Trex 700N extreme vibraties

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Corne Schoenmakers, 19 feb 2017.

  1. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ben aan het tobben met mijn Trex 700 Nitro. Zodra ik overschakel naar IU2 worden de vibraties zo heftig
    dat mijn V-bar (blueline met losse sensor) af en toe gewoon zelf ff stuurt. Vanmorgen bij vliegen in een rechte lijn rolde hij af en toe naar rechts en moest ik zelf terug sturen.
    In IU 1 heb ik dit probleem niet maar volgens mijn v-Bar log heb ik geduurende de gehele vlucht Extreme vibration levels. Ik weet helaas de toerentallen niet . Ik heb alleen een schatting IU1 1800rpm, ID2 2000rpm.

    In IU2 loopt de motor het mooiste. De motor is een YS91SR.
    De sensor zit achter de hoofdas op een daarvoor gemaakte tray met een dikke 3m tape. Een dunne tape heb ik al geprobeerd maar dat loste niks op.
    Ik zit erover te denken om de sensor voor de hoofdas te gaan monteren. Een vliegmaat van me heeft een 600N met de sensor voor de hoofdas een die heeft geen probleem.

    Misschien heeft iemand een goede tip.
    Dit is mijn eerste Nitro heli dus voor mij is het allemaal nieuw.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    Hai,

    Ik gebruik die Gel pads van Align met een hook/look tapeje om de sensor heen.
    Had vroeger ook hier problemen mee en nu met deze "gel" pad is dit verleden tijd.
    Ik had hem wel op de Gyro mount staan aan de voorzijde.

    Op mijn nieuwe Trex700 Benzine 30cc trainer (nog veel meer trilingen van de motor) staat deze ook achter de hoofd as met een carbon plaatje maar met die Gel pads geen probleem(moet nog wel zijn 1e vlucht hebben maar op de grond vooralsnog geen probleem)
    Ik zie dat je ook de Silverline sensor gebruik en deze is met ijzere bodemplaat en speciale sensors e.d. en moet zeker geen probleem veroorzaken in een nitro heli.
    Je kan ook de sensor op de servo mount plaatsen die is van kunstof

    S6
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    IMG_0981.JPG IMG_0982.JPG
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.026
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vlieg een trex 600 nitro, met bougie/vonkontsteking.
    Bonkt ook als een gek.

    Ik heb een gyro tape, staalplaat, en weer gyrotape om wat te dempen.
    Om de sensor wat minder gevoelig te krijgen, heb ik aan beide zijkanten een 5 gram lood geplakt

    Ik had idd ook het punt dat de vbar zijn eigen rondje ging doen..
    Sinds de Loodjes op de sensor geen last meer
     
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    Kijk dat is ook een mooie oplossing @Student

    Vroeger met die 3G sensor had ik ook tape/staalplaatje/tape constructie en werkte ook zeer goed
    Maar dat met 2x5gr lood op je sensor had ik nog nooit van gehoord
    Nu zit er in de silverline ook al een staal plaat bodem en vandaar dat ik overgestapt ben naar de gelpads
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.026
    Locatie:
    Rotterdam
    Een handig man op het veld raadde het aan..

    Iets wat zwaar is, zal minder snel meeslingeren met een trilling
    En die sensor is relatief licht.

    Die 10 gram was een uitkomst.
    Erg prettig ;-)
     
  7. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hallo heren, bedankt voor de tips. Ik zal de Align gel tape eens bestellen.
    Ik zou dan in de eerste instantie neigen naar de oplossing met het staalplaatje ertussen. Ik hoop volgend weekend uitsluitsel te kunnen geven.
    @ dehaan. Wat voor bezinemotor heb je op 700 gebouwd?

    Corné
     
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
  9. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.026
    Locatie:
    Rotterdam
    op benzine.. kun jij een uur vliegen zeker met zo'n tank eronder :D
    mooi gedaan trouwens, die ombouw..

    Wat voor brandstof gaat erin, 1:25?
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    TRM adviseerd de 1e gallon op minerale olie 1:32 in te draaien en na de 1e gallon over te stappen naar vol syntheet (heb 10ltr Castrol tts;) bedankt @brutus voor de tip ) en blijf op 1:32 draaien (er zijn er die op 1:40 draaien maar dat vind ik te schraal) en heb een Vat Aspen 4T staan waaruit ik meng

    de ombouw is trouwens van HelixHeli uit Australie waar ik deze gekocht heb en de rest via USA
    http://www.helixheli.com/helix-g700-conversion.html
     
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    Sorry voor het off topic gaan van dit draadje....Nu weer verder met het trillings probleem van topicstarter
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.231
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan je uit ervaring verzekeren, dat ook met 1:40, die motor nog prachtig in de olie zit van binnen hoor...
    Ik heb ondertussen bijna 100 draaiuren verzameld, verdeeld over twee motoren, op 1:40, en dat loopt prima.
    Of het kwaad kan om 1:32 te blijven draaien, denk het niet, maar je kunt gerust eens 5 liter 1:40 proberen. Daar loopt je motor echt niet van in elkaar.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    Goed om te weten @brutus
    heb er wel meer over gelezen en gehoord dat 1:40 ook goed te doen is maar veelal blijven deze mensen met deze uitvoering van motor op 1:32 vliegen omdat deze motor het lekkerst draaid bij 13.500Rpm met iets smeer smering....we zullen t gaan zien....hij moet de 1e vlucht nog krijgen Whahahah
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.231
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik zeg niet dat het MOET, ik zeg dat je er veilig mee kunt experimenteren: tot minstens 1:50 zal je motor niet op korte termijn in elkaar lopen, maar je kunt o.a. verschillen in loopgedrag observeren, en bijvoorbeeld via bougiegat en uitlaatpoort de smering observeren.

    Maar dan moet de motor wel uiteraard éérst gewoon goed ingelopen zijn....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  16. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
  17. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    @dehaan,
    Wel een stoere bezinemotor.

    Corné
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  18. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Oostvoorne,Zuid-Holland
    de volgende word Turbine:D:D
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    he he .... ik doe mee, afgesproken ???
    (maar blijft een mooi ding jou 700er)

    trouwens vlieg ik ook geen 1:40 maar rond de 1:35 met Aspen en Aspen Olie (sorry dat ik herhaal)

    groetjes, Uwe :thumbsup:
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  20. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit is het geworden :

    • Align PU Gel 3mm
    • 4mm staalplaatje 25x25x4mm (Mikado schrijft 3mm voor maar dat heb ik niet liggen)
    • 1 mm 3M tape tussen sensor en staalplaat.
    • Align hook en loop bandje gewoon los eromheen , ivm eventueel verliezen sensor.

    Morgen de vuurdoop. Dan horen jullie meer.

    Corné

    2017-02-25 17.23.12.jpg

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2017
    jjdehaan, pach1977 en Heli-Uwe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina