Tortuga kr84

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Johnnyploeg, 13 apr 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Raar want de 320A regelaar was gebouwd voor 16S.
    Waarschijnlijk moeten ze ivm de veiligheid op deze manier het gebruik van 14S en hoger ontmoedigen.
    16S is een dodelijke spanning, daarom is het ook niet meer toegestaan in F3S.
    En dan is het heel makkelijk om een ander stickertje op de regelaar te plakken.

    GJ
     
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.975
    Locatie:
    Gouda
    Dat kan ook. Dat hij technisch 16S aankan maar vanwege regels of aansprakelijkheid als 14S gelabeld wordt.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.612
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De spanning van de ingangs-elco's wordt bepaald door hoogte van spanningspulsen ('gras' )op de ingang. Die pulsen zijn hoger dan accuspanning. Met frequentie van 8, 12, 16, 24, 32KHz, naargelang je PWM instelling op regelaar.
    Hun spanning is dan ook fiks hoger dan de maximale accuspanning.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Het bewijs dat hij 16S is.
    Zo is hij op de markt gekomen en tegenwoordig wordt ie verkocht als 14S.
    Zo'n 1,5 jaar geleden hebben de mensen van de speedmeetings besloten dat 16S te gevaarlijk was en het maximaal aantal cellen op 14S gezet.
    Ik heb zo'n 2,5 jaar geleden op de beurs in Friedrichshafen toen al mijn vragen gesteld toen ze er over spraken om de limiet op 16S te zetten, dat vonden ze toen onzin.
    Ik weet de echte reden niet maar vermoedelijk hebben ze een ervaring gehad en het toch maar teruggezet naar 14S, wat ik zelf eigenlijk ook al te hoog vind.
    Dan zit je ook al op 58 Volt en ik weet uit ervaring dat 60 Volt gelijkspanning niet echt fijn aanvoelt en ook al een brandvlekje op kan leveren.

    yge.JPG
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.612
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ach, brandwondje van soldeerbout of van accuspanning, een beetje bikkel draait er zijn hand niet voor om, toch ;)?

    Ik heb die gelijkspanning nog nooit gevoeld, wel paar keer netspanning, telkens zeer verschillend.
    Hoe voelt die 50-60volt, wat doet het, behalve brandwondje?
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2019
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    De regel bij AEG was niet meer dan 4 accu's achter elkaar aansluiten en dan een verbinder los en dan weer 4.
    Naderhand dan de laatste verbinders plaatsen met geisoleerd gereedschap en handschoenen.
    Een collega die ineens vertrokken was liet mij het werk opknappen maar had 5 accu's aangesloten en omdat ik het niet kon zien en met mijn blote hand ver in een kast moest raakte ik met mijn hand 1 pool aan en met mijn bovenarm de andere, dus 60V over de blote arm.
    Je verkrampt en ik had een brandvlekje op mijn bovenarm.
    Plus dat ik me rotschrok, voor hetzelfde geld waren het 10 accu's geweest, dan had ik klem gezeten.
    Ik vind 230V wisselspanning een "fijner" gevoel geven, dat trilt een beetje maar je verkrampt minder.
    Ik kan me zomaar voorstellen dat je bij het aansluiten van een 16S lipo verkramping in je hand kan krijgen als je de 2 polen op je hand krijgt.


    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Dag samen,

    Deze theorie, is dat ook van toepassing op de Sunrise 180HV??
    Want dan kan men deze ja ook op 16 cellen bedrijven.
    Waarom? omdat SLS een type accu heeft die 5 s is en 5000 ahm met 70 tot 120 Columb kan hebben.
    De optie is dus 3x 5cellen.
    Mag ik er dan van uit gaan nadat de condensatoren vervangen zijn door welke een hogere spanning aan kunnen, de regelaar Sunrise 180HV ook die 15 cellen aan kan?
    Of vergeet ik iets?

    Mvg John
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik weet niet zeker of dat geldt voor de 180HV maar ik denk het haast wel want de 320HV is ook samengesteld uit 2 regelaars, waarschijnlijk 2x de powerboards van de 180HV.
    Ik denk dat daarom de condensatoren ook gelijk zijn aan die van 320HV.
    De voltages zijn 63Volt en anders ga je naar 100 Volt maar die zijn meteen een stuk groter en aangezien de YGE regelaars in China gemaakt worden zullen ze voor die paar regelaars niet aparte condensatoren in de produktie zetten.

    Wat betreft de SLS accu's. lees eens het stukje op RCgroups over C waarden en marketing.
    Bij SLS weet ik 100% zeker dat die waarden gelogen zijn.
    En zeker die 70C continu, dat kan geen enkele accu leveren zonder vreselijk in te zakken.
    Ik heb een paar grafiekjes gezien van SLS accu's in een speeder en die zakken in tot 2,9 Volt per cel bij 35C belasting, dat is gewoon slecht!
    120C piek haalt een goede Turnigy accu ook wel, sterker nog, die zijn beter dan SLS en een stuk goedkoper.
    En volgens mij heb je genoeg aan 30 of 40C, dan zit je met 15S al op 10 kilowatt.

    GJ
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.612
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voorzichtig, de C-waarde van accu's is iets anders dan de 'C' van Coulomb.
    Waar de 'C' afko van accu's vandaan komt weet ik niet, capacity related (dis)charge current.

    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik denk dat de C bij accu's van Capaciteit komt.
    Dat is mij tenminste verteld door de geleerden.
    10x de capaciteit, 20x de capaciteit.
    Coulomb wordt gebruikt in elco's en goldcaps.

    GJ
     
  11. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Dag Samen,

    Tja, wat zal ik zeggen, de meeste accu's komen uit China, en het punt is dat als je met Chinezen zaken doet, je niet afvragen moet wanneer je bezeken word,... maar hoe lang ze je al bezeken hebben,....
    Meer hoef ik niet te zeggen:D

    Mvg John
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is absoluut niet waar.
    Ik ben vaak in China geweest voor mijn werk en ik ken weinig eerlijkere mensen dan Chinezen.
    En technisch zijn ze verder dan wij hier in het westen.
    YGE laat zijn spullen daar produceren en zegt dan dat ze in Duitsland gemaakt zijn, dat is pas de boel bedonderen.
    Er worden ook lipo's in Duitsland gemaakt maar die zijn dan meer voor de industrie en natuurlijk in Korea, Kokam.
    Maar als een Chinees zegt dat hij iets volgens bepaalde specs maakt dan is dat ook zo.
    Alleen snappen ze onze manier van service niet, het is daar meer van, als het stuk is gooi je het weg en de produkten die ze voor mijn werk maakten snapten ze ook niet dat de klant bepaalde delen van het menu niet mochten zijn, dat die beveiligd moesten worden.
    Zijn cultuurverschillen en dat moet je dan daar ter plekke uitleggen en een beetje in goede banen lijden.
    Maar ik doe liever zaken met een Chinees dan met een oostblokker of sommige Nederlanders.

    GJ
     
  13. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    99
    Dag GJ,

    Mischien was deze uitspraak wat kort door de bocht,... maar mijn ervaring, sorrie die van het bedrijf bevestigt wat ik geschreven heb.
    Affijn China is groot,... dan wel niet groter als Europa, het zal dan wel hieraan liggen in welk gebied je zaken doet of met wie en in welke branch,.....
    Verder ben ik het helemaal eens met die laatste twee woorden van jou:goal

    Mvg John
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.612
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb hem beantwoord.

    Hij heeft maar 5700 Watt nodig, totaal onnodig om dan op 18S te vliegen.
    Als het zo doorgaat dan gaat er binnenkort 1 lijnvliegen, stekker in het stopcontact, verlengsnoer eraan en dan maar rondjes vliegen..
    230V, 25A, dan zit je ook op 5700 Watt...

    De link van die Plane Junkie is wel interessant...
    https://shop.powerdrives.net/?product_cat=esc

    Regelaars zijn niet zo duur, misschien dat ik er eens 1 ga bestellen om te kijken of het werkt.
    Ze lijken ook wel verdomd veel op de profi AEG regelaars, die dus geen condensatoren hebben op de ingang.
    En deze ook niet.....
    Misschien hadden de duitse Herr Doktors dan toch gelijk dat het onzin is??

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2019
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.612
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    1BOHO heeft er e.e.a. over geschreven op RCG en HFF. Tegenwoordig is hij uitsluitend te vinden op Helifreak :D

    MLCC's, multi-layer ceramic capacitors op de ingang i.p.v. elco's, naar ik begrepen heb.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2019
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb ze al gemaild.
    De F-series zijn niet leverbaar in mijn land staat er op hun site.
    Dus even gevraagd waarom niet en of de parameters veranderd kunnen worden want al dat auto-timing en auto pwm ben ik geen fan van.
    Ik ga even kijken of ik de stukjes van die 1BOHO kan vinden.

    GJ
     
  18. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.975
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb ze een aantal maanden geleden benaderd voor de kleinste uit hun serie op de site, levering was mogelijk, maar dan moest ik er wel minimaal 50 stuks bestellen
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.612
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.910
    Locatie:
    Uithoorn
    Het is wel een doorbraak!
    40A continu 100A piek op 6S voor 20 euro
    100A continu 150A piek op 8S voor 70 Euro
    120A continu 180A piek op 12S voor 100 euro

    En gewoon uit Frankrijk, dus relatief lage verzendkosten en geen invoer.

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina