Trooper 150 zender

Hoi,

Heb een Trooper 150 drone. De zender ziet er als volgt uit, werkt op 2.4 Ghz. Standaard 4 kanalen en een extra signaal voor de camera.
Afstandsbediening-Trooper-150.png

Mijn vraag nu, welke (andere) ontvangers reageren correct en zijn te gebruiken met deze zender?

Met dank,

John.

De kans dat er een ontvanger te koop is voor deze zender is heel erg klein. Dit soort producten zijn "Special Made" en is alleen te gebruiken met de printplaat met componenten in de drone.

De vraag is met het oog naar de toekomst. Dit is mijn eerste drone en ik gebruik hem om te trainen. Geen toeters geen bellen, alles in eigen hand, zolang de giro het natuurlijk maar wel blijft doen ;)

Nou zit het er aan te komen dat ik zelf een drone ga bouwen. Klein en snel of groot en geschikt voor het liften van een (video)camera. Om straks niet met 3 zenders te zitten, zou ik graag op deze voortborduren. Heb er ook al een aantal mods op uitgevoerd, waaronder een externe antenne.

De ontvanger is één print (groen) met aansluitingen voor de 4 borstel motoren, leds vóór en achter, camera foto/video puls en accu + schakelaar. Ook hier zijn tenminste twee mods van toepassing.
1> De leds voor connectie, kalibratie, en accu indicatie zitten op de print van de ontvanger gesoldeerd en zijn zeer slecht waarneembaar in het zonlicht en in de lucht. Moet nog te weet komen of ik hier extra leds (parallel) op aan kan sluiten, of dat ik ze los maak en elders plaats.
2> De antenne vervangen voor een waardig 2.4 Ghz model.

Het is een kopie van de Syma x5c, dus heb zo mijn hoop dat er wel uitwisselingen mogelijk zijn :)

Als je in de modelbouw verder wilt is een zender/ ontvangercombinatie van een bekend merk een veel betere optie. Wat je nu gebruikt leunt toch een beetje tegen speelgoed aan.
Bovendien is het uitvoeren van modificaties aan de zender als het veranderen van de antenne niet legaal. Daarmee verliest de zender zijn CE certificering. Als je een ernstig ongeluk veroorzaakt zou je hierdoor tegen ernstige (verzekerings) problemen kunnen aanlopen.

Klopt, de set staat geclassificeerd onder de noemer speelgoed. Doch met de huidige regels is dit goed genoeg. :)

Ik begrijp dat het modificeren van apparaten fabrieksafwijkingen tot gevolg heeft en de garantie doet vervallen. In dit geval zou het aanpassen van frequentie en of zendvermogen mij meer zorgen baren, dan het verplaatsen van de componenten. Ik zie geen ernst tussen het hebben van een externe antenne i.p.v. een interne. Hoeveel zenders hebben niet een sma connector en kun je er zo dan ook van alles opschroeven wat antennes betreft? Mag je dan ook niet een mode 1 zender aanpassen naar mode 2 etc.?

Ben dan ook wel benieuwd naar het bouwen van de drones. Daar zitten naar mijn mening nog veel meer gevaren aan. Sorry, maar op deze manier wordt de modelbouw meer een kant en klaar pakketje :(

Het gaat niet om het vervallen van garantie, maar om de toelating de zender in Europa te gebruiken, de CE certificering. Als je zelf modificaties aanbrengt is de zender gewijzigd ten opzichte van het gekeurde model, dan vervalt de CE certificering en dus het recht tot gebruik in Europa. Ook het wijzigen van antennes valt daar onder omdat dit invloed heeft op de afstraling van de zender. Als er iets ernstigs gebeurd, is de kans groot dat verzekeraars problemen gaan maken omdat je illegaal spul gebruikt.

Aanpassen van mode 1 naar mode 2 valt daar niet onder. Dat is door de fabrikant toegelstaan en dus mee-gecertificeerd.

OK, ik neem het in overweging. Ben even aan het zoeken geweest op het internet. En ik wil je niet opnieuw in deze oneindige discussie trekken. Zou nog wel graag een verwijzing willen hebben naar de zwart op wit regels betreft deze CE afspraken over modelbouw o.a. de zenders.

Heb wel een probleempje, de draad die intern zat gesoldeerd ligt al op de vuilnisbelt :(
Me aanmelden bij een RC vliegclub met dit setje heeft op deze manier geen zin :mad:
Kortom een groot open en eenzaam veld opzoeken waar werkelijk niks fout kan gaan ... in Nederland :confused:

Plaatje van de zender met antenne mod.:
IMG_20160620_163255.jpg

Plaatje van de CE melding op de achterzijde:
IMG_20160620_163427.jpg

Ik kan nou niet zeggen dat ik er zo heel blij van ben geworden, maar ik heb er wel weer wat meer kennis bijgekregen over dit CE gedoe :mad:
Snap nu ook waarom het kopen van zender gerelateerde producten vanuit het buitenland problemen kunnen opleveren in en naar de EU :(

Bedankt voor de eyeopener ... tot zover

Zoek maar eens op het forum op CE certificering. Er is al heel veel over gediscussieerd. Gebruiker 'Corrien" van onder meer de Futaba- en Graupner service in Nederland heeft daar zinnige dingen over geschreven.

Maar dat is gewoon een speelgoed zender, die ga je echt niet kunnen binden met "reguliere" ontvangers.

