Topmodel Bidule 170

Vandaag motor gemonteerd, met de 2 headers (thx Herr Krumscheid).

K5AP4054-vi.jpg

Ik heb ook al 2 vrijwilligers gevonden om de kist te besturen...

K5AP4052-vi.jpg

Weer een stapje verder: gasservo gemonteerd, en de "potten" hangen onder de romp.

K5AP4060-vi.jpg

K5AP4059-vi.jpg

Ondertussen nog een "oldietje" gerestaureerd. Toestelletje is zeker 40 jaar oud (nog met Japanse zijde bespannen).

K5AP4057-vi.jpg

Grtz,

Jan

Is eigenlijk net als de paftrainer . lelijk en goed voor zijn taak .profiel is semisymetrisch wat hem dus breed inzetbaar maakt .
door de dubbele staartboom is er ook ruimte voor de sleepkabel tijdens de start .tevens zorgt dit voor een efficiëntere werking op je hoogteroer .

Maar is dit de arf versie of ga je hem zelf in elkaar plakken , gezien de vormen lijkt me dit een relatief snelle bouwkit dan .

De PAF trainer viel af als kandidaat vanwege het symmetrisch vleugelprofiel, en de wat te krappe ruimte in de romp.

Ik heb de Hyperbipe in 1976 (dus bijna 40 jaar geleden) in een 1:1 vliegshow gezien en voor altijd verliefd gebleven.

Rick

Powerbox en bijna alle aansluitingen klaargemaakt. 15m twisted servokabel...

K5AP4080-vi.jpg

Nu nog alles netjes fixeren.

Grtz,

Jan

Snoepdropluik en onderste koppeling (voor spandoek bv) klaar.

K5AP4086-vi.jpg

Ook een bakje voor de batterijen (3x LiFe 2S 3800MaH). Hou niet van velcro-toestanden.

K5AP4087-vi.jpg

De Bidules zijn met name in Frankrijk erg populair en in Spanje fors in opkomst. Belangrijk voordeel boven veel andere kisten is het ARF principe, voor een Wilga (of mijn geval de Swiss Trainer) ben je ruim meer als één bouwseizoen bezig.
Het principe van de dubbele staart is achterhaald en niet nodig, maar OK, ze vliegen prima, alhoewel de kleinere versie (110cc) niet echt superlangzaam binnen komt.
Een verder nadeel is de vakwerk constructie van de romp. Ik heb dat probleem ook met mijn PAF trainer, als je veel vliegt en zeker met die zware motoren zijn de klappen en de trillingen fors. Op den duur rammelt het allemaal los en kapot.
Je moet zeker alle lijmnaden goed controleren en evt nalijmen, rond het motorspant en de rompzijkanten een extra rups met epoxy glasmat leggen, vergis je niet, deze motor trekt met zeker 35 kg trekkracht!

De uitlaten er onder (zoals ook met de PAF) leveren meer herrie als wanneer ze ingebouwd zijn. De 110 Bidule met de DLE en de chinese uitlaten(niks 5-kamer demper zoals KS) er op is knap lawaaierig.

Ik zou de romp binnen zijde met een epoxy verf behandelen, éénmaal een lek in de tank en je romp is geruïneerd. Op strategische plaatsen nabij de tank 5mm gaatjes boren in de onder beplanking, dan zie je sneller als er iets mis is, vóórdat de pilootjes in de fuel drijven!

Nog een laatste tip, als je gaat proefdraaien, doe dit NOOIT zonder de vleugels en stabilo gemonteerd, anders slaat alles kapot...

O, ja het symmetrisch profiel van de PAF levert tegen de stellingen in een ongelofelijk lage en stabiele landingssnelheid op. Ik kan hem volledig afvangen met vol UP en dan zakt hij rustig door, geen neiging tot afkiepen. Nou heb ik er wel hangende wingtips op. Hij landt nagenoeg net zo langzaam als mijn ST's.
Je moet de truuk even door hebben dat je hem met een grotere invalshoek op final MOET vliegen, anders levert dat profiel natuurlijk geen lift....

En zet een filter op je inlaat! Één los moertje in je romp en deze stofzuiger is geruïneerd....
Een filter levert tevens lager brandstof verbruik en minder herrie op. En geen fuel druppels/olie of stank in je romp.

