TREX 600 lipo-vraag

Hoi,

Ik zou mij in de toekomst willen voorzien van een TREX 600, maar de enige vraag die ik nog heb is er eentje omtrent het laden van de lipo's die gebruikt worden in TREX 600.

De meeste van de lipo's zijn 6-cellen. En zo te horen gaat het naar de 10-cellen lipo's vlugger gaan dan men denkt.Naar ik meen te weten is het best om je lipo's te laden met een balancer. Maar wat ik nu nog niet tegengekomen ben is een 6-cel balancer unit. De meeste laders laden lipo's van 1 tot 5 cellen. En wat dan met die 10-cellen ?

Hoe gaat dit dan in zijn werk ? Misschien dat skywalkertje mij wat meer uitleg kan geven, want naar ik meen vliegt hij reeds met de TREX 600. :lol:

Grtn,
Dirk

Hoi,

Klopt bij dit aantal cellen is het verstandig een balancer te gebruiken.
Ik heb zelf een balancer van orbit ( bestaat uit een serie van 5 balancers en een losse erbij, dus totaal 6.Heb je 10 cellen , koop je er gewoon 4 bij )

Schulze heeft momenteel ook een goede balancer tot 10 cellen dacht ik )
En natuurlijk een goede lader erbij ( meeste gaan tot 11 - 12 lipocellen )
Ik heb een lipo van LF technik ( van de Roxxter ) uit duitsland .

Momenteel vliegen de meeste toch met 2 maal een 3-cellenpakket in serie , ook skywalkertje dacht ik .

MFIS verkoopt nu ook die 3-cellen pakketten .

suc6

ps ,ik heb met de mijne nog niet gevlogen omdat ik op nieuwe software voor mijn lader zit te wachten ( en Schulze tot 1-9-06 met vakantie is )

Ja in het begin heb ik mijn 6S lipo's in twee keer geladen dus eerst 3S en dan nog eens 3S met zo'n Apache laderke. Dit is echter niet vol te houden :|

Nu heb ik een orbit lader (die gaat tot 11S en 6Amp) en 2 bijhorende balancers van 5S met feedback loop. Nu kan ik mijn lipo's vrij snel laden (45 minuten). Als ik overstap naar 10S of 8S kan dit dus zonder probleem. (Ik laad nu bijvoorbeeld ook 2 4S trex450 lipo's in één keer op, ik schakel ze in serie en stel de orbit in op 1900mA en 8S.)

Je hebt wel een goede 12V voeding nodig voor thuis. Ikzelf gebruik een oude PC voeding, die kunnen behoorlijk wat amps leveren...

(De goedkoopste oplossing voor 6S is denk ik de powerpeak FUN van robbe met een 6S balancer van flightpower.)

Let een beetje op met die goedkope balancers, die kunnen meestal maar 100-200mA 'wegbalanceren'. Dit is te weinig voor 4900mAh lipo's die je met 1C of meer laadt. Als je een beetje Duits kan lezen:

http://www.elektromodellflug.de/balancer/balancer-robbe.htm

@ skywaltertje,

zou je als het mogelijk is hier een foto van je laadapparatuur kunnen plaatsen. Dat met die feedbackloop is nog Chinees voor mij !

Sorry hoor, ben gewoon aan nitro-heli's, heb in het verleden wel al een TREX450 en X-400 gehad maar die zijn al terug weg.

Grtn,
Dirk

Hey,

Dit topic komt me goed uit :wink: . Ook ik loop tegen hetzelfde "probleem" aan. De lader kan wel 6S lipo's aan, echter de balancer doet maar 5S lipo's, en kan max 70 milli's/uur verbranden. Meestal gebruik ik goedkope lipo's, die vaak nog eens iets meer afwijking vertonen dan de "betere merken".
Ook ben ik zoekende naar akku's, en zelf leek het me wel een goed idee om een 2S en 4S lipo in serie te schakelen, dan kan mijn huidige balancer het werk misschien doen. Twee akku's is toch minimaal voor een heli, d.w.z. dus 2 stuks 2S, en 2 stuks 4S lipo's. Deze kunnen dan ook nog in de Logo gebruikt worden, zowel als 4S en als 2*2S in serie (om zo de akku's bij elkaar te houden qua leeftijd/gebruik).

Tevens las ik dat skywalkertje de flightpower akku's gebruikt. Heb je ze inmiddels vaker gebruikt, en hoe houden ze zich (ze moeten erg goed zijn, echter de prijs is wat minder leuk :? )

Alvast bedankt, groetjes van Aldert

Hey Skywalkertje,

Vlieg jij ook nitro ? Zo ja, waar vlieg je dan het liefst mee, de TREX600 of je nitro heli ?

Of is er geen vergelijken aan ?

Grtn,
Dirk

1) Die feedback loop is niet echt noodzakelijk. De terugkoppeling geeft de spanning van elke cel door aan de lader. Zo kan die ingrijpen als er één cel uit de maat gaat lopen.

