Trex 250 eigenaars???

super tip @Student:

lijkt ook ietse wat logisch,
ik heb een nieuwe lager bestellt en wil graag een carbon boom testen,
wij kijken verder ...

Groet
Uwe
 
... dus de boel uit elkaar gehaald,

en !! was de bearing los gegaan en zat bijna aan de achterkant van de staart,
dus blijkbaar liep de hele TT aan de tailboom aan,

>bearing opnieuw fixierd op de TT,
en nu even 'n uurtje wachten,
tot alles goed vast zit,

dat was het geluid ...

Groet
Uwe

('k zou bijna mijn eigen draadje kunnen maken over "winterproject T Rex 250")
 
Hallo,

ik heb in de beslommering al over geschreven
over een ietsje harde landing met de T Rex 250.

Wat gebeurt,
tijdens hover, lipo rond 1 min oud,
gaan alle 3 swash-servo's op vol negatief pitch,
throttle stick reageert niet meer, alles andere werkt !!

Thuis nog wat getest, en plotseling komen alle 3 servo's weer omhoog
en alles werkt weer perfect.

zender: Spectrum DX6i
ontvanger: AR7200BX

of ... weet iemand rad, hoe ik de zender of de ontvanger kan testen

!!binden doe ik altijd in 1 m afstand,
gevlogen ben ik tijdens de 'landing' rond 5 m van mij weg!!

Bedankt, Uwe
 
nouw ... wat heb ik gedaan:

nieuwe hoofdas verbouwd, die was blijkbaar niet 100%,
om te voorkomen, dat ergens trillingen of wat zijn,
(heli vliegt in de woonkamer op 50 x 50 cm)

zender 100 keer gebonden en getest, gaat alles prima,

ik kan de boel eens in de koelkast doen,
of dat het probleem was ??? 2 graden, vochtig weer ...

Groet, Uwe
 
een temperatuur van 2 graden zorgt er echt niet voor dat je servo's niet meer werken, die theorie gaat er bij mij niet in althans.
 
..het ging niet om de servos,
ik denk dat dat niet het probleem was,

het leek, dat de pitch-stick geen reactie liet zien,
dus de servos bleven zo als dat de stick naar beneden staat,

alles andere werkte, maar throttle weet ik niet (flat throttle curve)

Groet
Uwe
 
@Uwe: Heb je al een keer getest hoe je failsafe instellingen staan?

Zender aan, heli aan tot de zender gebonden is en daarna de zender weer uit.

Als de heli dan ook vol negatief pitch geeft dan kan je er van uit gaan dat deze in failsafe gegaan is om een of andere reden.

Uit de manual van de AR7200BX op pagina 7:

To bind an AR7200BX to a DSM2 or DSMX transmitter:
1. Insert the bind plug in the BND/DAT port on the receiver.
2. Power on the receiver (The AR7200BX can be powered through any open port). The H LED on the AR7200BX and external remote receiver (if connected) should be flashing, indicating the receiver is in bind mode. To bind a helicopter with an electronic speed controller that powers the receiver through the throttle channel, insert the bind plug into the BND/DAT port in the receiver and the ESC lead into the throttle (THRO) port.
3. Move the sticks and switches on the transmitter to the desired failsafe positions (low throttle and neutral control positions).
4. Follow the procedures of your specific transmitter to enter Bind Mode. The
system will connect within a few seconds. Once connected, the H LED will
turn off and the AR7200BX will start the initialization process.
5. After setting up your model, rebind the system so the true low throttle positions are set in the failsafe.
6. Remove the bind plug from the BND/DAT port on the receiver before you power off the receiver and transmitter. Store the bind plug in a convenient place
Hieruit maak ik op dat de failsafe instellingen bepaald worden tijdens de bindprocedure. Als je pitch op dat moment vol negatief stond dan zal dit dus ook zo zijn als de AR7200BX in failsafe modus gaat.

Edit: op pagina 20 staat nog meer info zie ik net, waaronder:

SmartSafe is a safety feature on the throttle channel only

...

SmartSafe is automatically set when the system is bound. It’s important to have the throttle stick in the low position to store low throttle during binding.
Dat bevestigt wat ik hierboven al dacht, maar het lijkt alleen voor throttle te gelden, niet voor pitch. Dan kan failsafe dus niet de schuldige geweest zijn.
 
bedankt Floris,

de failsafe werkt, dat de servos niet veranderen,
maar de throttle servo terug op 0 gaat,
bij een brandstof-heli kan je nog instellen,
dat de motor stationair draait, bv. throttle 25

maar in mijn geval was het geen failsafe,
de motor liep op de idle flat curve,
en bij throttle hold ging die ook uit,
alleen de 3 swashservos gingen met een 'klick' naar beneden
dus negatief pitch,

hier had ik moeten testen, of de cyclic nog werkt,
maar thuis ging alles weer goed ... nu ook ???

bedankt, Uwe
 
Dat kwam naar voren uit de manual inderdaad.

Ik kan bij mijn Futaba Tx en Receivers failsafe per kanaal instellen vandaar dat ik deze in jouw geval ook verdacht, maar uit de manual van de AR7200BX bleek dus dat hierbij failsafe enkel voor throttle geldt.

Blijft een raar verhaal. Hopelijk gebeurt het je niet nog eens!
 
