Tortuga kr84

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Johnnyploeg, 13 apr 2019.

  1. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Dag Samen,

    Even nog terug komend op de Big Monster en zijn setup, de keuze is gemaakt om de HKII 5035 te nemen, deze heeft vermogen genoeg voorlopig.
    Daar deze opo 14 cellen gevlogen kan worden wil ik dus een regelaar kopen die dat ook aan kan, zoals de Scorpion Tribunus II 14-200A ESC SBEC of
    Yge 200HV Of geeft het nog andere goede regelaars voor minder? En wat is de betere keuze?

    De YGE 205HVT is ook een optie, heeft telemetri aan board, ik heb een Jetty Zender dus is aantrekkelijk.

    Mvg John
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.922
    Locatie:
    Uithoorn
    De Scorpion regelaar ken ik niet.
    De YGE 200 heb ik mee gevlogen maar die moet aangepast worden.
    Een paar extra condensatoren en veel belangrijker, de verbindingen tussen de printplaten moet dikker gemaakt worden met koper.
    Er zitten nu pennetjes op van 0,8mm waar die 200+ Ampere doorheen moet,
    Dat gaat even maar niet 1 minuut lang.
    Gerben zou dat wel kunnen doen.
    Andere, betere en goedkopere oplossing is een Sunrice Ice 180A HV regelaar.
    En die aan laten passen door Gerben (hij kan hem ook wel bestellen denk ik)
    Ik had jaren geleden goed contact met Sunrise en het zijn gewoon YGE regelaars, YGE word daar namelijk gemaakt, heb ik zelf gezien in de fabriek.
    Ze hadden ooit eens op mijn verzoek een 14S 320A regelaar, misschien dat ze die nog kunnen leveren.
    Ik denk dat de Sunrise 180HV ongeveer 200 euro kost bij Gerben en dan een paar euro extra voor aanpassen.
    In Duitsland is hij 255 Euro
    https://www.f3x.de/ice-180a-hv-brushless-regler

    De 150A 6S regelaar van Sunrise kan makkelijk 250A aan, dus de 180HV zal dan ook zeker 225A aankunnen voor langere tijd.

    Wat loggen betreft, koop een Unilog en niet een regelaar met telemetrie.
    Met een Unilog kan je alles loggen en die werkt ook perfect met een Jeti zender.
    Je kan temperatuur, stroom, hoogte, snelheid, toeren en ook de accu realtime monitoren en dat alles kan ook nog eens alarmen en functies triggeren in de Jeti.
    Dat is wat bijna elke wedstrijdvlieger gebruikt

    GJ
     
    tjarko vindt dit leuk.
  3. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Hoi GertJan,

    Dat met die unilog is mij bekent, heb er al een, maar belangrijker vind ik die regelaar, het word dus de Sunrice Ice 180A HV regelaar.
    En als het niet al te lastig is kan ik hem zelf aanpassen, moet alleen weten wat en hoe, veelal is het gewoon doen en begrijpend lezen hoe het beschreven staat.
    Heb er ergens wat over gelezen, ik meen dat dat in het topic van een budget hotliner stond,......

    Affijn.

    Mvg John
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.922
    Locatie:
    Uithoorn
    Je moet met koper stripjes de printplaten met elkaar verbinden op de 3 punten waar de fasen zitten en waar de voeding zit.
    Extra condensatoren kan, is naar mijn mening niet nodig maar anderen vinden van wel.
    Ik denk dat die f3x.de prijs niet eens zo verkeerd is.
    Ik weet wat de 150A en 100HV inkoop kosten en hij verdient er niet heel veel op.
    Stukker normalere prijs dan bij Reisenauer.

    Vergeet er niet een programmeerkaart bij te bestellen.

    GJ
     
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.978
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je hem op 14S gaat vliegen bij een relatief hoge belasting zou ik zeker een paar elco's bijplaatsen.
    Voor een model dat alleen volgas vliegt is het belangrijk, maar bij deelgas nog meer.
    Je zou de regelaar bij het testvliegen gemakkelijk door spanningspieken kapot kunnen krijgen.
     
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    961
    Locatie:
    Putten
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.922
    Locatie:
    Uithoorn
    Een Yep gaat stuk.
    Anders opgebouwd dan de Sunrise.
    Een Yep 150 kan ook niet aan wat de Sunrise 150 aankan.
    En daar zit nog de oude software op.

    GJ
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    961
    Locatie:
    Putten
    Zijn er genoeg die er mee vliegen ik denk zelfs meer mee dan de Sunrise
    De 150A yep bevalt mij prima
    Indien er pieken plaats vinden is het wel aan te raden om de Gerben modificatie toe te passen maar op 14S en met deze kilowatts heb ik geen idee of het nodig is .
    wat gaat dit geheel aan Ampere's verslinden op 14S ?

    Mvg Andre
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.340
    Locatie:
    Rotterdam
    De vermogensprint van de ICE180 is enkel, dus daar hoef je geen extra koperstrips tussen vermogensprints te plaatsen.
    Wat extra condensatoren bijplaatsen kan geen kwaad.
    De 180A gebruikt minder FETs in grotere behuizing (richting T0220, maar t heet anders). Vooralsnog heb ik de ervaring dat dit soort regelaars wat minder bestendig tegen overbelasting zijn dan de types met veel kleine FETS.

    Voor een vermogensfreak heb ik ooit een ´dubbele´ 180 gebouwd, twee vermogensprints gestapeld. 14S, 360A continue. Maar dat was een rotklus en doe ik niet meer.
    Volgens mij gebruiken die speadpiloten een YGE300HV oid, maar dat loopt ernstig in de papieren.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.922
    Locatie:
    Uithoorn
    Gerben, Sunrise heeft ooit eens een 320A geleverd, jij hebt nog contact met ze, misschien dat ze hem nog willen leveren.
    Ik had destijds ook al voorgesteld om de 100HV te voorzien van een dubbele print maar dat werd zo duur dat het niet interessant was.

    Wat betreft de YEP, de praktijk wijst uit dat ze sneller affikken dan een Sunrise en de Sunrise wordt ook in zware wedstrijdomstandigheden gebruikt, de YEPs die dat overleefd hebben zijn op 1 hand te tellen.

    GJ
     
  11. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    961
    Locatie:
    Putten
    Dat zou kunnen maar in "normale" omstandigheden gaat het zeer goed met de 150A Yep ,115A in mijn Hawk en alles is lekker koel nog , de wedstrijdomgeving is mij verder op dit forum na niet bekend , en de Yep is goedkoop en makkelijk te bestellen ,
    dus dat is ook wel belangrijk ,indien ik boven de 200A uit ga komen ga ik de Gerben Sunrise overwegen , maar voorlopig vlieg ik er nog heerlijk mee .
    maar die 14S setup hoeveel Ampere gaat daar nu ongeveer uit komen.

    mvg André
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.340
    Locatie:
    Rotterdam
    De Sunrise ICE150 `Dutch Special´ vloog ik in m´n Backfire op 4S op 330A .
    Tegenwoordig, nu 6S toegestaan is in F5F, op een hele ruime 4kW.

    Ooit een motor overgenomen van iemand, had een 6S motor moeten zijn. Gevlogen op 5S met een behoorlijke prop. Klonk al wat bruut en na 5 stijgvluchten fakkelde de regelaar af..
    Wat bleek na doornemen van de logs en kv meten van de motor, het was een 3S motor. De regelaar had het 5 stijgvluchten uitgehouden bij 585A....oeps.

    Ik had een Duitser een ICE100HV geleverd, vliegt ie op een Plettenberg in een F5B model en is ie al 2 jaar erg tevreden mee. Geen idee hoeveel vermogen maar het zal genoeg zijn..
    Maar in verhouding tot een Castle 120HV (onze ´standaard´ regelaar in F5B op 10S) is hij eigenlijk al te duur.

    115A is nog onder onder nominale stroom, dan hoef je je inderdaad nergens zorgen over te maken.De ervaring leert dat als je richting 3kW of meer gaat alles goed moet kloppen om problemen te voorkomen. Korte kabels (plus en min, inclusief kabel aan lipo, max 20cm totaal), goede 6mm stekkers, warme lipos, etc.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.922
    Locatie:
    Uithoorn
    Andre, 115A doet een Markus 80 regelaar op zijn sloffen, die werd volgens mij pas heet bij >150A en werkte gewoon door.
    Het wordt pas spannend als je in de limiet van de regelaar gaat spelen.
    Dus 150A uit de 150A Yep, dat redt ie niet zonder heet te worden en daarna snel af te fikken, zijn te veel voorbeelden van.
    En Johnny gaat met serieuze stromen aan de gang met dure componenten.
    Het zou jammer zijn als het door een regelaarbrand verwoest wordt.
    Je zal misschien het wel aan de grond kunnen krijgen maar je kist kan je weggooien, brandschade is fataal.
    Dan bezuinig je misschien 25 euro, de ICE 150 kost gemodificeerd 75 Euro, de Yep iets van 50?
    Foute bezuiniging.

    GJ
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.340
    Locatie:
    Rotterdam
    195A met een Markus 80 :)
     
  15. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Dag Samen,

    Andre, ik moet Gerben gelijk geven, de YEP is welleswaar een goede regelaar (YEP 150), en heb deze ook veel gebruikt op de FUNjet maar 4 van de 4 regelaars zijn inderdaad kassie weile.
    Blijf dan toch liever bij de ICE regelaar die na bewerkt te zijn toch beter presteerd.
    Andre, hoeveel dit gaat verslinden? wel, 14 cellen = 52volt a 10Kw> 187Amp + dit is bij een rendement van 85% en meer, vandaar.

    Een (Sunrise heeft ooit eens een 320A) is natuurlijk ook intressant, en solderen, Niet bakken, lukt mij nog wel.

    Mvg John
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.922
    Locatie:
    Uithoorn
    John, hoeveel ruimte heb je in je romp.
    Als de ICE320 niet meer te koop is, wat ik denk want hoeveel kunnen ze er per jaar verkopen, dan zat ik te denken aan 2 Sunrise 120HV aan elkaar te knopen.
    Dan zou je ruim 200A continu kunnen doen alleen is het nogal een grote regelaar.
    Die dingen kocht ik ooit eens in voor iets van 80 euro en dan lagen ze hier in Nederland.
    Ze zijn 80x53 mm en ik denk als je hem ombouwt, 1 stuurprint met 2 vermogensprinten dat je op een hoogte van 4cm uit gaat komen.
    De standaard 120HV heeft ook bij intensief vliegen (slepen van zwevers op meetings) nooit problemen gegeven.
    Dus als de dubbeldeksversie zou lukken dan zou het ook betrouwbaar moeten zijn tot minimaal 200A continu en misschien wel meer.
    Ik ben nu zelf ook bezig met een speedkist en heb dan ook een dikke goedkope regelaar nodig, vandaar dat ik me er weer een beetje mee bezighoud.

    GJ
     
  17. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Dag GerdJan,

    Das een goede vraag, ik heb de Big Monster welleswaar besteld maar nog niet in huis daar er een wachttijd van min. 5 weken op zit. Wel weet ik dat de HKIII 5035 er in past, dat houd in dat de binnenzijde minimaal 65mm moet zijn, de motor kan ook aan de buitenzijde gemonteerd worden wat dan weer plaats geeft voor de regelaar(s) de lengte van de motor is 67,8mm lang.
    Dus dat moet lukken>> 80x53x40 lxbxh, zit net te denken of dit niet een betere optie is dan een regelaar.
    Wel moeten bijde regelaars exact hetzelfde zijn zodat bijde dezelfde stroom voeren, ik denk hierbij aan negatieve stromen waarbij van de ene regelaar stroom vloeit naar de andere regelaar, en das ist nicht goed. Ik denk hierbij ook aan de instellingen, een klein foutje en poeffff.
    Aan welke speedkist mag ik dan denken GerdJan?

    Mvg John
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.922
    Locatie:
    Uithoorn
    Gaat de motor erin?
    Normaal gaan ze voorop.
    Als je 2 powerboards koppelt met 1 stuurprint maken de instellingen niets uit, ze worden gelijktijdig aangestuurd door dat ene bord.
    Ik denk ook dat de verschillen in fets te verwaarlozen zijn.
    Alleen moet je heel netjes solderen, mits je ze op elkaar kan krijgen, het is eigenlijk trial en error.
    De kans dat het gaat is groot maar het kan ook mislukken en dan is het 1 rookpluim en weg is zo'n 180 euro.

    Welke speedkist..
    Ik kon mallen lenen van een duitse speedkist die al wat records gezet heeft.
    Maar bij nader inzien en wat navragen bij mensen die verstand van aerodynamica hebben ben ik er nu zelf 1 aan het tekenen.
    Span wordt tussen 140 en 150cm.
    Het ontwerpen van zo'n F3S ding is vrij simpel, het enige wat ie moet doen is hard rechtdoor kunnen, verder niets.
    Het model (buiten de mallen om) zal aan materiaal maximaal 200 euro kosten.
    Dan is ie spreadtow carbon.
    De mallen worden positief gefreest en daar moet ik dus zelf de negatief mallen van maken.
    Voordeel is dat je van die positieve mallen meerdere negatieven kan maken dus je meerdere modellen tegelijk kan bouwen.
    En als je een fout maakt tijdens het bouwen/lamineren dan heb je altijd nog je positief, dus dan kan je altijd weer een negatief maken.
    Bij een kist in Duitsland is dat fout gegaan, iemand heeft de oermallen laten koken en dat model is dus niet meer te bouwen.


    GJ
     
  19. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Yep, als het allemaal past dan gaat de motor erin, dat betekent dat de motorspant er ongeveer 7 cm erin gaat, en na wens kan ik de motor ook wat laten uitsteken, dit hang dan af of het allemaal past (accu's en Regelaar(s))

    De motor word door Dekker opnieuw gewikkelt, zodus is het mogelijk om de motor, (eigenlijk 2 motoren) ook op twee regelaars aan te sturen, maar bijde motoren moeten dan wel bijde ongeveer hetzelfde KV hebben.

    Mvg John
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2019
  20. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Dag Gerben,

    Heb een vraag,
    Ik heb hier de specs van een HK 4540 -500 KV, deze is gewikkeld 4T+4T x 1,7 mm YY en deze is voor 10 tot 18 cellen, en leverd 11 KW. ummmm? is de vraag wat is wijsheid, 500 KV of 530 KV, wat is beter, of gunstiger, ik weet het niet, ik weet de voordelen of de nadelen niet als de stator dikker is of de draad, ik denk dan aan massatraagheid etc ten opzichte van die andere motor.
    De motor die op een Big Monster zit en die dan de 529Kmh moet halen moet meer als 16 KW hebben en dat ga ik toch niet halen, was ook niet de bedoeling.
    Wel wil ik het beste uit de geleverde motor halen. Dit kan mogelijker wijze ook door deze aan te sturen met twee rgelaars, dit gaf dit je zelf al aan in dit topic, is wat goedkoper dan een dikke vette regelaar.

    Misschien kun jij wat advies geven betreffende de KV, ik wil graag vliegen op 12 cellen, twee 6s accus in serie geschakelt, maar 16 s moet ook tot de mogelijkheid behoren, als dat gaat heet dat.
    Oja de motor die gewikkeld word is een HKII 5035 KV??
    Mvg John
     

Deel Deze Pagina