Hey Richard, ja heel de romp is binnenin met verdunde epoxy nabehandeld, alsook alle naden met 24u epoxy en hardhouten liggertjes en carbonweefsel op strategische plaatsen. Motor staat ook op rubber dempers. Romponderzijde is voorzien van 2 forse ronde openingen, tbv zuurstof voor de carburator, en het afvoeren van eventuele gemorste benzine. Een filter moet ik inderdaad eens overwegen, hoewel ik in de ATL geen problemen heb gehad met een enorme venturi op de carb.
Topmodel schrijft in de advertentie voor de kist 20u assemblage. Ik zit wel aan een veelvoud daarvan.

Piloten in een nieuw jasje gestoken:

K5AP4088-vi.jpg

Toch maar geopteerd voor de ZDZ-180 - meer vermogen, minder trillingen, slijtvaster en amper 50gr zwaarder dan de 160.

K5AP4089-vi.jpg

Kabelbomen, misschien wat labeltjes gaan plakken?

K5AP4090-vi.jpg

Laatst bewerkt:
Ben benieuw naar de ervaringen straks met ZDZ, de gebruikers berichten over ZDZ lopen sterk uiteen.
Ik zou een filter niet eens overwegen maar er gewoon opzetten, het is geen optie. Ik heb onderlaatst weer een vlieger gesproken die een 85cc ruïneerde met een M4tje. Als ik zie wat er in mijn romp af en toe rondslingert na een weekend slepen......

Ja die uren die de fabrikanten aangeven... ze denken dat we de motoren er tegenaan smijten! En de servo's plakken denk ik.
Jij hebt het neuswielstrut toch weer moeten modificeren? Ik dacht dat ze het oude probleem van een tw zwakke poot (althans op de 110) nu opgelost hadden met een redesign.

Hey Richard,

De nieuwe neuswielpoot is echt wel "costaud", trouwens de hoofdreden om de Bidule te kiezen (veel last gehad met neuswielpoot op de Robin ATL, en moet nog altijd heel voorzichtig landen eerst op de hoofdwielen). Ik heb wel in alle velgen kogellagertjes voorzien ipv de bronzen bussen.
Ik ben een ZDZ-man-fan. 60RV, 80RV, 160 RV-J en nu 2 stuks 180RV-J.
Grtz,

Jan

Ha, die bronzen bussen gebruik ik altijd in de ST en die heeft al een paar honderd km gereden in 13 jaar...Het is wel speciaal brons voor lageringen. Ik gebruik FEMA wielen, dat zijn de beste die er zijn, onverslijtbaar.
Nee, ik ben van de 3W, heb net een nieuwe 157 opgehaald, komt voor de "oude" Swiss Trainer. Dat wordt zijn derde motor! (steeds vanwege meer vermogen gewisseld, van 130-140-157cc, niet vanwege slijtage...)

IMG_4332.JPG

MPX stekkers tbv de aansluitingen van de vleugelhelften, rechts de aansluiting voor de batterij tbv de ontsteking.
De opening dient voor het vullen van het (bommen)snoepruim.

K5AP4097-vi.jpg

Nu in programmeer-modus

K5AP4098-vi.jpg

De ZDZ-160 B2 RV-J is trouwens in de verkoop: 800€ voor forumleden, incl de Mezjlik 29X12 en de MTW headers.

K5AP4099-vi.jpg

Grtz,

Jan

Ziezo, alles geprogrammeerd en weggemoffeld. Morgen alles monteren, zwaartepunt aanpassen en volgende week maiden.

Bekertje heeft plaats gevonden onder het zitvlak van de co-piloot. Dient als trechter.

Schermpje van de Powerbox is door de getinte cockpitkap nog duidelijk te lezen.

Grtz, Jan

K5AP4111-vi.jpg

De laatste loodjes: brandstofleidingen en kabelbomen vastgezet.
Siliconen als trillingsdemper onder het stabilo

K5AP4121-vi.jpg

Zelfklevend rubber op de vleugelwortels, ook als trillingsdemper.

K5AP4122-vi.jpg

Nylon bevestigingsbouten vervangen door metalen vleugelbouten.

K5AP4123-vi.jpg

Hoi Jan,

Ik volg je draadje met veel belangstelling. Valt me op dat er nog zoveel werk gaat zitten in een "RTF" -vliegtuig.

gr. Marc

Ja, Topmodel geeft 20u assemblage-tijd op. Ik zit wel aan een veelvoud van dat. En waarschijnlijk zal er nog één en ander veranderen tijdens zijn loopbaan (vliegbaan?).
Grtz,

Jan

Back