Heb je je failsafe al eens daadwerkelijk getest, dus door je zender uit te doen terwijl de heli draait? Wel je hoofd en staartbladen er eerst afhalen natuurlijk ;-)
 
Heb je je failsafe al eens daadwerkelijk getest, dus door je zender uit te doen terwijl de heli draait? Wel je hoofd en staartbladen er eerst afhalen natuurlijk ;-)

'tuurlijk, dat werkt perfect,

nog een 10-tal gevlogen thuis, geen probleem,
lijkt echt, dat in dit geval ('harde landing')
de pitch niet reageerde .....

iig een nieuwe rotor-as ingedaan,
hij loopt / vliegt zonder trillen,
hmm ... en dan moet het maar ...

trouwens, leuk met grote heli's vliegen,
als daar wat mis is, verwissel je het onderdeel wat je niet vertrouwd,

daarvoor is het een T Rexi 250 ......................
 
..hi Laurens, trouwens moeten wij met de Bell ook maar vliegen , ha ha

ik denk, als het maar leuk weer is, dat ik alles maar in de busje pak ...

groetjes, Uwe
 
Groot of klein, ik heb er een hekel aan als ik hem niet kan vertrouwen..

Temperatuur heeft er niet mee te maken..
Of je servo's moeten al bijna total loss versleten zijn, dat de kou en het vet in de servo net ff de bec overhoop hebben getrokken
Ik heb zelf gevlogen met temperaturen onder 0, no problemo

Doe eens een goede bec test.
Hooveren in een kamer is 1.. rondvliegen en lekker aan de knuppels trekken geeft wel een beetje een ander stroomverbruik
Meet het voltage op de ontvanger eens.. dit mag bijna niet zakken, ook niet als je zeer stevig met de knuppels gaat roeren.

weet je echt extreem zeker dat de pitch naar vol negatief ging?
alleen je gas uit met de verkeerde windvlaag kan een heli ook vrij vlot omlaag gooien..
als mijn 250 vol negatief omlaag zou gaan vanaf 1 meter hoogte, denk ik toch echt dat er veel meer schade zou zijn dan alleen de skids..
Ik geef wel eens vol negatief, dat gaat echt extreem hard..
 
Wat gebeurt,
tijdens hover, lipo rond 1 min oud,
gaan alle 3 swash-servo's op vol negatief pitch,
throttle stick reageert niet meer, alles andere werkt !!

Onlangs heb ik een nieuwe Spektrum Dx6i gekocht en geinstalleerd in mijn Trex-450. Werkte perfect tijdens afstellen tot de eerste vlucht. Toen tijdens het hooveren kwam de heli plotseling naar achteren en was ook niet meer te herstellen. Snel throttle dicht en neer laten ploffen. De achterste servo op de swashplate bleek vol down te staan. Echter bij mij kwam hij niet meer in beweging na resetten. Dacht eerst dat het de ontvanger was maar bleek toch in de zender te zitten. Opgestuurd naar de winkelier en retour gekregen. Ik weet niet wat ze er aan gedaan hebben maar alles werkt in ieder geval weer. Echter mijn vertrouwen is weg in deze zender ook al omdat hij tijdens het simmen ook regelmatig het model laat springen in beeld. Ik vindt dit ook heel bijzonder omdat dit met mijn Multiplex zender nooit gebeurd. Ik ben bang dat goedkoop voor mij nu ook duurkoop betekend. Ik heb de Spektrum weer ingebouwd en ga het toch proberen in mijn Trex-450 maar wel met de nodige argwaan. Ik ben wel benieuwd!
 
de dx6 heeft wel eens last van rottige potmeters op de knuppels.
dit zou je ook terug moeten zien in het monitor menu.

over die ene servo: dat zou dan bijzonder zijn als het in de zender zat.
de zender stuurt op de knuppel altijd alledrie de servo's aan. als er 2 werken, en 1 niet meer luistert, zou je eerder aan een brakke servo denken..
of jij moet in je monitor menu kunnen zien dat hij dat kanaal vol uitstuurt..

Ik heb nl ook al een bijna nieuwe servo zien blokkeren.. was toevallig een nieuwe serie align servo..
 
Over die ene servo: dat zou dan bijzonder zijn als het in de zender zat.
de zender stuurt op de knuppel altijd alledrie de servo's aan. als er 2 werken, en 1 niet meer luistert, zou je eerder aan een brakke servo denken..
of jij moet in je monitor menu kunnen zien dat hij dat kanaal vol uitstuurt..

Ik heb nl ook al een bijna nieuwe servo zien blokkeren.. was toevallig een nieuwe serie align servo..

Klopt ging ook mijn eerste gedachten naar uit tot dat ik deze servo met een andere servo om stak in de ontvanger. Het probleem ging toen over naar die andere servo dus de servo kon ik uitsluiten. Toen was het de ontvanger waarvan ik dacht dat deze brak was. Echter ook hier het een en ander om gestoken met als gevolg dat ik deze ook kon uitsluiten. Bleef over de zender ik vermoed de elevator potmeter.
 
Blijft raar, aangezien de elevator in de mix zit met aileron en pitch
Als de elevator pot fout zou zijn, moeten ook de andere twee servo's ook een rare stand hebben

Alleen de elevator...
En het probleem zit alleen op dat kanaal, niet in de servo..
Andere twee servo's deden niet raar...
Lijkt mij dan toch ontvanger.. zou niet weten wat je om kunt steken in de ontvanger om elevator op een ander kanaal te krijgen..

of je moet een kanaal 7 mixen met elevator om zo elevator over te zetten op het andere kanaal..
Als het de zender is, moet je het in de monitor kunnen zien..
In de dx 6 heet dit menu "servo" dacht ik..

Bij de weg, heb het wel eens meegemaakt hoor dat 1 kanaal er echt mee stopte..
 
Ik ben het helemaal met je eens Student echter ik heb op hun verzoek de zender opgestuurd en toen ik hem terug kreeg werkte alles weer. Kweet het ook niet........
 
Als het weer werkt, moet het goed zijn ;-)
Ben wel benieuwd naar wat dan het probleem geweest is..
 
Back
Top