Topflite Nobler (Green box) kit. $$$?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Pieter Jan van Woerkom, 2 okt 2006.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Leuke info van Paul, ik zal eens een zo compleet mogelijk verhaal op papier zetten. Voor de Amerikanen zal ook een deel daarvan nieuw zijn, en de wetenschap dat de meest originele versies van bepaalde varianten door Paul zo letterlijk mogelijk zijn nagetekend zal hen versteld doen staan!
     
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dit is echt een mooi verhaal om het uit te werken voor op de site
    maar wat was er met de tuimelaar ?? hoe groot moest die worden ,heb het zaterdag nog met Bruno over gehad maar weer vergeten
    en als ik het model bekleed PP doe ik dat het liefst met Japanse zijde en dan afwerken met dun spanpapier
    ik heb echt een hekel aan folie en oracover vind het helemaal niks
    zit alleen te denken met wat voor motor ik het uit rust Merco35 of een Fox 35 :?:
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Herbert:
    De tuimelaar was oorspronkelijk 3 inch (7,5cm). Moderne stunters zijn er van overtuigd dat het model beter stuurt met een 4 inch tuimelaar (10 cm). Ik heb er geen ervaring mee. Er zullen wat structurele aanpassingen voor nodig zijn om de tuimelaar en leadouts voldoende bewegingsruimte te geven. Vraag anders aan Henk, die kan je dat precies vertellen.

    Zijde met dun papier er over is een prima manier van bekleden, door Henk en Erik Jansen ontdekt begin jaren '80. Ik denk zelfs nog steeds de allerbeste manier van bekleden. Henk bekleedt zijn modellen nog steeds zo, dus ga er van uit dat er nog niets is dat hij beter vindt! Levert zeer duurzame bekleding op. Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Ik wist niet dat jij al zo ver was.

    Als de motorkeus tussen Merco of Fox gaat zou ik eerst de Fox kiezen. Niet alleen horen Nobler en Fox eigenlijk bij elkaar als patat en mayonaise, maar als er iets mis is met de ene motor heb je voor weinig geld weer een tweedehandse of zelfs gloednieuwe vervanger, want Fox 35's worden nog steeds gemaakt en zijn nog steeds te koop (ook onderdelen!), en Merco's niet.
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    PP ik heb hier nog een Fox 35 50th anniversary werkloos liggen.
    en zit te denken om deze maar in de arf Nobler van Top flite te zetten
    Ik weet niet of deze Nobler speciaal is aangepast voor een OS 40 of 46 LAs motor
    maar moet dat nog bekijken ,als je iets meer weet over dit model hoor ik het graag
    alleen het vervelende van een Fox is dat je altijd extra olie moet toevoegen aan je peut,of is de moderne Fox ook goed te gebruiken met gewoon 20% olie :|
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Nee, de normale Fox 35 Stunt MOET je minimaal 27% wonderolie te drinken geven (meestal zegt men 27-29%). Er zijn Foxen die van een ABC binnenwerk zijn voorzien (ik heb er een) en die voert men 22% olie waarvan de helft synthetisch, maar die zul je in Europa weinig tegenkomen.

    De ARF Nobler is in feite gemaakt op een OS LA 40. De 46 is even goed, zo niet beter te gebruiken. Op zich moet een Fox 35 hem kunnen trekken, maar je moet óf de motor vrij ver naar voren op de motordragers zetten, óf je moet een verlengstuk voor de krukas hebben of maken.

    Als je de motor ver naar voren zet klopt het zwaartepunt eerder en past de motorkap, maar heb je een zwak punt in de toch al niet al te sterke motordragers.

    Als je de motor naar achteren zet en je hebt geen verlengstuk zul je de motordragers en de kap moeten inkorten en loop je de kans (veel) lood in de neus te moeten voegen om het zwaartepunt niet te ver naar achteren te krijgen.

    Een verlengstuk van de krukas schiet helaas altijd net op de verkeerde momenten los, bijvoorbeeld als je staat te starten voor een wedstrijd vlucht. Tussenringetjes van schuurpapier kunnen dat soms voorkomen.

    Of een Fox niet te ruim tussen de motordragers zit weet ik niet meer uit het hoofd. Ik geloof dat hij wel aan de ruime kant zit. Misschien op te lossen met stukjes dun L-vormig aluprofiel uit de bouwmarkt?

    John Steffers heeft (ook gedwongen door meerdere crashes) de motordragers afgezaagd en een plastic RC-motorsteun op het brandschot geschroefd en vliegt zo met veel plezier met een Fox in zijn ARF.

    Bij hem blijft de bekleding redelijk zitten ondanks de wonderolie. Alle naden van te voren goed nalakken met blanke PU helpt denk ik wel.
     
  7. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik lak de naden altijd af met een zwaar met methanol verdunde 30 minuten epoxy. Als je het mengsel goed dun maakt kun je met een heel dun penseel prima de lijnen volgen. Speciaal waar bekleding overelkaar zit en op randen waar de bekleding op hout eindigd.

    My 2 $/100
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit vinden jullie vast ook leuk:

    In de jaren '60 is er door een nederlander, Wim Cator, een vergrote versie van een Nobler ontwikkeld met een Merco .49 motor, genaamd 'Plano'. Ik heb twee tamelijk vage plaatjes ervan, afkomstig uit een tijdschrift:
    [​IMG][​IMG]
    Goed nieuws voor de LB historici:
    Ik heb Cator inmiddels gesproken en hij wil mij alles laten zien wat hij nog heeft incl. originele tekening! Gaat binnenkort een keer gebeuren.
     

Deel Deze Pagina