Trojan t-28 bhm arf

klein vraagje als ik bij hobbyking kijk naar de master airscrew zie ik 2 mogelijke modellen die mijn OS fs 91 surpass aankunnen :

een 3 blad, 12 x8

en

een 3 blad 13 x 8

bij Master Airscrew propeller 13x8 heb ik de keus uit een pusher voor tegen de klok in te draaien…..

om geen verkeerde dingen te bestellen…..ik moet toch een PUSHER versie bestellen niet?

bij Os is online het volgende te lezen… :What is a 'pusher' prop or 'pusher' engine? What advantages are there to a pusher engine?
In a pusher installation the engine/prop are mounted on the back of the fuselage or the wing. This keeps the wake of the propeller unobstructed by the fuselage or other parts of the aeroplane - and is the primary advantage of the pusher configuration. A pusher propeller is twisted in the proper direction for airflow in a pusher installation.

maar als ik de handleiding goed versta, draait de motor toch tegen de klok in ???

Jij hebt een gewone motor, draait van achteren gezien rechtsom, kloksgewijs, in de neus. De propellor bevindt vóór de motor: trekopstelling. Moet een dood-ordinaire rechtsdraaiende prop op.
Bij een duw-opstelling, prop achter de motor, zou je de draairichting van motor moeten omkeren maar dat kan niet bij brandstofmotoren (er zijn uitzonderingen). In dat geval moet je een 'pusher' prop gebruiken, een prop met linksdraaiende spoed.
Bij elektro heb je hier geen omkijken naar omdat elektro-motoren altijd andersom kunnen draaien.
Nadeel van duw-opstelling, vooral bij elektro: abjecte takketeringtyfusherrie van prop. Bij jou dus niet :)

dat weten we nu ook al weer :D
bedankt voor de grondige uitleg !

Jij hebt een gewone motor, draait van achteren gezien rechtsom, kloksgewijs, in de neus. De propellor bevindt vóór de motor: trekopstelling. Moet een dood-ordinaire rechtsdraaiende prop op.
Bij een duw-opstelling, prop achter de motor, zou je de draairichting van motor moeten omkeren maar dat kan niet bij brandstofmotoren (er zijn uitzonderingen). In dat geval moet je een 'pusher' prop gebruiken, een prop met linksdraaiende spoed.
Bij elektro heb je hier geen omkijken naar omdat elektro-motoren altijd andersom kunnen draaien.
Nadeel van duw-opstelling, vooral bij elektro: abjecte takketeringtyfusherrie van prop. Bij jou dus niet :)

voila, een hobbyking bestelling geplaatst.
ik heb alvast deze schone propellers aangeschaft :

een 13x8 3 blad, een 12x8 3 blad en een gewone 11x 10. ik kan dan wel zien welke het beste past.

ook nog wat andere dingen zoals servo verlengkabels, Y-kabels, enz...zodat ik weer wat verder kan doen…..;)

nu nog enkele dagen geduld……

Laatst bewerkt:
Ik zie nog maar net uw draadje.
Zie er alleszins een mooie kist uit.
benieuwd hoe die vliegt.
Laat zeker iets weten wanneer de maiden plaats zal vinden.
Mvg Wes.

@ Wes.....ik zal het op tijd en stond laten weten :D:D

nog een vraagje....

ik zit nu aan de motorsteun....
op de gebruikers handleiding wordt geen woord gerept over het al of niet downtrust (of hoe noemen ze dat ook al weer)
moet ik dan het plan volgen en gewoon de motorsteun installeren ......?

maw, moet de motor niet een drie tal graden naar beneden wijzen.....?

de manual is naar mijn mening wel heeeeel eenvoudig samengevat.....foto's en enkele woordjes en dat is het.....altijd nogal veel "see pictures below....."

Laatst bewerkt:
wat verder gedaan....

landingsgestel gemonteerd....

wat ingewreven met epoxy (verdund) om alles zoveel mogelijk te beschermen van vuil/brandstof

motorsteun wat moeten aanpassen omdat de motor op de juiste plaats moet komen....

motor op zijn plaats....

achtergedeeltje verder afgewerkt....

handige onboard glowplug instalatie d.m.v een suikertje (op zijn Vlaams)

wat uitlaten nagemaakt met wat rubberen behuizing van een massakabel:D

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
vandaag bezig geweest met het uitdokteren van een eventueel remstysteem…..

bekijk dit hier maar

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb mooie, en eigenlijk nieuwe 2de hands futaba's s2153 aangekocht.
Helaas had de koper er maar 3 liggen, ik heb er dus nog één te kort voor het roer….

welke servo komt hiervoor in aanmerking, moet dat weer een (dure) S2153 worden?

Laatst bewerkt:
Voor welk roer bedoel je?Voor het richtingsroer?
Hoeveel trekkracht hebben jouw s2153servo's?Vind hier niks van terug op het net.
Voor richtings roer kan je eventueel als het digitaal moet zijn een s3151 nemen MAAR is dan wel net genoeg om gewone vluchtjes te doen.
Beter een S3152 nemen dan heb je wat kracht over en denk ik wel voldoende op dit soort kist om meskantje mee te doen.
Mvg Wes.

Speed: .22 sec/60° @ 4.8V
.18 sec/60° @ 6V
Torque: 70 oz-in @ 4.8V
87 oz-in @ 6V
Weight: 1.5oz (41g)
Dimensions: 1.6 x 0.8 x 1.5" (40 x 20 x 38mm)

Zou dan een S3152 futaba nemen al ik u was.Heeft dan net dezelfde eigenschappen als uw s2153 servo's.En kracht genoeg. Ze vallen nog goed mee van prijs zie ik.
Mvg Wes.

Back