Nee.... ligt aan de hoeveelheid olie in de motor, en de manier waarop hij in de heli staat (olie loopt bij langere stilstand de cylinder in en veroorzaakt hydro-lock).
Is een algemeen probleem met heli's die de motor met de as omhoog hebben staan: het "platformpje" van de backplate is hoger dan de cylinder, en de olie loopt via de spoelpoorten (en kruipt tussen zuiger en voering door) zo de cylinder in. Een klein beetje olie is al voldoende om de compressie zodanig te verhogen dat hij niet meer rond wil....
Afhankelijk van welke starter je hebt, moet je er een beetje mee oppassen. Align starters zijn bijvoorbeeld ERG sterk en kunnen schade aan startvrijloop op leveren.
Beste oplossing is via het koelfannetje de zuiger in onderste dode punt zetten, en de heli op zijn LINKER zijkant leggen, de olie loopt dan de uitlaat in. Eventueel aan het koelfannetje de krukas heen en weer draaien tot tegen de compressie aan, dat helpt een beetje de olie er uit te werken.
Als je hem dan met hele korte stootjes met de starter probeert rond te krijgen, is hij in no time weer vrij. Zet hem weer rechtop, en hij zit soms ook binnen 10 minuten weer "vast".
Het is géén slecht iets, want het betekent dat er voldoende olie in de motor is....
Is een algemeen probleem met heli's die de motor met de as omhoog hebben staan: het "platformpje" van de backplate is hoger dan de cylinder, en de olie loopt via de spoelpoorten (en kruipt tussen zuiger en voering door) zo de cylinder in. Een klein beetje olie is al voldoende om de compressie zodanig te verhogen dat hij niet meer rond wil....
Afhankelijk van welke starter je hebt, moet je er een beetje mee oppassen. Align starters zijn bijvoorbeeld ERG sterk en kunnen schade aan startvrijloop op leveren.
Beste oplossing is via het koelfannetje de zuiger in onderste dode punt zetten, en de heli op zijn LINKER zijkant leggen, de olie loopt dan de uitlaat in. Eventueel aan het koelfannetje de krukas heen en weer draaien tot tegen de compressie aan, dat helpt een beetje de olie er uit te werken.
Als je hem dan met hele korte stootjes met de starter probeert rond te krijgen, is hij in no time weer vrij. Zet hem weer rechtop, en hij zit soms ook binnen 10 minuten weer "vast".
Het is géén slecht iets, want het betekent dat er voldoende olie in de motor is....