Topmodel Minus Acro / Thermal montageverslag

Ik ben hem ook aan het bouwen. Ik begrijp alleen niet hoe je de aansturing van de rolroeren los haalt als je de vleugels er af haalt. Steek je de heveltjes gewoon los in het gat van de driehoekjes?

Driehoekjes niet. Op de vleugels verlijm je de stangetjes. Je steekt de andere kant van het stangetje in de servo hevel, van onder naar boven. Omdat het stangetje op de vleugel ligt kan ie er niet uit. Bij het losmaken van de vleugel moet je ze uit de servo hevel peuteren.

Ik heb het bijbehorende transportkistje ook gekocht. De sleuf waar de vleugeltip in moet is smaller dan in tot nu toe geschuurd heb, gelukkig heb ik de vleugel nog niet bespannen. De sleuf is tevens een goede referentie voor het gewenste vleugelprofiel bij de tip. Het is dus aan te raden om de Minus en het kistje tegelijk aan te schaffen.

waar kan ik de plannen vinden of is het alleen een arf en kan er een electro motor voor op?????

waar kan ik de plannen vinden of is het alleen een arf en kan er een electro motor voor op?????

Het is een 100% balsa bouwkit, een stapel voorgesneden houten planken en wat stuurkabels. Je moet dus zelf lijmen schuren en bespannen, zie de foto's. Niet aan te raden als eerste balsa kit, want er zijn best wel een paar lastige dingen bij, zoals het in profiel schuren van de vleugel. Het is in principe een zwever voor heuvels/werpen of een sleeplijntje, maar een klein motortje zou er met wat proppen wel in kunnen.

Die van mij komt hier vandaan: TM100002T Topmodel Minus Thermic Sailplane (0.9m) - Kit RCtechnics Modelbouw winkel

Tekening/bouwbeschrijving:
http://www.topmodel.fr/goodsdoc/100002T_time_1338280521.pdf

nou het is wel me eerste balsa kitje maar ik heb een lucht schuur machine heel veel spullen voor hout te bewerken en slepen is ook geen probleem heb een funcub een vriend van me heeft een funcub dus komt wel goed

o ja en hoe moet ik de v tail instellen ik heb een dx4e dus er valt niet veel in te stellen ik kan wel rolroeren maar hoe kan ik richting en hoogte intstellen

Met een dx4 kan je geen V-staart besturen. Helaas. Dan zal je minstens een DX6 moeten aanschaffen.

Vleugels schuren gaat niet met een schuurmachine, daarvoor heb je een schuurlat nodig. Die maak je heel makkelijk zelf door een reep schuurpapier op een houten plankje of een aluminium profieltje te plakken.

Ik sluit me bij fotor aan, zodra je een (lucht)schuurmachine op die vleugel zet ben je er al doorheen. Lekker met een lange schuurlat op het handje is het devies in deze.
Enkele resultaten van mij op die manier, en bedenk dat ik pas 40 jaar bezig ben met modelbouw...... Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album! Let wel, die grote F5B vleugel is inclusief v-stelling en tipverdraaiïng. Eerst aftekenen, dan schaven met een davidschaaf en daarna heel veel schuren met een goed schuurlat met schuurpapier in steeds fijnere gradaties. En gebruik een stofmasker...............

ik heb een prof spuitmasker liggen en ik kan schuren in de spuitkabine die in de schuur staat en kan ik de v staart allern hopgye of moet er ook richting op

"niet op voorraad, wel bestelbaar"
Ik zou er een mailtje aan wagen.

De acro en thermic zijn totaal verschillende vliegtuigen, ook al hebben ze dezelfde romp. De thermic vliegt redelijk rustig (al is hij niet superlangzaam) en heeft enige rolstabiliteit. De acro is niet stabiel, zweeft duidelijk slechter, is een stuk sneller en vereist hele goede reflexen.

Ik heb de acro wel eens gesleept achter een veel te groot en sterk sleepvliegtuig. De Minus is heel gebleven, maar dat is meer geluk dan wijsheid geweest. In de propwash van de sleper begin je helemaal niets meer, het zwevertje is dan totaal onbestuurbaar. Slepen kan, maar dan ook achter een kleine sleper. Ik denk dat de thermic zich achter de sleep een stuk beter gedraagt dan de acro, de acro is echt een hand vol tijdens het slepen (tijdens het gewoon vliegen soms ook).

als motortje heb ik deze nog liggen:
hexTronik 5gram Brushless Outrunner 2000kv
met een 6amp esc(zoveel mogelijk strippen en dunnere kabels erop)
en ook op een kleine 2cell.
motor/esc prop op -15gram houden... moet doenbaar zijn, als ik lees dat heel wat mensen 10 a 20gram lood toevoegen.

Als ik naar het formaat kijk zou ik er nooit een motor op zetten. De motor kan er wel op, maar ruimte voor een batterij waar ook een motor op kan lopen is er haast niet. Ik zou adviseren om m eerst maar eens te bouwen en dan te kijken of e.e.a. er in past.

Hhhmmm, Z22 ES Stage 2
zwever/hotliner met een spanwijdte van 559 mm met electromotor als je dat wil. Het bouwdoosje ligt hier te wachten op een motor en servo's...... En ja, het ziet er prachtig uit en zal best snel zijn......
en ze hebben ook nog andere maten voor diegene die interesse hebben.....

Back