Toch ook maar begonnen.... Mijn 1e orni!

Discussie in 'Ornithopters' gestart door sietse, 23 feb 2005.

  1. ik heb ducktape gebruikt, de latjes een beetje dikker gemaakt omdat ik niet zeker was van mijn inch berekeningen :? , ik heb voor de buisjes de buisjes uit een vulpotlood gebruikt, die stalen staafjes heb ik van grote spelde gemaakt zonder kop,
    het folie heb ik het eerste wat ik tegen kwam gebruikt, het elastiek heb ik nog nodig, de lijn voor de folie een het staal heb ik 2 compo voor gebuikt.

    ik ga nu elastiek halen.
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Idd, GEEN ducktape bij dit soort lichte modelletjes, das echt taboe!!! gewoon balsa met balsalijm of CA.


    Fons, vleugels van Piep had ik ook al bedacht ja! Denk dat ik een flink dik liftend profiel neem en dan een carbon stokkie als ligger waar omheen de vleugel dan kan torderen (tórderen, klinkt stom :D)

    Voor de aandrijving ben ik nog met een mechaniekje uit een vishengel bezig :D,

    pepijn, fladdert ie trouwens al?
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    eenden-tape past wel bij dit onderwerp..
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  5. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ja maar ik blijf bij deze :wink:

    Ooh ja, twee componentenlijm is best wel zwaar dus beter is secondenlijm of ander spul, als het nodig is kun je hem eventueel nog versterken met naaigaren eromheen wikkelen en daar secondenlijm op (methode van Sietse).
     
  6. daarom noem ik deze ook beta 1 ;)
    ik maak deze zo goed mogelijk, dan ga ik een nieuwe maken.
    hij flappert... niet, of nauwelijks.(met 4 elastiekjes)
    ben nu het buisje van de motor aan het vervangen, die zat te ver naar achter :?
    maar in de glijvlucht deed hij het goed :)
     
  7. nu is hij een beetje kapot, tijd voor beta 2 :)
    maar heeft het wel een paar meter gedaan! :)
    met dat nieuwe buisje er op flappert hij stukke beter. :)
    vlieg foto's:

    worp vanaf de glijbaan, hij vliegt opzijnkop :p dan was hij stabieler, ik moet bij beta 2 de stangetjes aan de vleugel langer maken :?
    [​IMG]

    mooie bolling van de vleugels:
    [​IMG]

    ooooh, mooi he?
    [​IMG]

    ik heb een filmpje gemaakt van alle foto's.
    als hij het niet doet moet je even geduld hebben, ben er nog me bezig, hij komt hier te staan:
    http://www.devosarchitecten.nl/pepijn/ornithopter.mp4
    een echte mpeg, geen wmv!
     
  8. gaar!
    in mijn upload programma staat dat hij er is, hij doet het een paar keer, en opeens... plof niks meer!
    dus als hij het niet doet, is niet mijn schuld
    je kan me ook een PBtje sturen, dan mail ik je hem.
     
  9. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Probeer het es met microsoft frontpage, zo doe ik het ook want die FTP uploadprogramma's sucken...
    Of probeer putfile.

    Ben jij dat zelf op die foto's?

    Dat die folie zo ver doorbuigt is volgens mij niet zo'n goed teken, ik zou m wat strakker spannen.
     
  10. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
  11. wurkt(zo moest ik het van mijn broer schrijven)hij dan?
    oke, doe ik.
    hij deed het een paar keer dus het licht niet aan het ftp progje.
    ja, dat ben ik op die foto :)
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    lache dingetje, maar als je hem goed flappend heb, dan hoort hij ook vanaf de grond een paar rondjes te kunnen flappen :D, toch leuk. En dat het goed zweeft, komt vooral omdat hij gewoon vrij licht is volgens mij :D.

    Ik ben trouwens weer eens verder gegaan met mijn vishengelmechaniekje van pagina 2 :roll: , Toen had ik enkel nog zwakke borstelmotortjes en weinig hoop op succes. Gister een tijdje lopen klooien en vandaag het 1e resultaat :D.

