Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo,

    Is de aandrijving voor zo'n torpedo niet veel makkelijker te maken met een rubbermotor (opgewonden elastiekje)?

    Het is alleen maar interesse.

    Gr.

    Erik
     
  2. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Erik1234,

    Het elastiekje is ook een overweging geweest. Echter zo het betekenen dat er een mechanisch "afvuurmechanisme" aan te pas komt wat weer bewegende doorvoeren in het WTC met zich meebrengt. Omdat ik graag alle 6 de torpedo's onafhankelijk zou aansturen betekend dit zes servo's en zes doorvoeren.

    Daarnaast kan ik persoonlijk veel meer met elektronen, printplaatjes e.d. dan met draaibanken en zo. Vandaar mijn voorkeur voor een elektrisch aangedereven (en afgevuurde) versie.

    Het kan natuurlijk wel met een elastiekje, voordelen zijn eenvoudige torpedo's, laag gewicht (zodat hij ook voor kleinere schaal bruibaar blijft) en lage kosten.

    Groetjes:

    Mathijs
     
  3. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Matthijs,

    Omdat ik totaal geen verstand heb van duikboten ga ik nu wel heel erg eigenwijs klinken;

    De torpedo's met elastiek zijn relatief eenvoudig (eenvoudiger dan met een e-motortje) te maken. Oogje in de "kop" v.d. torpedo-elastiekje-oogje aan de schroefas. Opwinden met je vinger of met een accutol.

    Ik begrijp dat je een afvuurmechanisme wil dat bestaat uit een palletje dat weggetrokken word door een electro-spoel. Dit systeempje kun je ook toepassen bij de torpedo met rubbermotor. Achterin de lanceerbuis een duwveer met daarop vastgemaakt een blokje ter blokkering van de torpedo-propellor. Voorin de lanceerbuis een pal en buiten de buis de electrospoel. Als je die spoel nu ingiet in epoxy o.i.d. dan hoef je het hele zooitje niet in de W.T.C. te bouwen. Fijnmechanica (waar je terecht bang voor bent) komt hier niet aan te pas.

    Het is makkelijker getypt dan gemaakt.

    Gr.

    Erik
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Erik

    Het voortbewegen van torpedo's dmv een opgewonden elastiekje gaat niet om dat de weerstand van het water veel te groot is.In de modelluchtvaart gaat dat wel om dat de lucht veel minder weerstand heeft .Wil je het toch met een elastiek doen,dan mag je er wel een kilometer opgewonde elastiek in stoppen om hem 30 sec. te laten varen,in de praktijk krijg je dat niet voor elkaar anders was je dit eenvoudige systeem wel meer tegen gekomen.


    Gr Joop
    .
     
  5. antonh53

    antonh53 Guest

    Mooie uitspraak erik1234 . . . .

    Omdat ik totaal geen verstand heb van duikboten ga ik nu wel heel erg eigenwijs klinken;

    Je houd het forum zo wel lekker in beweging met zo'n kreten en gedachtes.
    Inspiratie opdoen onder de douche.....

    Anton
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allen

    Ik wil even terug komen op elektrisch aangedreven topedo's.

    Die torpedo's krijg je niet op eigen kracht uit de torpedobuis,ikheb er veel mee gexperimenteerd en alles gprobeerd,het lukt gewoon niet!
    Hierbij speeld het volgende,als die torpedo in de buis zit dan drijft hij tegen de boven kant van de buis,meer kleven,als de schroef begint te draaien dan kruipt hij langzaam langs de boven kant van de buis naar buiten en zodra hij meer naar buiten komt begint hij naar boven te kantelen door zijn drijf vermogen en gaat dan vast in de buis zitten omdat dat kleine motorje geen vermogen genoeg heeft om hem over dat zware punt heen te helpend.
    Daarom druk ik mijn torpedo's met perslucht(bij mij is dat drijfgas)naar buiten om hem over dat punt heen te helpen.,en dan kunnen ze ong. max.4 min.varen en dat is met een elastiekje niet mogelijk.

    Gr Joop
     
  7. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Joop,

    Interessant dat de torpedo's er niet vanzelf uitkomen. Dit betekend dat het afvuurmechanisme van de torpedo's weer een stukje ingewikkelder worden. Ik heb trouwens afgelopen donderdag druk geexperimenteerd met jouw torpedo's. Wat mij opviel was dat ze redelijk veel positief drijvermogen hadden. Heeft dit een speciale reden?

