Dankje Bas! Altijd mooi zulk referentiemateriaal.
Ik ben intussen aan het puzzelen gegaan, en het ziet er eigenlijk allemaal best overzichtelijk uit. Om het voor mezelf wat duidelijker te maken maar eens een tekening gemaakt van de verschillende aanzichten. Uitgangspunt is enerzijds de geinstalleerde retract met de minimale uitsparing uit de beplanking, en anderzijds de meegeleverde deuren uit de kit. Deze zijn bedoeld voor de fixed verenstaal poten uit de kit en dus niet perse passend als functionerende deurtjes... bovenste is te kort, onderste veel te breed. Je ziet dat de deur voorbij de voorlijst steekt en aan de achterkant over de hoofdligger valt. De uitsparing voor het wiel is veel kleiner dan de meegeleverde deur.
Stap 1 is de deuren aanpassen zodat ze passen, stap 2 het bedenken van het mechaniek:
In de tekening boven zie je de aanpassingen aan de deuren die ik moet doen:
a) die ronding kan een stuk kleiner (gearceerde links is de uitsparing, niet de diameter van het wiel)
b) de lijn voor kan een stuk naar binnen
c) de deur moet langer om op het juiste punt te kunnen scharnieren
De potloodtekening is de situatie van nu, zwarte pen wat het zou kunnen zijn. Vind alleen de vorm nu niet meer mooi / te ver van schaal af. Ik zal nog met de afmetingen moeten spelen dus...
In de tekening onder zie je hoe ik het van plan ben uit te voeren (qua mechaniek):
1) de grote deur komt met een oog of gebogen plaatje vast te zitten aan het gebogen deel van de poten, die beweegt vast mee met de poot
2) de kleine deur komt met een afstandhouder van verenstaal die kan scharnieren aan de bovenste poot (Robart #650DB, zie
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0339/0713/files/650DB.pdf?4066)
3) kleine deur zal op het einde met een simpel plastic scharnier vastgemaakt worden aan de vleugelbekleding (evt. verzonken)
De anatomie van 2. is niet helemaal okay qua lengte en hoek, dat moet ik nog even beter uittekenen, maar dit is het idee. De grote deur valt bij 'gear down' dan ook binnen de kleine deur zodat bij het inschuiven van de veerweg van de poten de deuren elkaar niet raken. Volgens mij is dit de simpelste manier (enige die ik weet ook), om nette en enigszins lijkende deuren te fabriceren. De deuren die de rest van het wiel afdekken laat ik waarschijnlijk weg, je ziet dan nog een stukje wiel maar dat is niet erg. Bespaart veel gewicht, complexiteit en is minder foutgevoelig. Prima compromis voor semi-scale lijkt me.
Volgende keer hopelijk weer een stapje verder met de deuren (die ik overigens wil maken van 2x 1.5 mm ply gelamineerd in twee richtingen, met epoxy of houtlijm verlijmd en evt. een binnenbekleding van balsa).