Toni Clark Tiger Moth 1/4.8 Restauratieverslag Nr2

eergisteren LE verlijmd
gisteren even de verstevigingsblokjes.

van het weekend lekker schuren!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Servo's in de vleugels gemaakt.

Hier moet het in; De vorige eigenaar heeft hier zo te zien ook al servo's in gemaakt in plaats van de voorgeschreven stangenconstrunctie.

full

Steuntje gemaakt, vuren balkjes verlijmd met 5min epoxy
Om de servo arm zo veel mogelijk ruimte te geven komt de
servo scheef gemonteerd; de voorzijde hoger dan de
achterkant. Aan de achterkant is de vleugel dunner dus hij
moet wel wat lager.
Even goed opletten dus bij het verlijmen; 1x links en 1 rechts.

full

Past mooi 1mm onder her vleugel oppervlak.

full

En zo gaat het werken straks. (stuurstang had ik nog liggen zit er alleen op voor het idee. Later pas op lengte)

full

VRAAG!

De neuslijst van het rolroer moet nog in een punt geschuurd worden.
Helaas heb k geen klein tafelcirkelzaagje, dan had ik het kaarsrecht langs een geleiding kunnen maken. Uit de hand wordt niks, ik ken mezelf.

Hoe ga ik dit netjes doen? iemand een tip?

grt

Femmo

De neuslijst van het rolroer moet nog in een punt geschuurd worden. Helaas heb k geen klein tafelcirkelzaagje, dan had ik het kaarsrecht langs een geleiding kunnen maken. Uit de hand wordt niks, ik ken mezelf. Hoe ga ik dit netjes doen? iemand een tip?

Je kan voor van alles een speciaal schuurblokje/latje maken en soms met geleiding erbij ... beetje creatief denken. Kijk even naar mijn tip-pagina precision sanding voor een voorbeeld.

Nauwkeurige schuine kanten aan je rolroeren schuren kan met een gekanteld schuurblok. Met schuurblok bedoel ik een ca. 30 cm lang stuk van een lat met daarop dubbelzijdig tape en schuurpapier. Het kantelen doe je door simpel een latje op de hoek te tapen. Leg het rolroer op een plaat en schuif gelijkmatig het gekantelde schuurblok erlangs. Het is een soort 'handmatig frezen'.

Je hebt wel grof schuurpapier nodig. Zelf gebruik ik .40 korrel.

Laatst bewerkt:
He Femmo, ziet er goed uit!

Hoe ga je deze onderkant van `t bakje afwerken, een raamwerk deksel waar bespanning overheen komt of een dicht houten plaatje? Laat je die beplanking aan de bovenkant van de achterlijst zitten, die is niet nodig (en niet schaal) volgens mij?

full

Henri`s manier voor je neuslijst werkt perfect, zelf gebruik ik daar ook een davidschaafje bij, erg handig stukje gereedschap!

o021082.jpg

Groeten, Ramses

He Femmo, ziet er goed uit!

Hoe ga je deze onderkant van `t bakje afwerken, een raamwerk deksel waar bespanning overheen komt of een dicht houten plaatje? Laat je die beplanking aan de bovenkant van de achterlijst zitten, die is niet nodig (en niet schaal) volgens mij?

beplanking bovenkant ligt terug, dus die zie je niet.
onderkant komt een raamwerkje met een plaatje met een gleuf waar de stang doorheen komt

*edit*
Ramses bedoelde het plaatje rechts op de foto
thuis eens kijken. als ie niet terug ligt en het niet schaal is wordt het verwijderd.

Laatst bewerkt:
rolroeren geschuurd a la Henri kaper (dank)

full

rolroertips geschuurd

full

scharnieren gemonteerd (eerst extra steunblokjes gemaakt aan de achterlijst)
heveltjes ingelijmd met epoxy
1 servo bevestigd

full

toen was het 00.00 en ben ik maar gaan slapen

Mijn idee was om ronde afdekdekseltjes te maken voor de servo's
maar ik kwam er niet goed uit
2 setje gemaakt en het werd niks.

Kreeg ik van Ramses deze foto:

full

zo moet het dus

eea uitgezet op tekening. Gewone servo's gaan niet passen rechtop, dus low profile servo's toepassen. Tegenvaller qua kosten. Toch fff zoeken op het forum bij te koop. En potverdikkie heeft Poweralfa net vanmiddag 2 low profile servo's te koop gezet.
Soms zit het mee! (Jack het is overgemaakt!)

nu de rolroeren een stukje terugschuren want ze steken 2mm achter de vaste achtelijst uit.

vanavond had ik aan de rolroeren willen werken
echter bij het loshalen van de vleugel lomp gedaan en 1 roer gescheurd:onweer:

toen maar met de romp verder;

-hoogteroer gedemonteerd
-dummy brandstoftank gedemonteerd (Ramses heeft aangeraden de binnenzijde goed te controleren)
-instrumentenpanelen verwijderd

Tank was dik in orde van binnen, de vleugelbevestiging hardstikke sterk. Was dus niet nodig geweest. maargoed Better safe then sorry.

toen had mijn dochter van 14 weken honger en moeders is niet thuis....
morgen meer dan is ook mijn rolroer weer gelijmd...

grt

Mooi, weer iets gedaan! Jammer van je rolroer.

