TopModel Pilatus Porter

Een eindje geleden stootte ik via een Oostenrijkse verkoopssite op een nieuwe tweedehandse ongebouwde Pilatus Porter van TopModel, de 2,07m versie met een motor inclusief erbij.
Ik wou er eigenlijk wel een hoogdekker met een beetje karakter erbij en de Porter heeft altijd al m'n aandacht getrokken. De grootte was ook perfect. Met 2,07m span heb je al een flink vliegtuig maar is het met de deelbare vleugel nog uitstekend te vervoeren in een break.

De verzendkosten vielen reuze mee en algauw stond er een grote doos me op te wachten.
Een typische ARF, tijdens het assembleren eigenlijk geen grote problemen gehad.
Enkel wat problemen met de rudderaansturing (die zit intern in de romp) en de slagmoeren voor het landingsgestel. De rest past allemaal bijna als een handschoen.
Voor iemand die al eens een ARF afgemonteerd heeft houdt dit niets in.

Van het assembleren heb ik niet echt foto's, het is echt een kwestie van de goede manual stap voor stap te volgen.

Ik koos voor volgende setup:
Motor: JOKER 5060-8 377 KV (zat erbij, zelfde specs als een Hacker A50 16L)
ESC: DYMOND Profi EVO 85
Prop: 16x10 e-prop Xoar
Lipo: 6S 3700 mAh SLS 35C
Servo: Futaba S3010 (Rudder and elevator), Sävox SC-0352 (ailerons and flaps)
Separate BEC with 2S 2200 mAh receiver LiPo
8 kanaals ontvanger

Gisteren de maiden vlucht gedaan. Het was vrij mooi weer (wel koud!) maar met toch een fiks briesje (3,5-4 bft) maar ik stond al een eindje te popelen om deftig weer...

De maiden zelf verliep zeer rustig. Gas er opbouwend op en hij vliegt vanzelf weg. Geen enkele tik trim moeten geven, nog nooit meegemaakt. Ongelooflijk stabiel ondanks de vrij harde wind.

Het toestel zelf beschikt over flaps en die had ik geprogrammeerd in 3 standen volgens de manual (cruise (geen flaps), take off (halve flaps), landing (volle flaps). M'n eerste twee vluchten ben ik gestart en geland zonder flaps en heb ik ze eerst of veilige hoogte getest. Ik bemerkte absoluut geen vervelend gedrag met flaps, het toestel bleef mooi stabiel vliegen, maar een pak trager. Wel natuurlijk er een beetje het gas ophouden.

De derde vlucht ben ik opgestegen en geland met flaps en dat beviel me zeer.

kortom: voor iemand die op zoek is naar een leuke hoogdekker erbij (eventueel ombouwen voor sleep) is deze Porter een dikke aanrader. Vliegt als een trainer (zelfs nog stabieler), kan behoorlijk goed overweg met de wind, door de grootte goed zichtbaar en hij is mooi.

Van de derde vlucht is er ook wat beeldmateriaal geschoten, en heb even een filmpje in elkaar gestoken:

 
Geen rbw show helaas. F3A wedstrijd. Verdomd spijtig. Kom wel ermee naar de winter fly-in en misschien de zaterdag voor de show. Zonnetje is idd verraderlijk maar ben ik wel gewend en vlieg ik 'rond'. Terreinkennis :-)
 
Mooie foto door @HansL genomen op de winter fly-in van Royal Broken Wings.
d268b59de63cb4f34d5c7dc4592bd2e9.jpg


Vliegt super!
 
Hoi,
Ik ben zelf een PP aan het ontwerpen met 220 cm span en ben benieuwd naar het vleugelprofiel van deze kist. Is het ClarkY, NACA2412, NACA 2415?

Groeten

Red
 
Hoi, als je wil meet ik wel eens met een schuifmaat de vleugel op, kan je direct bepalen wat het is.
Met Naca 2415 zit je trouwens nooit verkeerd
Bedankt Dries.

ik zit alleen met instelhoek van de naca2415 vleugel tov naca0009 stabilo. er is weinig over te vinden. alleen over reynoldsgetallen etc.ik heb hem nu op 2 graden maar dat lijkt me een beetje veel. dan gaat ie net als plat ClarkY profiel te veel klimmen bij meer gas. ms dat iemand mij kan adviseren of is het na te meten op een soortgelijk kist met deze profielen.
ik zit eraan te denken om naar 1 graad te brengen.
als jij wat maten wilt doorsturen graag zelfs.

groeten

Red
 
Zo, hier wat data

3900 gram AUW, voor 207 centimeter. Dat verklaart wellicht al veel van zijn vlieggedrag (heb je het filmpje bekeken?)

Koorde 258 mmm
Max dikte 39 mm op 80mm koorde (dus 15%)
Max camber (in het Nederlands?) is ongeveer 5mm (2%) op bruut gemeten 95 mm (37%)

Het is dus een Naca 2415!

upload_2018-1-23_15-20-24.png


upload_2018-1-23_15-20-52.png


(zie ook http://www.akiti.ca/NACA4Bkgrnd.html)

Stabilo is een platte plank, 0009 gaat natuurlijk ook werken (de echte Porter heeft een interessant NEGATIEF stabiloprofiel, maar dit is ook een echt STOL ontwerp)

En dan het instelhoekverschil. Bedraagt exact 2 graden. De motor heeft wel een kleine domping, ongeveer 1° (gemeten op de spinnerachterplaat, dus niet nauwkeurig)

Het vlieggedrag van m'n Porter is niet mis, heb wel de vleugelbevestiging aan de romp moeten aanpakken want standaard uit de doos was dat eigenlijk veel te slap. Ik kan 'm behoorlijk "schaalvliegen", met trage full flap doortochten etc erbij en dan steil klimmen.
Ik vlieg een beetje met vanalles, maar liefst strakke kunstvlucht / acro. Met deze kist wil ik absoluut geen acro vliegen, maar gewoon genieten van het vluchtbeeld en 'm eigenlijk zo rustig mogelijk vliegen. Ik heb er 1x onder lichte dwang een looping mee gedaan, op vraag van m'n dochtertje wiens knuffel mee was en absoluut op zijn kop moest.

Het is een 6S +/- 1200W setup. Eigenlijk veel te veel voor dit model, maar volgas wordt er nauwelijks mee gevlogen.

Mede door het vrij lage gewicht, het goedmoedige profiel etc kan ik hem doen klimmen als een malle.

Alleen is de neus absoluut niet schaal, zou zeker 10 cm langer moeten. Ik overweeg het om de neus zelf aan te passen want ik begin me er meer en meer aan te storen ;-)
 
Ja bedankt Dries. Ik kan met deze info het ontwerp mooi afronden. 3900 gr take offf weight is wel heel mooi. Ik denk dat ik met mijn ontwerp rond de 4500 gram kom. Dan moet ik wel heel erg zuinig zijn met lijmen, maar dan ben ik al heel blij. Met een lange neus wordt het wel een echte Turbo Porter. Ms is de jouwe ook bedoeld voor een brandstofmotor. Dan snap ik wel dat ze de neus niet te lang en slank maken. Ik ga er een lange neus op zetten. En de filmpjes heb ik natuurlijk bekeken. Ik heb nog een Hacker A50 14L liggen. Die ga ik erin bouwen. Die zat in dit model:
.
Deze reuze EPP (260cm span) STOL model heeft ook een omgekeerd stabilo profiel. Vlak van boven. Dat werkt uitstekend voor STOL.
Nou dat wordt binnenkort een paar km figuurzagen. Vriend van me heeft zijn cnc freesmachine nog niet klaar en ik wil hem wel af hebben voor 1 juni.
Als ik echt start met de bouw zal ik een bouwdraadje starten.
Bedankt Dries en beterschap.
 
Zomaar: even een filmpje van een plezant vluchtje op een plezante avond.

Landing is tegenwoordig altijd met een "Porter dive" en dat doet hij met de glimlach.

Voor iemand die er een look-alike Porter (de romp is absoluut niet schaalgetrouw) maar enorm relax vliegende hoogdekker erbij wil is dit toch nog altijd een dikke aanrader...

 
Inmiddels heeft ie gevlogen zomer 2020

Vliegt niet slecht maar het gewicht kwam op 5600 gram en dat is 100gr per dm2.

Het landinggestel was wat zwaar uitgevallen

Groeten,
Red
 
Leuk vliegbeeld en mooie tekening. Mijn 2 meter sleepkist is nog niet verder dan mijn fantasie. Daar heb ik meer van dan nuttige hobby tijd.

Kom graag een keer kijken.

Erik
 
Back
Top