Bij mij heeft het inklaren van mijn HK450GT een tijdje geleden zo'n 2 weken geduurd nadat ze de brief binnen hadden.
Dus ze doen het lekker rustig aan...
Dus ze doen het lekker rustig aan...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Je hebt op de brief een TNT nr. gekregen. Als het goed is begint het met SPAM,.., ook toevallig,.. Met die code kan je de NL tracking raadplegen waar jou PX uithangt.
Ik wacht op men nieuwe alu rotorkop......Hoop vandaag of morgen binnen te hebben..
Ah dat is ook wel nice.
Ik heb zo'n anderhalve week terug mijn HK450GT (deels door dikke pech) gecrashed. Eerst wou ik gewoon nieuwe onderdelen kopen, maar uiteindelijk had ik zo veel schade dat een nieuwe kit goedkoper was :/
Zag trouwens dat je je eerste loopings enz gemaakt hebt, nog gefeliciteerd daarmee. Zal ik nog even moeten oefenen...
@Chow en Tijn
Hier is het ook misschien net 3bft, maar er is hier net nog aardig wat onweer voorbijgekomen.
Dan heb jij beter weer. Hier is het beslist boven de bft 3. Verder enorme hagelbuien en onweer gehad..
@ Jelle, ben je er nu al achter hoe je de blade-tracking gaat oplossen? Ik ga er van uit dat je een pitch-guage hebt,..
Je zal de alu kop ook moeten afstellen.![]()
De blade tracking komt door de kromme feathering shaft.. Men plastic kop is trouwens wel goed afgesteld hoor![]()
Een pitch gauge heb ik nog niet omdat men geld nl bijna op isDus moet ik wat zuinig omgaan.. En ik heb een perfect tooltje om zonder pitch gauge de bladhoek te meten dus is het eigl overbodig..
PS: In de maand december zit men portemonnee wel weer helemaal vol hoor![]()
![]()
Kijk je nu vanaf de voorkant van de heli tegen de bladhouders aan zoals de foto weergeeft en staat het voorste blad hoger dan het achterste blad dan heb je een positieve pitch hoek.
Waar het nu om gaat is het bepalen van de lengte L en afstand A
De lengte L is een vaste lengte echter de afstand A gaat veranderen als we de pitch veranderen.
Door de afstand A te meten kunnen we de hoek uitrekenen als je tijdens de wiskunde lessen tenminste een beetje opgelet hebt.
Niet opgelet ? Dan ga ik een poging doen om het dusdanig te vereenvoudigen dat het een gemakkelijk rekensommetje wordt.
Een oplossing die de werkelijkheid kort benaderd is de volgende:
Bij relatief kleinere hoeken zoals wij ze hier tegenkomen kan je stellen dat als je afstand A deelt door lengte L je een omzetting in radialen krijgt.
Afstand A wordt bepaald door de hoek van 2 bladen samen en moeten we die dus delen door twee om een enkele hoek te weten.
Je krijgt dan A / 2 / L.
Daarna moet je dit nog omrekenen naar graden.
Dit gaat als volgt:
Een hele cirkel bestaat uit 360 graden en is gelijk aan 2 x Pi radiale, een halve cirkel (180 graden) is dus 1 x Pi radiale.
Dus moet je de uitkomst dan delen door 3.14 (Pi) en vermenigvuldigen met 180.
Je krijgt dan als formule A / 2 / L / 3.14 x 180.
Voorbeeld:
L = 320 mm en A = 70 mm.
A / 2 / L / 3.14 x 180 = 70 / 2 / 320 /3.14 x 180 = 6.27 graden.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook.
Stel dat je de hoek weet in graden die je wil instellen maar de afstand nog niet dan krijg je:
Hoek / 180 x 3.14 x L x 2 = Afstand A.
Voorbeeld:
L = 320 mm en de hoek is 6 graden.
Hoek / 180 x 3.14 x L x 2 = 6 / 180 x 3.14 x 320 x 2 = 66.986 dus afgerond 67 mm.
Op deze manier is het mogelijk de pitch in te stellen.
Een andere manier is dus het gebruik van een pitchmeter.
Staat alles goed dan is het maximale bereik wat bij 3-D gebruikt kan worden van -10 graden (minimale pitch tot +11 graden maximale pitch dus haalbaar.
Bwoah, hier toch tussen de buien door 3 LiPo's met de kleine BO 105 (vliegt weer) leeg kunnen hooveren, en nog eens 2 met de mCPx....
Groet, Bert