Moest je de vleugeltank niet sowieso open maken om de vleugelpennen vast te zetten, die zaten er bij jouw Moth toch nog niet in? Die pennen zijn namelijk niet recht ivm de v- en pijlstelling en kan je er niet van buitenaf induwen. En je zou er toch nog triplex strookjes in maken zodat de strut bevestigingsschroefjes vlees hebben of hoeft dat toch niet?

Succes verder vanavond,
groeten, Ramses

Mooi, weer iets gedaan! Jammer van je rolroer.

Moest je de vleugeltank niet sowieso open maken om de vleugelpennen vast te zetten, die zaten er bij jouw Moth toch nog niet in? Die pennen zijn namelijk niet recht ivm de v- en pijlstelling en kan je er niet van buitenaf induwen. En je zou er toch nog triplex strookjes in maken zodat de strut bevestigingsschroefjes vlees hebben of hoeft dat toch niet?

Succes verder vanavond,
groeten, Ramses

die pennen blijven toch los?
was met glasmat onder de goed hoek gezet van binnen (zoals op tekening voorgeschreven is)

Ik bedoel, je kan een geknikte pen toch niet door een rechte buis duwen?
De vleugeltank wordt door TC geleverd met de pennen er vast in ge-epoxied (ook in de bouwdoos versie).
Als die er uit zijn, moet je ze toch opnieuw met glasvezel en epoxy vastzetten?

De vleugeltank wordt door TC geleverd met de pennen er vast in ge-epoxied (ook in de bouwdoos versie).
Als die er uit zijn, moet je ze toch opnieuw met glasvezel en epoxy vastzetten?

ik dacht dat je gewoon bij montage op eht veld de 4 pennen er in zou schuiven.
in mijn tank zitten wel de glasmatjes op de goed plek, kan er idd nieuwe pennen ni lijmen

Tank is eerder open geweest trouwens; ik kwam balsahout met de opdruk "Westerly" tegen
das volgens mij een oude trainer....

Ah, ik snap de verwarring; als het vier pennen waren zou je ze kunnen steken inderdaad (twee per vleugelhelft), maar het zijn er maar twee.

Die twee lange pennen hebben een dubbele knik, vandaar dat ze er niet in geschoven kunnen worden en vast in de tank zitten. Zouden ze los in de vleugeltank zitten en bijvoorbeeld iets draaien in de buis dan heb je gelijk een andere v-stelling en pijlstelling.

Een hybride Westerly-Moth :p ;)

Succes,
groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Zou persoonlijk geen vier pennen gebruiken bij deze constructie. Dan wordt de knik belast in het midden (waar de pennen dan stoppen) en moet dat allemaal opgevangen worden door `t glasvezel. Dat wordt erg zwak of veel te zwaar door de hoeveelheid glasvezel die je nodig hebt.

pennen.jpg

De twee lange pennen vangen de loads tpv de knik op en door hun vorm kunnen ze wanneer ze vastgezet zijn ook niet meer draaien om hun as. Is simpeler te maken, sterker, lichter en orgineel volgens tekening ;)

Zo, verder met de rolroeraansturing.

Hoe verblind kan je zijn.... omdat de servo's in de eerste opzet in de lengte lagen dat zonder nadenken met de lowprofile servo's ook gedaan. zie resultaat...

full

Die servo moet, om een beetje schaal constructie te maken natuurlijk 90 grd gedraaid zitten. Dus aangepast.

full

Het verhaal wordt nog vervelender (of dommer net hoe je het bekijkt.) De roerhevel zit hier nog op de plek die Toni Clark op zijn tekening heeft staan.
die "middenrib" zit er in het echt helemaal niet.

full

En op de foto van het origineel zie je dat de stuurstang pal naast de rib loopt....
dus, ribben er uit halen, hevel schoon schuren en tegen de goede rib lijmen.
resultaat ziet er niet kwaad uit vind ik.

full

TOT je je realiseert dat het plaatje van de andere vleugelhelft is, dus dat alles nu spiegelbeeldig is gemaakt.:help:

Alles dus weer los. (servo constructie, roerhevel) en opnieuw.
Nu zit het goed. De kapjes voor de stevigheid voorzien van een fineer laag. Dit wordt straks met Proficover afgewerkt. Op deze manier kan ik altijd bij der servo's, en het is nog behoorlijk schaal ook. Door de middenpositie van de servo beweging naar achteren te zetten heb ik meteen de gedifferentieerde roer uitslagen gekregen (meer up dan down) om het haak-effect tegen te gaan.

hier het plaatje van de GOEDE vleugel (alleen nog 1 verstevigingsribje tegen de roerhoorn plaatsen)

full

Even uit nieuwsgierigheid, zijn er nog steeds meer mensen dan Ramses die dit volgen?

grt

Jazeker volgen meer mensen je draadje, waar onder ik.
Stille volger zeg maar.
Je ben lekker bezig.

Back