2) Ik heb geen flightpower lipo's. De prijs in de US is 299 Dollar voor 6s1P 4900 in UK 199 Pond en op www.flightpower.be staat die voor 392 EUR. Ik vraag me altijd af waarom we hier in België altijd zoveel meer moeten betalen voor alles. Ik vlieg met 6s1P 4900 XCELL lipo's van 280EUR (2 3S1P 4900 aan elkaar gekoppeld). Ik zit aan 30 cycles op pak 1 en 20 op pak 2. Beide doen het nog even goed als in het begin.
4S en 2S in serie zetten is geen enkel probleem. Ik doe eigelijk net hetzelfde met 2* 3S. Het is wel belangrijk dat ze gelijkmatig verslijten zoals je zelf aangeeft.

3) Moeilijke vraag. Ik heb mijn raptor50 'geruild' tegen een Trex600. Hier heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Dat ding vliegt alsof op rails. Met de nitro raptor90 vlieg ik ook zeer graag, 90size heeft zo zijn voordelen. Maar 50size nitro is voor mij een definitief afgesloten hoofdstukje.

skywalkertje zei:
3) Moeilijke vraag. Ik heb mijn raptor50 'geruild' tegen een Trex600. Hier heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Dat ding vliegt alsof op rails. Met de nitro raptor90 vlieg ik ook zeer graag, 90size heeft zo zijn voordelen. Maar 50size nitro is voor mij een definitief afgesloten hoofdstukje.

Hoeveel lipo packs heb je dan Skywalkertje, of wissel je af met het vliegen. TREX 600 vliegen en nadien met de R90 en ondertussen de lipo laden ?

Grtn,
Dirk

Ik heb nu 2 setjes. Ik vlieg per vliegsessie max 4 vluchtjes. Niet alleen de lipo's moeten laden, ook het brein moet 'afkoelen' :sleeping:

Met de R90 vlieg ik enkel in het weekend, teveel gedoe om daarmee tijdens de week te gaan vliegen.

Bedankt voor de online shop link!

hier dan de gevraagde foto van de orbit lader met 2 orbit balancers met feedback loop.

orbit.gif

bedoel je de snoeren (kabels) of de stekkers (connectoren), de eerste zijn wel in te korten, maar de tweede niet.
Bij mijn weten is een stekker een stekker en zijn ze niet in te korten!

richard

Ja ik doelde op de laadkabels. Hoe korter hoe beter over het algemeen omdat je anders meer weerstand hebt, dus je accu word minder goed "gelezen" door je lader.

Hey,

kabels zijn (gok) 2,5 kwadraat. Zelfs al zijn de kabels drie meter dan verneemt de lader geen verschil, je laad met "slechts" 6 ampere.

Gr.A.

2.5mm lijkt wel erg dik, maar toch eens even rekenen: koperdraad van 2.54mm kwadraat heeft een weerstand van 700mOhm per 100m. Ziehier: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2
Een 3m lange aansluitkabel naar de lader bestaat dus uit 6m van dit draad. De weerstand van deze kabel is 6x7mOhm=42mOhm. Bij een laadstroom van 6A is het verlies over de kabel 6Ax42mOhm=252mV. Dat is dus een kwart Volt. Niet verwaarloosbaar :|

Hey,

De laadkabel is duidelijk geen 3 meter, maar vooruit, we gaan ervan uit.
Het betekent dus een kwart volt verlies, over 6 cellen. M.a.w. 0,04 Volt per cel. Dus de cellen worden als "vol" gezien door de lader, terwijl de spanning eigenlijk nog 0,04 volt per cel hoger kan. Dit is naar mijn idee wel verwaarloosbaar, en zeer minimaal. Het is eerder zelfs aan de veilige kant omdat je met Lipo's werkt.
Zelfs al werk je met Nimh of Nicads, dan hoeft hij alleen maar een deltapiek te vernemen. Of de hoogste piek nu een kwart volt hoger of lager ligt, dat is niet belangrijk, als hij het verschil maar ziet! En dat doet die zeker, ook met 3 meter laadkabels. Bovendien tegen de tijd dat de akku's vol zijn, loopt er geen 6 ampere meer door de kabels.
Ik zie het nog steeds als verwaarloosbaar wat betreft het laden. Betreffende het gebruik ben ik het zeker met je eens, hou de kabels zo kort mogelijk, al is het maar om de "electronische storingstorm" zo gering mogelijk te houden.

Groetjes van Aldert

@Skywalkertje

Bedankt voor de foto. Eerstdaags komt mijn TREX 600 binnen, benieuwd wat dat zal geven !

Grtn,
Dirk

Ik krijg binnenkort ook een T-rex 600 en ook ik zal mijn bevindingen hier posten.

Ik zal wel de FlightPower 4900 accu`s gaan gebruiken, daar 1 van mijn sponsors deze levert (Duralite).

Ik ben erg benieuwd, zeker na wat filmpjes van Alan Szabo met een standaardsetup en vergelijkbare accu's (en V-blades en de hele reutemeteut :) )

Cheers,

Richard

Back