Toekomstige JIF 65

hallo

na een tijd eindelijk de tijd weer om verder te gaan.
Nu bezig met de kielkast, van het weekend alles in de epoxy zetten en dan kan ik weer verder.

Weet iemand hoe je zelf een kiel moet maken, ik heb namelijk een vergrootte versie (115%), dus ik kan er geen standaart kiel onderzetten.

groeten Stijnool

Maak een mal in metaal van halve dikte kiel + een bakje zoals op tekening.
Bakje moet wel mooi recht zijn. De 2 latjes voor en achterzijde halve dikte kiel. met polyester plamuur kan je met de metalen mal de vorm trekken, zo krijg je een mal voor eeen halve kiel, afwerken met 2 comp lak .
In deze mal kan je 2 schelpen maken met glasmat en epoxy.
2 schelpen aan elkaar lijmen met epoxy en glasmat.
De holle schelp opvullen met resten glasmat en epoxy.

Mijn kiel was een beetje te dik voor de reeds bestaande kielkast, daarom heb ik moeten schuren om alles van maat te krijgen.
Daar mijn ballast 10 kg is heb ik voor de 2 buitenste lagen carbon gebruikt.

KIELMAL.jpg

001.JPG

Heb ik ook al gedaan, maar was niet sterk genoeg, lood bulb kon je links/rechts bewegen torsie sterkte was onvoldoende .
Koorde kiel is 100 mm, en dikte 10 mm, met deze afmeting, minder diepte en minder gewicht kan het wel lukken.

kiel

Dan doe je toch iets niet goed , heb hier wel 3 zulke kielen staan ,met 2.75 tot 3.45kg bulb voor m`n M klasse (jaren 80) en doen het nog steeds ,maar kan natuurlijk altijd beter en duurder en overdreven sterk (carbon) ,

gr Rexonamen

Je kan het ook van triplex maken , heb geen mallen nodig , en is net zo makkelijk .

kiel_zps8bbd9c38.jpg

In de bouwplannen die ik heb staat dat de kielfin van aluminium moet zijn, als ik dit echter met hout ga doen betekend dit toch dat ik meer gewicht moet hebben in de bulb, of zie ik dit verkeerd?

Ik heb inmiddels na wat tegenslagen de kielopening eruit gevreesd. De breedte is 3mm en de lengte 50mm. Nu las ik op een ander zijn bouwbeschrijving dat diegene gewoon een stuk rvs gebruikte,, dit vast lijmt in de ombouw en door de bulb een schroef doet, wordt dit aangeraden??

Een andere vraag is hoe ik de roer koning maak, hoe ga ik die bevestiggen?? Zijn er speciale manieren voor?

Hallo

hier een paar foto's
de boot met kielkast
full

Het toekomstige roer
full

Het gat voor de kielvin
full

de bulb van klei, dit is de positieve mal
full

Het lood voor de bulb
full

2 schroefjes er in, maakt het oppakken ook wat makkelijker.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Vandaag bezig geweest met een mal voor het dek maken, foto's volgen nog.
Ik moet ook nog het een bestellen, hieronder vallen een mast, servo's en een ontvanger.

Voor de mast heb ik al een mooie gevonden, maar is dit ook wel wat. De link naar die mast is .

De servo's weet ik nog niet helemaal welke het gaan worden, hebben jullie wat advies voor een beginneling??

Ook moet ik nog voor een roer as zorgen, ik dacht dat ik 1 dun buisje in het andere zou laten over lopen wel aardig zou zijn, maar heb ergens gelezen dat dit een hele slechte verbinding is, klopt dit ook.

groeten Stijnool

Hallo

vandaag bezig geweest met het roer
full
full
full
full
full
full
full
full
full

Vandaag ook naar de modelbouwwinkel geweest, maar helaas konden ze mij niet helpen met de servo's, misschien kunnen jullie me daar mee helpen. Ik zoek een stuurservo en een winch/servo voor de schoten. Ik heb werkelijk geen idee welke soort kracht ik hier voor nodig heb.

groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Ik wil graag beginnen met het servo werk, maar ik heb niet zoveel evaring met deze dingen. Ik heb echter wel een site gevonden met veel servo's. Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking . Is dit een goede site, en welke servo's heb ik minimaal nodig, dit gaat vooral om de kracht.

De kielfin moet nu nog gemaakt worden maar hoe kan ik die maken, ik heb op verschillende topic gevonden dat ze gewoon een stuk staal gebruiken, maar ik wou de kiel er wel afkunnen halen voor transport.

groeten
Stijnool

Bovenkant van je kiel steek je in je kielkast, vastzetten boven met een pin dwars door kielkast en roer, kielkast moet wel hoog genoeg zijn zodat het gaatje in je kielkast boven de waterlijn zit.

