Trex 600N - Mijn eerste Nitro apparaat: - Met Throttle Perikelen

Het is een heel ander wereldje dan de eltro heli's en het maakt de hobby nog interessanter.
Zeker als je er voor hobby er een aantal in onderhoud hebt voor anderen.
tKtB5sbXF1DJ0qtF88kl-Djm5yoHYQgZVgdWhx6aa2fIt495jK8cq9-1vo7FixONpqce_KtTMuKZr2JLUm8p_ORL8VgGVyV9I0wEiHKSvxCIdMC71186Fh6X4H1n5UKTgydfRa0nVSHsnimYrJKEXgPWM3uplCRikS6ta2Ev0v-9VKsUzruR5LN9iZfkcIPL5DtsWQc7bokOpNXAXDkQoKfpvLwLRocINx-Em8u8KN4ldc_iZVHiTDL1yltrqSLsTFsdMV4uqxz5MDuxG1YBBLnzcZoDH8QahP4q4RaLBuvkqQU_Wpe8fx_D4KIoccU_1pb7pppucLhhs_Tb7qP-B1O96WjcsxuCrMCnFFpYcoSYoAD7ETnAGv1jloZkrSWz3B6p9oIIw2qZCqd9kn1zIF_aDnm0sZxvd-V_BUnmNiWACDNOXsP5mthk_wuLV8m9-usncMFx_B-hRECcOI0jI2YJ0NkfMVPJXfUsxrlPWTKqXBsQMAOWpmvlXCDt0l27yjnAfGnrGWn9VCSMDd3Qz9udH_43TkwgQSJmENyCcqop3RnUQLsmFtcAYSpjcXeOf5ff89iFJNj4YTs-ys_1ZyXpmC13QPs=w1632-h1224-no
 
Echt een expert op het gebied van brandstof heli's dus...
Komt het helemaal goed morgen[emoji6]
Heb jij ook ervaring met de futaba governor gv1? Anders neem ik voor de zekerheid ook de handleiding mee..
 
gov of geen gov.

maakt geen fluit uit.
volgas is volgas
middengebied is middengebied.

je moet alleen ff weten hoe het werkt.
komt wel goed. het is geen vrouw, hier zijn er werkelijk mensen die weten hoe het moet ;-)
 
Hip Hoi.
Zaterdag was de grote dag. Uiteindelijk 2 tankjes leeg gevlogen.:banana:
Dankzij de inzet van velen en met name Peter, Teunis en Mario van mijn clubbie.:worship::worship:

Eerst het veld eerst het gas rechtstreeks op de ontvanger aangesloten om de governor er even buiten te laten. Die krijgt later wel inspraak.

Na wat trial and error is zien mijn gascurves er nu zo uit:
Normal: 3-30-50-55-60
Idle 1: 65-55-30-55-65

Op de club veel informatie gekregen, meer tegelijk dan mijn bolletje kon verwerken, maar in hoofdlijnen probeerde ik het te begrijpen.
De onderwerpen die flits flits flits aan bod kwamen::weetnie::yes:
  • Verschillende slang klemmetjes
  • Startkist opties
  • 5% 10% 15% 20%
  • conversiekits
  • Rookgenerator
  • Van een te rijk mengsel is nog nooit een motor doodgegaan
  • Lagers controle
Maar.. langzaam valt alles op zijn plek.

Ik had mijn tankje vol gezet met een pompje. Toen even gekeken naar het vlieg en gooiwerk van anderen.
Wou ik gaan vliegen was mijn tank halfvol? De helft was gewoon verdwenen.
Chips.... Klemmetje vergeten dicht te drukken. Nu lag halve tank in de motor en uitlaat waarschijnlijk.:frustie:
 
jup!

jammer dat er roest aanslag op dat lager zat.. maar dat fixen we binnenkort wel.
was nog niet veel.. kan nog wel ff, maar wel vlot voor vervanging zorgen.

tegen die tijd help ik of een van de anderen je wel ff.
het is zo gebeurt.. als je de trucjes maar ff weet.
 
feli man,

de eerste stap is gedaan,
en als je dezelfden fouten niet 3 keer doet,
ben je op tijd door,

gebeurde mij gisteren na 6 jaren nitro:

laat de heli met half volle tank in de zon staan,
door verwarming van brandstof en lucht ontstond druk,
met het gevolg dat de brandstof in de motor geperst word,
die was dan ook amper te starten (verzopen) , dus klemmetje of tank leeg,
zelf gebruik ik amper klemmetjes, omdat ik 3 wege ful systeem gebruik.
 
Throttle HOLD vraagje:
Ik vlieg met Spektrum DX7s. Rechts onder heb ik de throttle hold knop.
Bij electro gebruik ik dit (throttle hold actief) om te zorgen dat de motor niet aanslaat.

Nu heb ik de "trottle hold " bij de nitro ook zo ingesteld dat het gas zover omlaag gaat dat de motor uitgaat.
Maar blijkbaar is dat niet de bedoeling. De motor moet naar stationair.

Voor de spektrum nitro vliegers...
Is de throttle hold bij jullie ook stationair?
En met welke knop doe je dan de motor uit?
 
meestal de throttle trim omhoog om te stationair bij te regelen. De veerbelaste schakelaar dient om je motor te stoppen.
 
idd stel je voor throttle hold een verhoogde idle in
dat de motor goed loopt en de koppeling amper of niet in gebruik is,
voor de motor te stoppen gebruik je throttle cut

voorbeeld N: 15-30-50-60-75 throttle
idle: 75-60-50-60-75 throttle
throttle hold: 25-25-25-25-25 throttle
throttle cut: 0-0-0-0-0 throttle
 
in het geval van futaba, zet ik de 0 als stationair.
dus gas dicht = 0 op de throttlecurve.

de functie throttle cut gaat door het ingestelde 0 punt heen, en daarmee zet ik hem uit.
throttle cut kan ik instellen met en percentage, om binding te voorkomen.

blijkt stationair net niet goed te zijn, kun je idd met de trim een beetje bijregelen
hold hoort een toerental te geven waarbij de motor gewoon eeuwig kan blijven draaien, zonder meteen de koppeling vast te zetten.
 
in het geval van futaba, zet ik de 0 als stationair.
dus gas dicht = 0 op de throttlecurve.

de functie throttle cut gaat door het ingestelde 0 punt heen, en daarmee zet ik hem uit.
throttle cut kan ik instellen met en percentage, om binding te voorkomen.

blijkt stationair net niet goed te zijn, kun je idd met de trim een beetje bijregelen
hold hoort een toerental te geven waarbij de motor gewoon eeuwig kan blijven draaien, zonder meteen de koppeling vast te zetten.

... he he, werkt goed zo !
(in mijn geval is 15 stationair en 0 is cut ... maar het werkt het zelfde, alleen met andere naam)
toch leuk spelen met nitro heli's ...
 
idd stel je voor throttle hold een verhoogde idle in
dat de motor goed loopt en de koppeling amper of niet in gebruik is,
voor de motor te stoppen gebruik je throttle cut

voorbeeld N: 15-30-50-60-75 throttle
idle: 75-60-50-60-75 throttle
throttle hold: 25-25-25-25-25 throttle
throttle cut: 0-0-0-0-0 throttle

Het probleem is dat mijn Spektrum zender wel een throttle HOLD heeft, maar geen CUT.
Ik moet dan een ander knopje gaan toewijzen een de CUT functie.
Waarschijnlijk moet dat met een MIX.

De Futaba gebruikers hebben dat probleem niet. Ik benl benieuwd hoe de Spektrum gebruikers dit hebben opgelost.
 
Back
Top