Ik weet niet wat je budget is maar kijk hier eens naar :

Low budget :

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...eceiver_Mode_2_v2_Firmware_EU_Warehouse_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...tter_Mode_2_without_module_EU_Warehouse_.html

Goede zender :-)

https://www.multirotorparts.nl/electronics/rc-zenders-en-ontvangers/frsky-taranis-x9d-plus.html

Of kijk eens hier, staan soms leuke 2e hansjes :

http://www.modelbouwforum.nl/forum/te-koop-elektronica.83/

@N.P.S.
Ik begin behoorlijk te verdwalen in het bos van CE. Er zit ook best wel wat ruis op de lijntjes binnen dit forum. Er wordt geroepen dat mods aan de zendinrichting en of niet CE gecertificeerde zenders illegaal zijn, maar op vragen als 'kan ik mijn zendafstand vergroten?' worden ook weer diverse mogelijkheden geboden. Laten we zeggen dat dit forum meerdere groepen bevat en dat deze ook door elkaar actief zijn.
Buiten het forum wordt ik ook nog niet echt wijzer. Het is blijkbaar niet iets wat prioriteit lijkt te hebben, want de meeste zoekopties leiden tot webshops die graag hun zendertjes willen verkopen, maar niet over CE beginnen. Met uitzondering van de 35 Mhz.
Ik zal het echter niet laten rusten. Misschien dat ik ook nog wel even contact opneem met Point Of View, welke naar mijn mening de importeur is van mijn product.

Je bent nog niet zo lang actief op het forum. Het is dan nog lastig de reacties van deskundigen en hen die dat menen te zijn van elkaar te scheiden.. Zoals al gezegd "Corrien" is een autoriteit op dit gebied.

@Schiksie
Mijn beoogde ontvangers hoeven niet perse "reguliere" ontvangers te zijn. Het zou wel leuk zijn ;)
Ik wil voorlopig even niet investeren op dit vlak. Dit jaar zeker uit blijf ik bij mijn huidige setje. Het voldoet aan mijn wensen en functioneert afdoende in de huidige regelgeving. Ik zou wel graag gaan bouwen aan iets persoonlijks en vroeg mij dus af of ik daarvoor ook andere ontvangers kon inzetten. Voor mijn huidige zender kon ik namelijk geen losse ontvanger vinden op het web, maar dat is inmiddels opgelost :)
Ik blijf wel nieuwsgierig, maar de druk is van de ketel :rolleyes:

Alles is te versterken natuurlijk :-) . Maar als je over een jaartje echt verder wil en een " echte multicopter" wil gaan bouwen John ontkom je er niet aan dat je een andere zender moet gaan kopen. Dit is helaas niet echt een hobby die gepaard gaat zonder investeringen ;).

Met CE merk en de bijbehorende Verklaring van Conformiteit, afgegeven door een Notified Body, geeft de invoerder van de zender in de EU aan dat de apparatuur voldoet aan de eisen die door Europesche wetgeving daar aan worden gesteld. Zo'n verklaring is verplicht.

Ga je nu aan de zender sleutelen, bij voorbeeld een andere antenne plaatsen, dan verander je iets aan de zender. De afgegeven Verklaring van Conformiteit is dan logischer wijze niet meer geldig. De laboratoriummetingen die nodig zijn voor het afgeven van de verklaring zullen nu andere uitkomsten geven. Hiermee is het gebruik van de zender in de EU, nu zonder geldige Verklaring van Conformiteit illegaal.

Voorbeelden van Verklaringen van Conformiteit vindt je hier: http://www.multiplex-rc.de/service/downloads/konformitaetserklaerungen.html

Ik heb de officiële documenten voor mijn Trooper 150 ontvangen via Point Of View :)
Ik heb de originele antenne niet meer gevonden op de vuilnisbelt :( (was ik niet van plan)
Weet wel dat het een stevige draad met blanke huls was en 2.8 cm lang, ga de ontvanger maar eens bekijken ;) Of onder het hulsje van de externe antenne :rolleyes:

Laatst bewerkt:
@Schiksie
Geen probleem. Ben dan ook weer wat ervaring rijker. Beter trainen met licht en 'goedkoop' spul, dan dat je een vermogen achter je weggooit :cool:
Heel eigenlijks denk ik er ook heel simpel over. Wat is je doel en wat zijn je middelen? Ga je in een snelle sportauto voor het aanzien en geschikt voor maximaal twee personen samen met je wederhelft de voorraad voor de maand inslaan bij de supermarkt en met een busje vervolgens een leuke tocht maken voor een dagje uit in de polder? Ik kan vliegen en ik bouw op deze manier ook aan mijn skills ;)
Spijtig dat ik niet zo bekend was met het CE verhaal, waardoor ik weer het een en ander aan mijn zender moet herstellen :(

Ha ha das waar John :-). Ach tja waarom zou je het weer wijzigen ? Zo lang je niemand tot last bent en de radiocontrole dienst niet op de stoep staat gewoon lekker zo laten. Je wil niet weten hoeveel mensen er bijvoorbeeld vliegen op UHF 433MHZ......wat ook niet mag omdat dit ontzettend stoort op radiozenders :-). En ook zijn er heel veel mensen die vliegen met videozenders boven de 25Mw....dat mag ook niet. CE..tja......vorige week de jongens hier een Walkie Talkie ( range 5 km ) cadeau gedaan....met natuurlijk een CE certificering....dat je dan vervolgens kan praten met een kraanmachinist bij het spoor een kilometer verderop die instructies krijgt via een portofoon is toch ook gevaarlijk :). Zakken maar...nee omhoog omhoog.......:hammer:

Op 25Mw niet maar op 600Mw is het niet echt legaal meer ;). Moet je je radio maar eens aanzetten en je UHF zender....dat stoort best aardig.

Licensing
The EzUHF transmitter requires a license to operate in most countries. In the USA, or the EU, an Amateur Radio license is required.

Back