Topic voor : Hydrauliek en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 8 feb 2010.

  1. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    @Cor

    Mijn opmerking sloeg ook op het feit dat Alwin waarschijnlijk een leesfoutje had gemaakt, voor de rest blijven mijn opmerkingen overeind, maten aanhouden is goed, maar ervan afwijken kan dus ook. Als je de voorschriften voor indrukking en oppervlaktegesteldheid maar respecteert, dan komt het goed.

     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    We zijn het dus helemaal met elkaar eens, ik schreef:
    :cool:
    Cor
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    enigste vraag die overeind blijft staan is hoe zit het met de groefbreedte. moet deze ten opzichte van het midden van de o-ring gemeten worden of moet de o-ring tegen 1 van de zijkanten aan liggen?

    als de o-ring kan schuiven lijkt me dat niet goed voor de afdichting.

    [​IMG]
    midden / binnen / buiten.
     
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Alwin,

    Meestal word aangehouden dat je de o-ring tegen de kant aan legt waar die naar toe gedrukt word als er druk op komt te staan. Dus als de druk aan de binnenkant staat, leg je de o-ring tegen de buitenwand aan, tenminste, dat doe ik dan met mijn wijsheid.
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    dat was ook mijn redenatie je dwingt de o-ring dan tegen de druk in te persen.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    IDD, wat William zegt:
    normaal komt er druk vanuit de binnenkant, in de toepassing van een ventielblok op een voetplaat.
    Dan maak je inderdaad de buitenkant van de groef gelijk aan de buitenomtrek van de O-ring: geen geschuif in de sponning.
    Cor
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik heb nog steeds mijn twijfels bij deze afdichting.
    gaat dit zo wel werken? het geel is messing waaruit ik de draaias ga maken, het grijs is het bovenste deel van de ventielblok.

    Dus de o-ring zit opgesloten tussen 2 losse stukken die ook nog eens onderling kunnen bewegen. kan dit tot problemen leiden / zo ja of nee waar eventueel op te letten. het zit me nog niet helemaal lekker dit ontwerp.
     
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Uhh..O-ringen worden vooral gebruikt voor afdichtingen van op en neergaande beweging. Jij wil iets anders. Zomaar een gedachte eigenlijk...
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    roterende bewegingen zijn geen probleem voor o -ringen het is meer het feit dat ik twijfel of de afdichting zo wel goed dicht zal zijn.
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik kan dit niet meer volgen; zet de tekening waarover je het nu hebt er even bij; ik ben al aan het "bladeren" geweest, maar toch...
    Cor
     
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Je maakt je druk voor niks. O-ringen kunnen drukken tot 300 bar aan, mits ze de juiste indrukking hebben en tegen een wand aan kunnen liggen. Hydraulische kranen zitten er vol mee, ik heb er zat vervangen met de revisie van de Hiab van mijn vader. Die draait op 275 bar, bij vorst en bij 30 graden, dag in en uit, en geen problemen.

    Maar roteren is dynamisch, dus iets minder indrukking gebruiken. Volgens mij is er geen probleem, maar wat is er mis met de ventielen van Meinhard, ik dacht dat je die ging gebruiken? Die zijn toch prima geschikt. Zelf ventielen maken is niet eenvoudig, en zo te merken ben je niet zeker van je zaak, ik zou voor de koop optie gaan, je bespaart je een heleboel tijd die je in je cilinders en de kraan zelf kan steken, een toch al niet eenvoudige opgave.
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    hmm kennelijk de tekening niet meegekopieerd in het vorige bericht.
    dit is de tekening.

    en ik vind het de uitdaging om zoveel mogelijk zelf te maken en daarmee ook de portemonnee te sparen.
    daarnaast is meinhardt niet goedkoop en duurt leveren erg lang 12 weken momenteel.
     
  13. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Oké, als ik het goed begrijp is het een dynamische afdichting, en het binnenste gedeelte draait. Normaal zorg je er dan voor dat de indrukking van de o-ring in het tegenoverliggende deel zit.

    Dus de o-ring zou een binnendiameter van 6 mm moeten hebben. Ik neem aan dat je Ø6x1.5 mm wil gaan gebruiken, dus dan zit je goed. Je indrukking zit dan aan de buitenzijde, en je krimpt als het ware de o-ring iets. Is het nu andersom, bijvoorbeeld zoals bij een cilinder, waarbij je de o-ring schuift in de cilinderbuis, gaat het precies andersom. De o-ring heeft dan de zelfde buitendiameter als de boring van de buis, en de indrukking zit in de groef waar de o-ring inzit. Deze krimp of rek mag niet meer als 5% van de buitendiameter zijn, maar dat zit hier wel goed.

    Ik hoop dat het verhaal duidelijk is:confused: , met de schets maakt het de manier waarop je het wil toepassen in ieder geval helder.
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    sinds mijn nieuwe draaibank zijn mijn mogelijkheden ook toegenomen en is mijn draai kwaliteit beduidend beter.

    De adapterplaat voor de 3/4 klauw te monteren op de verdeeltafel is ook gereed. Heb een pasbus gedraaid welke exact speling vrij past in de plaat. Op de pasbus een MK2 conus gedraaid zodat ik het geheel praktisch niet hoef uit te klokken alleen bij heel precies werk.

    Zonder uitklokken en gedoe en dus blind monteren van het systeem kan ik nu al op 0.03mm frezen met de verdeeltafel.

    Hierbij wat fotos:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]
    [​IMG]

    erste proef gedraaid merk alleen dat ik een andere schuifmaat moet gaan halen deze is niet helemaal zuiver.
     
  17. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Mooi onderwerp dit en vooral de link naar het veslag van Man-fan is mooi.

    Mis alleen wel een beetje de stand van zaken van Stef en Stefan.

    Is er al wat meer bekend over hun produktielijn?
     
  18. Jethroz

    Jethroz

    Lid geworden:
    4 okt 2012
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Sleeuwijk
    ik ben ook heel benieuwt naar dit project, ik hoop dat ik het goed begrijp,( aangezien de datum van de post zal dit niet meer van toepassing zijn) :

    een o-ring is bedoeld voor een afdichting die NIET beweegd, beweegd het toch, dan is het gelijk kapot, hier is een ''keer-ring of een v-ring'' nodig.

    groeten Jèthro
     
  19. Ein Trucker

    Ein Trucker Moderator In Memoriam Moderator team

    Lid geworden:
    26 dec 2018
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Stel hier al uw vragen over :
    Hydraulische cilinders, hydraulische pompen en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.
     
  20. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Helicor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina