Topmodel Bidule 170

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Chip, 18 okt 2015.

  1. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Vandaag motor gemonteerd, met de 2 headers (thx Herr Krumscheid).


    [​IMG]

    Ik heb ook al 2 vrijwilligers gevonden om de kist te besturen...


    [​IMG]
     
  2. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Weer een stapje verder: gasservo gemonteerd, en de "potten" hangen onder de romp.


    [​IMG]


    [​IMG]


    Ondertussen nog een "oldietje" gerestaureerd. Toestelletje is zeker 40 jaar oud (nog met Japanse zijde bespannen).

    [​IMG]


    Grtz,


    Jan
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B


    De PAF trainer viel af als kandidaat vanwege het symmetrisch vleugelprofiel, en de wat te krappe ruimte in de romp.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb de Hyperbipe in 1976 (dus bijna 40 jaar geleden) in een 1:1 vliegshow gezien en voor altijd verliefd gebleven.

    Rick
     
    Chip vindt dit leuk.
  5. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Powerbox en bijna alle aansluitingen klaargemaakt. 15m twisted servokabel...


    [​IMG]

    Nu nog alles netjes fixeren.


    Grtz,

    Jan
     
    bongose vindt dit leuk.
  6. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Snoepdropluik en onderste koppeling (voor spandoek bv) klaar.


    [​IMG]


    Ook een bakje voor de batterijen (3x LiFe 2S 3800MaH). Hou niet van velcro-toestanden.


    [​IMG]
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    De Bidules zijn met name in Frankrijk erg populair en in Spanje fors in opkomst. Belangrijk voordeel boven veel andere kisten is het ARF principe, voor een Wilga (of mijn geval de Swiss Trainer) ben je ruim meer als één bouwseizoen bezig.
    Het principe van de dubbele staart is achterhaald en niet nodig, maar OK, ze vliegen prima, alhoewel de kleinere versie (110cc) niet echt superlangzaam binnen komt.
    Een verder nadeel is de vakwerk constructie van de romp. Ik heb dat probleem ook met mijn PAF trainer, als je veel vliegt en zeker met die zware motoren zijn de klappen en de trillingen fors. Op den duur rammelt het allemaal los en kapot.
    Je moet zeker alle lijmnaden goed controleren en evt nalijmen, rond het motorspant en de rompzijkanten een extra rups met epoxy glasmat leggen, vergis je niet, deze motor trekt met zeker 35 kg trekkracht!

    De uitlaten er onder (zoals ook met de PAF) leveren meer herrie als wanneer ze ingebouwd zijn. De 110 Bidule met de DLE en de chinese uitlaten(niks 5-kamer demper zoals KS) er op is knap lawaaierig.

    Ik zou de romp binnen zijde met een epoxy verf behandelen, éénmaal een lek in de tank en je romp is geruïneerd. Op strategische plaatsen nabij de tank 5mm gaatjes boren in de onder beplanking, dan zie je sneller als er iets mis is, vóórdat de pilootjes in de fuel drijven!

    Nog een laatste tip, als je gaat proefdraaien, doe dit NOOIT zonder de vleugels en stabilo gemonteerd, anders slaat alles kapot...
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    O, ja het symmetrisch profiel van de PAF levert tegen de stellingen in een ongelofelijk lage en stabiele landingssnelheid op. Ik kan hem volledig afvangen met vol UP en dan zakt hij rustig door, geen neiging tot afkiepen. Nou heb ik er wel hangende wingtips op. Hij landt nagenoeg net zo langzaam als mijn ST's.
    Je moet de truuk even door hebben dat je hem met een grotere invalshoek op final MOET vliegen, anders levert dat profiel natuurlijk geen lift....
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    En zet een filter op je inlaat! Één los moertje in je romp en deze stofzuiger is geruïneerd....
    Een filter levert tevens lager brandstof verbruik en minder herrie op. En geen fuel druppels/olie of stank in je romp.
     
  10. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Hey Richard, ja heel de romp is binnenin met verdunde epoxy nabehandeld, alsook alle naden met 24u epoxy en hardhouten liggertjes en carbonweefsel op strategische plaatsen. Motor staat ook op rubber dempers. Romponderzijde is voorzien van 2 forse ronde openingen, tbv zuurstof voor de carburator, en het afvoeren van eventuele gemorste benzine. Een filter moet ik inderdaad eens overwegen, hoewel ik in de ATL geen problemen heb gehad met een enorme venturi op de carb.
    Topmodel schrijft in de advertentie voor de kist 20u assemblage. Ik zit wel aan een veelvoud daarvan.

