Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,


    Ik ben weer even bezig geweest, nu met de staarten en de aandrijving.

    [​IMG]
    Hier de nieuwe staarten met daarvoor de lagerbusjes. Die zitten zo in de kunststof geperst, de staart zelf doet dus dienst als "schroefas".

    [​IMG]
    Blik op de lagerbussen binnen en buiten.

    [​IMG]
    En de "schroefas" moet ook gesmeerd kunnen worden. Daarvoor heb ik een M2 draad in een 1,5mm gaatje tussen de lagerbussen getapt dat als smeerbuis dient. Die wordt dan afgedicht met een klein stukje messing M2 draad met een gleufje erin voor een schroevendraaier.

    [​IMG]
    En hier de hele aandrijflijn in verschillende stadia. Het schroefje is een 25mm Robbe prop die afgedraaid is naar ongeveer 15mm doorsnede. Het geheel geeft op 7,2 volt flink stuwdruk en kolkend water in de wasbak, ben benieuwd hoe hard dat straks gaat lopen!

    Voor de verdere fases moet ik i.v.m. de gewichtsverdeling even wachten op de lipo's. Die bevinden zich momenteel ergens tussen Hong-Kong en Europa, ETA ergens met 14 dagen. (hoop ik....)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    recentelijk een hoop ophef over een nieuw bedrijfje (van philips) waar je 3-D ontwerpen kan laten "printen"

    misschien een ideetje voor torpedo- en andere onderdelen ?

    Shapeways | passionate about creating
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Het torpedo-project heeft een tijdje stil gestaan. Wat andere zaken tussendoor, je kent het wel. Maar afgelopen week ben ik er weer verder mee gegaan.

    Allereerst de schroefjes. Ik was er eigenlijk toch niet zo tevereden over. Toen zag ik in Neurenberg bij Deans Marine heel mooie kleine drieblad propjes. Hieronder de rode in 18mm en de gele in 25mm doorsnede.
    [​IMG]

    Maar ze moesten toch nog iets afgetopt worden. Ziet er al veel beter uit dan die oude (zwart), en geven bijna de dubbele stuwdruk!
    [​IMG]

    Ondertussen was er ook een envelopje uit Hong-Kong binnen met 6x lipo cellen van 100 mAh. Kosten: € 11,55 inclusief verzendkosten!! Voor drie NiHm cellen in de vorige uitvoering was ik hetzelfde kwijt! En daar had je voor drie torpedo's er 12 nodig, bij meer dan het dubbele aan gewicht.
    [​IMG]

    Hier de accu'tjes twee aan twee in pakketjes zoals ze voorin de torpedo's gaan.
    [​IMG]

    Met 2mm carbon staaf heb ik een "techrek" gemaakt waar alles tussen past.
    [​IMG]

    De bovenste heeft ondertussen in de tuinvijver proefgevaren. Bij de eerste keer in het water laten vallen schrok ik me een hoedje. Deze uitvoering spuit echt weg en gaat als de brandweer! Zeker twee keer zo snel als de oude uitvoering, als het niet drie keer is! Als het straks nog ophoud met regenen hier zal ik proberen een filmpje te maken in de sloot.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Dach ik net dat het even droog werd ... nee dus! Na ja, ik stond er toch al:



    De cavitatie van de schroef geeft nog een leuk bellenspoor ook. Hij loopt iets naar rechts weg door de enkele schroef. Het draaien van de torpedo kan dat niet geheel wegwerken. Maar dit gaat goed, nu in de verf met die dingen en vanaf de MTB uitproberen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    die alen hebben een rotvaart hoor
    jonge die gaan vooruit dat is niet normaal
    en ze drijven nog mooi aan de oppervlakte ook nog
    de aanhouder wint zeggen ze altijd
    waneer komt je met de volgende mk versie voor een revell 7C?????
    ja ik moet weer plagen dat is aan geboren
    mooi spul dat je daar hebt gemaakt
    ik heb die Carcharhinus Amblyrhynchos nu eindelijk aan het varen
    en ik denk dat ik nog als de regelaar het uithoud een celletje ga bijsteken
    die lipo's heb ik nog zo geen vertrouwen in en geen lader er voor

