Toch ook maar begonnen.... Mijn 1e orni!

Discussie in 'Ornithopters' gestart door sietse, 23 feb 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat is nu te lang voorruit plannen. Ik heb helaas helemaal geen zicht op wat er dan allemaal gebeurt, maar indien het dan mogelijk is voor mij wil ik er best wel heen.
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Nee, heb dat veerprincipe voor een krachtige snelle flap toegepast. Dat zweef/veer idee lijkt mij eerlijk gezegd niet zo geweldig..

    veren die zó sterk zijn om de vleugels in de 'hoogste' positie terug naar 'zweefstand' te trekken, zorgen ervoor dat de motor wel-niet-wel-niet hard moet werken. Deze omschakeling kost tijd, denk dat het lastig wordt een hooge fpm te halen.

    Verder lijken mij de metale boormachine tandwielen (veel te) zwaar. En een uiterlijk van een meeuw.. hmm, ik zou blij zijn als je uberhaupt al iets vliegends krijgt :D
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Wow, nee, das wel ver fietsen idd :lol:
    Maar mijn doel is dus zo'n beetje om zonder doek goede vleugels (met vleugelprofiel) te maken.

    Via deze link kom je op een site (volgens mij vrij oude modellen). Hier staan echt mooie modellen die me erg trekken.
    http://www.ornithopter.de/bilder3.htm
    Bij deze modellen wordt wel degelijk gebruik gemaakt van een veer (hier een gasveer) en volgens mij zo te zien om het gewicht van het vliegtuig op te heffen. Verder gebruiken ze ook vaste vleugels (of in ieder geval ribbenvleugels MET vleugelprofiel!) deze kunnen wel flink twisten aan de tips waardoor ze toch voortstuwing leveren. Er staat ook een filmpje op die site. zie je toch dat het er een stuk mooier uitziet dan zo'n zenuwachtige flapper met doek.

    ja, lijkt mij ook, maar in veel (accu)boormachines schijnen plastic tandwielen te zitten! en die kunnen in elk geval wel de krachten aan denk ik.

    Is toch alleen maar erger als je geen veer heb??? Zonder veer heb je veel kracht nodig om de vleugels naar beneden te flappen, daarna vliegen ze vrij makkelijk weer naar boven door het eigengewicht van de orni. Als je een veer toepast die enkel het gewicht van de orni opheft, dan heb je in principe toch minder kracht nodig voor het flappen? ( als ie eenmaal op gang is? Hoge fpm (flaps per minute lijkt me :lol: ) heb je ook niet nodig als je grotere (eficientere) vleugels heb! toch :?:
     
  4. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Leuke projecten hier!
    Ik denk eigenlijk dat we zo veel mogelijk naar vogels moeten kijken: die maken we na. Enneuh over dat flappen: ik denk dat je dus alleen hoeft te flappen voor de voortstuwing (wat jullie ook doen geloof ik?), en de snelheid geeft de lift zeg maar. Maar wat je ook kunt doen: een torsiestijve vleugel maken en hem in de opwaartse slag zo ver mogelijk laten draaien, en in de neerwaartse slag weer horizontaal krijgen. Zo krijg je voortstuwing en lift.
    Dat mechanisme lijkt me ook niet echt geweldig: ik zou 2 bestuurbare veren (ik heb een keer op tv elektrische of CO2 spieren gezien waarmee ze een cobra simuleerden, is dat wat?) per vleugel erin zetten , een voor en een achter het scharnierpunt, omdat me dit veel efficienter lijkt, en vogels doen het weliswaar ook he :wink: .
    Ook over het sturen maak ik me zorgen: een richtingsroer stuurt niet echt genoeg bij zo'n orni he. Dan moet je natuurlijk de vleugelpennen laten draaien, hebben ze dit al opgelost op die duitse site (srry, heb geen zin om hem helemaal door te lezen, ben slecht in duits :oops: )?
    En over de vleugels locken: ik snap die veer niet helemaal, maar dat lijkt me niks. Hadden ze daar op die duitse site een gasveer gebruikt die je aan-uit kunt schakelen? Mij lijkt het makkelijker om via een simpel schakelmechanisme de vleugels proberen gelijk te krijgen en daarna de vleugelpennen te locken via een stangetje aan een snelle servo zodat ze niet meer kunnen slaan, maar wel kunnen draaien.

    Veel ideeen dus :wink: ...
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ha, nog een geinteresseerde, ik zal binnenkort wel ff wat tekeningentjes van mijn ideeën hier neerzetten, wordt het misschien wat duidelijker.
    Ik heb nu trouwens een werphengel gesloopt, nou zeg, dat is een mooi mechaniekje. Als je aan het trommeltje draaid, beweegt een tandwieltje (staal) binnenin met een vertraging 1:7.75, Hieraan zit een overbrenging naar een op-en-neer-gaande beweging!, die ga ik denk ik wel gebruiken!

    Oh ja, voor tandwielen moet je eens een printer slopen. Daar zitten er veel in! (motors trouwens ook)
     
  6. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Daar weet ik alles van... :lol: Bij mijn vader op het werk gooien ze bakken met oude printers weg... :wink:

    Maarreuh succes met je werphengelmechanisme, maar is dit niet een beetje groot? Moet je wel gelijk een grote orni hebben...
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja, ik heb ze nu ook van mijn werk (stage). Ik zit in de kelder van de TU-delft te werken, komt er een vent aan met 2 karren computers en printers voor de puinbak! lache, hij alle netwerkkaarten eruitgesloopt, ik alle cd-rom-spelers, ventilatortjes, ledjes, handige stekkertjes (zitten gewoon modelbouwstekkertjes in waar je normaal toch weer een paar euro voor betaald :wink: ), paar voedingen en nog wat troep.
    Ik heb dus weer genoeg dingen om mee te klooien. Nooit geweten dat er zoveel motortjes in printers zitten (en in cd-spelers), ook een mooie getande riem trouwens (en tandwielen!)!

