TOPRC Voyager 110"

Yep, dat is mogelijk.
Denk zelfs dat het direct via de toren kan, en anders als ze moeilijk doen dan kan ik het voor je tappen.
 
Yep, dat is mogelijk.
Denk zelfs dat het direct via de toren kan, en anders als ze moeilijk doen dan kan ik het voor je tappen.

Ik zal zien in hoeverre men mij daar zou willen helpen. Het zal ook een herhalende vraag worden, want ik wil gewoon -betaald- de hoeveelheden blijven tanken die ik verbruik.
Mocht het wat lastiger liggen, maak ik graag gebruik van jouw voorstel. Thanks!
 
Je zou ook diesel of parafinn kunnen gebruiken

Geoff

Klopt, heb ik ook over nagedacht. Merci voor de tip.
Maar deze brandstoffen kennen (seizoensgebonden) additieven, die voor de turbine zeker niet nodig (wenselijk) zijn. Kostentechnisch maakt mij die paar eurocent verschillen ook niets uit. En als voormalig specialist vliegtuigonderhoud en ook zeker vanwege de specs van deze JetCat-serie, kies ik toch graag voor the-real-deal en daarmee voor JetA1-fuel.
 
Nou wel iets meer dan een paar eurocent tov diesel, denk dat de kero tegen de 2 euro aan zit per liter.
Over het algemeen werken die andere brandstoffen ook prima, 95% van de turbine vliegers vliegen niet met kero en die motoren blijven het ook allemaal doen.

Maar mocht je op EHHV de kero gaan halen, wip dan maar even binnen bij vliegschool Hilversum ;-)
 
Jet-A1 heeft ook een nadeel: Er zit anti schuim spul in. Daardoor heb je een fractie minder energie per g ;) Maar goed, het is wel de meeste echte brandstof die je kan krijgen :) Ik tank kerosine aan de lokale pomp hier (ze noemen het kerosine omdat het zulke zuivere petroleum is). De rest vliegt veel op de goedkope kachel brandstof, dat scheelt echt flink in kosten als je deze in het zuiden haalt. Het maakt allemaal weinig uit, de olie is veel belangrijker.....
 
Nou wel iets meer dan een paar eurocent tov diesel, denk dat de kero tegen de 2 euro aan zit per liter.
Over het algemeen werken die andere brandstoffen ook prima, 95% van de turbine vliegers vliegen niet met kero en die motoren blijven het ook allemaal doen.

Maar mocht je op EHHV de kero gaan halen, wip dan maar even binnen bij vliegschool Hilversum ;-)

Prijsverschil diesel/kero . . . al mijn 2T en 4T benzinemotoren vlieg ik op Aspen . . . .

En de overweging voor JetA1 is ook zeker niet dat ik stel dat de boel kapot draait op andere brandstoffen.
Het is eenzelfde keuze als Aspen ipv pompbenzines.

Wat langskomen bij de vliegschool betreft, doe ik graag . . . . zal je vroegtijdig een berichtje doen.
 
Jet-A1 heeft ook een nadeel: Er zit anti schuim spul in. Daardoor heb je een fractie minder energie per g ;) Maar goed, het is wel de meeste echte brandstof die je kan krijgen :) Ik tank kerosine aan de lokale pomp hier (ze noemen het kerosine omdat het zulke zuivere petroleum is). De rest vliegt veel op de goedkope kachel brandstof, dat scheelt echt flink in kosten als je deze in het zuiden haalt. Het maakt allemaal weinig uit, de olie is veel belangrijker.....

Hahahaha ik snap de overwegingen. Maar om eerlijk te zijn . . . vergelijk eens wat we in een Jet stoppen aan "kosten". . . dan mogen die liters toch niet echt wegen :-)
 
Ik vlieg ook op de kachelpeut. Niet voor de kosten, (want 20 liter Firelux Clear kost je ook 50€)
maar voor de meur. Zit de hele dag al in de Kero lucht, moet ik in mn huis niet hebben’! [emoji2]
 
Ik vlieg ook op de kachelpeut. Niet voor de kosten, (want 20 liter Firelux Clear kost je ook 50€)
maar voor de meur. Zit de hele dag al in de Kero lucht, moet ik in mn huis niet hebben’! [emoji2]

Kijk daar heb je een heel valide argument hahahaha "stank in huis" is ook niet wat ik in de hobbyruimte wil. Met de benzinemotoren en Aspen heb ik daar ook totaal geen last van.
De geur is enige punt van (her)overweging. Dank voor deze tip :thumbsup:
 
Gek, mijn tankstation en de vliegtuigen zelf staan hier in de schuur welke met een deur in de woonkamer uit komt. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een kero lucht. Benzine rook ik zelf wel duidelijk, maar petroleum helemaal niet. Ik pomp de tanks ook altijd leeg, wellicht helpt dat? Met een brandstof zak heb je geen ontluchting, dus ook minder stank. De motor zelf blijf na gebruik wat na dampen, daar kan je niet veel aan doen denk ik.
 
Ik gebruik in mijn k70 gewoon de duurdere diesel en ruik daar niks van.
Alles staat op zolder en mijn vrouw die heeft haar bureau er ook staan en die klaagt nergens over.
Die werkt al vanaf maart vorig jaar thuis.
Ook de xicoy 90 ga ik gewoon op diesel draaien daar deed hij bij het testdraaien prima op.
Zag laatst bij ons in Epe petroleum aan de pomp voor 1,99 per liter.
Schijnt wel minder te roken dan diesel bij opstart turbine.
Heb er wel effe aan gedacht om dit te proberen maar inderdaad als het niet duurder hoeft te zijn dan nodig dan doe ik het ook zeer zeker niet.

Gebruik in mijn brandstof kisten stihl motomix en dat gaat prima.
Want gewone benzine gaat niet werken op zolder.
 
Voordeel van diesel is dat je ook minder olie hoeft te gebruiken. Scheelt ook iets in de kosten.
 
En dat is nog wel een puntje gooi nu op 20 liter 1 liter olie erbij voor kingtech prima.
Maar voor xicoy geven ze 4% aan maar of dat echt een groot probleem is geen idee.
Is ook makkelijker koop olie per liter dus dat kan er in een keer in.
Kan ik ook geen foutje maken.
 
Gek, mijn tankstation en de vliegtuigen zelf staan hier in de schuur welke met een deur in de woonkamer uit komt. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een kero lucht. Benzine rook ik zelf wel duidelijk, maar petroleum helemaal niet. Ik pomp de tanks ook altijd leeg, wellicht helpt dat? Met een brandstof zak heb je geen ontluchting, dus ook minder stank. De motor zelf blijf na gebruik wat na dampen, daar kan je niet veel aan doen denk ik.

Je zei al eerder dat je petroleum stookte wat men kero noemde maar eigenlijk gewoon zuivere petroleum is.
Dat ruik je inderdaad niet zo sterk.

Maar als we het over echte Jet-A1 hebben dan ga je dat zeker ruiken!
 
JetCat info

Schermafdruk 2021-06-30 21.30.06.png
 
Back
Top