    groetjes raf
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Lex,

    Ziet er indrukwekkend uit, geinig gezicht dat bellenspoor.
    Ik heb die van mij nog niet uitgeprobeerd op lange afstand, hoop dat ze qua snelheid in de buurt komen.
    Wat de contrarotatie betrefd moet je ervoor zorgen dat alles echt in het midden van de lengteas zit, elke afwijking hierop geeft een lichte curve in het water.
    Het idee van je mini tec-rack is goed gevonden, maakt alles goed hanteerbaar en toegankelijk
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmmm... modificatie van de Schnellboot nodig: 3 x Super 380's.
    Enfin, als ik op volle snelheid max roer geef haalt die "Aal" de bocht toch niet...
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Roel: en als je zo'n prachtige torpedo met die schnellboot van je afvuurt zou je hem wel eens kunnen inhalen! :-D
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ehhhm... Freek: probleem is dat LEX die visjes afvuurt.
    Vanaf een MTB... en dat scheen de natuurlijke vijand van een Schnellboot te zijn.
    Dus ik moet even een list verzinnen.
     
  10. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    heb misschien een domme vraag maar met welke boot ga je die dingen afschieten???:confused:



    groet ruben;)
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    hoi ruben,

    Deze:



    Vaarwater zal je bekend voorkomen .... ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    ERWTENSOEP!!!!!!

    ruben:D
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Zo, ze zijn klaar!

    [​IMG]

    Hier een testje van het aanschakelen met een magneet. De timers heb ik ivm de hoge snelheid aangepast. Die zijn nu van 0,5 tot 5 seconden instelbaar.


    En het afschieten met de MTB. Maar even voor de veiligheid op een zachte ondergrond ...


    Nu nog in het water testen, maar dat zal wel op de Subsail gebeuren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    eeehhh lex...

    WOW :worship: 8O

    groet ruben ;)
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Die loopt toch ook flink hard Manfred! En mooi rechtuit, op dat korte stukje tenminste.
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Lex,

    Ze springen zelfs boven het water uit, moet ze nog zo uittrimmen met staart naar beneden, in principe kan je de snelheid wel berekenen, hij doet over die drie meter minder dan een seconde.
    Dan zou het ongeveer 11 km/u moeten wezen, vraag is of hij dan al op volledige snelheid is, schaalsnelheid is het zeker nie
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2009
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag was de test met het afvuren met de MTB op het water. Op zich ging het prima, mooi gezicht als die dingen dan van de boot wegspuiten. Alleen als de torpedo te schuin in het water duikt schiet hij door de hoge snelheid mooi de blubber in. Het naar boven draaien duurt dan te lang. Ik ga nu de timers en de accu's zover mogelijk naar achter leggen in de hoop dit draaimoment te vergroten. Mogelijk ook nog een smalle strip lood om de motor heen, afhankelijk van het resterende drijfvermogen. Dit is dus een typisch bovenwaterafvuurprobleem, bij een sub vuur je ze tenslotte mooi horizontaal af.

    In ieder geval is nu het havengebied in Biddinghuizen al netjes aangeharkt tot op een meter of vijf uit de oever ... dan kan er netjes op een vlakke bodem ge-bottomed worden over drie weken. :D ;) Ik heb de torpedo gelukkig wel teruggevonden deze keer.
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Lex,

    Ik ben dit weekeinde ook even met het balanceren aan het stoeien geweest, voor mij geeft dit het beste resultaat.
    Ze gelanceerd onder een hoek van 45 graden, dan gaan ze niet dieper dan 40 cm.

    [​IMG]

    Foto van de torpedo's de achterste ongetrimd en de voorste getrimd, de uitgetrimde versie ligt ongeveer in een hoek van 30 graden.
     
  20. RCWERELD.NL

    RCWERELD.NL

    Lid geworden:
    18 dec 2008
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Enschede
    Ik vroeg mij af waren jullie niet een IR of radiografische ontvanger er aan koppelen.
    Ik ben namelijk ook een beetje aan het knutselen gegaan en heb een Beta torpedo gemaakt bestuurbaar via een IR remote.

    Dan kan je zelf de snelheid en afvuur moment bepalen.
    Als mensen geintereseerd zijn kan ik een foto of filmpje plaatsen.
     

Deel Deze Pagina