Verder vind ik 35mhz een slecht advies. Ik had dit op mijn nitro auto, maar toen voor de zoveelste keer iemand er met mijn auto vandoor ging (heftruck bakkies,taxies, zendmasten geen idee maar alles beweegt hier vanzelf) 2.4ghz toch echt the way to go is.
Ten eerste: als je 35 mHz in je Nitro auto had, zat je gewoon al op de verkeerde band, maar het is waarschijnlijker dat je gewoon met 27 of 40 mHz op de AM zat.... en dat is inderdaad al van nature storingsgevoelig, daar hoeft niet eens een storingsbron voor in de buurt te zitten.
De 35 mHz is voor vliegende modelbouw gereserveerd, en daar heb je normaal geen last van bakkies, heftruck of taxi's. En als het al voorkomt, dan zijn dat meestal lokaal aanwezige storingen, zoals destijds die windmolens bij Almere. Vervelend, maar (meestal) bekend en vaak wat aan te doen.
ten tweede: ik heb zelfs VOOR het 2.4 tijdperk nog nooit significante problemen gehad met de 35 mHz band.... Dat is toch ondertussen ruim 30 jaar....
Ik lees hier op het forum de meest rare problemen met 2.4 gieg (niet eens zozeer radiostoringen, meer systemen die niet werken zoals ze horen te werken). Mischien had je vroeger ook rare verhalen hier op het forum over de conventionele banden, maar feit is, dat met de komst van de 2.4 gieg de verhalen over onverklaarbare crashes en andere storingen NIET tot het verleden zijn gaan horen. En je kunt het ook niet meer afdoen met kinderziekten, daarvoor bestaat het ondertussen al te lang en is het te weid verbreid.
En wat erger is, meestal moet je je behoorlijk in de materie verdiepen en vaak je set-up aanpassen voordat een storing opgelost word, waar je met de conventionele techniek met goed installeren van het setje zoals het geleverd word, en je boerenverstand gebruiken, al vaak een heel eind komt.
De 35 mHz FM, is gewoon nog een heel goed bruikbare band. Waarom doet iedereen opeens toch alsof dat volledig onbruikbaar is geworden? Dat is gewoon pure quatsch! En doordat iedereen zo massaal overstapt, word het op de 35 mHz alleen maar rustiger... (en die rust is juist waarom ik mensen die op zoek zijn aanraad, om ook eens die "ouwe meuk" te overwegen....)
Als je met een conventionele zender bijvoorbeeld met zijn tweeën op een kanaal zit, is dat een kwestie van stom, beter opletten en vooral:
het is te voorkomen!!! Simpel te testen ook door met afgekoppelde motor eerst even je ontvanger aan te zetten (tenzij je PCM gebruikt)
Als er op de 2.4 gieg iets mis gaat, tast je meestal volkomen in het duister, en als twee zenders elkaar toch blijken te beïnvloeden (en KAN gebeuren, is al gebleken), dan had je er niks aan kunnen doen want "het is 2.4 gieg, dat hoort niet te kunnen" dus je houd er geen rekening mee.
Zo slecht is dat advies echt niet. Dat 35 mHz "ouderwets" is, is iets héél anders. De 2.4 gieg kent ook zo zijn specifieke problemen, en is daarmee niet per sé beter, hooguit anders.
Groet, Bert