Een eindje geleden stootte ik via een Oostenrijkse verkoopssite op een nieuwe tweedehandse ongebouwde Pilatus Porter van TopModel, de 2,07m versie met een motor inclusief erbij.
Ik wou er eigenlijk wel een hoogdekker met een beetje karakter erbij en de Porter heeft altijd al m'n aandacht getrokken. De grootte was ook perfect. Met 2,07m span heb je al een flink vliegtuig maar is het met de deelbare vleugel nog uitstekend te vervoeren in een break.
De verzendkosten vielen reuze mee en algauw stond er een grote doos me op te wachten.
Een typische ARF, tijdens het assembleren eigenlijk geen grote problemen gehad.
Enkel wat problemen met de rudderaansturing (die zit intern in de romp) en de slagmoeren voor het landingsgestel. De rest past allemaal bijna als een handschoen.
Voor iemand die al eens een ARF afgemonteerd heeft houdt dit niets in.
Van het assembleren heb ik niet echt foto's, het is echt een kwestie van de goede manual stap voor stap te volgen.
Ik koos voor volgende setup:
Motor: JOKER 5060-8 377 KV (zat erbij, zelfde specs als een Hacker A50 16L)
ESC: DYMOND Profi EVO 85
Prop: 16x10 e-prop Xoar
Lipo: 6S 3700 mAh SLS 35C
Servo: Futaba S3010 (Rudder and elevator), Sävox SC-0352 (ailerons and flaps)
Separate BEC with 2S 2200 mAh receiver LiPo
8 kanaals ontvanger
Gisteren de maiden vlucht gedaan. Het was vrij mooi weer (wel koud!) maar met toch een fiks briesje (3,5-4 bft) maar ik stond al een eindje te popelen om deftig weer...
De maiden zelf verliep zeer rustig. Gas er opbouwend op en hij vliegt vanzelf weg. Geen enkele tik trim moeten geven, nog nooit meegemaakt. Ongelooflijk stabiel ondanks de vrij harde wind.
Het toestel zelf beschikt over flaps en die had ik geprogrammeerd in 3 standen volgens de manual (cruise (geen flaps), take off (halve flaps), landing (volle flaps). M'n eerste twee vluchten ben ik gestart en geland zonder flaps en heb ik ze eerst of veilige hoogte getest. Ik bemerkte absoluut geen vervelend gedrag met flaps, het toestel bleef mooi stabiel vliegen, maar een pak trager. Wel natuurlijk er een beetje het gas ophouden.
De derde vlucht ben ik opgestegen en geland met flaps en dat beviel me zeer.
kortom: voor iemand die op zoek is naar een leuke hoogdekker erbij (eventueel ombouwen voor sleep) is deze Porter een dikke aanrader. Vliegt als een trainer (zelfs nog stabieler), kan behoorlijk goed overweg met de wind, door de grootte goed zichtbaar en hij is mooi.
Van de derde vlucht is er ook wat beeldmateriaal geschoten, en heb even een filmpje in elkaar gestoken:
Ik wou er eigenlijk wel een hoogdekker met een beetje karakter erbij en de Porter heeft altijd al m'n aandacht getrokken. De grootte was ook perfect. Met 2,07m span heb je al een flink vliegtuig maar is het met de deelbare vleugel nog uitstekend te vervoeren in een break.
De verzendkosten vielen reuze mee en algauw stond er een grote doos me op te wachten.
Een typische ARF, tijdens het assembleren eigenlijk geen grote problemen gehad.
Enkel wat problemen met de rudderaansturing (die zit intern in de romp) en de slagmoeren voor het landingsgestel. De rest past allemaal bijna als een handschoen.
Voor iemand die al eens een ARF afgemonteerd heeft houdt dit niets in.
Van het assembleren heb ik niet echt foto's, het is echt een kwestie van de goede manual stap voor stap te volgen.
Ik koos voor volgende setup:
Motor: JOKER 5060-8 377 KV (zat erbij, zelfde specs als een Hacker A50 16L)
ESC: DYMOND Profi EVO 85
Prop: 16x10 e-prop Xoar
Lipo: 6S 3700 mAh SLS 35C
Servo: Futaba S3010 (Rudder and elevator), Sävox SC-0352 (ailerons and flaps)
Separate BEC with 2S 2200 mAh receiver LiPo
8 kanaals ontvanger
Gisteren de maiden vlucht gedaan. Het was vrij mooi weer (wel koud!) maar met toch een fiks briesje (3,5-4 bft) maar ik stond al een eindje te popelen om deftig weer...
De maiden zelf verliep zeer rustig. Gas er opbouwend op en hij vliegt vanzelf weg. Geen enkele tik trim moeten geven, nog nooit meegemaakt. Ongelooflijk stabiel ondanks de vrij harde wind.
Het toestel zelf beschikt over flaps en die had ik geprogrammeerd in 3 standen volgens de manual (cruise (geen flaps), take off (halve flaps), landing (volle flaps). M'n eerste twee vluchten ben ik gestart en geland zonder flaps en heb ik ze eerst of veilige hoogte getest. Ik bemerkte absoluut geen vervelend gedrag met flaps, het toestel bleef mooi stabiel vliegen, maar een pak trager. Wel natuurlijk er een beetje het gas ophouden.
De derde vlucht ben ik opgestegen en geland met flaps en dat beviel me zeer.
kortom: voor iemand die op zoek is naar een leuke hoogdekker erbij (eventueel ombouwen voor sleep) is deze Porter een dikke aanrader. Vliegt als een trainer (zelfs nog stabieler), kan behoorlijk goed overweg met de wind, door de grootte goed zichtbaar en hij is mooi.
Van de derde vlucht is er ook wat beeldmateriaal geschoten, en heb even een filmpje in elkaar gestoken: