Traxxas Slash 4x4 VXL Topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond, ik ben nieuw hier op het forum en dit is mijn eerste reactie hier :)
Ik ben een Slash 4X4 aan het bouwen met bij elkaar gezochte onderdelen die ik op ebay gewonnen heb. Bij voorkeur heb ik alleen Traxxas onderdelen gekozen. De kosten zijn lager dan hier in Nederland een kant en klare Slash te kopen en op deze wijze heb ik ook nog wat te bouwen.

Hetgeen dat nog ontbreekt zijn de lipo's + lader. En eventueel een koeler, als jullie hier goede ervaringen mee hebben.
Als lipo kan ik vermoedelijk het beste een 2S lipo nemen? Is voor een beginner snel genoeg lijkt mij en gevoelsmatig voelt het ook beter voor de Slash.

Er zal afwisselend on- en offroad gereden worden, waarbij het offroad gedeelte zal bestaat uit harde grond, zand en gras. Ik denk dat een koeler geen overbodige luxe zal zijn?
Wat voor gearing gebruiken jullie voor dergelijke ondergronden? Met een 2S lipo, want ik denk dat de Slash het in gras met een 3S te warm wordt.

Alvast bedankt voor alle info! Ik zal de 'sand-proof mods' ook snel toepassen :)

Het is een roller van een normale 4x4, geen Platinum of Ultimate.
De '47' body van Mike Jenkins.
De Velineon brushless set.
Bigbore shocks.

Goed bezig, zo heb ik het ook aangepakt.
Alleen voor de roller moest ik dus wel invoerrechten betalen, was ongeveer 25%.
Inmidddels is ie al wel weer verkocht, maar ik mis em wel een beetje (snik).

Mooi Peejay, nog een swaybar setje erbij en je bent goed op weg.
Zou gewoon met de standaard vertanding beginnen. De Velineon is eigenlijk een tikje te licht voor deze auto. 13T of 14T lijkt me voor een Velineon het beste. Daarboven zal de motor vrij snel warm lopen. Met een 3S helemaal en de ESC ook. Daar zijn dan wel weer fannnetjes voor natuurlijk.

Is een swaybar echt onmisbaar? Ik lees op het forum van Traxxas nogal verdeelde meningen namelijk.
Wat voor motor had er beter in de auto gekund?
Zou ik met een 2S beter ook een fan kunnen toevoegen of is dit pas bij een 3S nodig?

fan weet ik niet zeker. Ik rij niet met een Velineon. De beste motor voor de 4x4 lijkt vooralsnog een 550 size motor. Tot nu toe is daar alleen de Novak Ballistic 550. Maar binnekort komt er een Tekin SC4X uit. Ik denk echter dat als je met een niet al te wilde vertanding gaat rijden je een heel eind komt met de Velineon. Mocht je toch voor een 550 gaan dan zou ik ook een andere ESC kiezen. De VXL3S schijnt dan net wat tekort te komen (kans op doorbranden vanwege de hoge stroomvraag van de motor)
Je kan ook overdrijven en er een MMM 2200kV in hangen maar er zijn maar weing malloten de dat doen. Het gewicht van de auto gaat daarmee ook hard omhoog met gevolgen voor de handling. Hard gaat het wel iig.
Mooie tussenweg zou een MMM 2650 op 4S zijn (iets lager gewicht) of een Tekin 2650 met RX8 (nog iets lichter maar nog altijd een stuk zwaarder dan een Velineon)

Rijd nu ook een paar maanden met de slash en de velineon wordt inderdaad vrij snel warm. Onroad gaat het goed maar offroad wordt de motor bij mij al snel 80 graden.
Rijd met 2s lipo's 13 pinion en 54 spur. Heb hier nog een mmp liggen dus gister maar een 2650 mamba motor besteld, kijken wat het doet.

Ik ben helemaal niet zo ontevreden over de Velineon als motor. Je moet er wel een klein koelertje op plaatsen. Natuurlijk zijn er snellere en betere, maar voor de meeste rijders gaat de velineon al te hard.
als je wilt gaan racen, moet je er wel rekening mee houden dat 2s de max is.

Ik denk dat het als beginner sowiezo verstandig is om 2S aan te houden als voorlopig maximum.
Zal toch eens rondkijken naar een koeler, je kan er beter mee verlegen zitten dan om verlegen zitten.

bij mij werd de slash ook veel te warm standaard op 3s. motor had snel 70°

Volgens mij is 70°C best een nette waarde en niet te hoog voor een dergelijke elektromotor.

Laatst bewerkt:
beste regelaar voor je geld op dit moment voor de 4x4 is de mamba max pro van castle creations.

elke gesensorde 550 motor rond de 4.5T a 5.5T is prima voor deze auto

novak heeft er meerdere
speedpassion heeft er meerdere
team epic heeft er 1
tekin komt met een 550
castle creations 2650 is ook een goede op 2s

veel mensen raden de novak brushless regelaars af.
van oudsher heeft novak hele goede motoren en regelaars maar toen de RC wereld overstapte naar brushless heeft novak de plank een beetje mis geslagen

ik blijf erbij, ookal heb je een 550 sized motor, dan nog wil je er een fan op hebben gedurende de zomer.

Denk dat je met een 2650 op 2S wel erg weinig toeren draait. Of je moet een zwaardere pinion kiezen. Ik heb nu een 19T (met 2200 op 5S). Er kan nog een grotere in maar niet heel veel groter.
Ik geloof dat de Novak iig niet sensorless kunen draaien. De Tekin wel. Bij de Novaks moet je dus wel een MMP (Castle) of een RS pro of RX8 (Tekin)

Je kunt de spur nog verkleinen naar 50T, waardoor je een groter pinion kwijt kunt.
Heb even zo gereden (2200kv op 2s) en de topsnelheid voor circuit was niet verkeerd (moest eigenlijk nog ietsje sneller, maar was nu gelijk aan de velineon), maar wel meer koppel, waardoor hij wel beter reageerde, en op het zandbaantje sneller was dan de revo's. En totaal niet warm werd natuurlijk.
Maar casttle adviseert zelf ook de 2650 in de 4*4, omdat die op 2s dus net wat meer toeren draait.

jij hebt het helemaal goed andre.

een motor in een auto voor op een circuit die wil je niet maximaal snel kunnen laten lopen.
je gaat opzoek naar de "sweet spot" van de motor. rekening houdend met het circuit

volgens mij zitten de meeste 1/8 buggy's rond de 60 a 65 km/h en dit op 4 cellen lipo

een 4x4 shortcourse truck zit daar net onder of gelijk aan en dit op 2 cellen lipo

zelf rijd ik met een novak HV 4,5T 550 sized motor en 13/54 verhouding
ik ben dan op ons circuit net zo snel als de slashes met de velinion die een 15/52 verhouding rijden.

alleen heb ik heeeel veel koppel. zeker met een 13/54 verhouding

mijn novak HV 4.5 vind ik erg lekker en soepel draaien als hij een beetje hoog in zijn toeren zit.
ik kan mijn verhouding wel veranderen zodat hij minder toeren maakt, maar dan vind ik de motor weer niet zo soepel

hele grote pinions op een kleine spur, dus 19/50 bijvoorbeeld, dat is geen rijden meer. je bent alleen maar aan het accelereren.
je motor heeft geen enkel moment dat hij even lekker zijn werk kan doen.

Laatst bewerkt:
Wat is dat toch raar met die regels. Je mag wel grotere motoren gebruiken maar je moet dan wel weer op 2S blijven rijden. Verhouding is dan ook weer vrij... Die 550 motoren zijn voor de Roar toch gebanned?
Het lijkt me dat je koppel te kort komt met een 2S Lipo en een 4,5 turns. Als je een 5,5 turn motor neem met een 3S lipo heb je veel meer koppel met vergelijkbare toeren. Dan hoef je niet zo'n belachelijk dure Lipo te nemen die z'n best moet doen om al de stroom te persen vanuit z'n 2 cellen.
Ik vind een grote pinion met een lager toerental wel zo fijn omdat er meer tandjes in elkaar grijpen. Met een zware auto en motor is dat wel prettig omdat je dan minder snel iets stript.
Een 2650 motor op 2S geeft niet alleen te weinig toeren, hij is ook ruim 100 gram zwaarder dan een 540 of 550 motor.
De maximale grootte van de pinion wordt ook niet alleen bepaald door de spur maar ook gewoon de ruimte in de tranny. Voor de Slash 2WD is een 19t 32P gewoon de max. Ik schat in dat ik in de 4x4 maximaal een 21t kwijt kan ongeacht de spur. Ik zal dat eens gaan proberen. Ik heb op dit moment met de 2200 en 19/52T toch een overcapaciteit aan koppel. Theoretich hoeft ie helemaal niet op gang te komen. Als je gas vol open zou zetten zit ie meteen op volle toeren, ongeacht of er toevallig nog een Slash 4x4 aan de aandrijflijn vast zit met vier grote brede banden erop. Op hoge snelheid trekt ie nog wheelies als je gas bij geeft en dat met 600 gram aan extra gewicht door deze setup. Kortom die zit nog niet op z'n "sweet spot" zoals Murky dat noemt. Ben erg benieuwd hoe een 5,5 turns 550 motor het gaat doen met 3S. Dat wordt dan ook m'n volgende project denk ik. (600 gram lichter) of een 2650 Tekin met 4S (300-400 gram lichter)

Laatst bewerkt:
Wat is dat toch raar met die regels. Je mag wel grotere motoren gebruiken maar je moet dan wel weer op 2S blijven rijden. Verhouding is dan ook weer vrij... Die 550 motoren zijn voor de Roar toch gebanned?

helaas, regels zijn regels en we mogen niet op 3s, 4s lipo rijden in short course competitie.
ik weet ook niet of je dat zou moeten willen, gezien het grote vermogen en snelheden die deze auto's nu al hebben op 2s.

volgens mij valt er niet eens normaal een rondje te rijden op een circuit met een shortcourse 4x4 op 4 cellen

je kan ook TE veel vermogen hebben in je auto, en dat zit dan alleen maar in de weg.

( gezien vanuit een racer's standpunt )

een basher heeft nooit vermogen te veel

edit : ik dacht eigenlijk weer gelezen te hebben dat de ROAR nu wel weer 550 toelaat. maar ik ben niet zeker van mijn zaak

Ja ik heb ook bij zowel de Ballistic 550 als de SC4X gezien dat ze ROAR legal zijn. Maar ik begrijp ook dat ze voor ROAR ook verplicht sensored moeten zijn (DE reden waarom Castle de MMP heeft gemaakt) m.a.w. de Velineon zoudan niet ROAR legal zijn. Ik weet het niet meer hoor. Het begint aardig op de Formule 1 te lijken :rolling:

Ik kan overigens beamen dat te veel vermogen op een kleine baan in de weg zit. Mijn 4x4 is op ons baantje helemaal niet zo snel omdat ie zwaar is en geen ruimte krijgt om los te gaan. Hij was dan ook niet bedoeld voor baantjes....;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back