Trex 600N - Mijn eerste Nitro apparaat: - Met Throttle Perikelen

Nee.... ligt aan de hoeveelheid olie in de motor, en de manier waarop hij in de heli staat (olie loopt bij langere stilstand de cylinder in en veroorzaakt hydro-lock).

Is een algemeen probleem met heli's die de motor met de as omhoog hebben staan: het "platformpje" van de backplate is hoger dan de cylinder, en de olie loopt via de spoelpoorten (en kruipt tussen zuiger en voering door) zo de cylinder in. Een klein beetje olie is al voldoende om de compressie zodanig te verhogen dat hij niet meer rond wil....
Afhankelijk van welke starter je hebt, moet je er een beetje mee oppassen. Align starters zijn bijvoorbeeld ERG sterk en kunnen schade aan startvrijloop op leveren.

Beste oplossing is via het koelfannetje de zuiger in onderste dode punt zetten, en de heli op zijn LINKER zijkant leggen, de olie loopt dan de uitlaat in. Eventueel aan het koelfannetje de krukas heen en weer draaien tot tegen de compressie aan, dat helpt een beetje de olie er uit te werken.

Als je hem dan met hele korte stootjes met de starter probeert rond te krijgen, is hij in no time weer vrij. Zet hem weer rechtop, en hij zit soms ook binnen 10 minuten weer "vast".

Het is géén slecht iets, want het betekent dat er voldoende olie in de motor is....
 
Ohhhh.... wijze lessen Brutus.:worship:

Ik dacht dat ik beide nitros had gesloopt.
Ik wilde de Optifuel al bijna in het open haard gooien. Dat zou ook een spektakel geweest zijn.

Er was inderdaad nitro in de motor, want tijdens het tanken zag ik dat het klemmetje in de slang naar de motor open stond :hammer:
 
Tsja.... als je de motor volpompt, dan wil het natuurlijk helemaal niet, maar bij ons doen de heli's met deze motoropstelling dit allemaal met enige regelmaat, hoor.... Een beetje kwistig zijn met de afterrun maakt het er ook niet beter op....
 
En een hydro lock met een sterke starter wil je niet hebben.

Is bij onze auto gebeurd, de startmotor sloeg de drijfstang van de cylinder helemaal krom
 
ja.. als je die klemmetjes vergeet, herinnert de heli je daar vanzelf weer aan ;-)
 
Mijn TT redline heeft ook veel last van hydrolock als die koud is.
Oplossing daarvoor is na de laatste vlucht slang los en een poosje doordraaien op de zij zodat de meeste olie via de uitlaat er uit gaat..
Doe ik dat biet is de enige oplossing plug los draaien en dan starten.

Als je die gy701 aan de praat wil hebben dan wil ik je daar wel mee helpen.
Was in het begin even een gepruts maar als je eenmaal wee wat precies wat doet is het een heel makkelijk ding.
Gain kanaal heb je in principe voor zowel de gyro als de governor niet nodig maar maakt het kiezen van verschillende headspeeds wel een stuk aangenamer.
 
Als je die gy701 aan de praat wil hebben dan wil ik je daar wel mee helpen.
Was in het begin even een gepruts maar als je eenmaal wee wat precies wat doet is het een heel makkelijk ding.
Gain kanaal heb je in principe voor zowel de gyro als de governor niet nodig maar maakt het kiezen van verschillende headspeeds wel een stuk aangenamer.

Dank voor je het aangeboden hulp, maar Ik had de heli omgebouwd naar DFC en de GY701 aangepast naar een VBAR van Mikado.
 
Jawel.... geloof me nu maar.... je moet alleen even weten hoe.

Je legt de heli op zijn kant, draait de motor tegen de draairichting in tegen de compressie aan, en dan zet je de starter er op, en geef je HEEL KORTE stootjes met de starter. Binnen 5 seconden (OK... mischien tien) is die motor dan "vrij". Lukt óók met jouw starter, en jouw starter zal met 100% zekerheid NIET je drijfstang beschadingen.....
 
ik heb het heeeeeel soms.. altijd kunnen lossen door de brandstofslang dicht te knijpen, gas open, en kleine stootjes met de starter
duurt soms ff.
maar komt vanzelf.

een hele ernstige zul je idd de heli richting uitlaat moeten kantelen. recept blijft verder hetzelfde..
 
Back
Top