Bij nagenoeg alle carburateurs (behalve de Walbo-achtigen) staan de naalden in serie, en wordt bij het open draaien van het gas eerst de idle, (en indien aanwezig daarna de midden-naald) langzaam "buiten gebruik" gezet.
Dat betekent, dat je hoofdnaald, ook al is het soms nagenoeg onmerkbaar, altijd invloed heeft. In de praktijk is dit effect per merk en type wat verschillend, maar heel theoretisch kun je de idle en midden naald alleen goed afstellen als éérst de hoofdnaald goed staat.
Dat is tegenstrijdig met dat je een helimotor nooit volgas start, en ook nooit vol gas in laat lopen.
Zolang je voldoende zelfbeheersing hebt om die hoofdnaald niet verder te knijpen dan voor een goede hoover nodig is, EN je de zelfbeheerssing hebt géén pitch pumps te doen voordat hij goed afgesteld is, kan dat voor eerst nog niet zoveel kwaad.
Echter: zodra je de hoofdnaald af wilt stellen zijn die pitchpumps of op zijn minst een aantal seconden volgas klimmen toch wel een noodzakelijke test, en dan is het inderdaad verstandig, eerst die lage naald weer wat vetter te zetten, en dan het gas slechts geleidelijk te openen, zodat je onmiddellijk weer terug kunt nemen als hij te schraal gaat lopen.
Helaas ontkom je er soms niet aan om een beetje door een "risico-gebied" heen te gaan qua afstelling (je motor moet eerst überhaupt willen lopen voor je ook maar iets af kunt stellen en dat moet noodgedwongen eerst weer met die lage naald), en dan is het zaak dat je je gezonde verstand gebruikt.
Groet, Bert