    Piloten in een nieuw jasje gestoken:

    [​IMG]


    Toch maar geopteerd voor de ZDZ-180 - meer vermogen, minder trillingen, slijtvaster en amper 50gr zwaarder dan de 160.

    [​IMG]


    Kabelbomen, misschien wat labeltjes gaan plakken?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2016
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ben benieuw naar de ervaringen straks met ZDZ, de gebruikers berichten over ZDZ lopen sterk uiteen.
    Ik zou een filter niet eens overwegen maar er gewoon opzetten, het is geen optie. Ik heb onderlaatst weer een vlieger gesproken die een 85cc ruïneerde met een M4tje. Als ik zie wat er in mijn romp af en toe rondslingert na een weekend slepen......

    Ja die uren die de fabrikanten aangeven... ze denken dat we de motoren er tegenaan smijten! En de servo's plakken denk ik.
    Jij hebt het neuswielstrut toch weer moeten modificeren? Ik dacht dat ze het oude probleem van een tw zwakke poot (althans op de 110) nu opgelost hadden met een redesign.
     
  12. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Hey Richard,

    De nieuwe neuswielpoot is echt wel "costaud", trouwens de hoofdreden om de Bidule te kiezen (veel last gehad met neuswielpoot op de Robin ATL, en moet nog altijd heel voorzichtig landen eerst op de hoofdwielen). Ik heb wel in alle velgen kogellagertjes voorzien ipv de bronzen bussen.
    Ik ben een ZDZ-man-fan. 60RV, 80RV, 160 RV-J en nu 2 stuks 180RV-J.
    Grtz,

    Jan
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ha, die bronzen bussen gebruik ik altijd in de ST en die heeft al een paar honderd km gereden in 13 jaar...Het is wel speciaal brons voor lageringen. Ik gebruik FEMA wielen, dat zijn de beste die er zijn, onverslijtbaar.
    Nee, ik ben van de 3W, heb net een nieuwe 157 opgehaald, komt voor de "oude" Swiss Trainer. Dat wordt zijn derde motor! (steeds vanwege meer vermogen gewisseld, van 130-140-157cc, niet vanwege slijtage...)

    [​IMG]
     
  14. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    ZDZ-180 gemonteerd, prop en spinner geboord en gefreesd.

    [​IMG]


    Benzinetanks gemonteerd en aangesloten.

    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
    dries_neyrinck en serge pot vinden dit leuk.
  15. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    MPX stekkers tbv de aansluitingen van de vleugelhelften, rechts de aansluiting voor de batterij tbv de ontsteking.
    De opening dient voor het vullen van het (bommen)snoepruim.

    [​IMG]

    Nu in programmeer-modus

    [​IMG]


    De ZDZ-160 B2 RV-J is trouwens in de verkoop: 800€ voor forumleden, incl de Mezjlik 29X12 en de MTW headers.

    [​IMG]

    Grtz,


    Jan
     
  16. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Ziezo, alles geprogrammeerd en weggemoffeld. Morgen alles monteren, zwaartepunt aanpassen en volgende week maiden.

    Bekertje heeft plaats gevonden onder het zitvlak van de co-piloot. Dient als trechter.

    Schermpje van de Powerbox is door de getinte cockpitkap nog duidelijk te lezen.

    Grtz, Jan

    [​IMG]
     
    MarcS73 en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  17. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    De laatste loodjes: brandstofleidingen en kabelbomen vastgezet.
    Siliconen als trillingsdemper onder het stabilo

    [​IMG]


    Zelfklevend rubber op de vleugelwortels, ook als trillingsdemper.

    [​IMG]





    Nylon bevestigingsbouten vervangen door metalen vleugelbouten.

    [​IMG]
     
  18. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Hoi Jan,

    Ik volg je draadje met veel belangstelling. Valt me op dat er nog zoveel werk gaat zitten in een "RTF" -vliegtuig.

    gr. Marc
     
  19. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Ja, Topmodel geeft 20u assemblage-tijd op. Ik zit wel aan een veelvoud van dat. En waarschijnlijk zal er nog één en ander veranderen tijdens zijn loopbaan (vliegbaan?).
    Grtz,

    Jan
     
  20. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Ziezo, de kist zit in de aanhangwagen naast de Robin ATL. Alles klaar voor de maidenflight.


    [​IMG]
     
    serge pot en Ariel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina