Training Garderen

Loet,

Die kamer heeft tegen de tijd dat we komen vergaderen toch wel wat meer zitruimte hoop ik of ben je speciaal daarvoor aan het verbouwen?
Arnold en ik hebben alleen vanmiddag in Annen staan te smijten. Jaja ik had dienst maar van die plek kan ik tenminste binnen een half uur op het werk zijn als daar de paniek uitbreekt.
Gisteren hebben we hier in het noorden geen zon gezien maar vandaag heerlijk in een T-shirtje gestaan. De thermiek was vergelijkbaar met Zoetermeer. Heeel zwak. Ook het maisveld wat favoriet was bij Peter en Alex deed helemaal niets. Met hangen en wurgen vandaag een 5 minutenvluchtje kunnen maken. Daar was ik een jaar geleden zielsgelukkig mee. Nu worden we er al niet meer anders van. Waar moet dat heen volgend jaar.

Binnenkort start ik voor de liefhebbers weer de winterpostal. Kunnen we gezamenlijk nog eens naar Garderen tegelijk de taak afwerken. Lijkt me tof.

Zoek de 10 verschillen met dat ik weg ging vanochtend.

Nee he Loet toch niet zo'n irritant belspelletje voor op het forum. :?
Maar nu het toch vraagt. :wink:
Ik mis een kruiwagen en de stoppen zijn doorgeslagen.
Enenenenenenenenenenenene heb ik gewonnen?

Zeker het was vandaag erg mooi.
Samen met Bart lekker staan gooien en veel belangrijker vliegen.
Bart heeft volgens mij weer eens iemand besmet met het smijtvirus.
En dan bedoel ik niet Bart's zoontje, Han, die maar niet kon stoppen zijn Felix te lanceren. :thumbsup:

Frans

Theo zei:
Loet,

Gisteren hebben we hier in het noorden geen zon gezien maar vandaag heerlijk in een T-shirtje gestaan. De thermiek was vergelijkbaar met Zoetermeer. Heeel zwak. Ook het maisveld wat favoriet was bij Peter en Alex deed helemaal niets. Met hangen en wurgen vandaag een 5 minutenvluchtje kunnen maken. Daar was ik een jaar geleden zielsgelukkig mee. Nu worden we er al niet meer anders van. Waar moet dat heen volgend jaar.

Binnenkort start ik voor de liefhebbers weer de winterpostal. Kunnen we gezamenlijk nog eens naar Garderen tegelijk de taak afwerken. Lijkt me tof.

De thermiek in Garderen was helemaal niet zwak. Ik ben volgens mij nog nooit zo vaak fluitend na beneden gekomen op één dag. Watttttt in één vlucht wel een keer of 10. De bellen gingen ook alle kanten op. Gedurende de hele dag was er niet een bepaalde (wind)richting aan te merken om je model heen te gooien. Starts waren dan ook zeer slecht maar de thermiek maakte alles goed.

gisteren gewoon hier in winterswijk staan gooien, en net als in garderen gewoon overal waar je vloog thermiek. het was nagenoeg windstil door de thermiek en de worpen waren dus ook gewoon bagger( ik ben blij dat ik niet de enige was alex, ik dacht al dat het aan mijn werpen lag :P )

@theo:

hoe zit datmet die winterpostal eigenlijk? is dat ook een soort klein wedstrijdje/gezellig vliegdagje met iedereen?

gr niels

Loet Wakkerman zei:
Tot een echt vergelijk konden we moeilijk komen omdat de helft van de piloten met koopmodellen vroegtijdig het hazenpad had gekozen. Die piloten hadden gewoon te weinig V-stelling in de ruggengraat en durfden waarschijnlijk de buigen of barsten-vergelijking niet aan

Loet, ik weet gewoon wanneer ik moeten stoppen!! :wink:

Genoeg thermiek om uren boven te blijven. De uitdaging was om na laag overduiken of na een start de aansluiting te vinden, meestal lukte dit wel maar door de af en toe geniepige daalwinden niet altijd.
Zeker voor herhaling vatbaar, hopelijk met een iets grotere groep!!

Bas,

Zeker voor herhaling vatbaar, hopelijk met een iets grotere groep!!

Ik ga met mijn Aspirin aan de gang dus ik hoop binnenkort ook mee te kunnen doen...

Ook vind ik het een goed idee van Theo om een van de winter postal taken gezamelijk te vliegen
Garderen, Annen, Maldensvlak, Vlaardingen :lol: , Nootdorp of waar dan ook.... 8)

Cheers

Bart

Bart,

Laten we dat lekker in Garderen doen. Is voor iedereen binnen 1,5 uur te rijden. Redelijk centraal dus.
Nu nog een leuke taak verzinnen 8)

Wubbe zei:
Loet Wakkerman zei:
als ik volgens Peter mijn werpstiften aanpas dan kan ik wel 4-5 meter hoger gooien
Waar bestaat die aanpassing dan uit? Dunnere werpstift?

Ben benieuwd. 5 meter is toch heel wat.

Leon

Mijn werpstiften zijn gewoon plat en voelen voor mij goed aan, tenminste dat denk ik. De werpstiften van Peter zijn, daar waar je vingers aanliggen, geprofileerd. Ze zijn daar rond en dat zou beter kunnen zijn. Het is makkelijker om de stift van de vingers af te laten glijden.

Serieus, ik heb met Peter zijn Aspi en ik geloof Fireworks gegooid

Loet, ik weet dat je in ontkenning bent, maar het was toch echt de T07 van Arnhem die je gegooid hebt, en niet de FW4.

De werpblade is eigenbouw :lol: en heeft idd een rond profiel om beter los te kunnen laten tijdens/na het werpen. Daarnaast levert het misschien ook nog een beter luchtstroming op? Het comfort tijdens werpen is in ieder geval top voor mij.

Peter

Leon,

Ik heb geen foto, maar zal het beschrijven. Breedte van de blade is ong. 12mm, dikte in midden 2mm. Binnenzijde is rond geschuurd, dus waar de vingers aangrijpen. Buitenzijde is vlak, voor en achterlijst scherp (toch Bas?). Blade heeft ong. 2mm toespoor.

Peter

Peter Aanen zei:
Yep, sorry...

Gooide wel lekker, ik had er geen instinctieve afkeer van. En als ik eerlijk ben zijn mijn huidige modellen beter dan die Carbo-kist (waar je wel mooie foto's van kan maken).
Dus goed beschouwd heb je me een beetje op weg geholpen.

Vanmiddag nog even heerlijk staan gooien, vanaf 16.00 uur. Bijna windstil, geheel bewolkt en toch nog af en toe een heel klein beetje thermiek. Heerlijk, Een stuk of 5 vluchtjes van 3-4 minuten, de rest rond de 2 minuten. Hier had ik een jaar geleden niet van durven dromen.

Gisteren rond een uur of 5, toen het alleen nog glijden was heb ik mijn Tantalus1 ook eens verzwaard gevlogen en dat vloog meteen langer (10-15 seconden). Weegt nu 330 gram, gooit prima. Misschien morgen de Tantalus2 ook maar eens verzwaren (tot nu toe mijn beste kist).
Man, man, wat valt er een hoop uit te proberen.

Loet

Gisteren ook even aan het stil-air vliegen geweest tussn 6 en 7 met het dunne vleugeltje.
Leeg (230gr) gem 2.05m
20 gr lood gem 2.10m
40 gr lood gem 2.16m
60 gr lood gem 2.06m
Met 40 gr lood op 270 gr haal ik de beste stil air tijd. Ik heb ook nog met iets meer en iets minder klep geprobeerd. Iets meer klep bij 230 gr werd een stuk slechter. iets meer klep bij 270 gr bleef ongeveer gelijk. Ik denk dat de vliegsnelheid te laag word. Moet binnenkort mijn nieuwste A kist ook eens aan zo'n test onderwerpen. Misschien dat iets meer lood daar ook wonderen doet.

Heb ook duidelijk een optimum gewicht voor still-air tijden. Aspi is duidelijk bij 260 gram optimaal voor mij (lichter heeft geen zin). Dit komt aardig in de buurt van jouw waarde, Alex. Met een beetje wind en voldoende thermiek ga ik het liefst gelijk naar 320 gram met de Aspi.

Bij meer wind wordt het complexer. Werphoogtes nemen dan toe met meer gewicht, en gewicht is ook prettig voor het terugvliegen. Duidelijk voordelen boven de 370 gram (en mischien nog zwaarder???).

Leuk dat jullie dezelfde bevindingen hebben dat lichter niet altijd beter is.

Peter

Hallo Allemaal,

Zijn er nog liefhebbers om a.s. zondag in Garderen te gaan vliegen. Het word mooi weer en we hebben dan de mogelijkheid om de eerste taak van de winterpostal te vliegen. Verder kisten en stil- airtijden vergelijken aan het einde van de middag.
Een leuke afsluiting van een mooi zeisoen lijkt mij zo.

Back