    [​IMG]
    Is niet zo heel groot hoor. Nee, het wordt geen indoormicro. ik had wel iets van 1,5 tot 2 meter in gedachten. maar voorlopig rateld mijn ideeëngenerator rustig door, dus dat komt wel. In ieder geval dus wel genoeg tandwielen nu! :lol:
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  9. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ben jaloers op jou!!!
     
  10. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Graag wil ik ook zoiets bouwen. Ik heb op het internet gezocht, maar kon geen bouwtekening vinden.

    Wie o wie kan mij aan een tekening helpen?

    Alvast bedankt,

    Bas
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  12. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Sietse,
    Bedankt!!!

    Ik was al op die site geweest, maar kon hem daar niet vinden :oops: :oops: :oops: :oops:
    Tenminste niet als bouwtekening, alleen als kit

    Gelukkig zijn sommige mensen iets slimmer dan ik :wink: :roll:
     
  13. ben hem nu ook aan het bouwen, ook te zwaar gemaakt.
    wil uiteindelijk ook een soort zwever met trage vleugelslag.
    wel met zo'n mooie staart.
    zit veel info in de filmpjes die hier rond zwerven ;)
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ey pepijn, Kikke dat je hem ook heb gebouwt! Die van mij was wat te zwaar, maar kon toch een rondje in de huiskamer fladderen. Blijft echt ongelovelijk die kleine dingetjes. Als je hem goed bouwt en goede elastiekjes gebruikt, moet ie wel een tijdje kunnen fladderen.

    Dat is idd ook echt mijn doel! Dat lijkt me zoooo mooi. Lekker soaren boven de duinen, en als de wind wat wegzakt: hop hop, paar vleugelslagen en je bent weer op hoogte :D, En natuurlijk gewoon rustig rondvliegen in een park ofzo.

    Deze site heb je zeker al helemaal uitgespit? Dat vind ik toch nog steeds de mooiste die ik tot nu toe ben tegen gekomen. (vooral ook die vleugels :D).
    Zelf ben ik alleen nog steeds blijven hangen op de ideeën-fase. Sommige ideeën gaan al iets meer naar werkend idee (in m'n hoofd), maar om het echt te bouwen is nog een heel ander punt! best lastige zooi.
     
  15. ja, die is mooi, heb alleen nog de filmpjes gezien, crashte allebei :?
    de vleugels vind ik mooi, de romp en de staart lijkt meer op een gewoon vliegtuig
    wat werkt eigenlijk beter, een normale staart of een vogel staart?
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik denk dat ze voor een "normale" zweverromp hadden gekozen, omdat dat natuurlijk een stuk meer stabiliteit geeft. Dat heb je zo op het 1e gezicht wel nodig bij langzame slagen.

    Dus wat werkt beter? in principe een lange zweverromp volgens mij, omdat je dan de romp het meest stabiel kan houden. Bij die "kleinere" orni's hebben ze vaak zo'n klein v-staartje direct achter de vleugels. Dat lijkt wel meer op een vogel, maar is volgens mij minder efficiënt. Als je ziet hoe de meeste vliegen, dan is het ook meet hoveren dan echt mooi vliegen. Enkele grotere modellen van die soort heb ik al wel kleine stukjes zien zweven, maar niet echt zo mooi als dat ik zou willen.

    Het lijkt me uiteindelijk echt mooi als ik naar een soort flappende vliegende vleugel kan. Dan kan je pas echt een mooie meeuw maken. Probleem is dan wel de stabiliteit.
     
  17. mijn elastiek flad geval is af, waar haal ik een goed elastiek vandaan?
    hopen dat hij het doet
    ik heb een beetje... alternatieve bouw methode gebruikt :lol:
    zal zo eens een fotootje maken.
     
  18. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Idd die vogeltjes met folievleugeltjes vliegen meer High Alpha. Ook wel begrijpelijk natuurlijk, met die folievleugeltjes met weinig lift.

    Als je nou es een hele lichte vleugel maakt Sietse, van styropor en bespannen met tape, kan die best flexibel zijn (tape voorkomt breken) en het enigste dat je dan nog nodig hebt is een lichte motor, een aandrijfsysteem en een romp. Als je nou eerst de vleugels en de aandrijving maakt, en dan een romp eromheen bouwt lijkt me dat best handig. Als je nou eerst twee doorsneden van de romp uit alu zaagt, daartegenaan een motor bevestigt, ertussenin de tandwielen zet en dan de vleugels erop, kun je de romp in 2 delen maken en er in principe zo tegenaan schroeven ipv dat je een aandrijving in de romp probeert te maken. Lijkt me een stuk handiger.

    Maar voorlopig kan dat niet doorgaan, alle ornithopters hebben voorlopig een vliegverbod ivm de vogelpest :lol:
     
  19. *zucht* nr. hoeveel ben je die dat grapje maakt?
    nouja, ik heb een paar foto's gemaakt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    eerste glijvlucht!
    [​IMG]
     
  20. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ja ik weet het het is een beetje onorigineel ondertussen maar ik kon het niet laten :wink:
    Leuk ding, maar is dat nou ducktape dat je gebruikt hebt? Da's wel een beetje heel zwaar... Net zo goed werkt gewone huis-tuin-en-keuken-plakband denk ik.
     

Deel Deze Pagina