    Ik heb een brushless motor gebouwd op de as waar normaal de draadklos op zit. Hierdoor heb je gelijk een mooie vertraging EN een op en neergaande beweging. Die is eigenlijk bedoelt om de draad mooi op te winden.
    De motor is er 1 uit een videorecorder. Opnieuw gewikkeld met 30 windingen met 0.6mm draad. Ster geschakeld.
    FF paar keer lopen klooien, maar uiteindelijk is het toch gelukt, Hij looppt soepel en is echt achterlijk sterk! Hier moet ik wel flinke vleugels mee aan kunnen drijven. Op half gas gaat hij heel rustig, maar is hij toch al niet meer met de hand tegen te houden!

    Filmpje staat voorlopig hier:
    http://www.zippyvideos.com/6098875134207496/brushless_ornithopter_mechaniekje/
    ben bij google aan het uploaden, maar die moeten eerst ff controleren. Putfile werkt nog steeds niet, maar deze zippyvideo werkt wel aardig. Geen gezooi en als je je aanmeld kan je tot 100mb per filmpje uploaden.
     
  13. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Dat wordt een grote Orni met zo'n motor!!!

    Waarschijnlijk is het een vertekening door het filmpje maar af en toe lijkt de op en neer gaande as minder hoog te komen.

    Ik hoop dat het je gaat lukken!
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    als je op de fotoos in het begin kijkt, zie je dat het een vrij "vast"systeem is. Die as komt dus elke keer even hoog. Zal idd wel een vertekening in het filmpje zijn. Eerst had ik hem op slechtere kwaliteit, maar dan zag je hem amper bewegen :D.

    Het moet idd een wat grotere orni worden. Ik dacht aan een span tussen de 1,5 a 2 meter. Ik heb nog carbon skyshark stokken van 82 en 100cm. Ik denk dat ik eerst een versie ga verzinnen met iets van 1m60 span ofzo.
    Het hele mechaniek (met metalen tandwielen) inclusief motor weegt nu 150 gram. Dit lijkt misschien veel, maar hij is dan ook erg sterk!
    Ik hoop dus ook dat het gaat lukken :D.
     
  15. tof, je gaat dus nu echt over tot het echte werk?
    veel geluk er me :)

    moet dat fladder ding van mij van de grond kunnen opstijgen? 8O
    hij ging iets minder hard naar beneden dan zonder flapperen :?

    en heb je even een motortje opnieuw gewonden!?
    freak! kan je mij dat ook leren :D
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    die van mij kon niet van de grond af opstijgen hoor, wel rustig uit de hand 1 rondje omhoog en dan 1 rondje horizontaal en dan zwevend naar beneden.

    Brushless motoren opnieuw wikkelen is een lastige bezigheid voor je doorhebt wat slim is om te doen. Veel lezen (is veel over te vinden) is een must! Tis ook niet helemaal zonder gevaar. Heb al een keer een regelaar opgeblazen (VOORdat ik de handleiding van ron had doorgelezen).
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  18. ik heb een idee!
    die vleugels die verdraaien gewoon he?
    om dat stokje heen.
    als je nou een een hele stijve vleugel maakt, die niet draait.
    die zet je aan de achterkant vast, en aan de voorkant zit hij aan die armpjes die hem bewegen.
    dan gaat hij ook schuin als hij omhoog gaat, en recht/naar beneden als hij naar beneden gaat.
    zou dit werken?
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zie jouw idee nog niet helemaal voor me, maar zoiets heb ik volgens mij ook al wel eens bedacht. Voor nu ga ik denk ik toch voor een systeem als hieboven, maar dan met simpele piepvleugels en een carbonstokkie. Waarom? Ik heb het liggen, tis goedkoop, je kan nog wat experimenteren en als je crashed heb je niet voor niets 14 miljoen balsa ribjes uitgesneden...
     
  20. ik vraag e af hoe dat precies gaat werken, de spantjes bij elkaar houden, het folie dat steeds rekt(en breekt), hoe maak je de achterlat vast?
     

Deel Deze Pagina