints de max uitslag van de servos die je in je zender in kan stellen?

Bedankt voor het meekijken iig!

Back