    Wanneer ik ze onderwater los laat schieten ze als een raket naar de oppervlakte. Verder varen ze wel heel erg mooi. Ik heb er een paar filmpjes van gemaakt en die zal ik je toesturen.

    Beschik jij overigens over het programmatje dat is geschreven voor de PIC12C629 microcontroller welke jij in jouw torpedo's gebruikt?



    Groetjes:

    Mathijs
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Mathijs

    Ik wil even op jouw vragen terug komen

    Het erg positief drijf vermogen komt toevallig door de afmeting van de koker en het gewicht wat er in moest,zo kon ik er ook extra ballast onder voorin doen dat hij niet om de as draaide en hosizontaal uit trimmen en omdat hij zo hoog lig kan ik hem ook beter terug vinden en met het netje weer opvissen,voor mij meerdere vliegen in een klap.
    Soms komt er ook wel eens een druppeltje water in door het afkoelen van de torpedo,vacuüm, dan heeft het extra drijfvermogen ook nog een zekere factor.

    Op de plaats van het reedcontact heb ik aan de buitenkant van de buizen een permanente magneet gemonteerd(in krimpfolie ivm roesten)deze komen bij conrad weg,zodra ik de torpedo naar buiten schiet passeert het reedcontact de permanentemagneet en start het progamma en hij gaat er dan als een haas van door.

    Er is nog een reden waarom de torpedo niet van zelf naar buiten komt,bij mij heeft de torpedo in de buis weinig speling waardoor de water aan voer naar de schroef niet snel genoeg gaat.

    Het progamma heeft de buurman voor mij ontwikkeld en staat op zijn computer,ik kan hem vragen of hij die vrij wil geven en anders kan hij het progamma zo op jouw toekomstige torpedo's over zetten.

    Gr Joop
     
  9. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Kan je niet in je torpedobuis kleine wieltjes/ stalen balletjes maken warop de torpedo rust, dus van links, rechts, boven en onder zodat de torpedo over de wieletjes naar buiten word geleid. Voor het afvuur mechanisme zat ik te denken aan een veertje.

    Groeten Justin
     
  10. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    En what about luchtdruk ? daar kun je toch ook mee afvuren ?
     
  11. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Joop,

    Bedankt voor je antwoord. Ik zal ergens begin volgende week mijn "insperatie bron" weer naar je terug sturen.



    Mathijs
     
  12. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Thijs

    Als je het progamma nodig hebt kun je dat zo van hem krijgen,dat was geen enkel probleem.

    Gr.Joop
     
  13. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Joop,

    Hoewel ik waarschijnlijk een andere microcontroller wil gaan gebruiken kan het programmaatje me wel weer de nodige "inspiratie" geven.


    Mathijs
     
  14. BJmax

    BJmax

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Rijswijk
    van waar ga je dit afvuren? uit de orgineele topedo deuren?
    dat wordt erg krap..
     
  15. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Johan,

    Het wordt zeker krap!! liefst zou ik de 4 voordeuren en 2 achterdeuren gebruiken.


    Groetjes:

    Mathijs


    P.S. hoe gaat het met jou U177?
     
  16. BJmax

    BJmax

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Rijswijk
    heeft even stil gestaan. maar heb zeker even gekeken naar de uitgangen aan de voorkant.. maar dat word heeeeeeeeeeel krap.
    het is te puntig..

    gr

    Johan
     
  17. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Laatst op Discovery Channel hadden ze het programma Scrapheap Challenge (de originele dus) waarin ze dit keer een torpedo moesten opbouwen :D Één van de teams heeft hem RC gemaakt!

    Was wel een grappig gezicht ;)

    [/offtopic mode]
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, was wel leuk om naar te kijken, maar heeft niets met dit onderwerp te maken, behalve de naam 'tprpedo's'...
    Wat de mannen van Scrapheap bouwden, waren qua doorsnee 1:1 torpedo's.
    Alleen was de ene draad bestuurd (en daarom in de eindfase erru..u.....u.....u.......g..... l... a n g z a a mmm... Dit doordat de 24V voeding door een draadje van 50 m lang moest met meer lassen erin dan de Hoogovens op jaarbasis produceren)

    De ander was RC, maar had een bovenwater-drijflichaam nodig om te kunnen varen...

    We praten hier over torpedo's met een diameter die je in mm's kan meten.. Niet in halve meters.
     
  19. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    :oops: sorry 'bout that

    Ik Dacht, het is rc, dus het kan ook wel in dit topic ;)

    Ik hou er al over op!
     

Deel Deze Pagina