Beste Stijnool,

Hoe je uit triplex een kiel en roer kan maken, is te zien op mijn fotosite.
Is al veel naar verwezen op dit forum maar toch maar best eens kijken.
Zie album Vanquish.

Komt erop neer dat je 2 planken 3mm BERKENtriplex neemt en daar een gleuf in zaagt.
In de gleuf kan voor de kiel een carbon staaf steken, in het roer gebruik je de gleuf voor een stuk staal of rvs (geen messing zoals jij al eerder liet zien).
Kleef beide planken tegen elkaar met watervaste houtlijm.
Kleef op de kopvlakken aan elke kant het profiel (afgeprint op papier).
Schuur met een lange lat met schuurpapier erop het profiel in de kiel/roer.
Neem hier tijd voor, is niet in 10min geklaard.
Daarna vernissen of behandelen met G4.

Voor een stel servo's......beter een modelbouwwinkel in de buurt. Hobbydinges is wel goed in veel gevallen maar er staat evenveel rommel op. Je moet wel een beetje weten waar je best afblijft.
Haal in een winkel in de buurt een standaardservo voor het roer (hitec, fut, graupner,....)
Kies een winch HS-785HB van Hitec voor de zeilen, goedkoop en krachtig genoeg (enkel beetje traag). Ook kan je in je plaatselijke winkel advies vragen, dat kan je niet bij Hobbydinges !

Veel succes,
K

Voor een stel servo's......beter een modelbouwwinkel in de buurt. Hobbydinges is wel goed in veel gevallen maar er staat evenveel rommel op. Je moet wel een beetje weten waar je best afblijft. Haal in een winkel in de buurt een standaardservo voor het roer (hitec zei:
Hallo Kris

Dit is echter een groot probleem, ik woon in Twente en de modelbouwwinkel die daar zitten verkopen voornamelijk auto spullen. ik heb al nagevraagd maar een winch konden ze mij niet helpen en met de stuurservo ook niet, omdat volgens hun de hoek die de servo van auto kleiner is dan die van een zeilboot.

groeten
Stijnool

Edit: de mast die u heeft gebruikt, is dat een standaart mast of heeft u deze zelf gebogen met een sleuf??

Bestel dan zo'n Hitec HS-785HB in een winkel zoals HK modellbau, conrad, of Albatros (België).
Daar kan je ook online bestellen + je kan achteraf nog vragen stellen via mail.

Een standaard stuurservo is ok voor je roer hoor. Die draaien allemaal 45 naar links en rechts wat meer dan voldoende is voor een roer.

Mast is een ronde mast drm 11 mm zonder gleuf. Deze wordt veel gebruikt bij 1meter boten.
Zeil zit met ringetjes vast om de mast.
Beslag voor een zeilboot haal je best in Sluis bij Provoost.

Groeten,
Kris

Dit is echter een groot probleem, ik woon in Twente en de modelbouwwinkels die daar zitten verkopen voornamelijk auto spullen. Stijnool
Hallo Stijn,

Zoals Kris al zei, is een servo een servo, die winkeliers moeten hun materiaalkennis eens wat ophalen...

Als je niet boven het zeiloppervlak van een IOM uit komt, dan zou je de zeilen ook met een quarterscale servo met een arm kunnen aansturen, dit heb ik ook in m'n 1M Voyager en met de instelmogelijkheden van m'n MC-12 zender kan ik de uitslag zover vergrootten, dat de zeilen er perfect mee bediend kunnen worden.

Voordeel van een servo is de snelheid ten opzichte van een winch, nadeel is de geringere kracht, je moet intelligent met de zeilbediening omgaan en niet verwachten dat je met een 13 Kg servo de zeilen tegen windkracht 4 dicht kunt halen, dit doe je pas op het moment dat er even geen druk op de zeilen staat (tijdens een overstag manoeuvre, bijvoorbeeld).
Een winch maalt wel door (ook als je schoot ergens achter haakt en je je eigen mast omver trekt...).

1/4 scale servo, 13Kg op 6V:
HS-755HB 1/4 Scale

Ik heb deze GWS in m'n boot:
Hype - Servo#IQ-900BB

Groeten, Jan.

Hallo Jan

Ik heb dit ook gezien met zo'n arm, dit wordt ook standaard in de bouwbeschrijving gedaan, maar mijn vraag is dan, moet ik een servo hebben die een uitslag van 90 of 180 graden kan draaien. Op mijn andere boot zit wel een wich maar dit duurt (zoals u zei) langer dan een gewone servo.

Ik kom (volgens mij) niet uit boven de iom klasse. Mijn boot mocht dan vergoot zijn maar hij is nog niet zo groot als een iom'er.

Kris

Ik heb je tip omarmd en ben begonnen op deze manier, alleen is het hout wat dunner, maakt het schuren iets minder lang ;).

Met een beetje mazzel is aan het einde van de middag alles verlijmt. Dan zou ik er gelijk even wat foto's opzetten.

Groeten
stijnool

Back