Hallo Allemaal,
Ik heb een paar dagen geleden een Trex 600N Pro overgenomen.
Het is een versie met Flybar, met een Futaba GY701 staart gyro.
Swash en Gas servos zijn Futaba S3152 en een BLS251 op de staart.
Ik ben Positief verrast. Had niet verwacht dat er toch zoveel power beschikbaar was. En het rookpluimpje heeft ook wel wat.
Dit is voor mij een zeer byzondere situatie, want ik ben een echte electro man en over het algemeen niet echt geen fan van brandstof in de RC spullen.
Het is wel een zeer steile leercurve, waarbij er een hoop handelingen tegelijk gedaan moeten worden.
De heli was ingesteld op zijn Futaba Zender via SBUS.
Alles omgezet naar mijn Spektrum ontvanger (een paar extra kabeltjes erbij moeten prikken, omdat ik geen SBUS had op mijn ontvanger).
De gascurve gingen we in het veld controleren om te kijken wat de beste waarden zijn.
Hier komt het probleem. (Inmiddels oorzaak bekend). Zie tekst hieronder
Mijn gas kanaal is van -100 tot +100
De gascurve heb ik als 3-50-50-50 gezet. 3% was nodig voor stationair
Tijdens optoeren ging de heli al op te hoge toeren.
Ik heb dus de gas curve steeds lager gezet tot uitkwam op 3-18-19-19
Het gekke is dat 19% net te weinig was en 20% te veel.
Het rare is dat als ik naar de carburateur (=moeilijk voor woord voor electro man) kijk,
dan is het complete throttle bereik aangegeven middels de puntjes. Zie de foto.
De midstand heeft 3 puntjes en de 0 en 100 1 punt.
Ik ben dus aan het vliegen in een bereik van 19%. Bij 20% gaat het al te veel
Mijn throttle curve zit maar op een klein stukje van het draaibereik van de carburateur.
En daardoor kan ik het niet fijn afstellen. 1% erbij is te veel toeren. 1% eraf is net te laag.
Zie de bijgevoegde fotos waar ik het bereik van mijn curve in rood heb weergeven.
Het rare is dat het bij de vorige eigenaar wel goed vloog met de gas.
Wellicht maak ik een fout en kan iemand mij verder helpen.
Oorzaak van het probleem
Update 4 mei
Inmiddels is gebleken dat de GY701 voorzien is van een governor. Deze grijpt in bij een (waarschijnlijk bij een toerental van 500 en hoger). Omdat de toeren iets te hoog waren naar mijn smaak heb ik steeds mijn gascurve lager zitten maken (waardoor ik maar met mijn stick maar een beperkt bereik had op den duur op de carburateur uitslag.
Het omlaag halen van mijn gas curve deed dus niks, want zodra de 500 rpm gehaald werd nam de governor het over. Ik had het niet door omdat ik dacht dat dit wellicht zo hoort dat hij zomaar gaat optoeren bij brandstof dinges.
Ik heb een paar dagen geleden een Trex 600N Pro overgenomen.
Het is een versie met Flybar, met een Futaba GY701 staart gyro.
Swash en Gas servos zijn Futaba S3152 en een BLS251 op de staart.
Ik ben Positief verrast. Had niet verwacht dat er toch zoveel power beschikbaar was. En het rookpluimpje heeft ook wel wat.
Dit is voor mij een zeer byzondere situatie, want ik ben een echte electro man en over het algemeen niet echt geen fan van brandstof in de RC spullen.
Het is wel een zeer steile leercurve, waarbij er een hoop handelingen tegelijk gedaan moeten worden.
- Nitro (er zijn verschillende meng verhoudingen blijkbaar)
- Gloeiplug
- Startkoffer
- Starter
- knijpstekkertjes
- Uitlaat dopjes
- En ik vergeet vast nog wat dingen.
De heli was ingesteld op zijn Futaba Zender via SBUS.
Alles omgezet naar mijn Spektrum ontvanger (een paar extra kabeltjes erbij moeten prikken, omdat ik geen SBUS had op mijn ontvanger).
De gascurve gingen we in het veld controleren om te kijken wat de beste waarden zijn.
Hier komt het probleem. (Inmiddels oorzaak bekend). Zie tekst hieronder
Mijn gas kanaal is van -100 tot +100
De gascurve heb ik als 3-50-50-50 gezet. 3% was nodig voor stationair
Tijdens optoeren ging de heli al op te hoge toeren.
Ik heb dus de gas curve steeds lager gezet tot uitkwam op 3-18-19-19
Het gekke is dat 19% net te weinig was en 20% te veel.
Het rare is dat als ik naar de carburateur (=moeilijk voor woord voor electro man) kijk,
dan is het complete throttle bereik aangegeven middels de puntjes. Zie de foto.
De midstand heeft 3 puntjes en de 0 en 100 1 punt.
Ik ben dus aan het vliegen in een bereik van 19%. Bij 20% gaat het al te veel
Mijn throttle curve zit maar op een klein stukje van het draaibereik van de carburateur.
En daardoor kan ik het niet fijn afstellen. 1% erbij is te veel toeren. 1% eraf is net te laag.
Zie de bijgevoegde fotos waar ik het bereik van mijn curve in rood heb weergeven.
Het rare is dat het bij de vorige eigenaar wel goed vloog met de gas.
Wellicht maak ik een fout en kan iemand mij verder helpen.
Oorzaak van het probleem
Update 4 mei
Inmiddels is gebleken dat de GY701 voorzien is van een governor. Deze grijpt in bij een (waarschijnlijk bij een toerental van 500 en hoger). Omdat de toeren iets te hoog waren naar mijn smaak heb ik steeds mijn gascurve lager zitten maken (waardoor ik maar met mijn stick maar een beperkt bereik had op den duur op de carburateur uitslag.
Het omlaag halen van mijn gas curve deed dus niks, want zodra de 500 rpm gehaald werd nam de governor het over. Ik had het niet door omdat ik dacht dat dit wellicht zo hoort dat hij zomaar gaat optoeren bij brandstof dinges.
Laatst bewerkt: