Topmodel Bidule 170

Net even je hele topic door zitten kijken. Mooie kist geworden, erg netjes en echt een werkpaard!
Succes met de maiden!!

Ik zag wel een puntje waar ik zelf wat mindere ervaring mee heb, namelijk met die mooie "zelf-borgende" kwik-links die je gebruikt voor aansturing van je hoogteroer.
Aansturing van hoogteroeren aan servokant gewijzigd naar een soort snelkoppeling (stabilo is afneembaar).

K5AP4048-vi.jpg

Ik gebruik ze zelf op de flying-wires van de staart van mijn decathlon, ook omdat de staart er voor transport af moet kunnen, maar bij mij zijn ze in de lucht een paar keer los gegaan. Was ik gewoon die pen met dat stuk verenstaal kwijt en bungelde er een draad los aan de kist. Geen idee waarom. Ik borg ze tegenwoordig met een ty-wrapje (of hoe je dat ook schrijft). Die knip ik aan het eind van de dag dan weer door. Weet je zeker dat ze niet loskomen.

Hier waren ze dus nog niet geborgd. (en de flying wires niet gespannen)
IMG_3689.JPG
 
"Ik zag wel een puntje waar ik zelf wat mindere ervaring mee heb, namelijk met die mooie "zelf-borgende" kwik-links die je gebruikt voor aansturing van je hoogteroer.
Ik borg ze tegenwoordig met een ty-wrapje (of hoe je dat ook schrijft). Die knip ik aan het eind van de dag dan weer door."

Goed idee! Hou ik in gedachten.
 
Laatst bewerkt:
En ... ingevlogen. Alles heel gebleven ;-)) . Vliegt als op rails, landt belachelijk traag, zelfs op deze windstille zaterdag. Power zat.

Grtz, Jan
 
Eerste kinderziekte: bout 6mm weg uit neuswielpoot. Prop beschadigd bij noodlanding...

K5AP4184-vi.jpg


Herstelling: messingbuis van 6mm met goeie 5mm bout erdoor, nyl-stop en goed vastgeklemd op de buis. Het geheel moet wel kunnen scharnieren...
 
Gisteren een sleep getimed op 35s van take-off tot 475m met een 4m Fox aan de lijn... Binnen de minuut terug op de piste. Wat een beest van een sleper ;-))
 
Laatst bewerkt:
Nog wat probleempjes: richtingsroer-servo's zaten op een plastic-achtig plaatje dat al danig aan 't scheuren was. De 2 servo's nu op alu-dragers (gezaagd uit L-profiel) en vastgekleefd.
De aansluiting van de hoogteroer-servo's met de kwiklink met clips was toch een gepriegel. Nieuw systeem gemonteerd (thx Paul).

K5AP4234-vi.jpg



K5AP4233-vi.jpg



K5AP4235-vi.jpg



Ondertussen een tweede Bidule-170 in bestelling!


Grtz,


Jan
 
Die Clips lijken op die van Graupner als ik me niet vergis.
Ik heb ze wel zien hangen bij Hangar in kampen.
(3 of 4mm)
 
Weer problemen met neuswielpoot! 2 inbusjes verdwenen, en neuswielvork kwam los bij landing. Motorschot beschadigd, Mezjlik prop klaar voor de vuilbak...


K5AP4346-vi.jpg



K5AP4347-vi.jpg



Eventjes laten bezinken en zien hoe we dit oplossen...

Grtz,


Jan
 
Je zal het zelf ook wel ongetwijfeld gedaan hebben maar ik zou me toch afvragen wat er hierna aan het neuswiel los kan gaan en schade kan veroorzaken.
En toch ziet het geheel er best doordacht en stevig uit.

Het is tenslotte ook niet de eerste Bidule ooit gebouwd en gevlogen.
 
Back
Top